شناسه خبر: 16991 منتشر شده در مورخ: 1398/2/11 ساعت: 08:47 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398

روزنامه چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398

محمد نفریه سرپرست جدید معاونت توانبخشی بهزیستی - ما نفت را صادر میکنیم - میزگرد ایران سپید با معلمان پیشکسوت نابینا - آزادسازی سهام عدالت در انتظار مصوبه مجلس - نسخ چه پزشکانی امسال "الکترونیکی" میشود - دبیر فدراسیون، مهره ای گمشده در ورزش نابینایان - خودکشی ۲۰ دانشآموز هندی به خاطر نتایج امتحانات - اطلاعرسانی

روزنامه ایران سپید

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398

25 شعبان 1440

1 می 2019

سال بیست و سوم شماره 6124

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

روز جهانی کار و کارگر بر تلاشگران عرصه کار و تولید گرامی باد.

.........عناوین این شماره.......

محمد نفریه سرپرست جدید معاونت توانبخشی بهزیستی 2

ما نفت را صادر میکنیم 5

میزگرد ایران سپید با معلمان پیشکسوت نابینا 7

آزادسازی سهام عدالت در انتظار مصوبه مجلس 12

نسخ چه پزشکانی امسال "الکترونیکی" میشود 14

دبیر فدراسیون، مهره ای گمشده در ورزش نابینایان

خودکشی ۲۰ دانشآموز هندی به خاطر نتایج امتحانات

اطلاعرسانی

.............ویژه

* محمد نفریه سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی شد: در پی استعفای حسین نحوینژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کل کشور وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی محمد نفریه را به سمت سرپرستی معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی منصوب کرد. نفریه در زمان حضور محسنی بندپی، رئیس پیشین بهزیستی به عنوان مدیر کل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی فعالیت میکرد و با حضور قبادی دانا به عنوان رئیس جدید این سازمان، وی به عنوان مشاور رئیس و مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد منصوب شد که با استعفای معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، در حال حاضر سرپرستی این معاونت به وی محول شده است.

* بودجه، پاشنه آشیل مناسبسازی شهر برای معلولان: پیمان سنندجی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه در حال حاضر 74 دستگاه اتوبوس و 63 دستگاه ون به افراد معلول و ناتوان اختصاص یافته، گفت: برای افزایش ناوگان در سال جاری، با توجه به پیشنهاد ارائه شده جهت تأمین اعتبار بعد از تصویب و موافقت در خصوص افزایش ناوگان در سال 98 اقدام خواهد شد. همچنین همه اتوبوسهای BRT لوفلور (همسطح با ایستگاه اتوبوس) هستند.

وی در خصوص ایستگاههای مناسبسازی شده ویژه معلولان بیان کرد: همه ایستگاهها BRT مناسبسازی شده است؛ بطور مثال در خط یک BRT، تابلوهای بریل برای اولین بار در کشور داخل ایستگاههای این خط نصب شده و در کنار دستگاه کارت خوان، اطلاعرسانی توسط خطوط بریل صورت پذیرفته است. همچنین در داخل ایستگاهها، کف ایستگاه بوسیله خطوط مواج طراحی شده که تقریباً همه خطوط BRT به این سیستم مجهز شده است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اظهار داشت: در حوزه اتوبوس، 20 خط به مراکز آموزشی و درمانی خدماترسانی میکنند که محدودیت استفاده ندارند، اما در خصوص ونها با توجه به محدودیت تعداد خودرو، در حال حاضر حدود 3800 نفر از مشترکین از خدمات این سامانه استفاده میکنند و 32 دستگاه اتوبوس جهت مدارس استثنایی اختصاص و هماهنگی از طریق مدارس انجام میپذیرد.

سنندجی در مورد آخرین اقدامات این مجموعه برای سهولت حمل و نقل معلولان گفت: راه اندازی خطوط جدید به مراکز درمانی تازه افتتاح شده مانند مرکز ضایع نخاعی طرشت و خدماترسانی در مناسبتهای خاص با مشارکت معاونت اجتماعی شهرداری تهران برای اولین بار در روز سیزده فروردین سال 98 نیز، از جمله اقدامات سامانه است. همچنین نسبت به استقرار اتوبوس و ونهای مناسبسازی شده در میادین اصلی شهر جهت انتقال معلولین به بوستانها و پارکها اقدام شده است.

در پایان مدیر عامل شرکت واحد تأکید کرد که در حوزه معلولین همه اتوبوسهایی که وجود دارند، متعلق به بخش خصوصی هستند.

 

..........سیاسی

* ما نفت را صادر میکنیم. حسن روحانی روز سه شنبه در آیین سی امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران، گروههای کار و واحدهای کار نمونه کشور اظهار داشت: ممانعت از صادرات نفت ایران و به صفر رساندن آن تصمیم نادرست و اشتباه آمریکاییهاست. آنها در ماههای آینده خواهند دید که ما صادرات نفت را ادامه میدهیم.

* حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه در واکنش به قتل طلبه همدانی توسط یکی از اراذل و اوباش گفت: به عنوان دستگاه قضایی در حدود وظایف قانونی خود در این زمینه احساس مسئولیت میکنیم و باید این فضا را برای افراد مستعد ارتکاب جرم و قانون گریزان، نا امن کنیم.

* مجلس شورای اسلامی، در راستای سیاست شفافسازی فعالیت نمایندگان مجلس، اقدام به انتشار گزارشهایی از مشارکت نمایندگان در رأیگیریها نموده است. بر این اساس عملکرد مجلس در سال سوم نشانگر آن است که ۱۲ درصد کل نمایندگان، یعنی ۳۵ نماینده در جلسات صحن مجلس مشارکتی در آرا نداشتند. این عدم مشارکت نمایندگان در صحن نشان دهنده آن است که آنها در هیچ یک از رأیگیریها شرکت نکردند. همچنین پنج نماینده، یعنی ۱.۷ درصد جمع نمایندگان مردم در خانه ملت با رأی ممتنع خود، بیطرفی خود را اعلام کردند. در حقیقت آنها گرایشی به هیچ کدام از طرحها و لوایح و همچنین اعلام نظر خود نداشتند. ۱۷۸ نماینده هم با رأی مثبت و منفی به طرحها و لوایح، نظراتشان را اعلام کردند.

* مؤسسه نظرسنجی بین  المللی گالوپ در تحقیقی عصبانیترین ملل جهان را در لیستی مرتب کرد که بر اساس آن، ایرانیها جزو پنج ملت اول عصبانی در جهان قرار گرفتند. بر اساس این تحقیق، عصبانیترین مردم جهان ارمنستانیها هستند و بعد از آنها عراقیها قرار گرفته و ایرانیها نیز جایگاه سومین ملت عصبانی در جهان را به خود اختصاص دادند؛ در حالی که فلسطینیها و مراکشیها در رتبه  های بعدی قرار دارند.

..............میزگرد ویژه

* میزگرد ایران سپید با معلمان پیشکسوت نابینا (بخش اول): هفته، ماه یا روز؟ کدامیک را میتوان به تنهایی مناسبتی ویژه ی مقام معلم اختصاص داد؟ جدا از بحث احساس، حقیقتاً انتخاب یک روز به عنوان روز معلم، فقط به اندازه یک «یاد کردن» شاید بتواند بخش ناچیزی از حق زحمات معلمان را ادا کند. اساساً دو شخصیت در زندگی هر انسان تأثیر مبنایی و سرنوشتساز دارد که در موارد زیادی این دو درهم می آمیزند؛ مادر و معلم. چه بسیارند مادرانی که در حکم معلم فرزندانند و چه بسیارند معلمانی که مادرانه دانشآموزانشان را در انتخاب مسیر درست زندگی همچون خضر رهبری و هدایت میکنند.

هر سال به مناسبت فرا رسیدن روز معلم برنامه ها و مراسم مختلف به منظور تجلیل از مقام شامخ معلمان برگزار میشود، اما ندرتاً پیش میآید مباحثی جدی و راه گشا مطرح شود و در چنین مناسبتی از تجارب معلمان در آن مباحث استفاده شود. امسال این اتفاق در قالب یک میزگرد با سه معلم مجرب، در دفتر «ایران سپید» رقم خورد.

عصر یکی از نخستین روزهای اردیبهشت امسال، مهوش فلاحی معلم بازنشسته و نام آشنای مقطع ابتدایی آموزشگاه نابینایان پسرانه شهید محبی، اشرف کریمی معلم باسابقه آموزشگاه نابینایان پسرانه دکتر خزائلی و آموزشگاه نابینایان دخترانه نرجس و فریبا علیزاده معلم نابینای درس ادبیات فارسی متوسطه ی اول و دوم در آموزشگاه دخترانه نرجس، طی میزگردی با موضوع بررسی متودهای آموزش دانشآموزان استثنایی در مدارس از دیروز تا امروز و نگاهی به تکنیکهای آموزشی این افراد در کشورهای پیشرفته، ضمن بیان تجاربشان، این موضوع را بررسی کردند. در این میزگرد، مهوش فلاحی که برای نسلهای دهه های ۶۰ و ۷۰ آموزشگاه شهید محبی شخصیتی دوست داشتنی و خاطره ساز است، با فروتنی خاصی بیشتر به بیان تجارب خود در روزگار فعالیتش پرداخت؛ روزگاری همراه با استرسهای جنگ و ایام بعد از آن و سر و کله زدنهایش با پسرهای مقطع ابتدایی. اشرف کریمی که مشتاقانه در این جلسه حاضر شد، با هیجان از تجاربی که مدتی در مؤسسه پرکینز داشت، صحبت کرد و فریبا علیزاده به عنوان معلم نابینای حاضر در این میزگرد، با ریتمی ملایم از روشهای آموزشی که طی دو دهه اخیر در مدارس استثنایی به ویژه نابینایان استفاده میشوند، صحبت کرد. ضمن مطالعه بخشهایی از این میزگرد تخصصی در نسخه مکتوب، مشروح مطالب را در وب سایت «ایران سپید» که روز ۱۲ اردیبهشت منتشر میشود، بخوانید.

- یکی از پرسشهای امروز در خصوص تکنیکها یا متودهای آموزش دانشآموزان استثنایی، ریشه ی آنهاست. شما به عنوان معلمان دانشآموزان استثنایی در کلاسها، تا چه میزان از تکنیکهای آکادمیک بهره بردید و تا چه اندازه به دریافته های ذهنی برآمده از شخصیت و تجاربتان مراجعه کردید؟

فلاحی: اگر منظورتان از تکنیکهای آکادمیک، مجموعه اصول و روشها و متودهای منسجم و مدونیست که در قالب چند کتاب و جزوه به معلمان تدریس میشد، وضعیت به این شکل نبود. در مباحث آکادمیک یک سری اصول را به ما آموخته بودند مثل استفاده از نوشته افزارها و آموزش آنها به بچه ها. بقیه هرچه بود، روشهایی بود که خود ما در کلاس به مرور بر اساس تجربه هایی که کسب میکردیم، به کار میبردیم. خب من در کنار حرفه معلمی مادر هم بودم؛ دختر من همکلاس بچه هایی بود که از پایه سوم تا پنجم شاگرد من بودند. هر آنچه برای آموزش دخترم در نظر میگرفتم، در آموزش بچه ها هم به کار میبردم. کاری به این نداشتم که دختر من بیناست و شاگردانم نابینا و کمبینا. مثلاً به بچه ها میگفتم: امروز چه روزیه و باید چه کار هایی بکنیم؟ بچه ها میگفتند باید روزنامه بخوانیم و من هم روزنامه «آفتابگردان» را برای بچه ها میخواندم. همیشه باهم کتاب میخواندیم و این طور نبود که فلان همکار من به من در شیوه ی تدریس فخر بفروشد یا من پز کاری را که میکنم، به او بدهم. گرچه معلمانی در همان سالهای دهه های ۶۰ و ۷۰ بودند که خیلی از من بهتر کار میکردند و عالیتر از من بودند؛ اما یک نوع روحیه همدلی میان ما حاکم بود. مثلاً در مقطعی من و خانم مجیدی پایه پنجم ابتدایی را در آموزشگاه شهید محبی تدریس میکردیم. مواردی پیش میآمد که ورقه های دانشآموزانمان را باهم تصحیح کنیم. وقتی خانم مجیدی موردی را در یکی از ورقه های امتحانی دانشآموز من به عنوان اشکال میدید، میگفت این اشکال توست نه دانشآموز و باید تو این را به او میآموختی. با اینکه دوران جنگ را داشتیم، اما دلمشغولیها و دغدغه ها مثل امروز نبود؛ اینهمه تکنولوژی نبود که ذهن همه را به خود مشغول کند. به اندازه کافی وقت داشتیم تا راجع به کاری که میکنیم و روشهای آموزشیمان فکر کنیم. زمانی می شد که درس خاصی نداشتیم؛ آن ساعت و زمان را به ایجاد انگیزه بچه ها برای مطالعه کتابهای غیر درسی یا انجام بعضی کارها و مهارتها اختصاص میدادیم. من ۱۴ سال است که بازنشسته شده ام.

.........گزارش روز

* آزادسازی سهام عدالت در انتظار مصوبه مجلس: اواسط دهه ۸۰، سهام عدالت در راستای توزیع عادلانه ثروت دولت، بین قشرهای مختلف جامعه و گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران به وسیله واگذاری بلاعوض سهام شرکتهای دولتی به مردم و افراد کمتوان جامعه، وارد ادبیات اقتصادی ایران شد که طی سالهای گذشته، ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ ایرانی در سهام عدالت شریک شدند. اگرچه نزدیک به ۵۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، اما این سهام همچنان در کفالت دولت است. طی سالهای گذشته روند اجرای سهام عدالت از این جهت که این سهام «ارزش انتقال (خرید و فروش)» و «ارزش مدیریت» ندارد، بسیار مورد نقد قرار گرفت. از این رو از سه سال پیش پروژه آزادسازی سهام عدالت کلید خورد تا از این طریق مالکیت سهام به مردم منتقل شود و کفالت دولت از حدود ۵۰ میلیون سهامدار برداشته شود. چندی پیش هم فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفته بود طبق بررسیهای انجام شده در کمیسیون، مقرر شده است که طی ۵ سال سهام عدالت به مردم واگذار شود. میرعلی اشرف پوریحسینی، رئیس سازمان خصوصیسازی، با تأکید بر اینکه تا زمانی که این لایحه در مجلس به تصویب نرسد، در خصوص اجرای آن نمیتوان صحبت کرد، گفت: «البته متن لایحه مشخص و قابل شرح است و همین قدر بگویم که سازمان خصوصیسازی با فرض اینکه لایحه تصویب خواهد شد و صندوقهای قابل معامله در بورس تصویب و تأسیس خواهند شد، در حال انجام اقدامات ابتدایی است و در این راستا در حال هماهنگیهای لازم با بورس است. بر همین اساس، اطلاعات مشمولان به سازمان بورس فرستاده شده؛ با فرض اینکه این افراد بخواهند برای به دست گرفتن سهام خود صاحب صندوق شوند، ابتدا باید دارای کد معاملاتی باشند که این کد بعد از تصویب لایحه به افراد تخصیص داده خواهد شد.»

 

..............بهداشت و سلامت

* نسخ چه پزشکانی امسال "الکترونیکی" میشود؟ مدیر کل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت از ورود طرح نسخه نویسی الکترونیک به مرحله اجرایی خبر داد و گفت: در سال جاری در صدد تکمیل این برنامه برای بیمه شدگان مشمول نظام ارجاع هستیم؛ به خصوص در استانهای فارس و مازندران که پزشک خانواده در آن مستقر شده و بیمه شدگان روستایی که از مراکز بهداشتی درمانی به سطوح بالاتر ارجاع میشوند. دکتر محمودی افزود: برنامه پایلوت در استان کرمان انجام شده و از اواسط اسفند ماه سال گذشته این برنامه در یک شهرستان از هر استان پیاده سازی شده و در نظر است به تدریج در کل کشور اجرا شود. البته پزشکانی که تا کنون درگیر این طرح شدند، در بخش خصوصی اشتغال داشتند و عمدتاً در مسیر نظام ارجاع کار نمیکردند و نظام پرداخت به آنها به ازای نسخه بوده است. وی ادامه داد: پزشکانی که تجربه کار با نرم افزارهای مختلف را داشتند، از این طرح استقبال کردند، اما پزشکانی هم هستند که نیاز است وقت بیشتری برایشان صرف شود. با شروع و ادامه این طرح، یک بانک اطلاعاتی به وجود میآید که میتوان علاوه بر رعایت کلیه قوانین و جلوگیری از تخلفات، شاهد بهبود وضعیت درمانی و دارویی بیمار، اطلاعرسانی به بیمه شده و پزشک معالج و شفافیت مالی در انجام تمام خدمات به صورت آنلاین بود. * رواج مطالب غیر علمی روانشناسی در فضای مجازی: رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران گفت: حدود 32 درصد مطالب روانشناسی و مشاوره فضای مجازی که بین مردم رد و بدل میشود، غیر علمی بوده و 20 درصد آن آسیبزا است. افرادی که اقدام به این کار میکنند، باعث میشوند آسیبهای اجتماعی افزایش یابد. محمد حاتمی افزود: سوء استفاده مالی و عاطفی نیز از طریق ارائه مطالب غیر علمی روانشناسی و مشاوره در فضاهای مجازی انجام میشود. برخی افراد تحصیلات روانشناسی ندارند و از طریق فضای مجازی خود را به مردم معرفی میکنند.

.............ورزشی

* دبیر فدراسیون، مهره ای گمشده در ورزش نابینایان: فدراسیون نابینایان و کمبینایان هرچند در ذات خود چراغ راهی برای ورزشکاران این قشر از جامعه به شمار میرود، اما خالی ماندن پست دبیری در چند ماه گذشته، باعث تعجب بسیاری از ورزشکاران شده است. دبیری فدراسیونها یکی از سمتهای مهم و رسمی به شمار میرود که میتواند امور و ضرورتهای ورزشکاران تحت نظر این نهاد را برآورده کند. سمتی که تأیید آن نه از طرف مجمع انتخاباتی یا هیأت رئیسه، بلکه پستی رسمی است که برای آن رئیس فدراسیون باید شخصی کارآمد را به وزارت ورزش معرفی و در نهایت او پس از تأیید، نماینده رسمی دولت و وزارت ورزش در فدراسیون خواهد شد. اما با وجود اهمیت این پست در تمامی فدراسیونها، فدراسیون نابینایان در ماههای گذشته و پس از فوت مرحوم محسن جعفری، دبیر سابق فدراسیون، از نعمت دبیر برای تسری امور خود محروم بوده است. اداره شدن فدراسیون بدون دبیر در حالی است که این فدراسیون در برگیرنده 7 رشته پارالمپیکی و مدالآور است و بدون شک در سال پیش رو با مسابقات گزینشی پارالمپیک 2020 توکیو دست به گریبان است. حال با این شرایط و در حالی که نابینایان از آوردگاه پارالمپیک 2016 ریو سه مدال نقره کسب کردند، وضعیت کنونی فدراسیون نمیتواند در یک سال مانده به پارالمپیک 2020 توکیو شرایط مناسبی توصیف شود، بلکه نبود دبیر در فدراسیون در کنار گلایه هایی که مسئولان و ورزشکاران تحت پوشش این فدراسیون از وضعیت اقتصادی دارند، نشان از آن دارد که این مجموعه در بنبست برخی مشکلات گرفتار شده است؛ بنبستی که بخشی از آن متأثر از تصمیمات مدیریتی و پاره ای از آن نتیجه مشکلات اقتصادی جامعه است. در حالی که برای برون رفت از بنبست شکل گرفته کنونی مدیریتی، باید تلاشهایی صورت گیرد تا پستهای تخصصی همچون دبیری فدراسیون به افراد آشنا به مشکلات نابینایان واگذار شود. (ادامه دارد)

.............حوادث

* خودکشی ۲۰ دانشآموز هندی به خاطر نتایج امتحانات: ۲۰ دانشآموز در هند از زمان اعلام نتایج آزمون آموزش متوسطه (BIE) از هفته گذشته تا کنون به دلیل کسب نتایج نامطلوب در امتحانات خودکشی کردند. شرکت حدود یک میلیون دانشآموز هندی در امتحانات بین ماههای فوریه و مارس و رد شدن حدود ۳۵۰ هزار نفر از آنها موجب اعتراضات والدین، گروههای دانشآموزی و احزاب سیاسی شده است. این اتفاقات با واکنشهای متضادی رو به رو شده است، چرا که اختلاف  نظراتی در مورد نتایج این آزمونها و سلسله خودکشیهایی که در میان دانشآموزان ایجاد کرده است، وجود دارد. برخی والدین شرکت Globarena Technologies Private Ltd را که نرم افزاری برای پردازش نحوه قبولی، پیش آزمون و نتایج پس از بررسی آزمونها طراحی کرده، مقصر این خودکشیها دانستند. یکی از مقامات ارشد ایالت "تلانگانا" در تاریخ ۲۵ آوریل بررسی و تأیید مجدد پاسخنامه های همه دانشآموزانی را خواستار شده که در آزمونهای برگزار شده در این ایالت رد شده اند. بنا بر گزارش اسپوتنیک، این مقام ارشد همچنین با ابراز نگرانی خود نسبت به این وضعیت، از دانشآموزان خواسته تا دست به خودکشی نزنند و بیان کرده که عدم موفقیت در امتحانات متوسطه به معنای پایان زندگی فرد نیست. با انتشار کارنامه دانشآموزان ایالت تلنگانا، برخی با کمال تعجب نام خود را جزو مردودیها دیدند. دانشآموزان (برخی میگویند 25 دانشآموز) از شدت ناراحتی دست به خودکشی زدند. به گفته شاهدان، یک نفر خود را زیر قطار انداخته و دختری نیز خود را آتش زد! مسئولان حالا متوجه شدند که خطای کامپیوتری باعث شده تا نام آنها در حالی که امتیاز کامل گرفته بودند، جزو مردودین اعلام شود.

گلواژه: رسول اکرم (ص) میفرمایند: «شعبان ماه من است. هر که ماه مرا روزه بدارد روز قیامت شفیع او خواهم بود.»

 

............اطلاعرسانی

* حضور مرکز نابینایان رودکی در نمایشگاه بین المللی کتاب: به اطلاع نابینایان و کمبینایان عزیز میرساند: مرکز نابینایان رودکی به منظور اطلاعرسانی و ارتباط بیشتر با ناشران جهت تهیه منابع مطالعاتی بریل در سی و دومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور یافته است. مقدم عزیزان را گرامی میداریم. نشانی: تهران- مصلی امام خمینی- شبستان- راهروی 11- غرفه 13

* به اطلاع کلیه نابینایان و کمبینایان خراسان رضوی و خراسان جنوبی میرساند: بخش نابینایان کتابخانه حاج ملا هادی سبزواری روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه از ساعت 13 الی 19:30 و روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه ساعت 8 الی 14:30 آماده خدماترسانی به نابینایان و کمبینایان محترم است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 05144441449 تماس حاصل نمایید.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *