شناسه خبر: 16951 منتشر شده در مورخ: 1398/2/8 ساعت: 09:23 گروه: اقتصادی  
قوی‌ترین احتمال در مورد آینده بنزین چیست؟

قوی‌ترین احتمال در مورد آینده بنزین چیست؟

سال ۹۸ همواره از سوی اقتصاددان‌ها به عنوان سال سخت اقتصادی نام برده می شود. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب امسال را سال رونق تولید نام نهادند.

به گزارش ایران سپید به نقل از خبر آنلاین مریم یعقوبی: سال ۹۸ همواره از سوی اقتصاددان‌ها به‌عنوان سال سخت اقتصادی نام‌برده می‌شود. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب امسال را سال رونق تولید نام نهادند.

راهکارهای رونق تولید و مقابله با تحریم‌ها و گذر از مرحله چالش‌های اقتصادی موضوع گفت‌وگوی مهدی کریمی تفرشی رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران است.

کریمی تفرشی در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۸ به سال رونق تولید توسط رهبر معظم انقلاب گفت: انتخاب این رویکرد از سوی ایشان یک تصمیم مهم، استراتژیک و تعیین‌کننده درنبرد اقتصادی پیش روست که اگر با یک عزم ملی و جهادی از سوی همه دستگاه‌ها عملیاتی شود کشور می‌تواند از پس تمامی تحریم‌ها و محدودیت‌ها به استقلال، خودکفایی و بهبود فضای اقتصادی دست یابد.

خروج از رکورد اقتصادی منوط به رونق تولید در کشور است

وی ادامه داد: استغنای کشور از بیگانگان چنانچه مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند از مهم‌ترین دستاوردهای توسعه تولید ملی است که به استقلال، خودکفایی و کاهش نیاز به واردات و بالطبع کاهش وابستگی به دلار کمک شایان توجهی خواهد نمود.

کریمی با تأکید بر اولویت اشتغال در تحقق اهداف نام سال ۹۸ اظهار کرد: گسترش اشتغال و کاهش معضل بیکاری با توسعه تولید و چرخاندن پرقدرت چرخ‌های صنعت تحقق خواهد یافت.

وی افزود: در سال ۱۳۵۶ میزان تولید ناخالص داخلی ۱۱۹ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۳۹۳ با ۱.۷ درصد رشد به ۲۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گفته کریمی اگرچه ایران به لحاظ تولید ناخالص داخلی در رتبه ۱۸ قرار دارد ولی بر اساس پتانسیل‌های بالقوه سرزمینی (وسعت سرزمین، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، تعداد همسایگان، بازار منطقه، کریدورهای حمل‌ونقل و ...) و نیروی انسانی (تعداد جمعیت در سن کار و میران تحصیلات)، ایران می‌تواند در رتبه ۱۲ در جهان قرار گیرد و جزو اقتصادهای پیشرو در جهان به شمار آید.

این فعال اقتصادی در ادامه بر دغدغه‌های تولیدکنندگان و کارآفرینان تأکید کرد و گفت: اما در این میان دغدغه اصلی کارآفرینان، صنعتگران و تولیدکنندگان وجود موانع، چالش‌ها و مشکلاتی است که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد.

 

بی‌ثباتی در قوانین مانع رونق تولید

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار را از اولین و اصلی‌ترین موانع تولید در کشور دانست و افزود: این موضوع به‌نوعی سرمایه‌گذاران و کسانی که به انگیزه تولید وارد بازار کسب‌وکار می‌شوند دچار نامیدی و بی‌انگیزگی می‌کند. مشکلات اداری موجود برای اخذ مجوز کسب‌وکار و نیز دریافت مالیات‌های سنگین از تولیدکننده در شرایط سخت اقتصادی را می‌توان مانعی بزرگ در مسیر تولید دانست.

وی ادامه داد: تغییرات غیرقابل‌پیش‌بینی قیمت مواد اولیه و محصولات هم تولیدکننده و هم مردم رو دچار فشار و مشکلات متعدد می‌کند.

واردات و تضعیف ارزش پول ملی دغدغه فعالان اقتصادی است

به اعتقاد رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران یکی از مسائل مهم و تعیین‌کننده در هزینه تمام‌شده واحدهای صنعتی نرخ ارز و نوسانات آن است.  در حال حاضر نحوه تخصیص ارز به واردات مواد اولیه، از دغدغه‌های اصلی فعالان عرصه تولید و صنعت است.


وی تأکید کرد: واقعیت غیرقابل‌انکار این است که تولید در اقتصاد ایران به‌شدت به واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه وابسته است. با در نظر گرفتن چنین شرایطی، تضعیف ارزش پول ملی، افزایش هزینه‌های تولید، رکود و تعطیلی صنایع را در پی خواهد داشت.

این فعال اقتصادی در ادامه به ارائه راهکار برای ترغیب فعالان اقتصادی پرداخت و گفت: برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند نسبت به ورود به فضای کسب‌وکار و انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شده و برای آن برنامه‌ریزی نمایند ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین‌کننده است. بعلاوه عدم امکان پیش‌بینی وضعیت ارزی نیز می‌تواند امنیت سرمایه‌گذاران را تهدید کند.

وی افزود: بنابراین ثبات نرخ ارز و برنامه‌ریزی صحیح در تخصیص ارز به واردکنندگان مواد اولیه در جهت سهولت تأمین مواد اولیه و نیز ماشین‌آلات تولید از ملزومات اصلی تولید در شرایط فعلی است.

کریمی تفرشی در ادامه این گفت‌وگو به یکی دیگر از مشکلات جدی در فضای تولید کشور اشاره کرد و گفت: تأخیر در انجام مبادلات بین‌المللی و ورود موارد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی تأکید کرد: برای رونق تولید باید فضای رقابتی در بازار تولید ایجاد شود و ضمن بهره‌مندی درست از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های داخلی کشور، از فناوری‌های جدید تولید در کنار خلاقیت‌ها و ایده‌های نوین و دانش روز بهره برد. ارتباط مؤثر و مدیریت‌شده صنعت و دانشگاه می‌تواند نقش غیرقابل‌انکاری در این زمینه داشته باشد.

به گفته این کارآفرین و فعال اقتصادی حرکت به‌سوی تولید محصولات دانش‌بنیان از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و زمینه‌ساز خودکفایی هرچه بیشتر کشور در تمامی عرصه‌هاست و علاوه بر تأمین نیازهای داخلی و کمک به رفع وابستگی‌های اقتصادی زمینه‌ساز حضور قدرتمند در بازارهای جهانی است.

حمایت بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی راهی برای رونق تولید

بیمه و مالیات موضوعات دیگری بودند که رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مواد غذایی به آن اشاره کرد و گفت: نکته حائز اهمیت این است که حمایت‌های دولت و همکاری نهادهای بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای برای عبور از موانع تولید و تسهیل قوانین و مقررات کسب‌وکار می‌تواند بخش مهمی از محدودیت‌های تولید در کشور را کاهش دهد.

کریمی تفرشی اصلاحات زیرساخت‌های بانکی را به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین اقدامات برای رفع مشکلات تولید معرفی کرد و گفت: با توجه به رسالت سنگین بانک مرکزی در تأمین سرمایه در گردش تولید نقش بسیار کلیدی در رفع موانع تولید در کشور دارد.

وی افزود: تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی، بخشودگی جرائم بانکی تا حد ممکن، تخصیص وام‌هایی با تعرفه تولید در اختیار تولیدکنندگان و کمک به صنایع کوچک و زودبازده در جهت جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و صنایعی که با مشکل نقدینگی مواجه‌اند و نیز کمک به طرح‌هایی با پیشرفت بالا جهت رسیدن به بهره‌برداری ازجمله مسئولیت‌های بانک‌ها در مسیر تحقق شعار سال می‌تواند باشد.

این فعال اقتصادی در ادامه به نقش بازار سرمایه در رونق تولید اشاره کرد و گفت: نقش مهم و کلیدی بورس را در تأمین مالی اقتصاد نباید نادید گرفت و لازم است سهم بورس در سال ۹۸ در تأمین مالی بازار سرمایه افزایش یابد.

وی در پایان تأکید کرد: رونق تولید نه‌تنها نیازمند تلاش، مجاهدت و فعالیت مضاعف تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان است بلکه توجه عمیق‌تر به ظرفیت‌های داخلی و پتانسیل‌های مثبت کشور را می‌طلبد. ایجاد یک نگاه مثبت اقتصادی در کشور و دمیدن امید و انگیزه در فضای جامعه می‌تواند زمینه‌ساز یک حرکت ملی و جهادی باشد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *