شناسه خبر: 16902 منتشر شده در مورخ: 1398/2/3 ساعت: 10:42 گروه: فرهنگی  
دیوار تحریم و تکفیر با کتاب فرو می‌ریزد

دیوار تحریم و تکفیر با کتاب فرو می‌ریزد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر بدخواهانی می‌کوشند که دیوارهای ارتباطی ما و جهان را بلندتر کنند، این دیپلماسی فرهنگی است که دیوارها را فرو می‌پاشد، دیوار بی اعتمادی و تکفیر و تحریم با کتاب فرومی‌ریزد و نابود می‌شود.

به گزارش ایران سپید سید عباس صالحی در آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران، اظهار داشت: کتاب پدیده بشری خارق العاده ای است شبیه خود انسان است؛ همانگونه که انسان پدیده ای با لایه های متعدد و کارکردهای گوناگون محسوب می‌شود، کتاب هم که مخلوق انسان است با کارکردهایی از قبیل تولید علم و دانش بشری دارد، پرورش و پالایش زبان.

صالحی افزود: زبان ملل با کتاب، پرورش و پالایش پیدا کرده است، اگر تاریخ بیهقی، شاهنامه، گلستان، بوستان و مثنوی نبود، زبان فارسی تا زمان ما به این نقطه نمی رسی. کتاب در هر ملتی مسیر پرورش زبان را آماده می کند، تقویت قدرت تفکر و تخیل بر عهده کتاب است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر انسان دو ساحت مهم وجودی شامل تفکر و عواطف داشته باشد، کتاب این دو ساحت را با هم پیش می برد، فهرست بلندبالایی از کارکردهای کتاب را در طول تاریخ بشریت می توان ذکر کرد.
صالحی بر نقش کتاب در حوزه اقتصاد و صنعت تاکیدکرد و گفت: رهبر انقلاب امسال را به نام سال رونق تولید نام گذاشتند و در این نام‌گذاری مهم صنعت نشر را نباید نادیده گرفت. نشر در اقتصاد ملی کشور نقش و سهم مستقیم و غیرمستقیم دارد، به شکل مستقیم در اقتصاد ملی درآمدزایی دارد و همچنین به شکل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال می کند. 
وی افزود: براساس آمار ۲۰۱۶ سازمان جهانی مالکیت فکری، 
۴۶ میلیون نفر در صنعت نشر چین فعالیت کرده بودند که این آمار نشان می دهد که صنعت نشر عملا می تواند در اشتغال مستقیم، نقش بسزایی داشته باشد.
صالحی با یادآوری تاثیرات غیر مستقیم صنعت نشر و کتاب، افزود: کلیسای نوتردام فرانسه در سال ۱۸۳۱ فرسوده و کمتر مورد توجه بود و وقتی ویکتور هوگو گوژپشت نوتردام را نوشت، این کلیسا مورد توجه قرار گرفت و طی ۲۵ سال بازسازی شد تا کلیسای پررونق و موثر در گردشگری جهان شود. این نشان می دهد یک کتاب چگونه می تواند با یک برداشت و روایت درست، فرصت های جدیدی برای اقتصاد شهری و ملی بسازد.
وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: کتاب علاوه بر تولید علم و پالایش زبان و تقویت قدرت تفکر به عنوان رسانه قدیمی و پایا و مانا نقش مهمی در آموزش پذیری و فرهنگ ایفا می‌کند.
صالحی افزود: نقش و سهم کتاب و صنعت نشر در حوزه اقتصاد را هم باید جدی گرفت و اگر از رونق تولید، سخن می گوییم کتاب و نشر را فراموش نکنیم.
وی با تاکید بر این که باید کتاب را به عنوان سفیر و سفارتخانه باید دید، گفت: امروز از دیپلماسی عمومی، موثرتر از دیپلماسی رسمی است چون پایدار، مستمر و فراگیر است، در این بین دیپلماسی فرهنگی که مبتنی بر کتاب و نشر کانون است، سهم اصلی را دارد. ایران را به شاهنامه، مثنوی و گلستان و بوستان و خمسه نظامی و شفای بوعلی می شناسند، همانطوری که ما ملل اهل تفکر را به کتابهایشان می شناسیم. خط ارتباط وجودی ملل با ما و ما با ملل مختلف با کتاب است و کتاب یک سفیر سیار و فعال است.
وی گفت: اگر بدخواهانی می کوشند که دیوارهای ارتباطی ما و جهان را بلندتر کنند ، این دیپلماسی فرهنگی است که این دیوارها را فرو می پاشد، اگر کسانی می خواهند ملت بزرگ ایران را منزوی کنند کتاب و ارتباط و تعامل از طریق کتاب است که این توهم و تخیل را از بین می برد، دیوار بی اعتمادی و تکفیر و تحریم با کتاب فرومی ریزد و نابود می شود.
وی گفت: امروز ما می توانیم در این دوره سخت که بدخواهان ایران تلاش کردند کمربند تحریم را بر دور ما محکم کنند با تفکر و کتاب این کمربند را بازتر کنیم. دیپلماسی فرهنگی بویژه در حوزه کتاب باید در سال ۹۸ باید بیش از گذشته مورد اهتمام قرار گیرد.
صالحی با اشاره به حضور چین به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه تاکیدکرد: رابطه دیرپای تاریخی ایران با چین موجب افتخار است، با کاغذ جاده هایمان را ساختیم و ابریشمی کردیم و امیدواریم گام به گام، بیشتر، روابطمان را به پیش ببریم.ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *