شناسه خبر: 16842 منتشر شده در مورخ: 1398/1/27 ساعت: 10:17 گروه: اجتماعی  
حافظان نابینای مسلمان از لحظه های عشق می گویند
گزارش از چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ویژه نابینایان

حافظان نابینای مسلمان از لحظه های عشق می گویند

سی و شش سال است که کشورمان میزبان افرادی ست که کلام حق را در سینه‌شان محفوظ داشتند و با شیوا‌ترین صوت آن را تلاوت می‌کنند؛ معجزه‌ای که تمامش از آغاز تا انجام، از باء «بسم الله» ‌تا سین «والناس» حرف به حرف و کلمه به کلمه بر سینه رسول خدا نازل شده و بر دل پاکش نقش بسته است.

به گزارش ایران سپید سی و شش سال است که کشورمان میزبان افرادی ست که کلام حق را در سینه‌شان محفوظ داشتند و با شیوا‌ترین صوت آن را تلاوت می‌کنند؛ معجزه‌ای که تمامش از آغاز تا انجام، از باء «بسم الله» ‌تا سین «والناس» حرف به حرف و کلمه به کلمه بر سینه رسول خدا نازل شده و بر دل پاکش نقش بسته است و امروز پس از چهارده قرن این کتاب آسمانی آینه و راه زندگی تعداد بیشماری از آدم هاست. این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، با حضور بیش از ۶۷۰ استاد، پژوهشگر، قاری و حافظ برتر قرآن کریم از ۶۰ کشور جهان، در بخش‌های برادران، نابینایان و دانش‌آموزان در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد و مسابقات طلاب علوم دینی جهان اسلام در قم و محل برگزاری مسابقات بانوان هم هتل هما در نظر گرفته شد. این دوره از مسابقات در پنج بخش و با حضور ۳۰۷ نفر حافظ قرآن، ۱۸۰ نفر قاری قرآن، ۲۵ خطیب قرآن، ۲۶ نفر در زمینه ترتیل قرآن و ۸۲ نفر در قالب پایان‌نامه قرآنی با هم به رقابت پرداختند. همزمان با سی و ششمین دوره از مسابقات بین‌المللی قران کریم، چهارمین دوره مسابقات کتاب آسمانی ویژه نابینایان هم برگزار شد تا 12 حافظ نابینا از این رقابت الهی بازنمانند. امسال و در چهارمین دوره ازاین مسابقات به علت کمبود متقاضی متأسفانه بخش قرائت برای نابینایان حذف شد.

سعید علی‌اکبری ازایران، سید نورالحق ازهند، حافظ محمد شیرازنماینده کشور پاکستان، السید حمدی السید ابراهیم از مصر، محمد الحبال، نماینده کشور لبنان و محمد تیمی ابراهیمی از کشور افغانستان مسابقه دهنده های نابینایی هستند که حائز رتبه‌های اول تا ششم شدند و پنج نفر اول در مرحله فینال به رقابت پرداختند.
محمد الحبال 37 ساله نماینده نابینای کشور لبنان برایمان از عشق و ارادتش به این کلام حق می‌گوید: «19 ساله بودم که حافظ کل قرآن شدم، یکی از دلایلی که سبب شد در راه قرآن قدم بردارم عشقم به رهنمودهای خدا بود که راه زندگی‌ام را ساخت. از دیدگاه من هر فرد مسلمانی باید بتواند کتاب دینی اش را بخواند و به حافظه بسپارد و در زندگی اش از آن بهره ببرد.» او در خصوص خدمات به نابینایان در کشورش می‌گوید: «در لبنان خدمات خاصی به نابینایان تعلق نمی‌گیرد فقط معافیت از پرداخت مالیات منزل و مغازه است. حتی منابع اطلاعاتی محدودی برایمان به خط بریل وجود دارد. قرآن به خط بریل داریم اما منابع درسی و مطالعاتی کمی در اختیار‌مان است. من تا مقطع کارشناسی تحصیل کردم و دراین مدت مادر و همسرم کتاب‌ها را برایم می‌خوانند و من یاد می‌گرفتم.» این شرکت‌کننده نابینا از جمع‌آوری دو کتاب به خط بریل می‌گوید: «دو کتاب را به خط بریل تبدیل کردم تا بتوانم آن را در اختیار دیگر همنوعانم قرار دهم. همسرم کتاب اصلی را برایم خواند و من به خط بریل تبدیل کردم تا بتوانم منابعی به خط بریل تولید کنم.» محمد الحبال با ابراز خرسندی از حضور در ایران بیان می‌کند:«از مسئولان جمهوری اسلامی تشکر می کنم بابت برگزاری چنین مسابقه بزرگ و باشکوهی، من در مسابقات مختلفی شرکت کردم اما اولین باریست که در مسابقاتی شرکت کردم که دارای مراحل مختلفی بود. در دیگر کشورها فقط یک مرحله یعنی فینال برگزار می‌شود اما در ایران شرکت‌کنندگان طی مراحل مختلفی توسط داوران مورد پایش قرار گرفتند و بهترین‌ها به فینال راه یافتند.»
نماینده نابینای کشورمان از استان قزوین انتخاب شده است و به مرحله فینال راه یافت. سعیدعلی اکبری جوان 37 ساله کشورمان که تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی ادبیات فارسی طی کرده است در خصوص این دوره از مسابقات می‌گوید: «مسابقات از استاندارد‌های خوبی برخوردار است و امید بسیاری دارم تا بتوانم حائز رتبه برتر شوم.» او در 25 سالگی و با تماشای برنامه آیه‌های زندگی رادیو قرآن تصمیم گرفت حافظ این کلام حق شود. او در خصوص مسابقات قرآنی می‌گوید: «در مسابقات مختلفی شرکت کردم و رتبه‌های بسیاری را به دست آوردم. امیدوارم بتوانم به‌عنوان نماینده کشورم جزو نفرات برتر باشم. حافظان کلام آسمانی در خط خط این کتاب گذشت و صبوری و احسان را می‌آموزند و سرلوحه زندگی‌شان قرار می‌دهند.»
توگو کشوری است در غرب آفریقا با ۷ میلیون جمعیت که پایتخت آن شهر لومه است. ۵۱ درصد از مردم توگو به اعتقادات بومی آفریقا باور دارند، ۲۹ درصد از جمعیت کشور مسیحی و ۲۰ درصد نیز مسلمان هستند و زبان رسمی و اداری آنها فرانسوی است. این اطلاعات را از این کشور درج کردم تا گفت‌و‌گویی با محمدعباس 28 ساله توگویی داشته باشم. او از 17 سالگی نزد فردی بزرگ یا همان شیخ، خواندن و حفظ کردن قرآن را آموخت و طی سه سال موفق شد حافظ کل قرآن شود. او از انگیزه‌اش برای یادگیری این کتاب آسمانی می‌گوید: «فراگیری قرآن برای انسان دارای منافعیست اما این نفع قطعاً مالی نیست بلکه قرآن آخرت انسان‌ها را می‌سازد. من دنیا را از بدو تولد ندیدم اما معتقدم با حفظ آیات الهی می‌توانم دنیایی کامل تر و زیباتر از این دنیای خاکی را دیده و جایگاه خوبی را نزد خدا کسب کنم. در کشور ما پیشرفت رشد کردن برای ما معلولان بسیار دشوار است چرا که تسهیلات خاصی را برایمان در نظر ندارند. ما نابینایان از منابع اطلاعاتی محدودی برخوردار هستیم و مدرسه‌ای ویژه برای آموزش نداریم. هیچ حمایتی برای تحصیل، کار و ازدواجمان از سوی دولت صورت نمی‌گیرد و همه حمایت‌ها فقط از سوی خانواده است. ما سازمان حمایت‌کننده‌ای از معلولان نداریم ولی در حال تأسیس آن هستیم و امیدوارم هرچه زودتر این سازمان پایه‌گذاری شود. نابینایان در توگو می‌توانند از طریق برنامه‌ای خاص به‌صورت صوتی با کامپیوتر کار کنند اما من هنوز نتوانستم فردی را پیدا کنم که به من آموزش دهد تا از این دنیای جدید اطلاعاتی بهره‌مند شوم. شاید بگویید چون ایران هستم چنین تعریف می‌کنم اما با توجه به مسابقات بسیاری که در کشورهای مختلف شرکت کردم بهترین آن جمهوری اسلامی ایران است چرا که نظم و انسجام مسابقات بسیار خوب و استاندارد‌های لازم را داشت اما متأسفانه نتوانستم به فینال این مسابقه راه پیدا کنم ولی خوشحالم که به ایران سفر کردم و از نزدیک با مردم و این کشور آشنا شدم.»
در میان همه شرکت‌کنندگان این مسابقه، حضور بانوی نابینای ایران رنگ و بوی دیگری به این دوره از رقابت‌ها داده است. در میان بانوان کشورهای اسلامی که همه از سلامت جسم برخوردار بودند نماینده ایران جوان ایلامی است که با اقتدار مراحل مختلف مسابقات را دوشادوش دیگر شرکت‌کنندگان پشت سر گذاشته و حال فینالیست این دوره شده است. مریم شفیعی متولد 1369 و دارای مدرک کارشناسی علوم قرآنی است، با او که به گفت‌و‌گو پرداختم از تشویق‌های خانواده‌اش برایم گفت و لطفی که از 6 سالگی شامل حالش شده است. او می گوید: «من از6 سالگی به سمت حفظ قرآن رفتم و طی یک سال موفق شدم حافظ کلام خداوند شوم. البته این طور نبود که در 7 سالگی حافظ قرآن باشم. از کودکی قرآن را حفظ می‌کردم اما بعد از پایان تحصیلات دبیرستان تمام وقت خود را برای آموختن گذاشتم که موفق شدم ظرف یکسال کل قرآن را از بر شوم. بعد ازآن در مسابقات مختلفی شرکت کردم که خدا را شکر در همه آنها سربلند بودم. دراین دوره هم تلاش خود را می‌کنم تا در میان زنان مسلمان جایگاه خوبی را برای کشورم به دست آورم.»
کولی بالی یعقوب حافظ 19 ساله ای است که از کشور ساحل عاج دراین مسابقات شرکت کرده  و به گفته خودش 5 سال است که قرآن را در سینه‌اش محفوظ داشته است. او از مشکلات آموزش در کشورش می‌گوید: «دراین کشور تسهیلات خاصی برای ما نابینایان ندارند. با یک مثال می‌خواهم وضعیت نابینایان را برایتان توصیف کنم. زبان مادری‌ام مائو است اما زبان اداری و رسمی این کشور فرانسوی است. در کشور خودم وقتی خواستم زبان رسمی را فرا بگیرم باید با افراد عادی در کلاس‌ها شرکت می‌کردم و برای نابینایان کلاس‌های خاص و مجزا نداشتند. مدارس ویژه‌ای هم برای فراگیری قرآن نداریم. خط بریل را هم یک شیخ به من آموخت تا بتوانم از متون بریل بهره‌مند شوم. شاید با خود بگویید چطور قرآن را فراگرفتم، راستش را بخواهید استادم قرآن را می‌خواند و من تکرار می کردم و این گونه موفق شدم حافظ کل این یادگار آسمانی شوم.» از او پرسدیم قران چه تاثیری در زندگی ات داشت که جالب ترین جواب را می دهد و می گوید:« اگر من با قران مانوس نشده بودم اکنون اینجا نبودم و هیچ وقت شاید نمی توانستم پا به ایران بگذارم پس این قران است که دریچه های جدیدی را بر روی زندگی ام باز می کند و هر روزم تجربه ای جدید است. »  

وجه اشتراک صحبت های همه شرکت کنندگان نابینایی که با انان به گفت و گو پرداختم رضایت از نوع برگزاری مسابقات درایران است این مسابقات از 21 فروردین ماه در مصلی امام خمینی (ص) آغاز به کار کرد 25 فروردین برترین های قرائت و حفظ در این دوره مشخص شدند  بعد از ان کلیه متسابقین مهمان مقام معظم رهبری شدند و با ایشان دیدار کردند. این دوره از مسابقات هم به میزبانی کشورمان به پایان رسید و شرکت کنندگان با کوله باری از تجربه و خاطره کشورمان را ترک کردند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: ایران
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *