شناسه خبر: 16822 منتشر شده در مورخ: 1398/1/26 ساعت: 08:59 گروه: فرهنگی  
بررسی آثار اِنیو مورّیکونه ، آهنگسازی چندزبانه ، در فرهنگسرای نیاوران

بررسی آثار اِنیو مورّیکونه ، آهنگسازی چندزبانه ، در فرهنگسرای نیاوران

نخستین نشست پژوهشی موسیقی فیلم در سال 98 به بررسی زندگی اسطوره زنده موسیقی فیلم جهان «انیو موریکونه» می پردازد

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران اِنیو مورّیکونه در دهم نوامبر 1928 در ایتالیا چشم به جهان گشود. پدرش ماریو موریکونه نوازنده ترومپت بود و تعالیم موسیقی را با اِنیو به صورت جدی آغاز کرد. درس‎های نت‎خوانی و نواختن ترومپت و چند ساز دیگر را از پدر فرا گرفت و در سن شش سالگی اولین آهنگش به نام «صبح» برای خواننده و پیانو نوشت و توجه همگان را به استعدادش در آهنگسازی برانگیخت. وی سپس در دوازده سالگی به مدرسه معتبر سانتا چیچیلیا راه یافت و گرچه در ابتدا در رشته نوازندگی ترومپت مشغول تحصیل شد اما به سرعت تغییر رشته داد و شروع به تحصیل در رشته آهنگسازی کرد. او به طور شگفت‎انگیزی دوره چهارساله آهنگسازی را تنها در شش سال به پایان رسانید و از سال 1946 رسما در رادیو به عنوان تنظیم کننده و آهنگساز مشغول به کار شد. سپس به تلویزیون راه یافت و به سرعت به سینمای ایتالیا راه گشود.

موریکونه همواره آهنگسازی سریع بوده و قدرت شگرفش در ارکستراسیون او را به گزینه‎ای ایده‎آل برای کارگردانان سینما بدل ساخت. او در اواخر دهه شصت به همراه دوست قدیمی‎اش سرجیو ائونه با سه‎گانه «خوب، بد، زشت»، «به خاطر یک مشت دلار» و «به خاطر چند دلار بیشتر» و سپس «روزی روزگاری در آمریکا» و «روزی روزگاری در غرب» وسترن ایتالیایی را به جهانیان شناساند و صدایی کاملا جدید و غیرهالیوودی را به علاقمندان سینما عرضه داشت. به جرات موریکونه را می‎توان پدر ارنجمان جدید در عصر حاضر دانست. او با شتاب بی نظیری با بزرگترین کارگردانان سینمای اروپا و هالیوود همکاری کرد و تا کنون بالغ بر 400 موسیقی فیلم ساخته است. موریکونه همچنین 100 اثر ارکسترال کلاسیک و ده‎ها تصنیف و ترانه برای خوانندگان مهم ایتالیا تصنیف و تنظیم کرده است.
موریکونه را می‎توان در کنار جان ویلیمامز از آخرین اسطوره‎های زنده موسیقی فیلم نامید. وی تا کنون برنده بیش از 70 جایزه معتبر بین‎المللی شده است و در طول شصت سال فعالیت هنری کارنامه‎ای را از خود به جا گذاشته که به جرات هیچ آهنگسازی در تاریخ موسیقی و به ویژه موسیقی فیلم توان رقابت با آن را ندارد. وی امسال  در نودمین سال زندگی خود تصمیم دارد آخرین کنسرتش را برگزار و بسیاری از آثار خاطره‎انگیز خود را رهبری کند. از ماندگارترین آثار وی می‎توان به «افسانه 1900»، «سینما پارادیزو»، «نبرد الجزایر»، «حرفه‎ای»، «دار و دسته سیسیلی ها»، «دست نیافتنی‎ها»، «حال همه ما خوب است»، «ماموریت»، «خسارات جنگ»، «هشت نفر نفرت انگیز»، «ماموریت به مریخ»، «باگزی»، «خط  آتش»، «خوب بد زشت»، «به خاطر یک مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر»، «روزی روزگاری در غرب»، «روزی روزگاری در آمریکا»، «مالِنا»، «کیمادا»، «خانه به دوش»، «کلید»، «شبح اپرا»، «قتل‎های قطار شب»، «کالبدشکافی»، «قلعه کابوس»، «که مردنش را دید؟»، «مرد چاق و پسر بچه»، «شهر شادی»، «اِفشا کردن»، «دوره دیزنی»، «آتشی مزاج»، «هملت»، «ماجرای عاشقانه»، «گرگ»، «چرخش» و ده‎ها اثر دیگر می‎توان اشاره کرد.   
گفتنی است نشست پژوهشی موسیقی فیلم با نام اِنیو مورّیکونه، آهنگسازی چندزبانه، پنج‎شنبه 29 فروردین ساعت 17 در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور کلیه علاقمندان در این برنامه آزاد است.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *