شناسه خبر: 16820 منتشر شده در مورخ: 1398/1/26 ساعت: 08:52 گروه: دانش و فن آوری  
محصولات دانش بنیان و بارقه های امید در دل معلولان

محصولات دانش بنیان و بارقه های امید در دل معلولان

شرکت های دانش بنیان با تولید محصولات فناورانه ویژه معلولان، بارقه های امید را برای زندگی بهتر در دل این قشر ایجاد کرده اند.

به گزارش ایران سپید  امروزه تحولاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان خلق کرده‌اند، جهشی خارق العاده را در اقتصاد و زیست جامعه ایجاد کرده است، به طوری که مردم هر روز با یک محصول یا خدمت تازه، نوین و خلاقانه آشنا می شوند. 

با وجود این اهمیت هم اکنون بخش کوچکی از دستاوردهای کشور در حوزه دانش بنیان در قالب محصول و خدمت ارائه می شود در حالی که دامنه اثر شرکت های دانش بنیان وزن قابل توجهی در سپهر اقتصاد دنیا پیدا کرده است. 
یکی از گروه های جامعه که می تواند از خدمات و محصولات شرکت های دانش بنیان بهره فراوانی جهت ارتقای کیفیت زندگی و رفاه بیشتر ببر، معلولان هستند که به دلیل نقص عضو به لحاظ جسمی و حرکتی توانایی کمتری نسبت به اقشار عادی جامعه دارند. 
در همین راستا برای نخستین بار در کشور یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری قزوین موفق به طراحی و ساخت چندین وسیله برای استفاده معلولان شده است. 

**دست مصنوعی هوشمند 
مدیرعامل شرکت سیما پرسان زندگی که اقدام به ساخت و تولید دست مصنوعی هوشمند برای معلولان کرده به خبرنگار ایرنا گفت: این ساخته جهت استفاده معلولان فاقد دست و در چند نوع متنوع طراحی شده است. 
هادی ترکاشوند افزود: این دست با حرکت سر معلول هدایت می شود و قابلیت هدایت انگشتان، مچ دست، آرنج و تعادل دست را به صورت جداگانه را دارد و همچنین در تنوع مختلف نسبت به بضاعت مالی معلول طراحی شده است. 
وی اضافه کرد: نکته دیگر در خصوص این محصول آن است که برای هدایت و کنترل این دست هوشمند، معلول نیاز به آموزش خاصی ندارد. 

**دستکش فیزیوتراپی 
ترکاشوند با معرفی دستکش فیزیوتراپی ساخته این شرکت دانش بنیان،گفت: این محصول جهت انجام کارهای روزمره و کار درمانی مداوم بیمارانی که به هر دلیل از ناحیه مچ دست توان جسمی حرکتی ندارند و یا به طور مادرزاد توان جسمی حرکتی ندارند مثل بیمارانی که سکته یا تصادف کرده اند مورد استفاده قرار می گیرد. 
وی افزود: این دستکش زمان بهبود را کاهش می دهد و تاثیر چشم گیری در توان یابی بیماران جسمی حرکتی دارد. 
ترکاشوند ادامه داد: از مزایای این محصول این است که بیمار می تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد و به صورت مداوم کاردرمانی و ورزش درمانی خود را نیز پیگیری کند. 

**بریس قابل تنظیم 
مدیرعامل شرکت دانش بنیان سیما پرسان زندگی گفت: بریس قابل تنظیم نیز از دیگر ساخته های ماست که به بیمارانی که از بیماری سی پی رنج می برند و بر اثر بیماری تاندون های آنها کوتاه شده کمک می کند تا تاندون های آنها کش بیاید و تعادل در راه رفتن آنها برقرار شود و به نوعی کار درمانی انجام می گیرد. 
ترکاشوند افزود: این بریس و کفش از ناحیه پاشنه نوک پنچه ناحیه مچ و ناحیه زانو قابل تنظیم بوده و فرد معلول با این بریس می تواند به شکل درست راه برود. 
وی اضافه کرد: این محصول در حفظ تعادل فرد بیمار و شکل گیری عضو معیوب کمک کند. 

**بریس قفل کن 
مدیرعامل شرکت دانش بنیان سیما پرسان زندگی گفت: بریس قفل کن نیز برای معلولانی که به هر دلیل زانوی آنها مشکل دارد طراحی شده و این قابلیت را دارد که در هر زاویه ای قفل شود و برای بیمارانی که از ناحیه زانو توان جسمی حرکتی ندارند و یا دچار شکستگی زانو و افرادی که زانوی آنها خالی می کند طراحی شده است. 
وی افزود: محصول یاد شده این قابلیت را دارد که در هر لحظه و هر زاویه قفل و یا باز شود و طوری طراحی شده که معلولانی که زانوی آنها خالی می کند با این بریس می توانند به شکل درست و صحیح راه بروند. 

**ویلچر بالا رونده از پله 
ترکاشوند گفت: ویلچر بالا رونده از پله نیز از دیگر محصولات است که قادر است از پله های مترو، پله های شیب دار، اماکن عمومی و همچنین پله ها و منازل بالا و پایین شود و سیستم بالا رونده را می توان در ویلچرهای معمولی نیز نصب کرد تا معلولانی که بضاعت مالی چندانی ندارند از آن استفاده کنند. 
وی افزود: مواد اولیه تمام این محصولات به طور 100 درصدی از تولیدات ایرانی بوده و محصولات نیز نمونه داخلی دیگری ندارند. 

**مشکلات مالی مهم ترین مانع بازاریابی محصولات دانش بنیان 
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: شرکت ما هم اکنون مراحل پیش رشد خود را طی کرده و در حال رسیدن به مرحله رشد است. 
ترکاشوند افزود: هم اکنون علاوه بر این محصولات، چهار محصول دیگر نیز در حوزه معلولان توسط این شرکت ساخته شده که در مراحل ثبت هستند. 

**تسهیلات ناکافی برای شرکت های دانش بنیان 
وی اضافه کرد: مهم ترین مشکل پیش روی بازاریابی و تجاری سازی محصولات ما مسایل مالی است و تسهیلات دریافتی از سوی پارک علم و فناوی نیز جوابگوی آن نیست و باید توجه داشت که معرفی محصول مستلزم وجود منابع مالی است. 
ترکاشوند ادامه داد: تسهیلات پرداختی به چنین شرکت هایی در مرحله رشد مقدماتی 50 میلیون ریال و در مرحله رشد نیز 200 میلیون ریال است که کافی نیست. 

** زندگی بهتر معلولان با محصولات دانش بنیان 
رییس پارک علم و فناوری قزوین نیز به ایرنا گفت: محصولات دانش بنیان زندگی را برای بشر بهتر و راحت می کنند که نمونه ای از این موضوع را می توان در اختراعات و تولیدات محصولات ویژه معلولان دانست. 
وی به روند حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این شرکت ها پس از استقرار در پارک علم و فناوی متناسب با نیازهایی که دارند بسته ای از خدمات اعم از معرفی برای ارایه تسهیلات، معرفی به سازمان ها، تجاری سازی و سایر موارد دریافت می کنند. 
یوسف گرجی با اشاره به روند رو به رشد و مستمر ارائه خدمات به واحدهای فناور و دانش بنیان از سوی پارک، ادامه داد: تلاش داریم امکانات و زیرساخت های متنوعی را در اختیار نخبگان جوان قرار دهیم که توسعه و ارتقای این مهم، نیازمند همکاری و برنامه ریزی بیش از پیش دستگاه های اجرایی است. 
گرجی افزود: راهبرد پارک در حمایت از تمام شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور بر روی نقاط قوت علمی دانشگاه و از طرف دیگر توجه به نیازهای اقتصادی استان، ارایه خدمات با ویژگی برتر و قیمت ارزان تر از طریق ایجاد مراکز رشد در زمینه های تخصصی پارک متمرکز است. 

**تجاری سازی، اولویت اصلی محصولات دانش بنیان 
وی، تجاری سازی را اولویت اصلی در محصولات دانش بنیان دانست و افزود: در رسیدن محصولات دانش بنیان به بازار باید ضمن تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت زمینه های حمایت دستگاه های مربوط نیز فراهم شود. 
گرجی گفت: باید با جلب حمایت دستگاه هایی چون بهزیستی زمینه تولید انبوه محصولات ساخته شده شرکت های دانش بنیان در زمینه معلولان را فراهم کرد. 
رئیس پارک علم و فناوری قزوین گفت: شرکت های دانش بنیان در تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری 'رونق تولید' نام گرفته است، نقش مهمی ایفا می کنند و این تاثیر و ایفای نقش با حمایت های مسئولان دوچندان خواهد شد. 

** استقبال بهزیستی از محصولات دانش بنیان مرتبط با معلولان 
مدیرکل بهزیستی قزوین نیز گفت: امیدواریم با کمک شرکت های دانش بنیان که استفاده از دانش روز و فناوری را در راس کارهای خود قرار داده اند، توان معلولان برای برخورداری از یک زندگی مطلوب افزایش یابد. 
علیرضا وارثی با بیان اینکه بهزیستی از محصولات دانش بنیانی که به توان افزایی معلولان کمک کند استقبال می کند،اظهار داشت: با تجاری سازی و تولید انبوه این محصولات و عرضه آنها با قیمت مناسب، می توان آنها را در اختیار افراد معلول نیازمند قرار داد. ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *