شناسه خبر: 1680 منتشر شده در مورخ: 1392/10/7 ساعت: 12:00 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 5 دی 1392

روزنامه پنجشنبه 5 دی 1392

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

«ایران سپید»

پنجشنبه 5 دی 1392

23 صفر  1435

روزنامه ویژه نابینایان

فرهنگی، اجتماعی،

 سیاسی، اقتصادی

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی     

مدیر مسئول: سهیل معینی

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

سال هجدهم شماره 4615

* سیاستهای تکصدایی نتیجه معکوس میدهد 2

* خروج 40 هزار مددجو از چرخه حمایتی بهزیستی 4

* معاون اول رئیس‌جمهور: هدفمندی یارانه‌ها به شیوه فعلی ادامه میابد 6

* سلولهای بنیادی به فضا میروند! 7

پارا اسپرت، تنها نماینده رسمی شرکت تارژ در ایران و خاورمیانه، عرضه کننده توپ گلبال جهت خرید

تلفن تماس :

09194277712 کریمی

09163052513 زویداوی

 

 

صئ.....................سیاسی

* آیت ا... هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار دبیر کل و اعضای هیأت دبیران جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، گفت: سیاستهای محدودکننده و تکصدایی نتیجه معکوس میدهد.

* گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس سوال و استیضاح را حق نمایندگان دانست و گفت: نمیتوان وزرا را به خاطر مشکلات ایجاد شده در 8 سال مدیریت دولت احمدینژاد مورد بازخواست قرار داد و از آنان انتظار داشت که یک شبه مسایل و مشکلات را حل و فصل کنند.

* «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم اصلاح و ارتقاء خدمات نظام سلامت و درمان گفت: برای این منظور نیازمند یک برنامه جامع هستیم تا بتوانیم به شرایط مطلوب و کاهش پرداخت هزینه های سلامت از جیب مردم دست یابیم.

*  «محمدحسن ابوترابی فرد» نایب رئیس مجلس گفت: طرح حمایت از صنعت برق کشور پس از تصویب نمایندگان با نظر هیأت رئیسه مجلس برای رفع اشکالات قانونی به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع میشود.

* نمایندگان مجلس با کلیات طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن به وزارت نیرو اجازه داده میشود به روش بیع متقابل قرارداد اجرای طرحهای افزایش بازدهی و تولید نیروگاه های بخش دولتی و خصوصی را تا سقف حد اقل 120 هزار میلیارد ریال منعقد کند.

* مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی اعلام کرد که در لایحه بودجه سال آینده ردیفی برای کمک و تقویت احزاب در بودجه وزارت کشور پیشبینی نشده است.

-بین المللی

* مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اقدام تروریستی در شهر المنصوره مصر را شدیداً محکوم کرد.

* کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در بازدید از یک واحد نظامی در غرب این کشور به ارتش دستور آماده باش کامل داد.

 

 

 

صئ................ اجتماعی

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از سال گذشته بسته حمایتی سازمان بهزیستی کشور برای معلولان تعریف شده است، گفت: این بسته شامل مسکن، اشتغال و حمایتهای اجتماعی است. وی افزود: یکی از سیاستهای اصلی سازمان بهزیستی کشور بحث توانمند‌سازی جامعه هدف است که در این راستا اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است به طوری که بر اساس قانون سالانه 10 درصد از جامعه هدف بهزیستی توانمند و از چرخه حمایتی خارج میشوند به طوری که تا پایان سال 40 هزار مددجو از چرخه حمایتی خارج خواهند شد. هاشمی ادامه داد: تا پایان سال جاری 25 هزار واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی واگذار خواهد شد. ضمن اینکه بنا داریم جشن توانمند ‌سازی مسکن معلولان را در ماههای آخر سال برگزار کنیم.

* یحیی سخنگویی، معاون امور توانبخشی بهزیستی گفت: کارتهای جدید معلولیت دارای آیتمهای خوبی است به طوری که در این کارتها نوع معلولیت، شدت معلولیت و همچنین خدماتی که یک معلول تا به حال از سازمان بهزیستی دریافت کرده، مشخص شده است. وی یادآورشد: بر اساس برنامه پیشبینی شده قرار است تا پایان سال جاری صدور کارتهای جدید معلولیت آغاز شود. این مقام مسئول افزود: یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی، ارسال نامه 4 هزار و 700 نفر از معلولان جهت دریافت خودروهای وارداتی مناسبسازی شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت است. سخنگویی خاطر نشان کرد: طبق وعده مسئولان این وزارتخانه قرار است این افراد بزودی خودروهای وارداتی خود را با معافیت گمرکی 30 میلیون تومانی دریافت کنند.

*رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال تعداد زائران کربلای معلی در ایام اربعین حسینی دو برابر سال گذشته بود و پیشبینی میشود سال آینده این تعداد به یک میلیون نفر برسد.

 

 

 

صئ.....................اقتصادی

* معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کارآفرینی، تولید ثروت در جامعه است از تشکیل منظم جلسات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در دولت خبر داد و گفت: ‌تا زمانی که طرح دولت کامل نشده هدفمندی یارانه‌ها به شیوه فعلی ادامه خواهد داشت.

* علی ربیعی وزیر کار  با اشاره به اقدامات دولت در ۱۰۰ روز اول در حوزه کارآفرینی، بر لزوم تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای کارآفرینان تأکید کرد.

* یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: کشورهای دیگر در شرایط رکود اقتصادی همراه با تورم، در جهت کاهش مالیات اقدام میکنند، در حالی که ما مدام در حال انجام کارهایی مانند افزایش مالیات هستیم که به بدتر شدن رکود تورمی دامن میزند.

* رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گفت: مرغ تا شب عید گران نمیشود و قیمت آن در حدود ۶۵۰۰ تومان میماند.

 

 

صئ........... دانش و فناوری

محققان به دنبال ارسال سلولهای بنیادی به فضا برای مشاهده میزان تغییر سرعت رشد آنها هستند. یکی از مشکلات استفاده از سلولهای بنیادی، عرضه محدود آنها به دلیل سرعت کند رشدشان در آزمایشگاه‌های معمولی است. دکتر «آبا زبیر» از «آزمایشگاه سلول‌درمانی» در فلوریدا، معتقد است میتوان از طریق سرعتبخشی به تولید چنین سلولهایی در فضا، بر این مشکل فائق آمد. زبیر در حال حاضر در نظر دارد، سلولهای انسانی را جهت مشاهده امکان رشد سریعتر آنها به ایستگاه فضایی بفرستد. بر اساس ادعاهای وی، نتایج آزمایشهای زمینی، نشان میدهد فرآیند رشد سلولهای بنیادی در چنین شرایطی سریعتر از آزمایشگاههای معمولی انجام میشود. زبیر هم‌ اکنون در آزمایشگاهش در حال پرورش سلولهای بنیادی است که احیای عصبها و شریانهای خونی را برای قربانیان سکته‌های مغزی همراه با خونریزی صورت میدهند.

* یک محقق ایرانی به همراه دانشمندان دیگر بر این باورند که بحران اقتصادی یونان منجر به بحران آلودگی خطرناک هوا میشود. آریان صفاری و همکارانش در این مطالعه با بررسی عوارض جانبی بحران اقتصادی یونان، دریافتند سوزاندن سوخت فسیلی ارزانتر برای تولید گرما منجر به آلودگی خطرناک هوا میشود. این مطالعه که به رهبری «کنستانتینیوس سیوتاس» در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شد، نشان میدهد که تراکم ذرات ریز هوا از زمان آغاز این بحران 30 درصد افزایش یافته است. این ذرات ریز که قطر آنها کمتر از 2.5 میکرون گزارش شده، به شدت خطرناک هستند زیرا به عمق بافتهای ریه نفوذ میکنند. سیوتاس گفت: مردم به گرما نیاز دارند و کاهش شغل و افزایش بهای سوختهای فسیلی به همراه بحران اقتصادی موجب شده افراد سوخت فسیلی با کیفیت پایین مانند چوب و مواد اتلافی را بسوزانند که این امر هوا را آلوده میکند.

 

صئ .........بهداشت و سلامت

لکنت زبان در کودکان: بخش دوم و پایانی: در ادامه بحث لکنت زبان، احسان گلی روانشناس میگوید: اغلب مشکلات گفتاری در سنین 2 تا 5 سالگی رخ میدهد. یعنی زمانی که کودکان در حال فراگیری مهارتهای کلامی و استفاده از لغات جدید است. همچنین 5 تا 7 سالگی که زمان آغاز مدرسه، یادگیری و کنجکاوی و کسب مهارتهای اجتماعی است. اغلب کودکان در 12 تا 15 ماهگی شروع به صحبت کردن میکنند، کودکانی که لکنت دارند تکلم را دیرتر آغاز میکنند این کودکان لزوما در سایر مهارتهای رشدی کند نیستند.آنها در مقایسه با کودکان سالم دو ماه تأخیر رشد کلامی دارند، تشخیص لکنت زبان در مراحل اولیه بسیار مشکل است زیرا اغلب کودکان خردسال بدون اینکه هیچ مشکل یا زمینه ای برای گسیختگیهای گفتاری داشته باشند، علائمی از لکنت زبان دارند. متخصصان گفتار درمانی برای تشخیص و شناسایی این کودکان به علائمی چون تکرار صداها و هجاها، در میان اندازی، مکث درون واژه‌ها، تکرار واژه‌های تک‌هجایی، حرکات اضافی مثل تیک، لرزش فک و کشش صداها توجه میکنند. روش زبانی یا تلفظی یکی از روشهای درمانی است که برای انجام آن باید بهترین هماهنگیها بین حنجره، گونه ها، زبان و لبها صورت گیرد. در روش دوجانبه یا مکمل نیز به بازپروری و پرورش جنبه های دوگانه فکری و زبانی اهمیت داده میشود. روش روان‌درمانی بویژه برای افرادی که دچار کشمکشهای عاطفی و اختلال روانی و عصبی هستند، به کار میرود با استفاده از روش دارودرمانی میتوان تا حدودی کودک را از اضطراب هیجانات عاطفی دور نگه داشت. یکی از علل لکنت زبان رفتارهای ناهنجار است، در این روش سعی بر اصلاح رفتار‌ها و تقلیل لکنت زبان است. در روش خود درمانگری که نوعی روش رفتاردرمانی است با انگیزه قوی و ایجاد تغییرات لازم نسبت به لکنت خود با برنامه ای منظم، فرد اختلال گویایی خود را اصلاح میکند.

 

 

صئ ..........فرهنگ و هنر

جمال شیرمحمدی، تهیه کننده مجموعه «عصر پاییزی» درباره زمان پخش این سریال گفت: آنتن شبکه یک، شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 شب، به مجموعه 35 قسمتی «عصر پاییزی» اختصاص یافته است. به گفته وی «عصر پاییزی» در حال طی آخرین مراحل پس از تولید، از جمله ساخت موسیقی است که انجام آن را بهنود یخچالی به عهده دارد. در «عصر پاییزی» به کارگردانی اصغر نعیمی بازیگرانی چون نسرین مقانلو، علی عمرانی، کورش تهامی، مهتاج نجومی، بهنوش بختیاری، سپیده خداوردی و علیرضا خمسه ایفای نقش میکنند. علی عمرانی در نقش مردی به نام عطا، 30 سال بعد از مرگ همسرش، در 60 سالگی، مجدداً ازدواج میکند و همسر جدیدش مهشید را که نسرین مقانلو ایفاگر نقش اوست، در منزل مادر زن سابقش اسکان میدهد. در پی این اتفاق، کوروش تهامی، قهرمان داستان، در نقش پسر عطا تمام ذهنیت و زندگیش به هم میریزد و....  * مجموعه تلویزیونی «خوب، بد، زشت» به کارگردانی منوچهر هادی برای پخش در نوروز شبکه دوم سیما وارد مرحله پیش تولید شده و طبق برنامه ریزیها طی دو هفته آینده در تهران مقابل دوربین میرود. تا کنون و از میان بازیگران، حضور امین حیایی، بهنوش بختیاری، مهدی سلوکی، حسین محب اهری، سوسن پرور قطعی شده و طی چند روز آینده چند بازیگر دیگر نیز به این جمع اضافه خواهند شد. * مجموعه تلویزیونی «من چه کاره ام؟» به تهیه کنندگی آرزو ابوحمزه و کارگردانی داریوش جهانگیری در 40 قسمت 20 دقیقه ای برای پخش از شبکه دو تولید میشود. این مستند نمایشی که به سفارش گروه خانواده شبکه دو و با همکاری روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در حال تولید است، با موضوع پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر ساخته میشود. این سریال با بازی منوچهر والی زاده، افسانه ناصری، فریبا طالبی و امیررضا زادسرور روی آنتن میرود.

 

 

صئ.....................ورزشی

* قضاوت دو داور ایرانی در مسابقات قهرمانی گلبال آفریقا

با دعوت فدراسیون جهانی گلبال دو داور بین المللی کشورمان در رقابتهای قهرمانی گلبال آفریقا قضاوت کردند. رضا دهقان و نسترن فتوتی دو داور بین المللی گلبال هستند که در آفریقا و در رقابتهای قهرمانی گلبال حضور داشتند. رضا دهقان از سال 64 وارد داورى گلبال شد و به عنوان داور رسمى این رشته مشغول به فعالیت است. او در سال 2005 در مسابقات کشورهاى اسلامى، با شرکت در کلاس بین المللى داورى گلبال به عنوان اولین ایرانى، کارت بین المللى داورى دریافت کرد. دهقان معتقد است که گلبال رشد چشمگیرى داشته است. وی دارای مدرک  داوری درجه یک و خانم  فتوتی دارای مدرک درجه دو در رشته  گلبال هستند.

* پیام تبریک  معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه به رئیس فدراسیون نابینایان و کمبینایان

دکتر عراقچی معاون امور حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه و عضو هیات رئیسه فدراسیون ورزشهای نابینایان و کمبینایان در پیامی انتخاب محمدرضا مظلومی را تبریک گفت. به گزارش روابط عمومی فدراسیون نابینایان و کمبینایان، پیام تبریک سیدعباس عراقچی به شرح زیر است: بسمه تعالی، جناب آقای محمدرضا مظلومی

ریاست محترم فدراسیون ورزشهای نابینایان و کمبینایان

انتصاب شایسته جنابعالی به ریاست فدراسیون ورزشهای نابینایان وکمبینایان را تبریک عرض میکنم. همچنین مایلم به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه این فدراسیون آمادگی خود را برای تحقق مساعی جنابعالی در راستای اهداف فدراسیون ابراز نمایم.

* اسکندر محمدی به عنوان رئیس هیأت نابینایان استان کرمانشاه انتخاب شد.

در مجمع انتخابات هیأت نابینایان استان کرمانشاه اسکندر محمدی  با کسب هشت رأی از مجموع 14 رأی به عنوان رئیس این هیأت انتخاب شد.

 

 

 

 

صئ ...............حوادث

* سانحه تصادف همسر بنیامین را کشت

29 آذرماه سال جاری یک دستگاه ماتیز در مسیر شرق به غرب، همت نبش شهران در حال حرکت بود که یک دستگاه "پژو 206 " از پشت به این خودرو برخورد کرد و به علت سرعت و شدت ضربه، خودرو به سمت راست منحرف و در فضای سبز حاشیه بزرگراه واژگون شد. متأسفانه خودرو ماتیز متعلق به بنیامین خواننده مشهور ایرانی بود و همسرش در این سانحه درگذشت.البته بنیامین و دختر سه ساله اش در این حادثه صدمه ندیدند.

* غذای سوخته بهانه‌ای برای قتل  همسر ۱۷ ساله شد

سوزاندن غذا بهانه‌ای شد تا  غفار بعد از مشاجره با همسر ۱۷ ساله‌اش، وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و موجب مرگ زهرا شود. قاتل 33 ساله که به مواد مخدر اعتیاد داشت بعد از اعتراف به قتل افزود: نهم آذر در حال استراحت بودم و همسرم نیز در حال درست کردن غذا بود که با شنیدن بوی سوختن غذا از خواب بیدار شدم و چند ضربه با سیلی و کمربند به او زدم؛ پس از پایان درگیری و مصرف مقداری موادمخدر به آشپزخانه رفتم تا برای خودم غذا درست کنم؛ در همین زمان، زهرا به آشپزخانه آمد و گفت «غذا درست نکن؛ خودم غذا درست کردم» اما چون هنوز عصبانی بودم قاشق داغی را که با آن غذا درست میکردم، روی دستش گذاشتم. او را هل دادم که بر روی زمین افتاد و سرش به دیوار خورد.

* حادثه عجیب نایین این بار در فسا تکرار شد

یک هفته پیش بود که خبر تصادف مرگبار چند خودرو و مرگ 12 سرنشین افغان در نایین تیتر خبرهای داغ حوادث شد اما درست یک هفته بعد از این حادثه باز هم در محور نایین تصادف مرگبار دیگری رخ داد. روز سه شنبه در اثر واژگونی یک دستگاه پژوی 405، 13 تبعه افغان که سرنشین این خودرو بودند کشته شدند.

 

 

 

 

 

صئ.............. چهاردیواری

سلامی گرم در این روزهای سرد که امیدوارم بر خلاف قول معروف اخوان ثالث، این سلام در این روزهای سرد پاسخ داشته باشد و سرها در گریبان نباشد. به پیروی از توصیه خانم ملکزاده، خواننده مان که هم تأکید داشت و هم پرسش که چرا در روزنامه هرچه بیشتر مختصر و مفید نمینویسیم؟ همین رویه را در پیش میگیریم و تأکید میکنیم تلاشمان بر هرچه مختصر نویسی در روزنامه است. آقای صدفپور از ارومیه گله کرده اند که برخی خبرهای حوزه نابینایان که در روزنامه بازتاب یافته است، در عمل با پیگیری خوانندگان دستاوردی در پی نداشته است. در این مورد باید بگویم، برخی خبرها به شکل رسمی از سوی بهزیستی یا سازمانهای دیگر اعلام میشود که وظیفه ما در درجه اول اطلاعرسانی است. سپس با گزارشهایی که شما میدهید، پیگیری درستی یا عدم صحت این خبرها. در همین مورد آقای رحمانی از اصفهان درخواست کرده اند که ما در بازتاب اخبار رسمی مربوط به نابینایان این اخبار را با تفصیل بیشتری به آگاهی مخاطبان برسانیم که خواسته درستی است و وظیفه تخصصی ایران سپید نیز همین امر است که در آینده شاهد آن خواهید بود. هر چند که در همین چند هفته شاهد چاپ گزارشهای مفصلی در حوزه نابینایان و افراد معلول بوده اید. بسیاری از دوستان از توزیع نامناسب روزنامه گله دارند. به اقتضای آن که همیشه حق با مشتری است، در این خصوص در صدد برگزاری نشستی با سازمان توزیع هستیم تا به امید خدا پیگیری کرده حتی الامکان راه حل بیابیم. برخی دوستان مانند آقای دکتر حساس، خواهان درج دقیق مطالب در قالب ستونهای پیشین دو صفحه ایی شده اند. در پاسخ باید گفت، ضمن آنکه از ستونبندی روزنامه به عنوان اصلی تخصصی دفاع میکنیم، اما باید حق بدهید که ستون دو صفحه ای بریل از نظر حجم پاسخگوی گزارشهای خبری و مطالبی که اطلاعات کافی را به مخاطب بدهد نیست، مشکل حجم بریل است. لذا باید به تعریف جدیدی از ستون در روزنامه برسیم که از یک طرف نظم صفحات رعایت شود و از یک طرف در محتوای روزنامه غنای کافی اطلاعاتی وجود داشته باشد. حتی گزارشهایی که در سه یا چهار صفحه نوشته میشود به شدت خلاصه میشود. آقای نودهی از بجنورد خواهان درج مطالب مفیدتر مانند شیوه های مبارزه با شوره سر در ستون بهداشت شده اند که چشم، برادر چرا میزنی! آقای شریعتی در مورد درج قانون عصای سفید در قوانین راهنمایی و رانندگی درخواست داشته که اقداماتی در این خصوص در جریان است و به زودی در مورد آن خبر خواهیم داد. بازتاب نظرات شما عزیزان در خصوص صلاحیت نابینایان برای نامزدی مجلس همچنان ادامه دارد که سپاسگزاریم، اما تأکید میکنیم اقدام شایسته آن است که تشکلها در این خصوص فعال شوند. چنانکه انجمن معلولان شهر قروه در استان کردستان به این مهم دست زد و نماینده مخالف این شهر در مجلس را دعوت کردند که گزارش آن درج خواهد شد.

 

 

صئ ........ اطلاعرسانی:

انجمن علمی فرهنگی موج نور اصفهان در ادامه فعالیتهای خود اقدام به تهیه کتابچه خودآموز اسکایپ برای نابینایان نموده است: انجمن قصد دارد این کتاب را به زودی به گروه هدف ارائه نماید اما قبل از ارائه تصمیم گرفته تا در مورد کتاب مذکور نظرسنجی نماید. به همین منظور از شما خوانندگان گرامی میخواهیم برای اطلاع از نحوه نظرسنجی و اطلاع از سرفصلهای کتاب به سایت www. Mnsi.ir

مراجعه نمایید.  برای کسب اطلاعات بیشتر هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 11 و 16 تا 18 با تلفن 03116687033 تماس حاصل نمایید.

«Iran sepid»

Newspaper for the Blind

Cultural, Social, Political, Economical

Licence Holder:

Islamic Republic News Agency

Date 26 December 2013

www. Iransepid.ir

iransepid@icpi.ir

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *