شناسه خبر: 16772 منتشر شده در مورخ: 1398/1/22 ساعت: 09:52 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 22 فروردین 1398

روزنامه پنجشنبه 22 فروردین 1398

کمبود شش میلیارد تومان برای تأمین لوازم توانبخشی سیلزدگان - نامه هاشمی به رئیس صدا و سیما - جایگزینی مکملها به جای غذا ممنوع! - زنی که هوش مصنوعی را به خدمت نابینایان در میآورد - پایان 90 پس از 20 سال - نقشه شوم کارشناس خدمات اینترنتی برای زن جوان - چاردیواری - اطلاعرسانی

روزنامه ایران سپید

پنجشنبه 22 فروردین 1398

5 شعبان 1440

11 آپریل 2019

سال بیست و سوم شماره 6108

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

میلاد سید الساجدین، امام العارفین، زین العابدین (ع) مبارک باد

.........عناوین این شماره.......

نامه هاشمی به رئیس صدا و سیما 6

جایگزینی مکملها به جای غذا ممنوع! 8

زنی که هوش مصنوعی را به خدمت نابینایان در میآورد 10

پایان 90 پس از 20 سال 13

نقشه شوم کارشناس خدمات اینترنتی برای زن جوان

چاردیواری 17

اطلاعرسانی

 

............سیاسی

* نامه هاشمی به رئیس صدا و سیما. یاسر هاشمی، فرزند آیت ا... هاشمی نامه سرگشاده به رئیس صدا و سیما نوشت. در بخشی از نامه یاسر هاشمی به علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما آمده است: دکتر حسن روحانی، روز یکشنبه در مراسم افتتاح طرحهای شهری شهرداری تهران، گفت: در بحث سدسازی مرهون تلاشهای آیت ا... هاشمی رفسنجانی هستیم که بعد از جنگ بیشترین تلاشها را برای توسعه کشور، از جمله سدها داشت. شما ببینید اگر در خوزستان سد کرخه نبود، سد دز نبود، سدهای کارون نبودند و سد شهید عباسپور نبود، امروز استان خوزستان چه وضعی پیدا میکرد؟ در مقابل صدا و سیما بخشهای مربوط به خدمات آیت ا... هاشمی رفسنجانی، سدسازیهای خوزستان و متروی تهران را از سخنان رئیس جمهوری سانسور کرد تا بر آگاهی مردم بیفزاید! این جملات کوتاه چه مفهوم بلندی داشتند که صدا و سیما حاضر شد تهمانده های اعتماد عمومی خویش را مخدوش نماید و در بخشهای متعدد خبری تیغ سانسور را بر چهره خویش بکشد. 

* احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با «آزادی» در واکنش به تأثیر تصمیم ایالات متحده آمریکا در خصوص سپاه پاسداران گفت: «این اقدام آمریکا حتماً بر روند تصویب FATF تأثیرگذار خواهد بود. اینکه آمریکا یک نهاد رسمی و قانونی ایران را تروریست میخواند، یک متغیر بسیار مهم است؛ زیرا همین کشور از ما میخواهد هر کار که او میگوید انجام دهیم.» * سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن اقدام دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران گفت: قطعاً نظام مقدس و مقتدر جمهوری اسلامی ایران در برابر این تصمیم نابخردانه سکوت نمیکند و متقابلاً نیروهای ارتش آمریکا در منطقه جنوب غرب آسیا به نام سنتکام را تروریست قلمداد کرده و اگر دست از پا خطا کنند با آنها برخورد قاطع خواهیم کرد.

 

.........بهداشت و سلامت

* جایگزینی مکملها به جای غذا ممنوع! متخصصان میگویند مکملهای غذایی نه تنها موجب طول عمر نمیشوند، بلکه مصرف مقادیر زیاد آنها برای سلامتی ضرر دارد. از جمله مصرف کافی ویتامینهای A و K، منیزیم، روی و مس با کاهش خطر مرگ و میر مرتبط است، اما این در شرایطی است که ویتامین دریافتی از طریق مواد غذایی باشد. علاوه بر این، مصرف ۱۰۰۰ میلیگرم یا بیشتر مکمل کلسیم در روز با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از سرطان مرتبط است.

* راه اندازی اولین بیمارستان خرس عروسکی: مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: اولین بیمارستان خرس عروسکی کشور به منظور کاهش استرس کودکان برای اولین بار در یزد راه اندازی میشود. فاطمه زارع اظهار کرد: این طرح با همکاری دانشجویان پزشکی در دست اجراست و در این صورت مشکل ارائه خدمات درمانی به کودکانی که از پزشک و محیطهای درمانی واهمه دارند تا حدودی برطرف میشود. آشنایی کودک با خدمات بهداشتی و فضای بیمارستانی هدف اصلی اجرای این طرح است. این آموزشها با اتاق بازی برای کودکان و آموزش رفتاری کودک در محیطهای درمانی همراه است. بعلاوه آموزش مهارت فرزندپروری و بهداشت دهان و دندان و تغذیه نیز برای والدین ارائه میشود. زارع در ادامه با اشاره به اینکه فضای نقاشی کودکان یکی دیگر از بخشهای این برنامه است، تصریح کرد: روانشناسان نقاشی کودکان روی رولها را بررسی میکنند تا کودکان دارای اختلال نیز شناسایی و برای اقدامات تخصصیتر به پزشکان معرفی شوند. توزیع پرسشنامه اختلال در کودکی نیز از دیگر اقدامات تدوین شده در این بیمارستان شبیه سازی شده است. وی با بیان اینکه والدین میتوانند کودکان 3 تا 7 سال خود را همراه با عروسکهایشان از 21 تا 23 فروردین ماه ساعت 16 الی 20 به این بیمارستان بیاورند، خاطرنشان کرد: این طرح در سالن همایشهای باقر العلوم اجرا میشود.

 

...........از شش نقطه جهان

* زنی که هوش مصنوعی را به خدمت نابینایان در میآورد: درباره چیکو آساکاوا قبلاً هم در این ستون زیاد نوشته ایم. زن نابینای ژاپنی که در ۱۴ سالگی و در پی یک حادثه در استخر بیناییش را از دست داده و حالا با تلاش و پشتکار فراوان، دکترای هوش مصنوعی را اخذ کرده و در IBM, یکی از قدیمیترین و مهمترین کمپانیهای حوزه فناوری مشغول به کار است. او که تا به حال افتخارات زیادی را به دست آورده، همچنان با طرحهای خلاقانه اش، نوید آینده ای روشن و زندگی آسان را به نابینایان میدهد. مسیریابی همیشه یکی از جذابترین حوزه ها برای آساکاوا بوده است. در مورد اپلیکیشن Navcog پیشتر چیزهایی در این ستون نوشته بودیم. اپلیکیشنی که مسیریابی را در محیطهای بسته نظیر هتل یا مرکز خرید، امکانپذیر میکند. احساس نیازی که در آساکاوا برای کسب استقلال در رفت و آمد وجود دارد، منجر به آن میشود که او سعی در ارائه و پرورش ایده هایی در این زمینه خاص داشته باشد. یک ربات مسیریاب سبک، از جمله جدیدترین ایده هایی است که خانم آساکاوا مشغول کار بر روی آن است. این ربات به شکل یک چمدان طراحی شده و به خصوص در زمان مسافرت کمک حال نابینایان میشود. این چمدان نابینا را در مکانهای پیچیده ای مثل فرودگاه هدایت میکند و علاوه بر آن اطلاعات مفیدی مثل تأخیر یا تغییر گیت پرواز را به شخص نابینا میدهد.

این چمدان موتور دارد؛ بنا بر این خودش حرکت میکند. دوربین شناسایی تصویری برای شناسایی محیط اطراف و لیدار (Light Detection And Ranging) برای اندازه گیری فاصله با اشیا دارد. این فناوری، درست همان چیزی است که در اتومبیلهای بیراننده یا به اصطلاح خودران به کار گرفته میشود. اگر نابینا به پله برسد، چمدان به او میگوید که حالا باید آن را بلند کند. دکتر آساکاوا اذعان دارد که چمدان رباتی کنونی خیلی سنگین است: "اگر بیشتر کار کنیم میتوانیم چمدان رباتی سبکتر و ارزانتری بسازیم." آی بی ام قصد دارد انواع سبکتری را تولید کند که حد اقل دارای یک لپ تاپ باشند. این شرکت چمدان را در سال ۲۰۲۰ در توکیو  آزمایش میکند. دکتر آساکاوا میگوید: "میخواهم لذت تنها سفرکردن را تجربه کنم. برای همین تمام فکر و ذکرم متوجه ساختن این چمدان است. هرچند ممکن است زمان زیادی ببرد." هوش مصنوعی، حوزه ای است که مردم هنوز اعتماد چندانی به آن ندارند و معتقدند با پیشرفته تر شدنش ممکن است بسیاری از آدمها شغل خود را از دست بدهند. جایگزینی ربات با انسان، این نگرانی را در آدمها به وجود آورده است. شرکتهای بزرگ این حوزه نظیر Google, Microsoft و IBM، برای اینکه به مردم اثبات کنند این فناوری در خدمت راحتی بشر خواهد بود، ایده هایی را برای تسهیل زندگی معلولین و نابینایان توسعه میدهند. Lookout از سوی Google و Microsoft Seeing AI، دو نمونه از همین تکنولوژیها هستند. دو دوربین سخنگو که محیط را برای نابینایان توصیف میکنند.

............ورزشی

* پایان 90 پس از 20 سال: حمیدرضا علی عسگری، بازیکن سابق پرسپولیس، در ویدئویی غیر منتظره در صفحه اینستاگرام خود به نقل از رئیس سازمان صدا و سیما گفت: برنامه 90 دیگر پخش نخواهد شد. حمیدرضا علی عسگری که برادرزاده رئیس سازمان صدا و سیما است، گفت: با توجه به صحبتهای مردم و درخواستهای مکرر آنها، او بعد از جلسه ای با عادل فردوسیپور با عمویش تماس گرفته، اما در پاسخ این خبر را شنیده که برنامه 90 دیگر پخش نخواهد شد. بازیکن سابق پرسپولیس که این جملات را با لحن غمگینی ادا میکرد، با آرزوی موفقیت برای عادل فردوسیپور و ابراز تأسف برای این موضوع، ویدئو خود را به اتمام برده تا ابهامات درباره 90 به پایان برسد. اگرچه با تصمیم مدیران ارشد صدا و سیما برنامه 90 بعد از دو دهه پخش در روزهای دوشنبه، دیگر روی آنتن نخواهد رفت، اما جلسه حمید علی عسگری با عادل نشان میدهد او همچنان اندک امیدی برای بازگشت 90 متصور بوده و انتظار داشته با رایزنیهای مختلف، چراغ این برنامه روشن بماند. در حال حاضر، دو برنامه فوتبال برتر و شبهای فوتبالی بار 90 را به دوش خواهند کشید. برنامه شبهای فوتبالی که نزدیک به 3 سال است از شبکه ورزش پخش میشود، در روز مسابقات اقدام به نقد و بررسی فنی و تحلیل داوریهای لیگ و پخش مصاحبه های مربیان در سالن کنفرانس و میکسدزون میکند. برنامه فوتبال برتر که در زمان مسابقات مهم پخش میشد، فعلاً با جا به جاییهای ساعتی به نوعی با آیتمهای مشابه 90، روی آنتن میرود. البته برای پخش برنامه فوتبالی راهی جز استفاده از آیتمهایی مثل خلاصه مسابقه و نقد داوری نیست و همین مسأله برای محمدحسین میثاقی، مجری برنامه فوتبال برتر نیز دردسر ساز شده است. اگرچه او علاقه ای نداشته این بار را به دوش بکشد. آنها تا پایان فصل با همین وضعیت پیش میروند و در فصل آینده، درباره سر و شکل برنامه های ورزشی شبکه سوم تصمیمگیری خواهد شد.

 

...........حوادث

* نقشه شوم کارشناس خدمات اینترنتی برای زن جوان: چندی قبل زن جوانی به نام مریم با مراجعه به پلیس شکایت کرد که مردی شیاد با تهدید در فضای مجازی قصد اخاذی و ایجاد رابطه شوم با وی دارد. با شکایت زن جوان بلافاصله مأموران پلیس فتای پایتخت وارد عمل شدند. در تحقیقات مشخص شد که چندی قبل مرد جوانی از یک شرکت اینترنتی برای نصب «مودم» به خانه مریم مراجعه کرده است، اما پس از حضور در خانه زن جوان به بهانه اینکه سیستم گوشی موبایل و نرم افزارهای اجتماعی تلفن همراه مریم اشکال دارد، گوشی تلفن او را گرفته و دقایقی مورد بررسی قرار داده است. همین سرنخ کافی بود تا مأموران به وی ظنین شوند و تیم کارشناسی پلیس فتا با اقدامات فنی و بررسی گوشی زن جوان خیلی زود موفق به شناسایی مرد جوان شدند. مریم در این مرحله با شناسایی تصویر مرد جوان که به عنوان نماینده یک شرکت اینترنتی پا در خانه اش گذاشته بود، گفت: او پس از دسترسی به گوشی موبایلم و با توجه به اینکه به مخاطبینم در فضای مجازی دسترسی پیدا کرده بود، از همه گفتگوهای من اطلاع داشت و سپس با نام یکی از بستگانم شروع به گفتگو در فضای مجازی با من کرد. از آنجا که مرد جوان از من اطلاعات زیادی داشت، تصور کردم که او یکی از بستگانم است و به همین دلیل به او اعتماد کردم. بعد از آن نیز تعدادی از تصاویر شخصیم را برای او ارسال کردم، اما پس از آن تهدیدها و اخاذیهایش شروع شد. وقتی فهمیدم که وی با مشخصات جعلی و فریبکاری توانسته اعتماد مرا جلب کند و با در اختیار داشتن تصاویر شخصیم قصد اخاذی و ایجاد رابطه شوم دارد، دیگر پاسخ پیامهای او را ندادم و برای کمک به پلیس مراجعه کردم. در ادامه تحقیقات متهم 37 ساله به نام خسرو دستگیر شد. وی گفت: وقتی به خانه مریم رفتم، در یک لحظه وسوسه شدم و به بهانه رفع ایراد گوشی تلفن همراهش توانستم به تلگرام وی دسترسی پیدا کنم و سپس تصاویر و فیلمهای خانوادگیش را کپی کردم.

...........چاردیواری

* سلام و صد سلام به دیرآشنایان ایران سپیدی. پس از نزدیک به یک ماه دوری دوباره به میعاد همیشگی دیدار در روز پنجشنبه بازگشتیم. امیدوارم شما از فاجعه دیدگان سیل ایام عید امسال نباشید، اما اگر متأسفانه در استانهای حادثه دیده زندگی میکنید و در این رهگذر متحمل آسیب شده اید، نخست آرزو کنم آسیب به خانواده تان صرفاً مالی و محدود بوده باشد و دوم انتظار دارم از آنجا که افراد معلول قاعدتاً متحمل و با مشکلات قرین و آشنا هستند، توانسته باشید به جای آنکه نقطه نگرانی خانواده هایتان باشید، در عبور از این بحران و حوادث، نقطه اتکا و آرامش روانی اطرافیانتان باشید. زیرا زندگی به شما درس مقاومت و استواری در مشکلات را آموخته است. از این قضیه حادث شده که بگذریم، به هر حال قبل از این فاجعه نیز پیشبینی میشد سال 98 از نظر اقتصادی سال سختی باشد که آرزو دارم همه ما بتوانیم با تدبیر و امید به آینده این سختیها را پشت سر بگذاریم. جمع کثیری از شما پیش از عید و در ایام عید، نوروز را به تحریریه تبریک گفته اید که اجازه میخواهم به دلیل تعداد زیاد اسامی از ذکر نام خودداری کنم و تشکر یکجای تحریریه را پذیرا باشید. نکته ای که در همین آغاز سال بسیار دامنگیر تحریریه شد، مسئله رسیدن تقویم سال 98 بود. در این خصوص ارائه توضیحی را لازم میدانم. انتشار تقویم بریل از وظایف روزنامه نیست، بلکه با تدبیر مدیریت روزنامه و همکاری مدیریت مرکز رودکی چند سالیست مقرر شده برای کم کردن زحمت ارسال تقویم برای نابینایانی که خواننده ایران سپید هستند، تقویم این عزیزان با روزنامه هایشان ارسال شود. اما متأسفانه مشکلاتی در این امر رخ میدهد که شاید ما را به تجدید نظر در این امر وا دارد. مثلاً برخی دوستان که حتی یکی دو ماه قبل از پایان سال روزنامه دریافت نمیکردند، تماس گرفته و از عدم دریافت تقویم شکایت میکنند که برخی از آنها نیز متأسفانه لحن خوبی ندارند. واقعیت آن است کسی که مدتها قبل از ارسال تقویم، روزنامه دریافت نکرده است و این امر را حتی به روزنامه اطلاع نمیدهد، جایی برای شکایت از عدم دریافت تقویم ندارد یا عزیزانی که به هر دلیل مانند قصور پست یا بینظمی در این امر تقویم دریافت نکرده اند، قاعدتاً نباید متوقع ارسال مجدد تقویم از روزنامه باشند؛ زیرا ایران سپید تقویمها را به تعداد روزنامه های ارسالی از مرکز رودکی دریافت میکند؛ لذا دوستانی که تقویم را دریافت نکردند، باید مانند سایر نابینایان برای گرفتن تقویم به تشکلها و مراکز خدمات نابینایی شهر خود یا در نهایت به مرکز رودکی مراجعه نمایند. ارسال تقویم با روزنامه یک حق نیست، امتیازی است که برای خوانندگان روزنامه لحاظ شده است، اما امر توزیع بر عهده پست است. در پایان ضمن آرزوی توفیق، پاسخ دوستان دیگر را به هفته آینده موکول میکنم.

* گلواژه: همنشینی با افراد پست و رذل موجب شر خواهد شد و همنشینی با معصیت کاران موجب شک و تردید در درون انسان میگردد. امام حسین (ع)

...........اطلاعرسانی

* نظر به برگزاری چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن نابینایان که در مصلای تهران برگزار میگردد، از کلیه علاقمندان دعوت بعمل میآید روز شنبه 24/1/98 در این مسابقات حضور بهم رسانند. سرویس ایاب و ذهاب ساعت 15 از 3 منطقه 1- پارک شهر رو به روی بهزیستی 2- میدان امام حسین، اول خیابان ایرانمهر

3- سه راه آذری رو به روی گلفروشی آماده جا به جایی علاقه مندان است. جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با تلفنهای انجمن نابینایان 61-22560060 تماس حاصل نمایید.

* بدین وسیله به اطلاع کلیه اعضای انجمن نابینایان ایران میرساند: اردوی صلاح الدین کلا از تاریخ 10/2/98 الی 13/2/98 به مدت 3 روز برگزار میگردد. زمان ثبت نام 26/1/98 الی 28/1/98. جهت ثبت نام و کسب اطلاع بیشتر با تلفنهای انجمن با شماره 61-22560060 تماس حاصل فرمایید.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *