شناسه خبر: 16756 منتشر شده در مورخ: 1398/1/20 ساعت: 09:32 گروه: اجتماعی  
طرح آشتی «موزه بامدرسه» در موزه رضا عباسی

طرح آشتی «موزه بامدرسه» در موزه رضا عباسی

مدیر موزه رضا عباسی می‌گوید:‌ با شش ماه تعطیلی در موزه، فضا برای حضور و استفاده معلولان از فضای موزه آماده شد، همچنین قصد داریم با راه‌اندازی طرح «آشتی با موزه» از مدرسه‌ها برای حضور دانش‌آموزان در موزه دعوت کنیم.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا آفرین امامی - در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تعطیلی شش ماهه این موزه در سال گذشته با هدف مرمت این فضای فرهنگی تاریخی اظهار می‌کند: با این وجود تمام تلاش خود را کردیم تا موزه حتماً قبل از نوروز بازگشایی شود، که در دو مرحله این کار انجام شد. تالارهای نگاری، خوشنویسی و دو تالار اسلامی در دهه فجر بازگشایی شد و در مرحله دوم در روز درختکاری دو تالار پیش از اسلام بازگشایی شدند.

او رسیدگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی، نزدیک شدن به استانداردهای معلولان یعنی ایجاد رمپ متحرک برای معلولان در ورودی موزه، تعمیر کامل آسانسور موزه و مناسب‌سازی فضاها و حتی سرویس بهداشتی برای حضور معلولان در هر سه طبقه را از اقدامات انجام شده برای مناسب‌سازی فضای موزه بیان می‌کند.

وی رسیدگی به بخش حفاظتِ الکترونیک و راه‌اندازی بلیت الکترونیک را از دیگر اقدامات انجام شده در این موزه می‌داند و می‌گوید: تا جایی که امکان داشت و با توجه به بودجه‌ی در اختیار تلاش کردیم تا یکسری مشکلات تاسیساتی موزه را در چند فاز مانند سیستم‌های هواساز، برطرف کنیم.

امامی با این وجود تاکید می‌کند: نمی‌توانیم بگوییم عملیات مرمت و بهسازی در موزه تمام شده، بلکه هر سال با توجه به بودجه موجود، اقدامات مورد نیاز اولویت‌بندی می‌شود.

مدیر موزه رضا عباسی، مهمترین اقدام انجام شده قبل از نوروز را با توجه به بنای ساده موزه که امکان جذب چندانی از بیرون برای مردم و مخاطبان ندارد را شرکت دادن موزه در جشنواره بهارستان توسط سازمان زیباسازی و حضور یک گروه هنری برای طراحی آثار موزه روی دیوارهای بیرونی موزه و چند ایستگاه اتوبوس اطراف موزه، بخش‌هایی از پایه‌های پل سیدخندان، بخش‌هایی از پایه‌های پل و کیوسک‌های برق و مخابراتی و گلدان‌هایی می‌داند که در اطراف موزه توسط شهرداری گذاشته شد و نسبت به استقبال مردم از این اقدام خبر می‌دهد.

او می‌گوید: خودم شاهد بودم عابرینی که از کنار موزه رد می‌شدند و تا آن زمان متوجه بنای موزه نشده بودند، از وجود این فضای فرهنگی و تاریخی مطلع می‌شدند و حتی عکس می‌گرفتند.

رشد ۳۵ درصدی حضور گردشگران در ۱۶ روز

وی همچنین خبر از حضور هزار و ۵۷۱ نفر گردشگر از ۲۹ اسفند سال گذشته تا ۱۶ فروردین سال جاری می‌دهد و می‌گوید: این آمار در مدت زمان ۱۷ روزه نسبت به یک ماه نخست سال گذشته با ۳۵ درصد رشد همراه بوده است، چون هزار و ۱۶۸ نفر در ۳۱ روز نخست سال گذشته از موزه دیدن کرده بودند، بنابراین آمار ۱۶ روز نخست امسال با کل یک ماه سال گذشته مقایسه می‌شود.

او اضافه می‌کند: بر اساس آمار به دست آمده احتمال می‌دهیم تا پایان فروردین با رشد ۵۰ درصدی حضور گردشگران در موزه رضا عباسی مواجه باشیم.

۲۰ درصد از آثار موزه رضا عباسی جایگزین شدند

امامی همچنین از نمایش ۲۰ درصد از آثارِ موجود در مخزن موزه در فضای نمایشگاهی خبر می‌دهد و می‌گوید: یکسری از آثار موزه شناسنامه موزه هستند که معمولاً در فضای موزه ثابت هستند، اما ۲۰ درصد از آثار موزه که تا کنون در معرض نمایش قرار نداشتند یا مشابه آن‌ها در هیچ فضایی نیست یا جای‌شان در نمایش روند تاریخی در موزه رضا عباسی خالی بود، به نمایش درآمدند.

به گفته‌ی وی این جابجایی برای نوروز در بخش پیش از اسلامی انجام شد و قرار است در ماه‌های آینده علاوه بر تالار اسلامی، آثار تالارهای خوشنویسی و نگارگری را نیز در مناسبت‌های آینده جایگزین می‌کنیم.

 


نخست باید مطالعات برای «شبی با موزه» انجام دهیم

او اما شرکت نکردن این موزه در طرح «شبی با موزه» در نوروز برای معرفی بیشتر این موزه را نیازمند انجام مطالعات مناسب می‌داند و ادامه می‌دهد: موزه رضا عباسی چند ماه به طور مداوم و برای انجام مرمت‌ها تعطیل بود، اکنون که بعد از گذشت ماه‌ها، موزه با شرایط جدیدتر بازگشایی شد، برای انجام فعالیت‌های جانبی دیگر باید این اقدامات را با مطالعه انجام دهیم.

وی می‌گوید: با بازگشایی موزه در حال حاضر، ترجیح دادیم موزه شرایط عادی را در حال حاضر بگذارند، اما حتماً در ماه‌ها و مناسبت‌های آینده یا شاید در هفته میراث فرهنگی در اردیبهشت، اگر شرایط موزه مناسب بود، حتماً این کار انجام شود.


به استاندارد رساندن کامل موزه در اولویت است

او اولویت‌بندی مسئولان موزه برای به استاندارد رساندن تجهیزات موزه‌ای در سال‌های بعد را از جمله اقدامات این موزه می‌داند و می‌گوید: با توجه به بودجه‌ای که اختصاص می‌یابد، هر سال اولویت‌بندی کرده و سعی می‌کنیم تعدادی از امور واجب، مانند رسیدگی صددرصد به ویترین‌ها و رسیدن به استانداردها را در دستور کار قراردهیم.

وی ادامه می‌دهد: سال‌هاست از ویترین‌های موزه استفاده می‌شود، این ویترین‌ها می‌تواند بسیار بهتر از ویترین‌های امروز باشد، در واقع حق موزه است که شرایط بهتری را داشته باشد، اما با توجه به اموری که در موزه انجام می‌شود، سعی می‌کنیم آن را در اولویت‌های بعدی بگذاریم تا در سال‌های آینده ویترین‌های موزه نیز بهتر شود.

او تاکید می‌کند: برای استحکام‌بخشی و رسیدن به استانداردهای موجود باید تلاش بیشتری کنیم، هر چند نورِ تالار و ویترین‌ها در حال حاضر شرایط غیرمعقول و پر خطری ندارند، اما می‌توانند در وضعیتِ بهتری از امروز باشند.

 

موزه رضا عباسی از جزیره موزه‌ها دور افتاده / نباید میزان بازدیدها را با هم مقایسه کرد

امامی مقایسه موزه‌ها از نظر بازدیدهای انجام شده در زمان‌های پیک سفر را نادرست ارزیابی می‌کند و می‌گوید: به عنوان یک موزه‌دار معتقدم هرگز نباید یک موزه را با موزه‌های دیگر مقایسه کرد. نوع آثار، جذابیت‌های بنا، موقعیت‌های مکانی که موزه‌ها قرار گرفته‌اند، هر کدام می‌تواند از عوامل موفقیت در جذب مخاطب محسوب شود.

او نزدیکی یک موزه به موزه‌ها و مکان‌های فرهنگی دیگر را نیز در این زمینه مؤثر می‌داند و ادامه می‌دهد: موزه‌ی آبگینه در منطقه‌ای قرار دارد که موزه‌های دیگری در کنار آن‌هاست، می‌توان گفت در منطقه‌ی سی‌تیر یک جزیره از موزه‌ها ایجاد شده که بازدیدکننده وقنی یک موزه را می‌بیند، می‌تواند به راحتی سراغ دیگر موزه‌ها نیز برود.

وی اضافه می‌کند: این در حالی است که موزه رضا عباسی، نسبت به دیگر موزه‌ها از این جزیره دور افتاده است، به همین دلیل بازدیدکننده‌ای که باید را ندارد، بنابراین باید با روش‌های دیگر این مساله را جبران کنیم، باید تلاش کنیم معرفی موزه به گونه‌ای باشد که یک گردشگر وقتی قصد آشنا شند با تهران و هنر ایران را دارد، صرف‌نظر از فاصله‌ی موزه، خود را ملزم به دیدن آن کند.

موزه رضا عباسی گردشگران داخلی و خارجی را با یکدیگر دارد

امامی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود تعداد گردشگران خارجی در موزه رضا عباسی بیشتر از گردشگران داخلی است، می‌گوید: این موزه از جذابیت بیشتری برای گردشگران خارجی برخوردار است، آن یک موزه تاریخ هنر است که با توجه به چیدمان خود در سه طبقه پیش از اسلام، دوران اسلامی و نگارگری و خوشنویسی؛ ناخودآگاه، سیر تاریخی و فعالیت‌ِ ایرانی‌ها در طول مدت تاریخ را نشان می‌دهد. در واقع آن یک مکان مناسب و مختصر برای یک بازدید کننده خارجی است که می‌خواهد در یک مدت کوتاه به راحتی موزه را انتخاب کند، چون به راحتی به منظور خود می‌رسد.

او با اشاره به این‌که معمولاً به نظر می‌رسد بازدید کنندگان خارجی در این موزه بیشتر از بازدیدکنندگان ایرانی هستند، اما در آمار این کمیت وجود ندارد، فقط به دلیل تعداد زیاد خارجی‌ها این فکر به ذهن می‌رسد.

 

اجرایی کردن طرح «آشتی موزه با مدرسه»

مدیر موزه رضا عباسی، با اشاره به تلاش‌هایی که کارشناسان این موزه برای برنامه‌ریزی حضور دانش‌اموزان مدارس در این موزه دارند، می‌گوید: این طرح از منطقه هفت تهران آغاز می‌شود و قصد داریم در قدم نخست موزه را با یک تیزر، یک فیلم کوتاه و تصاویرِ مناسب دانش‌آموزان معرفی کنیم و از آن‌ها بخواهیم که مبلغ و معرف موزه رضا عباسی در خانه‌های خود باشند.

او می‌گوید: قبل از نوروز، گروهی از دانش‌آموزان مجموعه آموزشی تقوا در بازدیدی از موزه، نقاشی‌هایی را با محوریت نوروز، تاریخ، هنر و موزه رضا عباسی کشیدند، که این نقاشی‌ها در نوروز در موزه به نمایش درآمد، این کار مورد استقبال زیادی قرار گرفت، به حدی که می‌توان نام این طرح را «آشتی موزه با مدرسه» گذاشت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *