شناسه خبر: 16707 منتشر شده در مورخ: 1398/1/8 ساعت: 11:55 گروه: اجتماعی  
شرایط استفاده از خدمات توانبخشی/پرداخت حق پرستاری

شرایط استفاده از خدمات توانبخشی/پرداخت حق پرستاری

سازمان بهزیستی، جزئیات و شرایط استفاده از تسهیلات توانبخشی برای معلولان دارای کارت شناسایی را اعلام کرد

به گزارش ایران سپید  توسعه کمی و کیفی خدمات توانبخشی و متناسب سازی امکانات زندگی برای افراد معلول، بیش از هر چیز منوط به این است که اقدامات لازم جهت شناسایی و تشخیص گروه‌های مختلف دارای معلولیت بر اساس عملکرد، ناتوانی و سلامت صورت گیرد تا به تبع آن امکان به روزرسانی و توزیع عادلانه خدمات فراهم گردد.

با توجه به اقدامات معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی، در راستای اجرای صحیح ماده یک قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کمیسیون‌های پزشکی، جهت اصلاح ساختاری و محتوایی کارت شناسایی معلولان، در قالب صدور کارت شناسایی معلولان به دو زبان فارسی و انگلیسی مشتمل بر اطلاعات هویتی و تشخیصی انجام شده است که بدون شک به توسعه مشارکت اجتماعی و دسترسی به امکانات جامعه همچون دیگر شهروندان و افراد عادی جامعه برای گروه‌های هدف سازمان کمک شایانی خواهد نمود.

مراحل دریافت کارت شناسایی معلولیت

۱- بررسی درخواست اولیه در سامانه

۲- بررسی فرد با کدملی در سامانه کمیسیون پزشکی و صدور کارت

۳- در صورت تأیید معلولیت فرد در سامانه کمیسیون پزشکی، پیگیری از حراست جهت صدور کارت شناسایی معلولیت

۴- در صورت عدم وجود فرد در سامانه کمیسیون پزشکی، ارجاع به کمیسیون پزشکی جهت تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت

۵- ثبت در سامانه کمیسیون پزشکی و تأیید در سامانه

۶- ارجاع به حراست جهت صدور کارت شناسایی معلولیت

۷- صدور کارت شناسایی معلولیت

۸- تحویل به مددجو

در تمام مراحل از ثبت در سامانه کمیسیون پزشکی تا صدور کارت شناسایی معلولیت، اطلاع رسانی مراحل توسط پیامک به فرد متقاضی انجام می‌گردد.

حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی

با عنایت به وضعیت ویژه افراد دارای آسیب نخاعی از نظر جسمی و روحی و نیاز به مراقبت ویژه و گاه تمام وقت از این افراد، پرداخت حق پرستاری به افراد ضایعه نخاعی به عنوان راهکاری برای حل مشکلات فوق در نظر گرفته شد که پس از بررسی‌های کارشناسی در سال ۸۱ پیشنهاد پرداخت حق پرستاری به معلولین ضایعه نخاعی با هدف ارتقا سطح سلامت ایشان مطرح گردید که در سال ۸۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و آئین نامه اجرایی آن نیز در سال ۱۳۸۵ توسط هیأت محترم وزیران مصوب و ابلاغ گردید.

در حال حاضر این کمک هزینه مستند بر بانک اطلاعاتی افراد دارای آسیب نخاعی سازمان، و در سه سطح گردنی، سینه‌ای و کمری از ۱,۸۰۰ هزار ریال تا ۲,۳۰۰ هزار ریال در ماه پرداخت می‌گردد.

پرداخت حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی

بررسی درخواست اولیه

بررسی فرد با کد ملی در سامانه کمیسیون پزشکی

بررسی فرد با کد ملی در بانک جامع اطلاعاتی افراد دارای آسیب نخاعی (جهت تأیید آسیب نخاعی)

ارجاع به کمیته توانبخشی شهرستان

بررسی پرونده و طرح در کمیته توانبخشی شهرستان

اعلام نتیجه به درخواست کننده مبنی بر مشمول و یا عدم شمول این کمک هزینه

لازم به ذکر است پرداخت متمرکز این کمک هزینه مستند بر بانک اطلاعاتی افراد دارای آسیب نخاعی در دستور کار حوزه توانبخشی قرار دارد و به زودی اجرایی می‌گردد.

تحت پوشش قرار گرفتن در حوزه توانبخشی

۱- بررسی درخواست اولیه در سامانه

۲- بررسی مدارک و ارسال مدارک به پذیرش کمیسیون پزشکی

۳- بررسی فرد درخواست کننده به همراه مدارک و مستندات پزشکی در کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت

۴- ثبت اطلاعات فرد در سامانه کمیسیون پزشکی در UI (هم تأیید شده و هم تأیید نشده)

۵- در صورت تأیید معلولیت تشکیل پرونده توانبخشی در سامانه UI

مراکز توانبخشی مراقبتی شبانه روزی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن

تأمین نیازهای مراقبتی و بهداشتی و توانبخشی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در قالب مراکز شبانه روزی صورت می‌گیرد. مراکز فوق بر اساس دستورالعمل‌های تخصصی مربوطه با بهره گیری از تجهیزات و فضاهای مورد نیاز و نیز نیروی انسانی تخصصی، متناسب با نیازهای گروه هدف خدمات توانبخشی و مراقبتی را ارائه می‌دهند.

گام اصلی فرآیند اجرایی

درخواست متقاضی

بررسی درخواست

ارجاع به کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت

طرح پرونده در کمیته توانبخشی جهت ارائه خدمت

در صورت تأیید نهایی و وجود ظرفیت خالی، معرفی به مرکز

در غیر این صورت پشت نوبت دریافت خدمات توانبخشی

کمک هزینه معیشت توانبخشی (مستمری)

کمکی است که به صورت نقدی با نظر مددکار اجتماعی یا کارشناسان مربوطه طبق ضوابط و بر اساس دستورالعمل حمایت‌های مالی سازمان و شیوه نامه نحوه پرداخت مستمری حوزه توانبخشی به معلولین، سالمندان و بیماران روانی مزمن نیازمند به طور ماهانه پرداخت می‌شود.

تأمین حداقل‌های معیشتی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن و توانمندسازی گروه‌های هدف و جبران محدودیت هخای فراروی آنان و نیز کمک به بهبود کیفیت زندگی آنها.

گام اصلی فرآیند اجرایی

درخواست متقاضی

اخذ و بررسی مدارک

استعلام از ارگان‌ها و دستگاه‌های حمایتی

ارجاع به کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت

بررسی و تهیه گزارش مددکاری

سنجش سطح توانمندی و نیازسنجی

معرفی به کمیته توانبخشی جهت بررسی

تأیید نهایی کمیته توانبخشی

ثبت در سامانه پیمنت سازمان

انتظار به عنوان پشت نوبت دریافت مستمری تا زمان ایجاد ظرفیت خالی

در صورت ایجاد ظرفیت خالی در سامانه برقراری ثبت می‌گردد

تأمین وسایل کمک توانبخشی معلولین

سازمان بهزیستی بر اساس قانون نسبت به تأمین وسایل کمک توانبخشی معلولان اقدام می‌نماید. این اقدام می‌تواند شامل تهیه و در اختیار گذاشتن کل وسیله مورد نیاز و یا تأمین کمک هزینه خرید وسیله مورد نیاز باشد. معلولان می‌توانند وسایل کمک توانبخشی مورد نیازشان را درخواست نموده که پس از بررسی در کمیته توانبخشی شهرستان و در صورت واجد شرایط بودن نسبت به تأمین آن اقدام خواهد شد.

فرآیند درخواست

۱- فرد متقاضی باید دارای پرونده معلولیت در سازمان بهزیستی باشد در غیر این صورت به عنوان اولین اقدام باید نسبت به تشکیل پرونده اقدام نماید.

۲- تکمیل فرم درخواست وسیله کمکی

۳- ارجاع به بهزیستی شهرستان جهت بررسی در کمیته توانبخشی (ظرف مدت حداکثر سه روز)

۴- اطلاع به فرد متقاضی در خصوص داشتن شرایط دریافت یا عدم دریافت وسیله درخواستی توسط بهزیستی (ظرف مدت حداکثر یک هفته کاری)

۵- تهیه وسیله مورد درخواست یا تأمین کمک هزینه وسیله مورد درخواست و اطلاع به فرد متقاضی جهت تحویل (ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز کاری)

۶- ثبت در سامانه

شرایط استفاده از خدمات (مراکز روزانه آموزشی، توانبخشی، حرفه آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی)

سازمان بهزیستی برای ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن و افراد دارای اختلالات طیف اتیسم، نسبت به راه اندازی مراکز روزانه آموزشی توانبخشی، با همکاری بخش غیردولتی اقدام می‌نماید.

این مراکز شامل روزانه آموزشی توانبخشی معلولان ذهنی زیر ۱۴ سال، روزانه آموزشی توانبخشی معلولان جسمی حرکتی در تمام سنین، روزانه آموزشی توانبخشی معلولان ضایعه نخاعی در تمام سنین، روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی تا ۱۵ سال، روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و توانخواه کم بینا و نابینا تا ۱۵ سال، روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان از ۶۰ سال، روزانه آموزشی توانبخشی بیماران روانی مزمن از ۱۷ سال، روزانه آموزشی توانبخشی افراد با اختلالات طیف اتیسم از دو سال و روزانه آموزشی توانبخشی اختلالات دهان، بلع و تغذیه (دندانپزشکی) در تمام سنین، روزانه توانبخشی پیش حرفه‌ای، حرفه آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی از ۱۴ سال.

هدف از راه اندازی این مراکز، رساندن افراد فوق به حداکثر سطح استقلال و عملکرد می‌باشد در این مراکز فرد به مرکز مراجعه و از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خانواده وی نیز از آموزش‌های لازم بهره مند خواهند شد. متخصصان مرکز به صورت تیمی نسبت به ارزیابی، هدف گذاری فردی، طراحی برنامه درمانی و توانبخشی و اجرای آن، برای خدمت گیرندگان مراکز اقدام می‌نمایند.

در این طیف از مراکز، غالباً تجهیزات کامل توانبخشی موجود است و فضا برای دسترسی خدمت گیرندگان به خدمات مناسب سازی شده است. سازمان بهزیستی به صورت مستمر نسبت به نظارت بر فضا، کارکنان و خدمات مراکز اقدام می‌نماید. خانواده‌ها در قبال دریافت خدمات از مراکز فوق در طول یک ماه و هر روز هفته، موظف به پرداخت سهم مشارکت ماهیانه تا سقف ۶۴۰ هزار تومان (در سال ۹۷ و متناسب با نوع و درجه مرکز) بوده و در صورت تأیید مراتب عدم استطاعت خانوار در کمیته توانبخشی، سازمان در قالب یارانه، تا سقف ۴۶۰ هزار تومان از مبلغ فوق را تأمین خواهد نمود. در مراکز حرفه آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی، فرد در سنین بالای ۱۴ سال وارد چرخه آماده سازی برای شغل حمایتی خواهد گردید.

فرآیند ارائه درخواست

۱- توانخواه باید دارای پرونده معلولیت در سازمان بهزیستی باشد در غیر این صورت باید (خود و یا سرپرست وی) نسبت به تشکیل پرونده در اداره بهزیستی شهرستان محل زندگی، اقدام نماید.

۲- تکمیل فرم درخواست برخورداری توانخواه از خدمات مراکز فوق در بهزیستی شهرستان توسط توانخواه یا سرپرست وی

۳- ارجاع مدارک توانخواه به کمیته توانبخشی یا کمیته توانبخشی حرفه‌ای (متناسب با نیاز وی) مستقر در شهرستان (ظرف مدت حداکثر ۷ روز کاری)

۴- اطلاع به توانخواه (و یا سرپرست وی) در خصوص داشتن شرایط برخورداری از خدمات مراکز فوق متناسب با درخواست سن، نوع و شدت معلولیت، به صورت با یارانه یا بدون یارانه (ظرف مدت حداکثر ۷ روز کاری)

۵- ارجاع توانخواه به مرکز روزانه آموزشی توانبخشی، حرفه آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی (ظرف مدت حداکثر ۷ روز کاری)

۶- ثبت در سامانه (ظرف مدت حداکثر ۷ روز )

منبع مهر

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *