شناسه خبر: 16696 منتشر شده در مورخ: 1398/1/3 ساعت: 11:13 گروه: فرهنگی  
پر فروشترین آلبومهای ۹۷ کدامند؟

پر فروشترین آلبومهای ۹۷ کدامند؟

«نبود کپی رایت در ایران باعث میشود کسی دیگر آلبوم نخرد». «دانلودها غیر مجاز کمر تهیه کننده ها را شکسته»... اینها جملاتی است که معمولاً در گفتگو با تهیه کننده ها و عرضه کننده های محصولات فرهنگی از جمله آلبومهای موسیقی رد و بدل میشود.

به گزارش ایران سپید همین موضوع هم باعث شده تهیه کننده ها بیشتر از فروش آلبوم، دل به کنسرتهایی ببندند که ستاره های موسیقی برگزار میکنند. پای درد دل نوار فروشهای قدیم که حالا با نام «مراکز پخش محصولات فرهنگی» شناخته میشوند هم که بنشینی از این میگویند که در سالهای نه چندان دور وقتی آلبومی عرضه میشد خیلی زود به چاپهای دوم و چندم میرسید اما حالا همان چاپ اولش هم به زور فروخته میشود. این خود یکی از دلایلی است که باعث میشود چیزی تحت عنوان «جدول پر فروشها»، آنگونه که در همه ممالک دیگر دنیا رایج است، در ایران محلی از اعراب نداشته باشد. بر اینها اضافه کنید ساختار بازار حرفه ای موسیقی را که تقریباً به شکل یک کلونی اداره میشود و همه همدیگر را میشناسند و همه در حال رقابت با دیگرانند و همین مسأله هم باعث میشود کسی جرأت عدد دادن نداشته باشد؛ چرا که به تصورش ممکن است اسرارش از پرده برون افتد. با این حال، معدودی از آلبومها معمولاً از این قواعد مستثنا میشوند و به نسبت بازار کساد موسیقی، به اصطلاح بفروش از کار در میآیند. آنچه میتوان در باره فروش آلبومها مطرح کرد، در نبود اعداد و ارقام دقیق، فقط بر اساس رصد بازار و پیگیری عکس العمل مخاطبان و نظرات کاربران شبکه های اجتماعی مطرح میشود.

با مرور آلبومهایی که در طول سال گذشته منتشر شدند میتوان حدس زد که رقابت اصلی بر سر فروش میان دو آلبوم «ابراهیم» اثر محسن چاوشی و «ایران من» کار مشترک همایون شجریان و سهراب پورناظری در جریان بوده است. چاوشی که طرفداران سینه چاک و دو آتشه اش برایش سنگ تمام میگذارند و در طول سالهای گذشته سالی نبوده که آلبومی منتشر کند و آن آلبوم جزو پر فروشترینها نباشد، امسال «ابراهیم» را با اشعاری از «حسین صفا» به بازار عرضه کرده و طبق معمول این سالها نتیجه خوبی هم از انتشار آلبوم به دست آورده است. از سوی دیگر آلبوم «ایران من» مجموعه ای است از اشعار که همگی با موضوع ایران انتخاب شده اند و میتوان تصور کرد که اگر هر زوجی غیر از شجریان و پورناظری دست به انتشارش میزد، یک شکست سنگین برایش به ارمغان میآورد اما این زوج با توجه به محبوبیت فوق العاده در میان مخاطبان موسیقی توانستند این آلبوم موضوع محور را در صدر فهرست پر فروشها جای دهند. در این میان «شال» از کاوه آفاق، «والسی برای جانان» امیر عظیمی و «کجا باید برم» از روزبه بمانی هم جزو آلبومهایی بودند که گویا فروش قابل قبولی را از آن تهیه کننده هایشان کرده اند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *