شناسه خبر: 16689 منتشر شده در مورخ: 1397/12/26 ساعت: 12:06 گروه: فرهنگی  
«موسیقی فجر ۳۴» روی میز نقد و بررسی/ آیین‌نامه اصلاح می‌شود

«موسیقی فجر ۳۴» روی میز نقد و بررسی/ آیین‌نامه اصلاح می‌شود

جلسه نقد و بررسی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روز شنبه ۲۵ اسفند ماه با حضور علی ترابی رییس جشنواره و دیگر دست اندرکاران این رویداد برگزار شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر، جلسه نقد و بررسی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روز شنبه ۲۵ اسفند ماه با حضور علی ترابی رئیس جشنواره و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرام صارمی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره در تالار اجتماعات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ابتدای این نشست خبری بیان کرد: شاید امروز در یک جایگاهی ایستاده‌ایم که می‌توانیم با آرامش بیشتری به اتفاقات و حواشی جشنواره نگاه کنیم و من واقعاً از همه دوستانی که طی این مدت با یادداشت‌ها و نقدها ما را از مشکلات آگاه کردند ممنونم.

ترابی افزود: امیدوارم این تجربه‌ها در مسیر کارهای فرهنگی کشور فضای موثری را ایجاد کند. به هر حال برگزاری جشنواره موسیقی فجر از هزینه بیت‌المال صورت می‌گیرد و لازم است فضایی به وجود بیاید که بتوانیم مشکلات را کم کنیم. ما ادعای این را نداریم که کارها نمی‌توانست بهتر از این برگزار شود، اما امیدوارم امروز با بیان مشکلات فضایی را به وجود بیاوریم که در سال‌های بعد از نقطه نظرات شما عزیزان اهل رسانه بهره‌مند شویم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره برگزاری شورای ارزیابی جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: این شورا پس از جشنواره برگزار شد اما هنوز در این حوزه تصمیم‌گیری نهایی صورت نگرفته است. البته ما مبنایی برای انتشار این گزارش نداریم اما در اینکه بخواهیم پیرامون این موضوع به جمع‌بندی‌های لازم برسیم، باید به این نکته اشاره کنم که بعد از پایان تعطیلات نوروزی این اتفاق می‌افتد.

امکان رقابتی‌شدن بخش «پاپ» را نداریم

ترابی درباره بحش موسیقی پاپ جشنواره سی‌وچهارم توضیح داد: درباره برگزاری بخش موسیقی پاپ جشنواره، همواره صحبت‌های مختلفی وجود دارد که هر ساله پس از برگزاری جشنواره حرف و حدیث‌های مختلفی پیرامون این موضوع مطرح می‌شود. به هر حال درباره موضوع رقابتی شدن این بخش هم باید گفت که فعلاً امکان رقابتی شدن وجود ندارد زیرا چنین رویکردی موجب ریزش مخاطب می‌شود اما من اعتقاد دارم که باید در این حوزه توازنی ایجاد شود که هم جنبه حرفه‌ای جذب مخاطب مورد توجه قرار گیرد و هم اینکه مباحث حرفه‌ای حوزه موسیقی پاپ نیز موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست خبری به موضوع انتخاب شاهین فرهت در این دوره از جشنواره توضیح داد: انتخاب شاهین فرهت کاملاً بر اساس انتخابات شورای سیاست‌گذاری جشنواره صورت گرفته و من به هیچ عنوان به صورت شخصی نسبت به این انتخاب اقدام نکردم. به هر حال بدانید خارج از آیین‌نامه هیچ کاری به صورت شخصی انجام نشد. بدانید ضوابط انتخاب دبیر در شرایطی بود که خروجی آن از سوی شورای انتخاب دبیر، صورت گرفت و چیز دیگری خارج از این چارچوب نبوده است. درباره فقدان حضور مجموعه خانه موسیقی در برنامه‌ریزی های مرتبط با جشنواره برخلاف سال‌های قبل هم باید بگویم ما دعوت‌های لازم را انجام دادیم اما اینکه دوستان در این دوره حضور نداشتند را باید از دوستان خانه موسیقی بپرسید.

وی ادامه داد: ما در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی نواقصی داشتیم ضمن اینکه در حوزه تعدد آثار به صحنه رفته از سوی شاهین فرهت هم باید بگویم که این انتقادها را می‌پذیرم و امیدوارم در دوره‌های دیگر بتوانیم با استفاده از راهنمایی شما عزیزان اهل رسانه شرایط مناسب‌تری را فراهم کنیم.

انضباط مالی در بزرگ‌ترین جشنواره فجر ۴۰ سال گذشته

رییس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ادامه این جلسه نقد و بررسی به موضوعبودجه جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و چهارم اشاره کرد و گفت: هیچ سالی به لحاظ تورم با سال ۹۷ قابل مقایسه نبود. اما امسال با توجه به اینکه به دلیل وسعت برگزاری شاهد بزرگترین جشنواره موسیقی فجر در چهل سال گذشته بودیم و تمام اتفاقات مالی که برای جشنواره افتاد به شدت با انضباط صورت گرفته است.

وی افزود: در حوزه تسویه حساب‌ها هم باید بگویم که در ظرف سه روز تمامی گروه‌های جشنواره موسیقی فجر این دوره دستمزد خود را دریافت کردند.

صارمی: ما برای حضور هنرمندان بزرگ در جشنواره امسال با همه صحبت کردیم اما برخی از دوستان یا دستمزدهای زیادی را خواستار بودند و یا خودشان مایل به شرکت در این دوره نبودند

شهرام صارمی دبیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هم در این جلسه با اشاره برخی از انتقادات مطرح شده از سوی برخی رسانه‌ها درباره جشنواره موسیقی فجر امسال گفت: ما برای حضور هنرمندان بزرگ در جشنواره امسال با همه صحبت کردیم اما برخی از دوستان یا دستمزدهای زیادی را خواستار بودند و یا خودشان مایل به شرکت در ایندوره نبودند. این در حالی است که برخی برخوردهای جناحی هم باعث می‌شود که موسیقی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد.

وی افزود: شما بدانید وقتی جشنواره در یک کانالی قرار می‌گیرد، دیگر به دوستی با شهرام صارمی نگاه نمی‌کند و شرایطی را فراهم می‌کند که هنرمندان شاخص در این عرصه حضور داشته باشند. ما در این دوره‌ها با خیلی از هنرمندان صحبت کردیم که متاسفانه به دلیل بضاعت مالی جشنواره اتفاق نمی‌افتاد.

صارمی درباره کیفیت اجراهای این دوره از جشنواره و فقدان اطلاع رسانی مناسب درباره رپرتوارهای اجرایی دوره سی و چهارم به ویژه در کاتالوگ هم گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند امسال بخش موسیقی کلاسیک جشنواره یکی از بخش‌های پررنگ جشنواره بوده در حالی که باید بگویم که در سال جاری ۱۷ گروه موسیقی کلاسیک و ۲۵ گروه از سبک‌های دیگر در جشنواره حضور داشتند. درباره اطلاع رسانی بروشورها هم باید بگویم که اصلاً ما قصدی نداشتیم که بروشوری را منتشر کنیم اما در روزهای منتهی به جشنواره به دلیل ضرورت اطلاع رسانی کنسرت‌ها بروشورهایی را در دقیقه نود. تهیه کردیم که می‌دانیم دارای معایبی هم بودند. به همین جهت این نقد را می‌پذیریم که در این حوزه دچار آسیب‌هایی بودیم.

وی افزود: من اصلاً گفته بودم مثل امسال که پسته نداریم بخش بین‌الملل جشنواره را هم برگزار نکنیم. چون واقعاً در شرایطی قرار داشتیم که حضور گروه‌های بین الملل فقط محدود به حضور گروه‌های حوزه موسیقی کلاسیک نبودند. ما یک گروه از کشور لهستان هم دعوت کردیم که به دلیل ماجراهای سیاسی که در این حوزه به وجود آمد نتوانستیم از حضور این گروه در جشنواره استفاده کنیم.

دشواری دعوت از گروه‌های شاخص بین‌المللی

امیر بکان عضو شورای سیاست‌گذاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هم درباره نحوه انتخاب گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد بیان کرد: طبیعتاً ما هم دوست داشتیم که گروه‌های بهتری در جشنواره حضور پیدا می‌کردند اما در حوزه بین‌الملل باید بگویم که همه اتفاقات به دلیل برخی از ارتباطات شخصی که وجود داشت برای حضور در جشنواره شکل گرفت. زیرا این گروه‌ها در حوزه کاری خود برنامه‌ریزی هایی دارند که باید بر اساس آن تقویم عمل کنند و چون شرایط سیاسی ما هم در فضای ویژه‌ای است بنابراین دعوت از گروه‌های شاخص سخت‌تر می‌شود. شما این را بدانید که ما برای حضور گروه‌های بین المللدر جشنواره و البته دعوت از گروه‌های شاخص ایرانی نهایت تلاش خودمان را انجام دادیم. اما متاسفانه برخی‌ها تمایل به حضور نداشتند کما اینکه این گلایه هم از برخی دوستان اهل موسیقی هم وجود دارد که برای تماشای برنامه‌های با کیفیت جشنواره هم به تالارها مراجعه نکردند.

کیوان فرزین عضو دیگر شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی فجر هم در این برنامه بیان کرد: من در دوره‌های گذشته جشنواره منتقد این بودم که چرا جشنواره موسیقی فجر معیار مشخصی ندارد اما امروز مایه خرسندی است که این دوره دارای آیین‌نامه‌ای شده که می‌توان در این چارچوب جشنواره به نقد و بررسی برد. در حوزه اجرای آیین نامه باید بگویم که این ایراد وجود دارد که باید بخش فراخوان پررنگ‌تر دیده شده و بخش دعوتی جشنواره به حداقل برسد تا گروه‌ها بتوانند در کنار هم قرار گرفته و امکانی را فراهم کنند که مخاطبان با گروه شاخص کمتر دیده شده آشنا شوند.

وی افزود: ما باید در هیات انتخاب باید روی دو عامل تاکید داشته باشیم که اولین نکته تاکید روی فراخوان جشنواره و نکته دوم نقد شفاف حوزه انتخاب‌هاست که می‌بایست شکلاجرایی پیدا کند. اتفاقی که در این دوره فراخوان افتاد جدی نبودن در کار دولتی و مجموعه جشنواره است که باید روی آن تمرکز بیشتری داشت. وقتی قضاوت‌ها بر اساس فیلم‌ها و مواردی مشابه است طبیعتاً مشکلاتی پیش می‌آید که در اجرا شاهد معایب آن هستیم. نکته دیگر اینکه ما باید در حوزه انتخاب‌ها و دعوت شده‌ها باید دقت می‌کردیم چرا که در این حوزه نقدهایی وجود دارد که باید آنها را گفت.

علی ترابی درباره برخی از مسائل حاشیه‌ای جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: فقدان اطلاع رسانی مناسب و موضوع بروشورها نکاتی است که من نقدهای موجود در آن را می‌پذیرم. در حوزه انتخاب‌ها هم باید بگویم که در این حوزه می‌تواند نقدهایی مطرح شود و باید پذیرفت اگر گروه دیگری به عنوان ارزیاب وجود داشت قطعاً انتخاب دیگری انجام می‌گرفت. دربارهآیین نامه هم باید بگویم که این آیین‌نامه نسبتی با هیچ آیین‌نامه دیگری ندارد و چارچوب مستقلی دارد که می‌توانیم در این چارچوب آن را نقد کنیم. در بخش موسیقی نواحی جشنواره هم باید توضیح دهم که امسال بخش موسیقی نواحی به بهترین شکل ممکن برگزار شد که جا دارد از علی مغازه‌ای بابت مدیریت این بخش قدردانی می‌کنم.

صارمی درباره برخی از صحبت‌ها درباره نحوه انتخاب آثار جشنواره در این دوره و انتقاد برخی از هنرمندان از جمله مهران مهرنیا درباره این موضوع گفت: من تاکید می‌کنم که گروه بر اساس تصمیم یک شورا، انتخاب شدند. با این حال هر جای صحبت من موجب بی احترامیشده من یک بار عذر خواهی کردم و یک بار دیگر هم در این جمع عذرخواهی می‌کنم.

اصلاح آیین‌نامه برای دوره‌های بعد جشنواره

علی ترابی هم درباره این موضوع گفت: قطعاً در آیین نامه سال‌های بعد اصلاحاتی باید انجام گیرد که موضوع انتخاب آثار نیز در این چارچوب وجود دارد. شما مطمئن باشید که خارج از آیین نامه اتفاقی نیفتاده است. ضمن اینکه ما کارها را دیر شروع کردیم و باگروه‌هایی مذاکره شده که جا را برای گروه‌های شرکت در فراخوان کوچک کرد. اما قطعاً در حوزه دعوت شده‌ها و فراخوان باید توازنی برقرار شود که در صورت لزوم طی دوره‌های بعد برای اصلاح آن اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

علی مغازه‌ای مدیر بخش موسیقی نواحی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هم در این نشست گفت: من هم برای جشنواره موسیقی فجر انتقاداتی دارم اما در دفاع از علی ترابی برای جشنواره امسال باید بگویم که او به من گفت از هیچ توصیه آمرانه‌ای برای برگزاری بخش موسیقی نواحی غیر از موارد قانونی تبعیت نکن. اما اگر بخواهم درباره جشنواره انتقاداتی را مطرح کنم باید بگویم که برگزاری جشنواره در یک هفته واقعاً فرصت مناسبی برای اجرای آثار نیست از این رو پیشنهاد می‌کنم این فرآیند باید در یک پروسه یک ماههاتفاق بیفتد.

علی ترابی درباره غیررقابتی شدن جشنواره و حذف جایزه باربد از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز توضیح داد: من انتظارم از دوستان موسیقی‌نویس این هست که موسیقی را با موسیقی مقایسه کرده و از مقایسه ان با دیگر جشنواره‌های فیلم و تئاتر پرهیز کنند. حوزه موسیقی کاملاً اقتضائات خود را دارد. وقتی در دنیای موسیقی هیچ جایزه معتبری برای جشنواره‌ای وجود ندارد من خیلی تعجب می‌کنم که روی رقابتی شدن جشنواره تاکید می‌شود. ضمن اینکه ما جشنواره موسیقی جوان را داریم که در آن با فرآیند یک رقابت استعدادها را معرفی می‌کند. در جشنواره‌ای که بزرگان موسیقی وجود دارند مگر می‌توان ماجرا رقابتی کرد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: فکر می‌کنم تمام فرش قرمزها قطعاً در خدمت موسیقی پاپ خواهد بود یعنی برای ترویج موسیقی جدی، جشنواره موسیقی فجر بهترین فضا برای ارائه تخصصی آثار موسیقایی است. وظیفه اصلی وزارت ارشاد حمایت از موسیقی جدی است بنابراین من همچنان معتقدم موضوعرقابت و جایزه در مجموعه‌هایی خارج از دولت اتفاق بیفتد.

کد خبر 4569050

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *