شناسه خبر: 16684 منتشر شده در مورخ: 1397/12/26 ساعت: 11:17 گروه: بهداشت و سلامت  
به نیازمندان توجه بیشتری خواهد شد
تحول اقتصادی در نظام سلامت

به نیازمندان توجه بیشتری خواهد شد

اولین دیدار عمومی سعید نمکی ؛ وزیر جدید بهداشت با خبرنگاران در آستانه سال نو صورت گرفت . در این دیدار دکتر نمکی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایران سپیددر این نشست صمیمی دکتر نمکی ضمن اشاره به دستاوردهای نظام سلامت در سالهای اخیر و بعد از انقلاب گفت: توسعه یافتگی در هیچ کشوری حاصل نخواهد شد مگر اینکه رسانه هایی پویا ،مطالبه گر و پیگیر داشته باشیم و یکی از مسئولیتهای مدیران پاسخگویی به رسانه های مطالبه گر است و از سوی دیگر رسانه ها باید با همدلی و وفاق به طرح مشکلات مردم بپردازند.

دکتر نمکی افزود:  امروز پوشش بیمه همگانی کشور یکی از رکوردها در منطقه به حساب می آید. در کاهش مرگ و میر به یک دهم رقمهای سالهای اول انقلاب رسیده ایم در بحث تولید دارو در داخل کشور از 25 درصد تولید در اول انقلاب ؛ امروز به 97 درصد تولید رسیده ایم. نظام سلامت پس از انقلاب از اولی ترین دستاوردها را داشته است اما الان وارد دور تازه ای از مشکلات سلامت شده ایم. بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، حوادث جاده ای و ..عوامل جدید تهدید کننده سلامت هستند که در کنترل آنها شاید وزارت بهداشت نقش زیادی نداشته باشد و در این زمینه رسانه ها نقش مهمی بر عهده دارند. و نقش رسانه ها در زمینه کنترل این بیماریها، آموزش همگانی و تغییر شیوه زندگی مردم بسیار اساسی است.

امروز در عرصه مبارزه با بیماریهای واگیردار هم وارد فضای جدیدی شده ایمدر بحث بیماری ایدز، بیماریهای منطقه ای مثل سالک، بیماریهایی مانند سل مقاوم به درمان در مبتلایان به ایدز و بیماریهای مشترک انسان و دام نقش پیشپیری و آموزش بسیار اهمیت دارد. همچنین در بحث جامعه محور کردن فعالیتهای وزارت بهداشت نیز نقش رسانه ها بسیار مهم است..

در ادامه نشست وزیر بهداشت به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. اولین پرسش به دغدعه مردم در مورد تامین داروهای مورد نیاز خود و افزایش قیمت احتمالی آن اختصاص داشت. دکتر نمکی در پاسخ گفت: سال آینده سال پر تلاطمی است و با فشار تحریمهای ناعادلانه شرایط متفاوتی را تجربه خواهیم کرد اما با تمهیداتی که اندیشیده شده در زمینه تهیه  دارو و تجهیزات پزشکی اساسی ارز مورد نیاز را تا پایان فصل بهار تامین کرده ایم و در این باره نگرانی نداریم.البته مکانیسمهایی هم تعریف کرده ایم که تحریمها را دور بزنیم  و به ویژه در خصوص تامین داروهای بیماران خاص نگرانی عمده ای وجود ندارد. در مورد قیمت هم با تخصیص ارز 4200 تومانی افزایشی بجز افزایش سنواتی قیمت که بین 10-15 درصد است؛ نخواهیم داشت که امیدواریم با حمایتهای بیمه ای به بیماران فشاری وارد نشود   

 

پرسش دیگر خبرنگاران در مورد اظهار نظر وزیر در مورد اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت تا پایان خرداد ماه بود که دکتر نمکی در این خصوص ادامه داد: اجرای پرونده الکترونیک سلامت؛  برقراری نظام ارجاع و پزشک خانواده و راهنمای بالینی از تکالیف قانونی وزارت بهداشت است که در این بین پرونده الکترونیک اصلیترین ریل برای عبور سیستم ارجاع و پزشکی خانواده است. در بحث استقرار پرونده الکترونیک در شهرهای مختلف سامانه هایی راه اندازی شده است و برای نهایی شدن کار من آقای صفی خانی را به عنوان مدیر ملی این پروژه انتخاب کردم و مرکز آی تی را هم در اختیارش گذاشتم همزمان با این کار نسخه نویسی الکترونیک در بیمه سلامت نیز اجرایی شده است. اگر ما بتوانیم در زمینه اجرای این برنامه ها پایلوتهای موفقی داشته باشیم و نارسایی های کار را در بیاوریم زمانی که برای استقرار برنامه در سطح ملی نیاز داریم بسیار کمتر خواهد شد.  برنامه ریزی شده است تا پایان بهار آینده سیستم پرونده الکترونیک مستقر شود. در این زمینه  زیرساختها فراهم شده است و ما باید مفصلها را به هم وصل کنیم. همزمان با این کار روی پزشکی خانواده و سیستم ارجاع تمرکز می کنیم زیرا با راه اندازی این سیستمها؛ تقاضای القایی ، نسخه و آزمایشات پاراکلینیکی بیهوده و هزینه های بی جهت و همپوشانی دفترچه ای مدیریت خواهد شد.

 

یکی از خبرنگاران به این نکته اشاره کرد که وزیر جدید بهداشت طبق روال مدیران گذشته از به ارث بردن ویرانه ای که باید آبادش کند نگفت که قابل قدردانی است دکتر نمکی در این زمینه افزود:  این شیوه بسیار نابخردانه ای است که در سالهای پس از انقلاب در بدنه مدیریتی رواج دارد که مدیری که روی صندلی می نشیند از ویرانه ای حرف میزند که او باید آبادش کند مبنای من این نیست .دوستان من در وزارت بهداشت قدمهای بسیار بزرگی برداشته اند  و آقای دکتر هاشمی ، یکی از پرتلاش ترین وزرا بود و خود ایشان و هم معاونین ایشان اعتقاد دارند که خطاهایی صورت گرفته که اگر خود ایشان هم بر سر کار می ماندند  باید آن  را اصلاح می کردند . دکتر نمکی در مورد سیاست های آینده وزارت بهداشت در خصوص بیماران روان نیز گفت: در کشور ما بهداشت روان ،دچار پریشانی است ما یکی از افسرده ترین  جوامع جهان  را داریم. در کشور ما برنامه های فرح زا به مراتب کمتر از برنامه های ماتم زاست و شاهدیم   به عنوان مثال سیما در انتهای فلان سریال از پزشکی قانونی، سازمان بهشت زهرا، بیمارستان تشکر می کند و مردم باید حتما قبل از خواب؛ تخت و قبرستان  و اینها را ببینند. این تفکر ماتم زاست ما باید به سمت نشاط آفرینی برویم که بارها رهبر انقلاب هم به آن اشاره داشته اند من در دوره قبل که در وزارت بهداشت بودم  حتی به بهورزها در خانه های بهداشت یاد داده بودیم که نشانه های کج خلقی را بشناسند و بیمار را ارجاع بدهند. باید به پیشپیری توجه داشته باشیم و احیای نشاط و بعد به بیماران روان رسیدگی کنیم. اما امروزه ایزوله کردن بیمار روانی را خیلی جایز نمی دانند چون وضع بیمار را بدتر می کند باید به نحوی عمل کنیم که بیمار احساس نکند حالش خیلی وخیم است.

 

سوال دیگر خبرنگاران به اشاره وزیر به تحول اقتصادی در طحر تحول سلامت بر می گشت که این تحول در چه بخشهایی است و چگونه تضمین می شود سهم مردم از پرداختها افزایش نیابد؟ وزیر بهداشتدر این خصوص گفت: اولین تحول مورد نظر این است که اگر قرار باشد در تحول سلامت ، از نیازمندترها دستگیری کنیم مردم در نقاط آسیب پذیرتر به عنوان اولین اولویت ما هستند به خصوص در تحولات سال آتی باید اقشار آسیب پذیرتر مورد نظر باشند. دومین کاری که باید انجام شود ساماندهی نظام سطح بندی ارائه خدمت است و کاهش هزینه های القایی.  در بحث مدیریت پرداخت از جیب مردم هم ، تمام انرژی ما صرف این خواهد شد که سه بسته کاهش پرداخت از جیب بیمار، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری طبیب در نقاط کمتر برخوردار مورد حمایت قرار گیرد. در مورد افزایش تعرفههای پزشکی نیز قرار است هزینه های اضافه شده از جیب دولت و بیمه ها تامین شود.

کباری

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *