شناسه خبر: 16630 منتشر شده در مورخ: 1397/12/22 ساعت: 11:23 گروه: بهداشت و سلامت  
نحوه فعالیت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در نوروز اعلام شد

نحوه فعالیت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در نوروز اعلام شد

معاون درمان وزارت بهداشت جزییات نحوه فعالیت بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، مراکز بهداشتی شهری و روستایی، مراکز اورژانس دندان‌پزشکی، آزمایشگاه‌ها و... را تشریح کرد.

به گزارش ایران سپید دکتر قاسم جان‌بابایی درباره نحوه فعالیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در تعطیلات نوروز، گفت: طرح سلامت نوروزی سال ۱۳۹۸ از ساعت هشت صبح روز شنبه ۲۵ اسفند ماه با هدف ارائه خدمات مطلوب سلامت در اقصی نقاط کشور و در جهت توسعه سلامت جامعه و افزایش رضایت شهروندان و مسافران نوروزی آغاز شده و در ساعت هشت صبح روز دوشنبه ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اقدامات حوزه درمان در طرح سلامت نوروزی، افزود: باید توجه کرد که در این مدت مراکز هدایت عملیات بحران (EOC ) به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و در صورت نیاز خدمات لازم را به مردم ارائه می‌دهند. در عین حال برای روزهای نوروز ۹۸ ایستگاه‌هایی با عنوان ایستگاه‌های سلامت توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی برای بهبود ارائه خدمت به هموطنان راه‌ندازی شده است.

خدمت‌رسانی کامل کلینیک‌های ویژه وزارت بهداشت به مردم در نوروز ۹۸

جان‌بابایی با بیان اینکه در عین حال هماهنگی‌های لازم با تمامی نهادهای مرتبط با حوزه سلامت اعم از سازمان نظام پزشکی، استانداری، نیروی انتظامی، هلال احمر و… انجام شده است و این ارگان‌ها نیز در تعطیلات نوروز و برای ارائه خدمات بهتر به ما کمک می‌کنند، ادامه داد: در تعطیلات نوروزی تمام مراکز درمانی دولتی آماده بوده و فعال هستند. در این مراکز نیروهای تخصصی و کادر درمانی حضور داشته و خدمات تشخیصی-آزمایشگاهی و تصویربرداری، دندانپزشکی، دارویی لازم را به مردم ارائه می‌دهند. همچنین کلینیک‌های ویژه وزارت بهداشت نیز به طور کامل آماده خدمت رسانی به مردم هستند.

نحوه فعالیت نوروزی بخش خصوصی سلامت

وی همچنین گفت: طبق تفاهمی که با سازمان نظام پزشکی انجام شده است، توان ۵۰ درصد از ظرفیت بخش خصوصی اعم از مطب‌ها و… در روزهای تعطیل نوروز حفظ می‌شود. در عین حال ظرفیت کلیه بخش‌های اورژانس و بخش‌های ویژه بیمارستان‌های خصوصی نیز در ایام نوروز حفظ شده و آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه فعالیت تمامی درمانگاه‌های خصوصی و خیریه شبانه‌روزی به صورت ۲۴ ساعته مانند روزهای عادی انجام می‌شود، اظهار کرد: در این مراکز پزشکان به صورت شبانه روزی و مطابق با برنامه حضور دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش بار مراجعات در نوروز به دلیل تعطیلی خدمات بخش خصوصی، اظهار کرد: از آنجا که تعطیلی خدمات در بخش خصوصی اعم از مطب‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و… باعث افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی دانشگاهی و ازدحام و شلوغی در اورژانس‌های بیمارستانی می‌شود، اعلام کرده‌ایم که لازم است با هماهنگی مراکز نظام پزشکی در سطح دانشگاه‌ها اقدامات لازم انجام شود تا بخش خصوصی با حداقل ۵۰ درصد توان در روزهای تعطیل به ارائه خدمات خود ادامه دهد. همچنین بخش‌های اورژانس و بخش‌های ویژه بیمارستان‌های خصوصی ضمن حفظ کل ظرفیت تخت‌ها، باید با تمام توان به ارائه خدمت بپردازند.

وی تاکید کرد: بنابراین مراکز بهداشتی درمانی، درمانگاه‌های خصوصی و خیریه شبانه‌روزی باید همچون روزهای عادی، فعالیت ۲۴ ساعته داشته و حضور پزشکان مطابق با برنامه به صورت شبانه‌روزی تنظیم شود.

الزام به فعالیت شبانه‌روزی اورژانس دندان‌پزشکی در کشور

جان‌بابایی در ادامه صحبت‌هایش درباره چگونگی ارائه خدمات دندان پزشکی در تعطیلات نوروزی نیز گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ملزم شده‌اند که در تعطیلات نوروزی حداقل در یک بیمارستان منتخب، خدمات اورژانس دندانپزشکی را به صورت شبانه‌روزی ارائه دهند. بر این اساس تدابیر لازم در خصوص سهولت دسترسی مردم به خدمات دندانپزشکی صورت گرفته است.

داروها را در نوروز چگونه تهیه کنیم؟

وی درباره وضعیت فعالیت داروخانه‌ها در نوروز ۹۸ نیز افزود: در روزهای تعطیل داروخانه‌های شبانه‌روزی آماده ارائه خدمت به هموطنان سراسر کشور هستند. البته داروها و تجهیزات مورد نیاز و لازم هم به مقدار کافی در بیمارستان‌ها تأمین می‌شود.

وضعیت کاری مراکز جامع سلامت در نوروز

جان‌بابایی از فعال بودن حداقل ۵۰ درصد پزشکان مراکز جامع سلامت روستایی و شهری غیر شبانه‌روزی در کل ایام نوروز خبر داد و گفت: در خصوص مراکز تک پزشک نیز با هماهنگی مراکز مجاور، اقدامات لازم انجام می‌شود؛ به‌طوری که از هر دو مرکز مجاور، یکی از آنها فعال بوده و قابلیت ارائه خدمات را داشته باشد.

وی تاکید کرد: بنابراین در مراکز بهداشتی-درمانی روستایی و شهری غیر شبانه‌روزی در کل ایام طرح سلامت نوروزی حداقل ۵۰ درصد پزشکان مراکز در هر روز فعال هستند و مراکز تک پزشک با هماهنگی مراکز مجاور اقدامات لازم را انجام می‌دهند؛ به‌طوری که از هر دو مرکز مجاور، یکی از آنها قابلیت ارائه خدمات را داشته باشد. بدیهی است در مناطقی که بار مراجعات افزایش می‌یابد به تناسب نیاز، تعداد پزشکان و مراکز فعال تعیین و خدمات ارائه می‌شود.

نحوه انتقال بین‌بیمارستانی بیماران در نوروز

وی با بیان اینکه در نوروز توزیع بیماران اورژانس پیش‌بیمارستانی و انتقال بین‌بیمارستانی در بیمارستان‌های عمومی غیر دولتی ساماندهی می‌شود، گفت: در عین حال برای فعالیت آزمایشگاه‌های تحت پوشش به نحوی برنامه‌ریزی شده که کلیه آزمایشگاه‌های بیمارستانی و درمانگاهی دانشگاه فعال بوده و تعدادی از آزمایشگاه‌های خصوصی نیز بر اساس نیازسنجی در سطح دانشگاه به خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز در تعطیلات اقدام کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت ارائه خدمات مناسب به هموطنان است، گفت: طی تعطیلات نوروزی بازدیدهای سرزده در سطح ستاد و دانشگاه از بیمارستان‌ها و مراکز ارائه دهنده خدمات انجام می‌شود. همچنین تیم مدیریتی بیمارستان‌ها شامل "رئیس یا مدیر" و همچنین "مترون یا جانشین" وی در مرکز درمانی مربوطه در این ایام در بیمارستان مستقر خواهند بود.

تخلفات درمانی را به ۱۹۰ گزارش دهید

جان‌بابایی از مردم خواست که در صورت مشاهده خطا و یا عدم حضور کادر درمان و یا در صورت مواجهه با هر مشکل در حوزه خدمات درمانی با سامانه تلفنی ۱۹۰ به صورت شبانه روزی تماس حاصل کنند تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد. ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *