شناسه خبر: 16622 منتشر شده در مورخ: 1397/12/22 ساعت: 10:18 گروه: بهداشت و سلامت  
چهارشنبه آخر سال و هشدارهای سلامتی

چهارشنبه آخر سال و هشدارهای سلامتی

رئیس گروه پیشگیری از حوادث، دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: سال گذشته ۵۰ درصد فوت شدگان حین ساخت مواد محترقه و ۳۷.۵ درصد در حین استفاده از این مواد و ۱۲.۵ درصد رهگذران خیابان بوده اند.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از مهر، علیرضا مغیثی، گفت: موارد فوت چهارشنبه آخر سال در سال ۱۳۹۶ کاهش یافته و بیشترین گروه سنی آسیب دیده گروه سنی نوجوان و جوان است (گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال)، که از این تعداد ۸ نفر فوت کرده‌اند و ۲۷ نفر معلول شده اند.

وی ادامه داد: از افرادی که فوت کرده اند ۵۰ درصد حین ساخت مواد محترقه و ۳۷.۵ درصد در حین استفاده از این مواد و ۱۲.۵ درصد رهگذران خیابان بوده اند. دست، چشم و صورت بیشترین عضو آسیب دیده در بین مصدومین بوده است. بنابراین آسیب‌های ناشی از مواد محترقه و منفجره یا آتش افروزی چهارشنبه‌سوری، تهدیدی جدی برای سلامتی افراد (خصوصاً کودکان و نوجوانان) است و هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

مغیثی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر، مراسم سنتی این شب، رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی‌های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است. آتش زدن فشفشه و منفجر کردن ترقه و پرتاب سیگارت می‌تواند خطرات متعددی را برای بسیاری از هموطنان به دنبال داشته باشد.

وی اظهار داشت: بیشتر کودکان، معمولاً به دور از چشم والدین، مواد محترقه و منفجره را خریداری و در جیب، کیف یا کمد اتاق پنهان می‌کنند اما این مواد، به دلیل درجه آتشگیری پایین، معمولاً زود مشتعل می‌شوند و گاهی خسارات جبران ناپذیری به بار می‌آورند. والدین باید علاوه بر توضیح عوارض این مواد آتش زا، با نظارت دقیق بر پول توجیبی کودکان و نحوه هزینه کرد آن در این ایام، نظارت بیشتری بر رفتار و وسایل فرزندشان داشته باشند و مواد سوختنی و آتش زا را از دسترس آنها خارج کنند.

مغیثی افزود: چهارشنبه سوری، سطحی از هیجان را در بیشتر کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند که برای آنها خوشایند و لذت بخش است و به همین دلیل ما به عنوان پدر یا مادر، معمولاً به سختی می‌توانیم فرزندمان را به کلی از این تجربه هیجانی بازداریم اما می‌توانیم هیجان آنها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت کنیم و شرایطی فراهم کنیم که چهارشنبه سوری برای آنها به نسبت ایمن شود.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های ایمن سازی نسبی چهارشنبه سوری، این است که خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندمان توضیح دهیم و قوانین و چارچوب‌های تربیتی مان را به او یادآوری کنیم. اگر کودک با ما همکاری کرد، جواب او پاداش و تشویق است، اما اگر او را منع کردیم و نپذیرفت، باید برایش شرط بگذاریم و بهترین شرط این است که خودمان هم کنار او حضور داشته باشیم و بر رفتارهایش نظارت کنیم تا خطری تهدیدش نکند. اگر به هر دلیلی چنین امکانی برایمان فراهم نیست، باید حداقل یک فرد بالغ مورد اعتماد را همراه کودکمان بفرستیم.

مغیثی بیان داشت: کبریت و مواد آتش زا مانند نفت و بنزین باید خارج از دسترس کودکان نگهداری شود و هرگز نباید به کودک اجازه داد با آتش زدن بوته، هیزم و امثال آن در محیط خانه یا پارکینگ، جان خود و دیگران را به مخاطره بیندازد. در پایان شب، بقایای مواد آتش بازی را به سرعت جمع نکنید و حتماً برای این کار، لااقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد از این مدت، آنها را در یک سطل آب بریزید و دور بیندازید. قبل از ترک محل، حتماً از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

 

وی گفت: داخل خانه و فضای بیرون خانه (حیاط، حیاط خلوت، انبار، پارکینگ، پشت بام) را وارسی کنید تا اگر کودکان مواد محترقه در آنجا پنهان کرده اند را بیابید. در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریعاً افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال داده و سریعاً با تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه به ستاد فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده و در هنگام حضور آتش‌نشانان در محل حریق نهایت همکاری را با آنان انجام دهند.

مغیثی افزود: در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی و غیره بر روی محل سوختگی خودداری کرده و مصدوم را هرچه سریع‌تر به مرکز درمانی منتقل کنید و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

وی تصریح کرد: همیشه در این مواقع برای اطفای حریق، آب، کپسول اطفای حریق و حتی الامکان جعبه کمک‌های اولیه در دسترس باشد. استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد. حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند به وجود آید، بلکه برای کسانی که این مواد را درست می‌کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد. پس از مکان‌هایی که از مواد محترقه در آن استفاده می‌شود دوری کنید. شما می‌توانید از عینک‌های محافظ یا حداقل عینک‌های طبی خود استفاده کنید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *