شناسه خبر: 16569 منتشر شده در مورخ: 1397/12/18 ساعت: 19:26 گروه: فرهنگی  
آغاز سالی پر امید با تولیدات ویژه تلویزیون
معاون سیمای رسانه ملی برنامه های ویژه نوروز را تشریح کرد

آغاز سالی پر امید با تولیدات ویژه تلویزیون

مرتضی میر باقری، معاون سیمای رسانه ملی قبل از ظهر شنبه، ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۷، طی نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن مروری کوتاه بر عملکرد سیمای رسانه ملی، برنامه های نوروزی تلویزیون در سال ۹۸ را معرفی کرد.

به گزارش ایران سپید همایش های ملی صدا و سیما برگزار شد، مرتضی میر باقری در مقام معاونت سیمای رسانه ملی به همراه مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش و دبیر پنجمین جشنواره جام جم و محمد مهدی یادگاری مدیر کل تأمین برنامه های خارجی در جمع اصحاب رسانه حضور یافت. ابتدا میر باقری ضمن توضیحات کوتاهی بر درباره عملکرد تلویزیون در سال ۹۷، اهم برنامه های تلویزیون در نوروز ۹۸ را تشریح کرد و پس از آن به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

      چهار فصل طولانی

بر اساس این گزارش، میر باقری با تبریک هلول ماه رجب و آرزوی برخورداری ملت ایران از برکات  موالید این ماه و عید مبعث، در توضیحاتی اجمالی پیرامون عملکرد تلویزیون در سال جاری، فعالیت های سیما را به چهار فصل تقسیم کرد و عملکرد تلویزیون در این چهار فصل را حرکتی رو به رشد و «طوفانی» عنوان کرد. وی با تأکید بر رکورد شکنی تلویزیون در نوروز ۹۷ اظهار داشت: در بهار امسال و مخصوصاً نوروز ۹۷ موفق شدیم رکورد میزان بیننده تلویزیون را با ثبت ۸۷ درصد بشکنیم. بهار سال جاری و در نوروز مستند های جذاب، مسابقات مختلف و سریال هایی مثل پایتخت و کلاه قرمزی را داشتیم و در ماه رمضان، در کنار تولیدات جذاب، سریال هایی مثل بچه مهندس را داشتیم که مورد توجه بیننده ها قرار گرفت. تابستان ما مواجه با بازی های جام جهانی شد که کشور ما خوشبختانه بازی های درخشانی در مقابل تیم های نامدار جهان داشت که مورد استقبال مردم واقع شد. در این فصل نیز علاوه بر برنامه های گوناگون پیرامون جام جهانی، در تولید سریال های جریان ساز، سریال پدر را داشتیم که موجی از اتفاقات را رقم زد.

میر باقری در ادامه توضیحاتش درباره چهار فصل تولیدات سیما، به راهپیمایی ۱۳ آبان اشاره کرد و آن را بزرگترین راهپیمایی ۱۳ آبان بعد از ۱۳ آبان ۵۷ دانست: در پاییز امسال، از آنجا که ترامپ اعلام کرده بود تحریم ها را در سیزدهم آبان اعمال می کند، رسانه ملی در این روز حرکت جامعی را مدیریت کرد. ما بزرگترین راهپیمایی سیزدهم آبان ماه بعد از ۱۳۵۸ را در ۱۳۹۷ داشتیم که مردم در شهرستان های مختلف حضور جانانه ای پیدا کردند. علاوه بر این، راهپیمایی بزرگ اربعین را داشتیم. با توجه به اینکه داعش منطقه را نا امن کرده بود و از طرف دیگر، مسائل اقتصادی گرفتاری ها و نگرانی هایی ایجاد کرده بود، مردم بسیج عمومی برای انجام راهپیمایی بزرگ اربعین را تشکیل دادند. در زمینه تولید سریال های تلویزیونی، سریال بانوی امارت را روی آنتن بردیم که با اقبال بالای مردم مواجه شد و زمستان امسال هم با زمینه سازی هایی که صورت گرفته بود، راهپیمایی باشکوه بعد از پیروزی انقلاب را توانستیم رقم بزنیم. در هر سال سال ۹۷ واز حیث تولید برنامه های جریان ساز و برنامه های مورد استقبال مردم، سال قابل اعتنایی بود.

میر باقری یکی از مهمترین مواردی را که مورد توجه رسانه ملی و شبکه های تلویزیون واقع شده بود، جوانگرایی عنوان کرد و اظهار داشت: ما در سطح مدیران شبکه های خود در شبکه های ۱، ۳، ۴ و ۵ تغییراتی در بحث جوانگرایی داشتیم. در سطح مدیران گروه های برنامه ساز بیش از این میزان جوانگرایی صورت گرفت و بیش از این ها در حوزه های برنامه سازی و شورا های سردبیری برنامه ها ما جوانگرایی قابل اعتنایی را داشتیم. این اتفاقی بود که سال ها مقام معظم رهبری اعتنایی ویژه داشتند و ما امسال در حوزه معاونت سیما به شکل جدی وارد این عرصه شدیم تا أنشا الله با رهبری و هدایتی که انجام می گیرد، نیرو های ما صلاحیت هایشان را بتوانند ظهور و بروز دهند تا فعالیت های نوآورانه تر و خلاقانه تری در رسانه ملی صورت بگیرد.

معاون سیمای رسانه ملی در ادامه به برنامه های چهلمین سال پیروزی انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: ما صد ها برنامه در قالب انیمیشن، مستند، سریال، دستآورد های انقلاب را به صورت موشن گرافی نشان دادیم. حدود ۴۰ برنامه تحت عنوان «اولین ها» و ۲۰ برنامه با عنوان «ایران ۲۰» تولید کردیم که طبق نظرسنجی ها مشخص شد مردم اقبال خیلی خوبی به این برنامه ها داشتند. ما توانستیم به صورت برنامه های کوتاه، ده ها دستآورد و اتفاق مهم بعد از پیروزی انقلاب را به اطلاع مردم برسانیم. مستند های ما امسال نسبت به گذشته چندین برابر شد. این نکته را نیک می دانید که ۷۰ درصد جمعیت ما را متولدین بعد از پیروزی انقلاب تشکیل می دهند که نه انقلاب را دیده اند و نه دفاع مقدس را؛ ما برای نشان دادن جنایت ها، خیانت ها و خباثت های حکومت پهلوی و وضعیتی که داشتند، ارتباطاتی که با دولت های خارجی داشتند، وابستگی هایی که وجود داشت، عقبماندگی هایی که وجود داشت مثل عدم استقلال، عدم آزادی، عدم وجود ارزش ها در ارتباطات مردمی و عدم وجود انتخابات های آزاد، مواردی بود که ما در برنامه های خودمان به تصویر کشیدیم و مورد اقبال بسیار جدی مردم واقع شد.

میر باقری به ارتقای صنعت سریال سازی هم اشاره کرد و در توضیحاتش از دو پروژه سلمان و حضرت موسی نام برد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در سال جاری رخ داد، بالا بردن سطح کیفی سریال سازی بود که مهمترین نمونه های این اتفاق، پیش تولید سریال سلمان بعد از ۲۰ سال و سریال حضرت موسی (ع) بعد از ۱۰ سال بود که ما طی مذاکرات جدی و انعقاد قرارداد های تمام وجوه تولید این سریال ها در طول سال های تولید، مرحله پیش تولید را آغاز کردیم. به هر حال این دو سریال جزو سریال های الف ویژه و فاخر ما هستند و خوشبختانه کارگاه های لازم برای تولید این سریال ها آماده شده.

معاونه سیما آخرین اتفاق مهم در سال جاری را، برگزاری پنجمین جشنواره جام جم عنوان کرد و اظهار داشت: ما سه دوره این جشنواره را برگزار کرده بودیم و بعد از یک توقف، از سال گذشته چهارمین دوره را برگزار کردیم. امسال ۴ کمیسیون به کمیسیون های جشنواره اضافه کردیم و بخش انتخاب مردمی را هم راه انداختیم که مورد اقبال زیاد مردم قرار گرفت.

 

    یک تقارن مبارک و میمون

به گزارش ایران سپید، مرتضی میر باقری در ادامه به توضیحات پیرامون برنامه های ویژه تلویزیون در نوروز ۱۳۹۸ پرداخت. او تقارن نوروز با اعیاد ماه رجب به ویژه روز پدر را یک اتفاق مبارک عنوان کرد و اظهار داشت: در بحث ماه رجب ما برنامه های ویژه اعتکاف را خواهیم داشت. برخی شبکه های ما چند روز زودتر از سال تحویل برنامه هایشان را شروع کرده و به استقبال سال جدید خواهند رفت. ابتکاری که امسال به خرج دادیم، دعوت از چهره های برجسته ایست که در زمینه های مختلف دارای استعداد و نبوغ هستند که این میهمانان در کنار چهره های مطرح ورزشی، فرهنگی و هنری در برنامه های ما حضور خواهند داشت. این استعداد ها به عنوان میهمان در برنامه ویژه شبکه ۳ حضور پیدا می کنند. کار دیگری که انجام دادیم و خروجی آن از شبکه ۱ خواهد بود، دعوت از چهره های منتخب مردمیست که جشنواره آن در حال برگزاریست. این چهره ها در ویژه برنامه شبکه ۱ حضور خواهند داشت. هدف ما حضور کسانیست که امکان ظهور و بروز استعداد هایشان در سال جاری فراهم بود و همچنین دعوت از کسانیست که در گوشه کنار کشور ما دارای نبوغ هستند ولی امکان بروز آن را ندارند.

میر باقری درباره سریال ها و فیلم های سینمایی که قرار است در ایام نوروز روی آنتن بروند نیز گفت: امسال شبکه های ۱، ۲ و ۳ سریال های جدید نوروزی را آماده پخش کرده اند و شبکه ۵ هم سریال «عطسه» را تدارک دیده؛ همچنین گروه محله گل و بلبل هم برنامه «بالش ها» را برای شبکه ۲ آماده کرده اند. امیدواریم کلاه قرمزی به نوروز برسد؛ تمهیدات لازم انجام شده و مذاکرات صورت گرفته ما هم منتظر هستیم این برنامه آماده پخش شود. ما ۱۴۰ فیلم سینمایی در نظر گرفتیم که ۲۳ فیلم سینمایی ایرانی و مربوط به سال های ۹۶ و ۹۷ هستند که روی پرده رفته و مورد اقبال مردم قرار گرفته؛ سریال های خارجی هم محصول آمریکا، اروپا و کشور های مشترک است.

معاون سیما در ادامه صحبت از راه اندازی شبکه مجازی کرد و درباره اش چنین توضیح داد: ما علاوه بر ۱۷ شبکه ملی، اقدام به راه اندازی ۷ شبکه مجازی نیز کردیم. این شبکه ها از ساعت ۸ تا ۲۴ پخش برنامه خواهند کرد. به این شکل که مثلاً سریال هایی که در شبکه تماشا پخش می شود، شاید این امکان را به تمام مخاطبان ندهد که آن سریال ها را تعقیب کنند؛ بنابر این آن سریال ها در ساعت های تعیین شده از شبکه های دیگر پخش می شوند؛ یبه این معنی که شبکه تماشا شبکه واقعی و دیگر شبکه ها که آن سریال را تکرار می کنند، شبکه های مجازی هستند. این شبکه ها در حوزه های سریال، فیلم های سینمایی، مستند، کودک، نوجوان، انیمیشن و مسابقه به پخش برنامه خواهند پرداخت. در کنار این برنامه ها، پخش برنامه های راهیان نور را هم خواهیم داشت که از ۸ صبح تا ۸ شب گزارش ها و مصاحبه های مختلف در این زمینه پخش خواهد شد که پخش این برنامه ها هم یک شبکه مجازی مستقل انجام می شود.

مرتضی میر باقری به توجه ویژه رسانه ملی به موضوعاتی مثل امنیت و سلامت اشاره کرد و گفت: ما مثل هر سال به موضوع امنیت و سلامت عنایت ویژه داریم. در بحث امنیت برای این که مردم در سفر ها و دید و بازدید ها و صله ارحام از امنیت خانه خود مطلع باشند، برنامه های خاصی داریم و سعی می کنیم دائماً با پلیس در تماس باشیم تا توصیه های لازم برای مردم را اطلاعرسانی کنیم. در حوزه سلامت از آنجا که رژیم غذایی مردم در ایام نوروز به هم می ریزد، با طراحی دو برنامه شبکه سلامت اقدام به اطلاع رسانی در زمینه رعایت رژیم غذایی صحیح و مراجعه به مراکز درمانی استاندارد در شهر هایی که مردم مسافرت می کنند، خواهد پرداخت.

بر اساس این گزارش، مرتضی میر باقری ابراز امیدواری کرد که نوروز سال آینده و بهار را قویتر از سال جاری آغاز کنند و با تولیدات قابل اعتنای مردم، همبستگی، وحدت و روحیه امید را در نسل امروز فراهم سازند تا از دستآورد های انقلاب بهترین استفاده را کرده و با مرتفع کردن موانعی که پیش آمده، راه پیشرفت را بیش از پیش طی کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *