شناسه خبر: 16556 منتشر شده در مورخ: 1397/12/18 ساعت: 12:11 گروه: بهداشت و سلامت  
پرونده الکترونیک جاده ای امن برای سلامت

پرونده الکترونیک جاده ای امن برای سلامت

وزیر بهداشت از مجموعه مسئولان این وزارتخانه خواست تا پایان خرداد سال آینده پرونده الکترونیک سلامت در سراسر کشور اجرایی شود.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایرنا از وزارت بهداشت (وبدا)، سعید نمکی در حاشیه یکصد و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان این مطلب افزود: امیدواریم که در بهار سال آینده، پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان یک ابزار و جاده مهم برای خدمات نظام سلامت مهیا کنیم و همکاران من در دانشگاه ها بسیج شده اند که تا پایان خردادماه سال آینده بتوانیم پرونده الکترونیک سلامت را در بیشتر مناطق کشور، تکمیل کنیم.

وی با اشاره به تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز سال آینده، گفت: به مردم قول می دهیم که با وجود فشارهای تحریم، پدیده ای تحت عنوان کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در کشور نخواهیم داشت. البته اولویت ما، حمایت از دارو و تجهیزات پزشکی تولید داخلی است و اگر عزیزانی در کشور، بضاعت تولید آنها را داشته باشند، اجازه واردات دارو و تجهیزات پزشکی را نمی دهیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مطالبات شرکت های تجهیزات پزشکی با مکانیزم هایی در حال پرداخت و مشکلات آن در حال برطرف شدن است. حدود 30 تا 35 درصد از مطالبات این شرکت ها پرداخت شده اما بخش دیگر آن مربوط به مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی است که قول داده اند تا قبل از پایان سال، مقدار قابل توجهی از این مطالبات به وزارت بهداشت پرداخت شود.

نمکی تاکید کرد که اولویت اول وزارت بهداشت، پرداخت بدهی های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است.

** بیمه سلامت را باید حمایت کنیم تا مردم با سقف بسته ای روبه رو نشوند

وزیر بهداشت اظهار داشت: احکامی که بنده برای معاونین وزارت بهداشت صادر می کنم، شامل تکالیفی است که لازم است روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور با این تکالیف آشنا شوند. سال آینده به دلیل تحریم های ظالمانه در شرایط ویژه اقتصادی خاصی قرار می گیریم.

وی تصریح کرد: همکاران من باید بدانند در سال 98 چگونه مدیریت کنند که کمترین آسیب به مردم به ویژه تهیدستان و مردم ساکن در مناطق دوردست و محروم، وارد شود و بیشترین حمایت از منابع دولتی از آنها انجام شود و دارو و تجهیزات پزشکی به عنوان کالاهای ضروری و اساسی چگونه تامین شود تا حتی یک روز اضطراب کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در مناطق مختلف کشور نداشته باشند.

عضو کابینه دوازدهم ادامه داد: همکاران من باید بدانند چگونه منابع را هزینه کنند که صرفه جویی های بیشتری داشته باشیم و چگونه بیمه سلامت را حمایت کنیم که مردم با سقف بسته ای روبه رو نشوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه آموزش سعی می کنیم نیروهایی با منابع ملی تربیت کنیم تا گره ای از مشکلات ملی باز کنند، افزود: باید به دانشجویان و فارغ التحصیلان، مهارت های کافی را آموزش دهیم و جایگاه های مناسب در نظام ارائه خدمت برای آنها تعریف کنیم و از دانشگاه ها به عنوان مراکزی که حل مشکلات مردم را بر عهده دارند و تربیت نیروی مورد نیاز نظام ارائه خدمت را بر عهده گرفته اند و نقشی که در اقتصاد ملی دارند، بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

 

** آموزش مهم ترین وسیله تبدیل نیروی انسانی به سرمایه است

نمکی همچنین در یکصد و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور که در سالن همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این جلسه اهمیت و ضرورت بسیاری دارد، چرا که می توان در جمع روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، برنامه های سال آینده را هماهنگ و مرور کنیم.

وزیر بهداشت افزود: از تمامی عزیزانی که در طول سال های بعد از انقلاب در مسند وزارت، معاونت ها و بدنه کارشناسی این وزارتخانه زحمت کشیدند، یاد کرده و اقدامات ارزشمند آنها را ارج می نهم.

نمکی تصریح کرد: گردهمایی روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور و شنیدن نقطه نظرات آنها برای اتخاذ تصمیمات مهم ضرورت دارد، چرا که در شیوه مدیریت خود، موافق نظام ارباب-رعیتی نیستم و روسای دانشگاه ها، معاونین و مدیران باید به وزیر بگویند که در اقصی نقاط کشور چه اتفاقی رخ داده است و وزیر نیز در اتخاذ تصمیمات خود به این نقطه نظرات و توصیه ها توجه کند.

وی ادامه داد: گاهی یک رییس دانشگاه یا یک معاون و حتی بهورز در شهر و روستای محل خدمت با موارد و نکاتی مواجه می شود که ممکن است وزیر آنها را ندیده یا متوجه نشود.

وزیر بهداشت عنوان کرد: زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم، به عنوان فردی که ٩٥ درصد بودجه کشور را اداره می کرد، دیدگاه هایی را ملاحظه کردم که در دنیای برنامه ریزی ممکن است در مقام اجرا به آن نپردازند و مغفول بماند. در سازمان برنامه و بودجه یک اتاق رصد منابع کشور داریم و در آن کم بها بودن هزینه ها در نظام ارائه خدمت و اینکه چه روندی را طی می کند، لحظه به لحظه رصد می شود، برای وزارت بهداشت نیز چنین رصدهایی وجود داشته است.

نمکی با بیان اینکه گاهی برخی اظهارنظرها گرچه کارشناسی است، اما آمیخته به نوعی بی انصافی و بی احترامی به آنچه دیگران انجام می دهند، است، تصریح کرد: جزو مدیرانی هستم که همواره برای افرادی که قبل از بنده کار کرده اند، نیمه پر لیوان را بیشتر از نیمه خالی دیده ام، به همین دلیل در اظهارنظرهای کارشناسی نیز نگاهم به سوی قدرشناسی از اقدامات مثبتی است که انجام شده است. اما با اتخاذ تصمیمات مناسب تر باید سعی کنیم ادامه راه را به شیوه مناسب تری بپیماییم تا به بن بست برنخوریم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در نظام ارائه خدمت قائل به انفکاک نیستم، بلکه نگاه ادغام یافته نگاهی موفق در نظام ارائه خدمت تلقی می شود. همان طور که در مورد جایگاه معاونت اجتماعی با رویکرد بنده آشنا شدید، معتقد هستم نگاه جامعه محور در قالب یک معاونت قابل اجرا نیست بلکه جامعه نگری باید در تمامی ارکان نظام سلامت ادغام پیدا کند.

وزیر بهداشت درخصوص فعالیت های حوزه آموزش پزشکی نیز با بیان اینکه دستاوردهای ما در عرصه نیروی انسانی پزشکی یکی از مهمترین و قویترین دستاوردهای بعد از انقلاب اسلامی است، گفت: آموزش رکن اصلی تمام تحولات اجتماعی است، طبق یکی از زیباترین تعاریف، توسعه به معنی این است که نیروی انسانی به سرمایه انسانی تبدیل شود که آموزش عمده ترین شیوه تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی است.

نمکی ادامه داد: آموزش پزشکی در کشور تحولات عظیمی را طی کرده است و امروز شاهد یکی از زیباترین شیوه های رشد نیروهای انسانی و ایجاد سرمایه انسانی در علوم پزشکی هستیم.

وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه ها، گفت: شما باید کمک کنید تا مدلی داشته باشیم که بدانیم چه کسی را با چه سطحی از مهارت با چه هزینه ای و توسط چه کسی و کجا و برای کدام جایگاه از نظام ارائه خدمت باید تربیت کنیم.

 

** اجازه واردات به داروهایی که مشابه داخلی دارند، نمی دهیم

وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت از بیمه تامین اجتماعی حدود ٧ هزار میلیارد تومان مطالبه دارد که با پیگیری های مختلف، بخشی از آن را تا قبل از پایان سال و بخش دیگر را در بهار سال آینده دریافت می کنیم.

سعید نمکی با اشاره به اینکه ساماندهی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت ضرورت داشت،تصریح کرد: اولین کاری که در وزارت بهداشت کردم در همین حوزه بود. در حوزه تجهیزات پزشکی، دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی مظلوم واقع شدند و تجهیزاتی که به آنها نیاز نداشتند را از طریق خرید متمرکز به آنها می دادیم.

وی تصریح کرد: درست است که اگر خرید متمرکز داشته باشیم، قدرت چانه زنی بالا می رود اما تجهیزات و وسایلی که نیازی نیست، نباید خریداری و در دانشگاه ها انبار شود.

 

** رییس دانشگاه را زیر سقف کسی نخواهم برد

وزیر بهداشت افزود: تمایل داریم که روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی با مسئولان استان از جمله استانداران و نمایندگان مجلس تعامل داشته باشند اما رییس دانشگاه را زیرسقف کسی نخواهم برد.

نمکی تاکید کرد: نباید دانشگاه ها سیاسی شوند و اجازه نخواهیم داد واگن وزارت بهداشت و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی به سیاست بسته شود. وزیر و رییس دانشگاه ها برای تمام آحاد ملت فارغ از هر نوع نژاد، قومیت، دین و فرقه و حتی برای زندانیان محکوم به اعدام باید کار کنند.

وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه ها گفت: شما حق ندارید به جناحی سرویس ویژه بدهید و یا به منطقه ای که نماینده آن از یک حزب یا جناح خاص است، امکانات ندهید. اگر مسئول و یا نماینده ای با هر نگاه سیاسی، امکاناتی را مطالبه کرد که مطابق با قانون و حق مردم است، حتما اجازه آن را بدهید. بنابراین باید با گفتمان، رفاقت و صمیمیت کارها را پیش ببرید.

وی با بیان اینکه سال آینده از نظر تحریم های ظالمانه، سال دشواری برای کشور خواهد بود، گفت: باید مصرف داروهای غیر ضروری را کاهش داده و به نسخه نویسی الکترونیکی اهمیت دهیم. از سوی دیگر اگر دارو یا محصولی در حوزه سلامت، تولید داخل داشته باشد اجازه واردات محصول خارجی به کشور را نخواهیم داد چون در این صورت شاهد نابودی صنایع داخلی هستیم. باید به کارخانه ها، تولید کننده ها و صنعت گران داخلی کمک کنیم و آنها را در پیچ و خم اداری، گرفتار نکنیم.

وزیر بهداشت بر ورود بیشتر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی در حوزه مواد غذایی تاکید کرد و افزود: پایش و نظارت بر فرآورده های غذایی در سطح استان ها باید تقویت شود و دانشگاه های علوم پزشکی به حوزه هایی مانند سم پاشی، سلامت مواد غذایی و آلودگی هوا ورود بیشتری کنند.

 

** بیانیه گام دوم انقلاب یکی از زیباترین اسناد بعد از انقلاب است

نمکی از بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یکی از محکم ترین، زیباترین و قوی ترین اسناد بعد از انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: در هر دانشگاه باید تیمی بر روی این بیانیه کار کنند تا از آن به عنوان سند راهبردی استفاده و راهکارهای اجرایی آن را طراحی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت شاد کردن فضای دانشگاه ها اضافه کرد: متاسفانه دانشجویان گروه علوم پزشکی را تک بعدی تربیت می کنیم. البته علت تمایل برخی دانشجویان به مهاجرت و ترک کشور، وضعیت بهتر سایر کشورها نیست بلکه بخش زیادی از آن مربط‌ به بی خویشتنی است چون دانشجویان امروز، بزرگان کشور از جمله حافظ، سعدی و حکیم جرجانی را به خوبی نمی شناسند که این پدیده مناسبی نیست.

نمکی گفت: پزشکان قدیم را حکیم می گفتند چون حکمت، فلسفه، عرفان و موسیقی می دانستند اما امروز انواع تخصص ها و فوق

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *