شناسه خبر: 16539 منتشر شده در مورخ: 1397/12/16 ساعت: 05:51 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 16 اسفند 1397

روزنامه پنجشنبه 16 اسفند 1397

درخواست بهزیستی برای افزایش مجدد یارانه مراکز توانبخشی - درج عبارت «تراریخته» روی اسنکهای حجیم شده - موسیقیدان نابینای ترک از حقوق معلولین میگوید: «معلولین را نادیده نگیرید» - هزینه 116 میلیاردی برای تأمین جوایز مسابقات آسیایی و پاراآسیایی - قتل هم مدرسه‌ای زورگو در حاشیه بزرگراه - چاردیواری

روزنامه ایران سپید

پنجشنبه 16 اسفند 1397

29 جمادی الثانی 1440

7 مارچ 2019

سال بیست و سوم شماره 6092

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

ولادت امام محمدباقر (ع) مبارک باد

.........عناوین این شماره.......

درخواست بهزیستی برای افزایش مجدد یارانه مراکز توانبخشی 2

سیاسی

درج عبارت «تراریخته» روی اسنکهای حجیم شده 6

موسیقیدان نابینای ترک از حقوق معلولین میگوید: «معلولین را نادیده نگیرید» 8

هزینه 116 میلیاردی برای تأمین جوایز مسابقات آسیایی و پاراآسیایی 11

قتل هم مدرسه‌ای زورگو در حاشیه بزرگراه

چاردیواری 18

 

..............ویژه

* درخواست بهزیستی برای افزایش مجدد یارانه مراکز توانبخشی: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره افزایش مجدد تعرفه‌ مراکز توانبخشی معلولان گفت: این افزایش باید در آبان ماه سال آینده اتفاق بیفتد اما به دلیل فشار اقتصادی تصمیم گرفتیم این هفته جلسه‌ای را با سازمان برنامه و بودجه و هیئت وزیران برگزار کنیم تا درخواست افزایش مجدد این یارانه زودتر به هیئت وزیران ارسال شود. حسین نحوینژاد، با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی کار سازمان بهزیستی اعتماد به مردم و واگذاری خدمات مورد نیاز جامعه هدف به دست افراد متخصص در بخش غیردولتی و یا خیریه است، افزود: در حوزه توانبخشی در حال حاضر بیش از ۲۳۰۰ مرکز غیر دولتی به ارائه خدمات نگهداری، آموزش، مراقبت در منزل از معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن مشغولند. وی با اشاره به دغدغه‌های امسال این مراکز با توجه به نوسانات اقتصادی اظهار کرد: یکی از مشکلات ایجاد شده، تأثیر نوسانات قیمتها روی قیمت تمام شده خدمات ارائه شده بود. نکته بعدی با پایین آمدن استطاعت مالی خانواده‌ها، مشارکت خانواده‌ها کاسته میشود. همچنین نگرانی دیگر این است که با توجه به کمبود بودجه و اعتبارات نتوانستیم ما به التفاوت یارانه‌ها را از زمانی که مصوب شده بود، یعنی از آبان ماه، پرداخت کنیم. وی تصریح کرد: چند راهکار برای این کار در نظر گرفته شده است: اول اینکه اطلاعات را کاملاً به صورت نرم افزاری و سامانه‌ای کردیم تا پرداختها الکترونیک شود. خوشبختانه در حوزه مراکز توانبخشی شبانه روزی بسیار خوب جواب داد و باعث شد که اطلاعات به روز و نظارت قویتر شده و فعالیتهای موازی صورت نگیرد و ابعاد نظارتی قویتر شود. نحوینژاد با بیان اینکه این سامانه به سازمان ثبت احوال لینک شده است، توضیح داد: با این اقدام در مورد استعلامهای مربوط به اینکه کدام فرد مورد نظر خدمات میگیرد، آیا به سامانه کمیسیونهای پزشکی در مورد  معلولیت فرد متصل است و…؟ به سهولت انجام میشود. همچنین اعتباراتی که از سازمان برنامه و بودجه میرسد بدون طی کردن سیکل توزیع استانی و شهرستانی و انجام محاسبات پیچیده، به طور همزمان در سراسر کشور به حساب کسانی که خدمات را ارائه میدهند واریز میشود. وی در ادامه از پرداخت ما به التفاوت افزایش یارانه مراکز شبانه روزی نگهداری از معلولان خبر داد و گفت: ما به التفاوت جدید در بهمن ماه و به شکل همزمان و الکترونیکی بین همه مراکز کشور واریز شده است. برای مراکز روزانه و مراقبت در منزل نیز این اقدام به زودی انجام میشود. همچنین به افراد مجهول الهویه یا کسانیکه خانواده مؤثری برای سرپرستی ندارند نیز ما به التفاوت را پرداخت کردیم و این پرداخت در اسفند ماه نیز انجام میشود. وی تأکید کرد: تلاش میکنیم بتوانیم در بهار سال آینده مجدداً شاهد افزایش یارانه حوزه مراکز توان بخشی باشیم و به همین دلیل درخواست مذکور را به هیئت وزیران ارسال خواهیم کرد.

 

...........سیاسی

* رئیس دفتر رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت رقیب بخش خصوصی نیست، گفت: دولت نمیپذیرد تصدی‌گری، بنگاه داری و همزمان سیاستگذاری کند و اینجاست که بخش خصوصی معنا پیدا میکند.

* فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران(دافوس) اعلام کرد که دانشجویان نظامی از کشورهای هند، پاکستان و عمان در حال طی کردن دوره های آموزشی در این دانشگاه هستند.

* روزنامه ایتالیایی 'لاستمپا' نوشت: ژنرالهای آمریکایی میخواهند یک نیروی چند ملیتی متشکل از کشورهای عضو ناتو را در سوریه مستقر کنند اما اروپاییها به خاطر ایران و برجام با درخواست واشنگتن برای حضور نظامی در سوریه مخالفت میکنند.

* عضو ارشد جمهوریخواه سنای آمریکا گفت: به دنبال تصویب قانونی است که خروج از برجام را به صورت قانون درآورده و برای رئیسان جمهوری آینده الزامی کند.

 

..........بهداشت و سلامت

* درج عبارت «تراریخته» روی اسنکهای حجیم شده: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: درج عنوان تراریخته روی بسته بندی مواد غذایی حاوی مواد اولیه با منشاء تراریخته، الزامی است و این اقدام از سوی تولیدکننده، رعایت ضوابط و اخلاق حرفه ای است. کیانوش جهانپور افزود: برخی دانه های روغنی از جمله ذرت، سویا و کلزای وارداتی، تراریخته هستند و روغن یا هر فرآورده غذایی استحصال شده از آن، مشمول ضوابط برچسب گذاری محصولات تراریخته و تغییر ژنتیکی یافته میشود. البته این ضابطه و این برچسب صرفاً احترام به مشتری و فراهم کردن قدرت انتخاب برای مصرف‌کننده است و هیچ ارتباطی با ایمنی و سلامت آن فرآورده ندارد.

* راه اندازی ایستگاههای سیار اورژانس در ورودی شهر‌ها: رئیس اورژانس کشور گفت: در ایام تعطیلات نوروزی سال 98، ایستگاههای سیار اورژانس برای امدادرسانی به مردم و مسافران نوروزی در مبادی ورودی شهرها راه‌اندازی میشود. پیرحسین کولیوند با اشاره به بروز 60 درصد از تصادفات منجر به فوت در فاصله 30 کیلومتری شهرهای مقصد افزود: طی 2 سال اخیر این روند افزایش پیدا کرده. پویش ملی 60:30 نیز با هدف تبیین راهکارها و بررسی دلایل بروز و مهمترین مشکلات مربوط به سوانح جاده ای با تمرکز بر فاصله 30 کیلومتری شهرها تشکیل شده است تا با اطلاعرسانی و تغییر رفتار شاهد کاهش حوادث جاده ای در این نقاط باشیم. عواملی چون خوابآلودگی و نبود تمرکز، رعایت نکردن مهندسی استاندارد مبلمان جاده‌ای، افزایش تردد در 30 کیلومتری شهر‌ها و بی توجهی به سرعت مناسب از جمله علل افزایش تصادف‌های جاده‌ای در فاصله 30 کیلومتری شهرها است که به منظور کاهش تصادفات جاده‌ای در این فاصله از شهرها، پویش (30-60) ­ فعال شده است.

* گلواژه: دل نابخرد در دهان اوست و دهان خردمند فرزانه در دل او. امام حسن عسگری(ع)

 

 

..........از شش نقطه جهان

* موسیقیدان نابینای ترک از حقوق معلولین میگوید: «معلولین را نادیده نگیرید». این شعاری است که متین شنتورک، خواننده، نوازنده و آهنگساز اهل ترکیه همیشه و همه جا فریاد میزند. ۵۳ سال پیش در یکی از مناطق استانبول متولد شده و در سه سالگی یک تصادف باعث نابیناییش شده است. پدر و چهار نفر دیگر از اعضای خانواده اش دست اندرکار موسیقی بوده اند و همین موضوع او را هم به این عرصه سوق داده است. از کودکی ساز عود بهترین رفیق و همدمش بوده و شب و روزش با موسیقی سپری میشده است. دبیرستان را در مدرسه مخصوص نابینایان در استانبول به پایان میرساند و تحصیلاتش را در همان موسیقی ادامه میدهد و از ۱۹۸۷ هم موسیقی را به عنوان حرفه اش آغاز میکند. شنتروک در میان خوانندگان پاپ اهل ترکیه چهره ای شناخته شده به حساب میآید و همین شهرت چشمگیر به او امکان میدهد حقوق معلولین را در صحنه های مختلف فریاد بزند. چهره و شخصیت کاریزماتیک و قدرت و توانمندی قابل توجهش در برقراری ارتباط با دیگران به او کمک میکند بتواند خواسته های معلولین را در مجامع ملی و بین المللی مطرح کند.

شنتورک حالا دیگر سالهاست به عنوان یک فعال اجتماعی حوزه معلولین در کشور ترکیه و بسیاری کشورهای دیگر شناخته میشود. او توانسته در سال ۲۰۱۱ اتحادیه ای را با نام WORLD DISABILITY UNION، «اتحادیه جهانی معلولیت» در سازمان ملل متحد به ثبت برساند. حالا و پس از گذشت هشت سال از شروع فعالیتهای این اتحادیه، تعداد اعضایش به بیش از ۳۰۰ عضو رسیده است و نمایندگانی از بیش از ۷۵ کشور از شش قاره دنیا در آن عضویت دارند.

شنتورک از جمله معدود نابینایانی است که نامش در کتاب رکوردهای گینس هم به ثبت رسیده است. او توانسته رکورد سرعت رانندگی نابینایان را که پیش از این در اختیار مایک نیومن انگلیسی بود ارتقا دهد. این موسیقیدان اهل ترکیه توانسته با همراهی یک راننده فرمول یک، سرعت ۲۹۲ کیلومتر را در رانندگی بر روی باند یک فرودگاه به نام خود تثبیت کند.

اجراهای تلویزیونی از دیگر فعالیتهایی است که شنتورک در این سالها به انجامشان مبادرت کرده است. او در چندین برنامه تلویزیونی به عنوان مجری و کارشناس حاضر شده است. او همچنین در دو فیلم سینمایی هم ایفای نقش کرده است.

عمر فعالیت این خواننده پاپ در عرصه موسیقی به ۳۲ سال بالغ میشود و او توانسته در طول بیش از سه دهه، ۱۷ آلبوم را روانه بازار موسیقی پاپ ترکیه کند که در نوع خود آمار قابل توجهی محسوب میشود. آخرین آلبوم متین شنتورک در سال ۲۰۱۵ و با نام «Kelebek» یا پروانه به بازار آمده است. جستجوی نام این موسیقیدان در شبکه های اجتماعی ویدئویی نظیر Youtube به مخاطبان امکان خواهد داد به نمونه هایی از آثار این خواننده و فعال حوزه معلولین، گوش کنند.

* گلواژه: تواضع و فروتنی نعمتی است که بر آن حسد نبرند. امام حسن عسگری (ع)

 

..............ورزشی

* هزینه 116 میلیاردی برای تأمین جوایز مسابقات آسیایی و پاراآسیایی: وزارت ورزش این روزها به خاطر تأخیر در پرداخت پاداش مدال آوران بازیهای آسیایی و پارا آسیایی تحت فشار قرار گرفته که با قیمت روز، مجبور است ۱۱۶ میلیارد برای این مراسم هزینه کند. با گذشت بیش از ۶ ماه از پایان بازیهای آسیایی و پارا آسیایی جاکارتا، همچنان خبری از پرداخت پاداش مدال آوران این مسابقات نیست. تصور بر این بود نهایتاً این اتفاق در اسفندماه رخ خواهد داد و برخی از ورزشکاران حتی روی این پاداش حساب باز کرده بودند، اما صحبتهای اخیر معاونان وزارت ورزش نشان داد مدال آوران تا چند ماه آینده نباید روی این مسأله حساب باز کنند. شاید در مقطعی که ستاد عالی بازیهای آسیایی با حضور مسئولانی همچون وزیر ورزش و رئیس کمیته المپیک میزان پاداش به مدال آوران این بازیها را به تصویب رساند، به هیچ وجه پیشبینی چنین تورمی را نمیکرد، وگرنه قطعاً آنها پاداش را به صورت سکه ای مصوب نمیکردند و وعده پاداش ریالی با نرخ روز سکه میدادند. افزایش ۲.۵ برابری قیمت سکه از اردیبهشتماه سال جاری که این پاداش به تصویب رسید، تا روزهای پایانی سال ۹7 باعث ایجاد دردسر بزرگی برای وزارت ورزش و در نهایت دولت شده و انتقاد ورزشکاران را از دیرکرد در پرداخت این پاداشها به همراه داشته است. اگر با قیمت روز و حدودی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تمام سکه بهار آزادی محاسبه کنیم، باری که روی دوش وزارت ورزش برای اهدای پاداش به مدال آوران بازیهای آسیایی و پارا آسیایی افتاده را متوجه میشویم. به گفته ژاله فرامرزیان، معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش در مجموع، میزان پاداش به ورزشکاران و مربیان ۲۷ هزار سکه تخمین زده شده که باید بعد از تأمین بودجه به قهرمانان اهدا شود. اگر این ۲۷ هزار سکه را با قیمت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حساب کنیم، عددی بیش از ۱۱۶ میلیارد به دست می آید. ۲۳ اردیبهشت سال ۹۷ بود که محمدرضا داورزنی بعد از جلسه ستاد عالی بازیهای آسیایی و پارا آسیایی میزان پاداش به مدال آوران را اعلام کرد. به گفته معاون وزیر ورزش، به ورزشکاران برای مدال طلا در رشته‌های انفرادی ۱۶۰ سکه، مدال نقره ۸۰ و برنز ۴۰ سکه بهار آزادی داده خواهد شد. برای رشته های تیمی نیز این میزان نصف میشود. قیمت سکه بهار آزادی در همان روز ۲۳ اردیبهشت دقیقاً یک میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بود. اگر معادل ریالی قیمت روز سکه توسط اعضای این ستاد برای اهدای پاداش به قهرمانان تصویب میشد، شاید حالا وزارت ورزش اینقدر برای پرداخت پاداشها به دردسر نمی افتاد. با قیمت آن روز در مجموع، وزارتخانه باید حدود ۵۲ میلیارد برای پاداش مدال آوران بودجه کنار میگذاشت. محاسبه پاداش هر ورزشکاری که در بازیهای آسیایی یا پارا آسیایی مدال گرفته هم در نوع خود جالب توجه است. پاداشی که با قیمت این روزهای سکه، میتواند تغییری در زندگی خیلی از ورزشکاران به وجود بیاورد. هر مدال آور طلایی بازیهای آسیایی و پارا آسیایی که باید ۱۶۰ سکه طلا دریافت کند، در صورتی که قیمت سکه تا زمان اهدای این پاداشها تغییر نکند، چیزی بالغ بر ۶۸۸ میلیون تومان میشود. دارندگان مدال نقره با همین فرمول ۳۴۴ میلیون و برنزیها هم ۱۷۲ میلیون دریافت میکنند. در شرایطی که در لایحه بودجه سال ۹۸، سهم وزارت ورزش هزار و ۱۶۶ میلیارد و ۵۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده، ۱۱۶ میلیاردی که وزارت ورزش در صورت عدم افزایش قیمت سکه باید متحمل شود، تقریباً یک دهم بودجه این وزارتخانه را در بر میگیرد. اینکه وزارت ورزش با دغدغه هایی همچون پروژه های عمرانی، برنامه ریزی برای المپیک ۲۰۲۰ و تأمین نیازهای ۵۰ فدراسیون مجبور است یک دهم بودجه خود را به یک دوره بازیهای آسیایی اختصاص دهد، عجیب به نظر میرسد؛ مگر اینکه وزیر ورزش با رایزنی بتواند این پاداشها را از محل دیگری تأمین کند.

...........حوادث

* قتل هم مدرسه‌ای زورگو در حاشیه بزرگراه: پسر نوجوان که از تهدیدها  و زورگوییهای هم مدرسه ای سابقش به ستوه آمده بود، او را به قتل رساند. 12 اسفند مأموران کلانتری 190 مجیدیه با تماس یکی از شهروندان در جریان کشف جسدی در حاشیه بزرگراه رسالت قرار گرفتند. به‌دنبال اعلام این خبر موضوع به بازپرس کشیک قتل و تیم تحقیق اعلام شد و در بررسیهای اولیه مشخص شد که جسد متعلق به جوانی 18 ساله است که با وسیله‌ای برنده به قتل رسیده است که در بازرسی میدانی چاقویی که با آن جنایت رخ داده بود نیز کشف شد. در ادامه تحقیقات برای شناسایی عامل این جنایت و هویت مقتول مشخص شد  که فرد کشته شده پسری به نام میلاد است. کارآگاهان پس از بررسی هویت مقتول دریافتند او با پسر 16 ساله‌ای به‌نام فرشاد دوست بوده و مدارکی به‌دست آمد که نشان میداد که فرشاد در این جنایت نقش داشته است. به این ترتیب جست وجو برای یافتن این نوجوان آغاز  و او نیز   13 اسفند و تنها یک روز پس از کشف جسد دستگیر شد. متهم نوجوان که خود را در برابر مدارک پلیس میدید به قتل اعتراف کرد و گفت: از چند سال قبل با میلاد دوست بودم و در یک مدرسه درس میخواندیم. میلاد 2 سال از من بزرگ‌تر بود و از دو سال قبل به بهانه‌های مختلف به من زور میگفت و با تهدید‌های مکرر من را تحت سلطه حرفها و رفتارهای خود درآورده بود و تا وقتی به مدرسه دیگری نرفته بود  اذیتم میکرد. مدتی از او خبر نداشتم تا اینکه چند روز پیش از حادثه با من تماس گرفت، چون شماره تلفنش آشنا بود و میدانستم دوباره ممکن است برای من مزاحمت ایجاد کند به تماسش پاسخ ندادم. اما او پیامکهای تهدید‌آمیز فرستاد و مرا مجبور کرد  با او قرار بگذارم. 12 اسفند در حاشیه تقاطع بزرگراه‌های رسالت و امام علی(ع) همدیگر را دیدیم. از او خواستم کارش را بگوید که دوباره تهدیدم کرد و کارمان به درگیری لفظی و فیزیکی کشید. در آن کشمکش میلاد ناگهان از جیبش چاقویی درآورد و به من حمله کرد اما چاقو در درگیری از دستش افتاد. از فرصت استفاده کردم و چاقو را برداشتم و نمیدانم چطور شد که ضربه‌ای به شکمش زدم. وقتی دیدم مجروح شده از محل فرار کردم، ترسیده بودم. معاون مبارزه با جرایم جنایی گفت: با توجه به اینکه متهم به قتل اعتراف کرده و زیر 18 سال است، پرونده به دادگاه اطفال فرستاده شد.

* مردی همسرش را با  روسری خفه کرد: چند روز قبل به مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ شهرستان سنقروکلیایی خبر دادند که زن ۳۱ ساله‌ای در خانه اش به طرز مشکوکی جان سپرده است. مأموران پس از حضور در محل و انجام بررسیهای لازم، به همسر وی ظنین شدند و او را بازداشت کردند. این مرد در بازجوییها به ارتکاب قتل اعتراف کرد و گفت از پشت سر روسری را دور گردن همسرش انداخته و او را خفه کرده است. وی علت و انگیزه قتل همسرش را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

...........چاردیواری

* با یاد حضرت دوست و با سلام و ارادت همیشگی به خوانندگان ایران سپید با تبریک تولد امام محمد باقر (ع) در روز جمعه و تسلیت شهادت امام علی النقی (ع) در روز یکشنبه پیشرو، نظر به کثرت تماسها بدون هرگونه توضیح به سراغ پاسخ عزیزان میروم. اگر پاسخها کوتاه است پوزش میخواهم چون فضای ستون محدود است. آقای محسن اکبرنسب هم از برخورد کارکنان مترو با ایشان و فرد همراهشان گله کردند که با یک بلیت الکترونیک قصد ورود به مترو را داشتند و هم از مصاحبه با شهردار تهران تشکر کردند و حسرت اینکه کاش در این مصاحبه از پلاک ویژه خودرو معلولان نیز پرسش میشد. در مورد این پرسش قطعاً پیگیری میکنیم و جدا گانه گزارشی خواهیم داشت. اما در مورد برخورد بد کارکنان مترو قطعاً بحث فرهنگسازی نقش بازی میکند. آقای امین درخشانی از شیراز در مورد وضعیت پرداخت حق بیمه مددجویان در سال پیشرو جویا شده اند. اما پرسش شان کاملاً مبهم است ایشان گفته اند 7 سال است که ماهانه حق بیمه میپردازند. لطفاً توضیح دهند چه حق بیمه ای در چه خصوص. آقای حضوری از شاهرود در مورد محصولات تراریخته پرسیده اند که آیا مضر اند یا نه قطعاً گزارشی در این خصوص خواهیم داشت اما دست به نقد اینکه هنوز دلیل علمی اثبات کننده زیان این محصولات برای مصرف کننده و طبیعت وجود ندارد. آقای فروغمند از تهران با تشکر از مطالب روزنامه خواهان چاپ کتب و جزوات دانشگاه به خط بریل شدند دسترسی دانشجویان نابینا به منابع آموزشی در قالبهایی که برای آنها قابل استفاده باشد. مانند متون بریل یا گویا یا به شکل فایلهای الکترونیکی یک حق پایه ای این دانشجویان است که شبکه تشکلهای نابینایان چاووش در پی تحقق آن است. آقای امیری ستون حوادث را ضروری و آموزنده دانستند که پاسخی است به منتقدین از این ستون. آقای حسین نودهی خواهان چاپ اسناد رسمی مانند سند مالکیت خانه یا ازدواج به خط بریل شدند که هر چند یک حق محسوب میشود اما شاید اولویت فعلی ما نباشد. زیرا داشتن سند بریل ارزش حقوقی ندارد و تنها دسترسی به محتوای این اسناد است که با توجه به اهمیت آنها قاعدتاً توسط همراه یا معتمدین برای فرد نابینا خوانده میشود. آقای خداکرم عسگری خواننده عزیزمان با دو معلولیت بینایی و شنوایی از نورآباد ممسنی هم از عدم مناسبسازی شهر گله کردند و هم از نبود دستگاه های نمایشگر بریل در بانکهای آنجا. اما در مورد پرسشهایتان شما و خواهرتان در اولویت مسکن برای خانواده های دو معلول به بالا قرار دارید و اگر برای این امر ثبت نام نکرده اید حتما ثبت نام کنید درباره مستمری هم شما مصداق ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان هستید که در صورت اجرای آن مستمری تان معادل کف قانون کار خواهد بود. آقای هاشم رحمانی از اصفهان تقویمها قبل از هفته پایانی ارسال میشوند در مورد قبوض آب و برق پیگیر خواهیم شد. میماند خداحافظی و وداع تا گفتگوی هفته آینده. پایان سالتان خوش.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *