شناسه خبر: 16485 منتشر شده در مورخ: 1397/12/12 ساعت: 09:11 گروه: اجتماعی  
داستان هزار و یک شب معلولان در خراسان‌شمالی

داستان هزار و یک شب معلولان در خراسان‌شمالی

آذر پایاپ، یکی از معلولان خراسان‌شمالی از نحوه استخدام و فضای مناسب سازی شده برای برگزاری آزمون استخدامی برای این قشر از جامعه انتقاد کرده و گفته، معلول جسمی و حرکتی در روز آزمون استخدامی مجبور است برای دادن آزمون به طبقه چهارم برود و این درحالیست که این افراد شرایط خود را در هنگام ثبت نام به طور کامل اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایران سپید پایاب در جمع مسولان استانی اظهار کرده، برخی از معلولان در روز آزمون نیاز به منشی دارند اما منشی‌هایی در نظر گرفته می شود که به طور کلی با آن رشته‌ای که شخص باید آزمون دهد، بیگانه است و این عدم آگاهی موجب می شود تا مقدار زیادی از زمان آزمون دهنده گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از معلولان با توجه به نوع بیماری که دارند دیرتر از افراد معمولی دوره تحصیلات خود را به پایان می‌رسانند، ادامه داد: همین امر زمینه این مشکل را به وجود آورده که تعدادی از افراد معلول نتوانند در آزمون های استخدامی شرکت کنند و حذف شرط سن استخدام یکی از خواسته های مهم جامعه معلولان است.

پایاپ اظهار کرد: بازنشستگی پیش از مورد به شرط موافقت دستگاه‌های فوق در قانون موجود است اما این امر اتفاق نمی‌افتد و در زمینه کاهش ساعت کاری طبق قانون این افراد می‌توانند طی هفته تا 10 ساعت کار کنند اما این امر در بسیاری از اداره‌ها و دستگاه ها لحاظ نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات پیشگیرانه و انجام آزمایشات ژنتیک می‌توان از تولد فرزند معلول جلوگیری کرد بطوریکه اگر مبلغ حدود 12 میلیون تومان را برای انجام آزمایش ژنتیک برای بیماری همچون SMA هزینه کرد می‌توان متحمل هزینه هفت میلیاردی برای درمان آن بیماری نشد.

وی تاکید کرد: بیمه تکمیلی برای ارائه خدمت به معلولان چند سالی است که حذف شده است و بیمه سلامت نیز با توجه به محدودیت هایی که دارد پاسخ گوی تمام خدمات به این افراد نیست.

بلوریان، یکی دیگر از معلولان خراسان شمالی با تاکید بر اینکه مسئولان اجرای کامل قانون، حمایت از معلولان را در دستور کار خود قرار دهند، ادامه داد: امروز در بسیاری از فضا و مکان‌ها شاهد آن هستیم که کار و بودجه هزینه شده است اما متاسفانه هیچ استانداردسازی برای معلولان روستایی و شهری انجام نشده است، به عنوان مثال در برخی از مکان ها 30 تا 40 درصد و در برخی از مکان ها 50 تا 60 درصد استاندارد سازی شده است و اگر 10 درصد از فضا کمتر مناسب سازی شده است به معنای آن است که مقدار قابل توجهی محدودیت برای آنها به وجود آمده است.

وی افزود: در حال حاضر برخی از معلولان به توانمندسازی لازم رسیده‌اند و می‌توانند برای خود و دیگران اشتغال ایجاد کنند، اما با دریافت تسهیلات و ایجاد اشتغال، این افراد را از تحت پوشش بهزیستی خارج می‌کنند این درحالیست که باید نهادهایی همچون بهزیستی از آنها حمایت های لازم را انجام دهند تا پیشه آنها رونق بگیرد و به خوداتکایی برسد.

بلوریان تاکید کرد: باید به دنبال آن باشیم که افراد معلول را وارد اجتماع کنیم، بطوریکه با اختصاص دادن بلوک‌های آپارتمانی فقط با نام معلولان آن ها را از اجتماع دور کرده ایم.

وی عنوان کرد: مستمری و یارانه ای که یک معلول طی یک ماه دریافت می کند150  هزار تومان است اما اقساط واحدهای مسکن مهر 400 تا 500 هزار تومان، و بسیاری از افراد توان پرداخت این رقم را ندارد که اقساط معوق نیز به مشکلات معلولان افزوده شده است.

محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی نیز در جلسه شورای اداری استان با اشاره به اینکه مسئولان در پاسخگویی به مطالبات معلولان توجه لازم را نداشته‌اند، گفت: قوانین و مقررات برای بهبود بخشی به زندگی معلولان کم نیست اما مسئولان در عمل به این قوانین کمتر توجه کرده‌اند و نتوانسته‌اند شرایط راحتی را برای این قشر فراهم کنند و از مدیران ذی ربط استان خواستار هستم که به رفع دغدغه های آنها ورود کنند.

وی ادامه داد: فرمانداران شهرستان‌ها همچنین مدیران ذی ربط استان باید به صورت ویژه به مسئله پاسخگویی به مطالبات معلولان وارد شوند. انتظار می‌رود که کارمندان ادارات ذی ربط به سراغ معلولان بروند و پاسخگوی رفع دغدغه‌های آنان باشند./ ایسنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *