شناسه خبر: 16480 منتشر شده در مورخ: 1397/12/12 ساعت: 08:29 گروه: اجتماعی  
775 هزار معلول شدید و خیلی شدید محروم از حق پرستاری

775 هزار معلول شدید و خیلی شدید محروم از حق پرستاری

رییس سازمان بهزیستی کل کشور با اشاره به آمار 800 هزار نفری معلولان شدید و خیلی شدید تحت پوشش این سازمان گفت: در حال حاضر فقط 25 هزار نفر از خدمات حق پرستاری بهره مند می شوند.

به گزارش ایران سپید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کل کشور در مراسم معارفه مدیرکل جدید بهزیستی استان کرمانشاه بیان کرد: متولی سلامت اجتماعی و متکفل امر معلولان  در کشور سازمان بهزیستی است. یک میلیون 415 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که از این تعداد 800 هزار نفرشان در گروه معلولان شدید و خیلی شدید قرار دارند و از سازمان بهزیستی مستمری دریافت میکنند. تقریبا 5 میلیون و 800 هزار نفر تحت حمایت این نهاد قرار دارند که دو درصد از این شهروندان یعنی 145 هزار نفر در کرمانشاه زندگی میکنند.

وی ادامه داد:از این دو درصد حدود 35 هزار نفر مستمری دریافت میکنند که با احتساب مستمری بگیران بهزیستی در کل کشور یک میلیون 76 هزار نفر از سازمان دریافتی دارند. تا تیرماه 97 نصف این تعداد مشمول  دریافت مستمری می شدند که با کمک دولت تدبیر و امید اکنون توانستیم افراد بیشتری را وارد چرخه مستمری بگیری قرار دهیم. همچنین در سال 97 شاهد افزایش مستمری ها بودیم که با توجه شرایط اقتصادی کنونی  کشور این افزایش هم دردی از مددجویان درمان نمیکنند.

ای کاش شرایطی فراهم شود که معلولان بتوانند زندگی راحتی را همچون  دیگر شهروندان داشته باشند. امیدواریم راه کاری ایجاد شود  تا مشکلات مسکن، اشتغال و ازدواج این عزیزان را حل نمایم.

قبادی دانا با اشاره به اهمیت جلب مشارکت عموم مردم بیان کرد: سازمان بهزیستی چیزی به جز مردم برای مردم نیست. جلب مشارکتها فقط مالی نیست عده ای میتوانند وقت خود را برای کمک به مددجویان بگذارند و به آنها آموزش دهند، عده ای هم با استخدام و کمک مالی شرایط  بهتری را برای دیگر همنوعانشان فراهم میکنند اما این کمکها به مددجویان باید با حفظ کرامت انسانی صورت گیرد.

قبادی دانا افزود: برای جلب مشارکهای مردمی باید سازمان به سمت شفاف سازی پیش رود. همان طور که میدانید سامانه شفاف سازی در سازمان بهزیستی به نشانی shafaf.behzisti.ir راه اندازی شده است که تمام قرارداد های، تفاهم نامه ها و موافقت نامه های که  در مجموعه های بهزیستی در تمام کشور وجود دارد را می توانید دراین سامانه مشاهده کنید. بیش از 16 هزار قرارداد در این سامانه بارگذاری شده است. تمام املاک سازمان بهزیستی دراین اتاق شیشه ای ثبت شده است. تمام پیمانکاران و تمام قرار دادها بهزیستی دراین سامانه قابل مشاهده هستند و همچنین تمام مشارکتهای مردمی با حفظ حریم شخصی افراد خیر دراین سامانه قرار دارند.

همچنین مقرر شده است تمام مراکزی که تحت نظر و حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند با اطلاعات دقیق و نوع کمک سازمان به تدریج دراین سامانه شفافیت ثبت  شوند. بیش از 189 خدمت را سازمان بهزیستی به جامعه هدفش ارائه می دهند که به تفکیک در این سامانه قرار دارند و بیش از 40 هزار مراکز در سراسر کشور وجود دارد که افراد با مراجعه به سامانه شفاف میتواند اطلاعات این مراکز را دریافت کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش  با اشاره به بحث پیشگیری از تولد نوزادان معلول افزود: آزمایشهایی ژنتیک باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند و این روند با حساسیت خاصی دنبال شود. با آگاه سازی جامعه مخصوصا برای خانواده های که در اطرافیانشان فرزند معلول دارند می توانیم قدم خوبی را برای این پیشگیری ها انجام دهیم همچنین نباید ازدواج های فامیلی بدون در نظر گرفتن نتایج آزمایشهای ژنتیک صورت گیرد.

رییس بهزیستی کل کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر از تعداد کل معلولان شدید و خیلی شدید فقط 25 هزار نفرشان خدمات حق پرستاری را دریافت میکنند گفت: با تخصیص هزار میلیارد تومان از سوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به بودجه بهزیستی در سال آینده  امیدواریم بتوانیم خدمت حق پرستاری را به همه معلولان شدید و خیلی شدید ارائه کنیم. امیدواریم با عزم جدی و حرکت در اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان بارهای سنگینی که بر دوش این شهروندان قرار گرفته است را برداریم و زندگی همراه با آسایش را برایشان فراهم سازیم.   

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *