شناسه خبر: 16461 منتشر شده در مورخ: 1397/12/8 ساعت: 14:41 گروه: اجتماعی  
افزایش هزار میلیارد تومانی بودجه بهزیستی در مجلس

افزایش هزار میلیارد تومانی بودجه بهزیستی در مجلس

رییس سازمان بهزیستی از افزایش بودجه سازمان بهزیستی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و تعامل با نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق مبلغ هزار میلیارد تومان نیز به هزار و صد میلیارد تومان بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان افزوده شد.

به گزارش ایران سپید  وحید قبادی دانا رییس بهزیستی کل کشور در  در جمع خبرنگاران با اشاره افزایش بودجه به به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: برآورد بودجه‌ای ما برای اجرای کامل این قانون 12 هزار و 500 میلیارد تومان بود که در لایحه بودجه سال 98، هزار و 100 میلیارد تومان یعنی کمتر از 10 درصد برای اجرای قانون اختصاص داده شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته و تعامل با نمایندگان مجلس و البته اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مبلغ هزار میلیارد تومان نیز به این رقم اضافه شد و در واقع مبلغ اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان به 2 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم در سال 98 در صحن مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد که البته هزار میلیارد تومانی که کمیسیون تلفیق تصویب کرده است تحت عنوان مستمری افراد دارای معلولیت و همچنین هزینه حق پرستاری پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به تکریم ممدجویان سازمان اشاره کرد: برای  حفظ کرامت انسانی این عزیزان پرداخت‌ها به مددجویان در بخش‌های مختلف اعم از مستمری و همچنین بسته‌های حمایتی به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و در واقع این تسهیلات به یک میلیون و 50 هزار نفر از افرادی که مستمری دریافت می‌کنند، پرداخت می‌شود.

قبادی دانا با بیان اینکه رفع برخی از موانع و مشکلات در فرآیند توزیع بسته‌های حمایتی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی گفت: در گذشته شاهد صف‌های طولانی برای گرفتن این بسته‌ها بودیم اما با استفاده از ظرفیت‌های سازمان توانستیم مبالغ در نظر گرفته شده در کارت مددجویان شارژ کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی این سازمان برای توزیع یک نوبت بسته حمایتی تا پایان سال بیان کرد: در هفته‌های گذشته ما پیگیری‌هایی را از سوی وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم و امیدواریم طبق وعده‌هایی که داده شده، تا پایان سال بتوانیم  یک مرحله از توزیع بسته حمایتی به مددجویان داشته باشیم که مبلغ هر بسته حمایتی 200 هزار تومان در نظر گرفته شده است. البته در این ارتباط تصمیم‌گیرنده سازمان بهزیستی نیست و مسئولان وزارت رفاه باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند اما امیدواریم این اتفاق تا پایان سال و قبل از سال جدید اجرا شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایران سپید مبنی بر رقم دقیق افزایش مستمری ها گفت: بودجه پیشنهادی سازمان بهزیستی در سال 97، 4 هزار و 700 میلیارد تومان بود گفت: از این رقم 2 هزار و 400 میلیارد تومان در بودجه سال 97 دولت برای بهزیستی پیش‌بینی شد که تا به امروز نیز صددرصد از این رقم تخصیص داده نشده که امیدواریم بودجه سازمان بهزیستی تا پایان سال به طور کامل پرداخت شود. پس نمی توانیم تا زمان تصویب بودجه راجب افزایش و رقم دقیق مستمری ها اطلاعات درست و دقیقی دهیم.

قبادی دانا در  ارتباط با عیدی مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: در گذشته 500 هزار نفر از افراد تحت پوشش مستمری دریافت می کرد که با افزایش این پرداختی از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها معلولان شاهد افزایش خوبی برای دریافتی ها دولت شدند که در تیرماه سال 97 حدود 550 هزار نفر به جمع مستمری بگیران  تحت پوشش سازمان بهزیستی افزوده شدند اما این تعداد فقط پرداختی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها را دریافت می کنند.  در واقع ما چنانچه بخواهیم عیدی به مددجویان پرداخت کنیم باید به گروه اول یعنی 500 هزار نفری که قبل از تیرماه تحت پوشش بودند پرداخت کنیم اما تلاش می‌کنیم عیدی مددجویان را به تمام مددجویان یک میلیون و 50 هزار نفر پرداخت کنیم.

وی درباره میزان عیدی مددجویان نیز گفت: مبلغ عیدی به میزان یک ماه مستمری در نظر گرفته شده است.

قبادی دانا در ادامه نشست خبری با اشاره به پیگیری‌های سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با پرداخت به موقع یارانه مراکز نگهداری معلولان و سالمندان گفت: با تلاش بسیار یارانه مراکز نگهداری روزانه و شبانه به صورت الکترونیکی شده است و در واقع ما تلاش می‌کنیم مابه‌التفاوت تعرفه مراکز نگهداری را نسبت به سال گذشته پرداخت کنیم. مبلغی در سال گذشته برای مراکز در نظر گرفته شده بود 640 هزار تومان به صورت ماهیانه بود که این رقم در سال جاری به 770 هزار تومان رسیده است که بر همین اساس ما در تلاشیم که مابه‌التفاوت این رقم به مراکز پرداخت شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در همین ارتباط با توجه به شرایط نقدینگی سازمان بهزیستی کشور، مابه التفاوت تعرفه مراکز در بهمن ماه پرداخت می‌شود و امیدواریم بتوانیم بر اساس مصوبه هیئت وزیران از آبان ماه مابه‌التفاوت تعرفه مراکز را نیز در چند نوبت و البته با تامین منابع مورد نیاز پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بهزیستی کشور، پرداخت یارانه‌های امدادی به صورت الکترونیکی است. ضمن اینکه بنا داریم یارانه مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست که بیش از 26 هزار نفر آنها در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند به صورت الکترونیکی پرداخت شود.

قبادی دانا ادامه داد: در تلاش هستیم که یارانه مراکز روزانه معلولان و سالمندان را نیز در سال 98 به صورت الکترونیکی پرداخت شود تا ما بتوانیم تمامی پرداخت‌ها را به صورت شفاف و الکترونیکی داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه نشست خبری خود به راه‌اندازی سامانه شفافیت در بهزیستی اشاره کرد و گفت: طی هفته جاری این سامانه توسط شخص رئیس جمهور افتتاح شد و این در حالیست که سازمان بهزیستی کشور بر اساس سیاست‌های دولت تدبیر و امید و ابلاغیه‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را درباره شفافیت در سازمان آغاز کرده است.

وی بیان کرد: در همین راستا ستاد شفافیت در سازمان بهزیستی شکل گرفته است و این درحالیست که تمامی فرآیندها در سازمان بهزیستی اعم از امضای قراردادها، تفاهمنامه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی فعالیت مراکز، فرآیند مشارکت‌های مردمی و ... در این سامانه بارگذاری شده است.

قبادی دانا گفت: در همین زمینه بالغ بر 15 هزار مورد در بخش‌های مختلف در سازمانه شفافیت بهزیستی بارگذاری شده است ضمن اینکه بنا داریم تمامی املاک سازمان بهزیستی را با مشخصات لازم در این سامانه بارگذاری کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به حوزه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور اشاره کرد و گفت: ما در تلاش هستیم که اعتماد عمومی را به سازمان بهزیستی ارتقاء و افزایش دهیم و بتوانیم از این سرمایه اجتماعی به نحو مطلوب استفاده کنیم و بر همین اساس تمامی کمک‌های مردمی در بخش‌های مختلف در سامانه شفافیت بارگذاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما تلاش هستیم تا سازمان بهزیستی را به اتاق شیشه‌ای تبدیل کنیم عنوان کرد: در این زمینه تمهیدات لازم پیش‌بینی شده است و هموطنان می‌توانند با مراجعه به سامانه شفافیت از تمامی اقدامات و برنامه‌های سازمان بهزیستی در بخش‌های مختلف مطلع شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که از سوی سازمان بهزیستی در سال‌های گذشته به طور مداوم و منظم پیگیری شده است احداث مسکن برای مددجویان تحت پوشش است که در این زمینه نیز در حال حاضر 103 هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی که مسکن نداشته‌اند واگذار شده است که از این تعداد 67 هزار واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید واگذار شده است.

وی افزود: هم اکنون 53 هزار واحد مسکونی در دست ساخت قرار دارد که بخشی از این واحدها در روستاها و بخشی در شهرها قرار دارند ضمن اینکه 113 هزار خانوار نیز پشت نوبت برای دریافت مسکن از سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند.

قبادی دانا گفت: ما هم اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم با هماهنگی با سایر بخش‌ها تا پایان دولت تدبیر و امید و طی 3 سال آینده 113 واحد مسکونی برای مددجویان بسازیم که البته این کار بسیار سخت و دشواری است و مستلزم همکاری بخش‌های مختلف است که امیدواریم با مشارکت تمام دستگاه‌ها این اتفاق مهم عملیاتی شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با ساخت خانه برای خانواده های دو معلول و دو معلول به بالا نیز تصریح کرد: در سال 94 طی تفاهم‌نامه فی ما بین بهزیستی، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی و زمین و مسکن و همچنین انجمن خیرین مسکن‌ساز فرآیند ساخت مسکن برای خانواده‌های دو معلول و دو معلول به بالا آغاز شد و در آن زمان 14 هزار نفر از این خانواده‌ها شناسایی شدند که از این تعداد 7 هزار و 500 خانوار شهری و 6500 خانوار روستایی بودند که از این مجموع  هزار واحد مسکونی به این افراد واگذار شده است و 6 هزار و 800 واحد در دست احداث قرار دارد و 2200 خانواده نیز پشت نوبت برای دریافت مسکن قرار گرفته‌اند.

وی همچنین به موضوع مناسب‌سازی و دسترسی معلولان به محیط‌های شهری و اماکن عمومی و دولتی اشاره کرد و گفت: ما در حال برنامه‌ریزی هستیم که انشاءالله از نوروز سال 98، نهضت مردمی مناسب‌سازی محیط‌های تردد افراد دارای معلولیت را با همکاری سازمان بسیج انجام بدهیم و در همین ارتباط تشویق‌هایی را برای دستگاه‌ها و نهادهای دولتی که به امر مناسب‌سازی توجه داشته باشند را خواهیم داشت و در واقع به این مجموعه‌ها گواهینامه فضای محیط طراز معلولان اهدا خواهیم کرد که در واقع این گواهینامه امتیاز مادی ندارد و در واقع در چارچوب مسئولیت‌های اجتماعی است.

قبادی دانا همچنین به فعالیت‌های دبیرخانه مناسب‌سازی کشور اشاره کرد و گفت: این دبیرخانه در روزهای آتی با حضور نمایندگان و نهادهای مختلف برگزار خواهد شد که ما برنامه‌هایی را برای این مجموعه پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم با همکاری شهرداری‌ها در سراسر کشور گام‌های موثری را در بخش مناسب‌سازی معابر شهری برداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به ساخت و بهره‌برداری نخستین هتل معلولان اشاره کرد و گفت: این هتل با حمایت خیرین در مشهدالرضا در حال احداث است و طی 10 ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین از ساخت نخستین مجتمع فرهنگی - تفریحی ویژه معلولان در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: طی هفته‌های گذشته احداث این بنا نیز کلنگ‌زنی شد و امیدواریم در زمان مشخص به بهره‌برداری برسد.

قبادی دانا همچنین در پایان صحبت هایش به راه‌اندازی سامانه حمل و نقل عمومی بین شهری اشاره کرد و گفت: موضوع حمل و نقل معلولان از مواردی است که باید مورد توجه دستگاه‌ها و سازمان‌ها قرار بگیرد و ما نیز امیدواریم بتوانیم تمهیداتی را برای این موضوع با همکاری شبکه حمل و نقل ریلی انجام بدهیم.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *