شناسه خبر: 16300 منتشر شده در مورخ: 1397/11/28 ساعت: 09:05 گروه: بهداشت و سلامت  
درمان هدفمند بیماریها با پزشکی شخصی

درمان هدفمند بیماریها با پزشکی شخصی

معاون دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله گفت: با پزشکی شخصی که درمان هدفمند بیماریها را بر اساس ژنوم هر فرد بر عهده داردمی توان به طور موثر به درمان دیابت و سرطان پرداخت.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، ابراهیم متولیان روز چهارشنبه در سومین کنگره بین‌المللی پزشکی شخصی که در مرکز همایش های بین المللی صدرا برگزار شد، افزود: حدود یک دهه از عمر رشته پزشکی شخصی می‌گذرد و در پنج سال گذشته اقدامات زیادی در این راستا در کشور ما صورت گرفته است. دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله قطب طب پزشکی شخصی کشور به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: پزشکی شخصی درمان هدفمند بیماری‌ها را به همراه دارد ولی در حال حاضر در زمینه تامین هزینه‌های تشخیصی نگران هستیم و باید حمایت‌های اقتصادی و بودجه‌ای در این زمینه انجام گیرد تا پروژه بر زمین نماند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله ادامه داد: هر چند از طریق درمان با پزشکی شخصی بخشی از هزینه ها جبران می‌شود، ولی باید در زمینه تشخیصی نیز بودجه لازم درنظرگرفته شود.

به گفته متولیان، ‌درمان‌های رایجی همچون درمان بیماری دیابت از طریق پزشکی شخصی می‌تواند به خوبی صورت گیرد و برای افراد مختلف داروهای متفاوت بر اساس ژنوم آنها تجویز می شود. بر اساس این طب برای افراد درمان یکسانی نداریم و این طب در آینده درمان هدفمند بیماری ها را به همراه خواهد داشت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله تصریح کرد: پزشکی شخصی، پزشکی فرادقیق به شمار می‌رود و بیماری‌هایی همچون مشکلات قلبی عروقی با توجه به این طب می‌تواند به خوبی درمان شوند.

متولیان اظهار داشت: زیرساخت این رشته تشخیص بیماری است که به دلیل گران بودن مباحث مولکولی این مساله تاکنون عمومی نشده و همه باید به هم کمک کنیم تا به مباحث اقتصادی این مساله پرداخته شود.

وی افزود:‌ شرکت‌های دارویی با فعالیت در این زمینه می توانند حتی در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها وارد عمل شوند و دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله تلاش کرده به عنوان قطب پزشکی شخصی در نیروهای مسلح علاوه بر تولید دستگاه‌های مورد نیاز و انجام تحقیقات در حوزه تربیت نیروهای انسانی و تعامل با شرکت‌های خارجی اقداماتی انجام دهد.

 

* پزشکی شخصی گامی هدفمند برای درمان و تشخیص بیماری

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی شخصی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله نیز در این همایش گفت: پزشکی شخصی با بهره گیری از علوم مختلف پنجره جدیدی در پزشکی باز کرده که بر اساس آن تشخیص و درمان هر شخص منحصر به فرد است و درمان‌ بیماران هدفمند خواهد شد و علاوه بر کاهش هزینه‌ها، کمتر شدن عوارض درمان را نیز به همراه خواهد داشت.

محمد علی صارمی افزود: پزشکی شخصی رویکردی مفهومی از پزشکی نوین است که در آن پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت از بیمار بر اساس ویژگی های منحصر به فرد خود شخص انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ژنوم منحصر به فرد و محیط زندگی متفاوت هر بیمار برای ایشان باید درمان متفاوتی داشته باشیم، اظهار داشت: در گذشته برای همه بیماران با یک بیماری مشابه روش درمانی یکسانی استفاده می‌شد ولی امروزه مشخص شده برای افراد مختلف باید روش‌های درمانی منحصر به فرد خود شخص به کار رود.

وی با بیان اینکه افراد با بیماری یکسان بر اساس پزشکی شخصی باید درمان‌های متفاوتی داشته باشند، گفت: اطلاعات بالینی، پیراپزشکی، ژنومی و شرایط پیرامونی و محیطی فرد و نوع بیماری همه اینها منجر به این می‌شود که راهکار مفید درمانی را بتوان برای آن بیمار ارائه داد.

صارمی تصریح کرد: بر اساس پزشکی شخصی، درمان‌ بیماران هدفمند خواهد شد و علاوه بر کاهش هزینه‌ها، عوارض درمان نیز کاسته می شود که این مساله در اقتصاد سلامت بسیار حائز اهمیت بوده و امیدواریم با اجرای هر چه بهتر موضوع پزشکی شخصی و فرهنگ سازی آن شاهد ارتقا و اجرایی شدن هرچه بیشتر آن باشیم.

وی افزود: در پزشکی شخصی بر حسب بانک اطلاعات چهار موضوع فردی شامل داروی مناسب با دوز مناسب در زمان مناسب و برای فرد مناسب انتخاب می‌شود.

صارمی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی عروقی از مشکلاتی است که آمار آنها طی سال‌های گذشته افزایش یافته است، گفت: در بروز بیماری‌هایی همچون سرطان، نازایی و قلبی عروقی، ژنتیک و شرایط محیطی تأثیرگذار است که با توجه به پزشکی شخصی می‌توان اقدامات مؤثر را در پیشگیری و درمان مناسب افراد انجام داد.

دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی پزشکی شخصی ایران گفت: از طریق پزشکی شخصی می‌توان اطلاع یافت که چقدر فرد، امکان بروز سرطان دارد و در صورت ابتلا، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع و مناسب که سازگار با بدن باشد و بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت، پیشنهاد می شود.

صارمی خاطرنشان کرد: پزشکی شخصی تحول عظیم در حوزه جنبه‌های مختلف سلامت شامل پیشگیری، تشخیص و درمان بر اساس یافته‌های مولکولی و ژنتیکی هر فرد است و ‌در این روش افراد، خدمات پزشکی متناسب با مشخصات خود را دریافت می‌کنند.

وی افزود: این رویکرد تحت عنوان پزشکی فرادقیق نیز گفته می‌شود و ‌در این روش افراد، سرویس پزشکی متناسب با شرایط و مشخصات خود را خواهند داشت.

همایش پزشکی شخصی از امروز 24 تا 26 بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین المللی صدرا برگزار شده و محورهای اصلی این کنگره، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و نازایی و ناباروری با رویکرد پزشکی شخصی است.

در حاشیه سومین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران نشست های تخصصی و دومین جشنواره اختراعات و ابداعات حوزه سلامت و پزشکی و نیز جشنواره نقاشی کودکان زیر 14 سال با مفهوم پزشکی شخصی برگزار می شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *