شناسه خبر: 16236 منتشر شده در مورخ: 1397/11/18 ساعت: 11:39 گروه: دانش و فن آوری  
از تکدیگری در لیبریا تا اجرا در «npr»

از تکدیگری در لیبریا تا اجرا در «npr»

وبلاگ شخصیشان را که باز میکنی, اولین چیزی که جلب توجه میکند, جمله ایست که بر بالای وبلاگ نقش بسته است: «موسیقی زیبای آفریقایی برای روحتان مفید است».

به گزارش ایران سپید وبلاگ شخصیشان را که باز میکنی, اولین چیزی که جلب توجه میکند, جمله ایست که بر بالای وبلاگ نقش بسته است: «موسیقی زیبای آفریقایی برای روحتان مفید است». «Ijenneh», نام گروهی است که همه عواملش نابینا هستند و عموماً موسیقی رگِی را که از سبکهای مرسوم و پر طرفدار در قاره سیاه است اجرا میکنند. اعضای گروه همگی از دروازه غربی آفریقا, کشور جنگزده لیبریا آمده اند و تلاش میکنند با زبان موسیقی, صلح و آشتی را در جهان فریاد بزنند. »lasana kanneh» کسی است که سالها پیش این گروه را در مانروویا، پایتخت لیبریا تأسیس کرده است. در ابتدا این نابینایان در خیابانهای قحطیزده و ویران پایتخت ساز میزدند تا بتوانند لقمه نانی به دست آورند و از گرسنگی نمیرند. لسانا در باره وضع زندگی خود در لیبریا میگوید: نابینا به دنیا آمدم و برای یک انسان ساکن در لیبریا همین کافی بود که به کلی از سوی جامعه ترد شود. خانواده ام چند سالی بیشتر از من نگهداری نکردند و سر انجام روزی فرا رسید که فهمیدم در مدرسه نابینایان مانروویا، به حال خود رها شده ام. یکی از مبلغان مذهبی مرا به خانه اش برد و در کنار همه آموزشها، موسیقی را هم در برنامه آموزشی من گنجاند. بزرگتر که شدم، مجبور شدم برای امرار معاش، در خیابانها ساز بزنم و گدایی کنم. روزی را به خاطر میآورم که در گوشه ای از خیابان نشسته بودم که سربازی بالای سرم آمد و لوله تفنگ را روی پیشانیم گذاشت و خطاب به من گفت: کسی از بودن تو خوشحال یا از مرگت ناراحت نمیشود. جز زحمت چیزی برای جامعه نداری. بنا بر این بهتر است بمیری. در همین لحظه بود که خداوند به داد من رسید و افسر مافوق سرباز سر رسید و به او دستور داد که مرا به حال خودم بگذارد. لسانا میگوید: از این دست اتفاقها زیاد برایم رخ داده است. روزگاری گروهی ده نفره از مردان و زنان نابینا را گرد هم آوردم و یک گروه آکاپلا «موسیقی بدون ساز» راه اندازی کردم. غم نان وادارمان میکرد در مدح گروههای مختلف متخاصم در لیبریا آواز بخوانیم. اما بالاخره جنگ وادارم کرد کشورم را رها کنم و به همراه سایر دوستانم به آمریکا مهاجرت کنم. لسانا به کمک شش نفر از اعضای گروه که توانسته بودند با او به آمریکا مهاجرت کنند، فعالیت گروهی را با نام «ijenneh» آغاز کرد. آنها به زودی توانستند به شهرتی جهانی دست پیدا کنند. به طوری که تا کنون توانسته اند در 46 ایالت آمریکا کنسرت اجرا کنند. اجرا در شبکه های رادیویی و تلویزیونی نظیر «npr» و «VOA» از دیگر افتخارات این گروه است. لسانا اما اجرای کنسرت در شهر نشویل آمریکا و در مقابل بیش از 20 هزار تماشاچی را بزرگترین افتخار گروه میداند. اعضای این گروه، بخش اصلی درآمد حاصل از کنسرتهایشان را صرف انجام امور خیریه و بهبود کیفیت زندگی نابینایان در لیبریا میکنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *