شناسه خبر: 16229 منتشر شده در مورخ: 1397/11/20 ساعت: 09:29 گروه: اجتماعی  
اجبار غربالگری ژنتیک در کشور

اجبار غربالگری ژنتیک در کشور

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه غربالگری اجباری ژنتیک، مهمترین اقدام بهزیستی در برنامه ششم توسعه است گفت: درصد زیادی از معلولیت های موجود در جامعه ناشی از ازدواج های فامیلی است و اجباری شدن غربالگری ژنتیک می تواند در کاهش این مشکلات تأثیرگذار باشد.

به گزارش ایران سپید «وحید قبادی دانا» رییس سازمان بهزیستی کشور  همزمان با پنجمین روز از دهه مبارک فجر در دیدار با «بهمن مرادنیا» استاندار کردستان از اجبار غربالگری ژنتیک در کشور خبر داد و گفت:  اعتبارات خوبی نیز برای اجرای کار در نظر گرفته شده  و باید با اجرای این طرح با اداره ثبت احوال نیز هماهنگ بوده و به نحوی باشد که بدون ارائه برگه غربالگری ژنتیک، هیچ ازدواجی ثبت نشود.

قبادی دانا با اشاره به اینکه هیچ الزامی برای وقوع چنین ازدواج هایی وجود ندارد افزود: زمینه اجرای این طرح در استان کردستان باید فراهم شود و با اجرای این طرح پیش بینی می شود که ۱۰ تا ۲۰ سال آینده معلولیت های ناشی از ژنتیک با کاهش چشمگیری روبرو شود.

وی با بیان اینکه در خصوص غربالگری های بینایی و شنوایی نیز در سطح کشور اقدامات بسیار خوبی انجام شده و درصد پوشش در کشور بین ۷۵ تا ۸۰ درصد است یاداور شد: در زمینه دسترس پذیری افراد معلول به حداقل امکانات در جامعه نیز اقدامات خوبی در کشور انجام شده است و در حال حاضر همه دستگاه ها مکلف هستند که براساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، شرایط را برای آنان فراهم کنند تا این افراد بتوانند زندگی مستقل مطلوبی داشته باشند.

وی بیان کرد: توجه جدی به این قانون و اجرای آن در سطح کشور نیازمند حمایت استانداران و همچنین شهرداران در شهرهای مختلف است‌ و هم اکنون در منازلی که در سطح کشور برای معلولان ساخته می شود استانداردهای لازم باید رعایت شود و فضای ساختمانی و کاربری به گونه ای باشد که این افراد به صورت مستقل کارهای خود را انجام دهند.

رئیس سازمان بهزیستی کشر  یادآور شد: در این زمینه باید از ظرفیت های فضای مجازی و رسانه ها بخصوص رسانه ملی استفاده شود تا هم مردم آگاه شوند و هم معلولان با حقوق خود آشنا شده و آن را از جامعه مطالبه کنند.

نادیده گرفتن یکی از اصلی ترین حقوق شهروندی  معلولان است

در ادامه، «بهمن مرادنیا» استاندار کردستان با بیان اینکه در بسیاری زمینه ها نقش و سهم معلولان در جامعه نادیده گرفته و مدیران را نسبت به این افراد حساس نکرده‌ایم افزود: انتخاب مشاور در میان جامعه معلولان در راستای توجه به این افراد در استان انجام شده است.

استاندار کردستان تاکید کرد: در میان جامعه معلولان افراد توانمند زیادی وجود دارند که شرایط لازم برای استفاده از این توانمندی را ندارند و ما باید تلاش کنیم زمینه لازم را برای حضور موثر آنان در جامعه فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: در زمینه فراهم کردن شرایط برای معلولان در استان فعالیت های خوبی انجام شده و دستگاه ها را مکلف به اجرای قانون جامع حمایت از معلولان کرده ایم.

مرادنیا با اشاره به اجرای طرح اجباری کردن غربالگری ژنتیک در کشور گفت: در استان نیز تلاش می شود با همکاری ثبت احوال این مهم اجرایی شود.

وی به پیشنهاد ایجاد پنج مرکز روزانه توانبخشی در استان نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه هیچگونه محدودیتی نداریم و تلاش می کنیم زمینی برای احداث این مراکز را از راه و شهرسازی گرفته ‌و اعتبارات لازم را برای آن فراهم کنیم.

مرادنیا با اشاره به اینکه درآمد سرانه مردم استان پایین بوده و نصف میانگین کشوری است، از رییس سازمان بهزیستی کشور خواست این استان را به صورت ویژه ببینند.

استاندار کردستان در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات جامعه واکنش نشان دادن در مقابل تبلیغات در مورد آسیب ها است گفت: این واکنش ها به باور تبدیل شده و‌احساس ناامیدی را در جامعه ایجاد کرده است که باید همه دست به دست هم دهیم جامعه را از این فضای آلوده پاک کنیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *