شناسه خبر: 16210 منتشر شده در مورخ: 1397/11/17 ساعت: 09:00 گروه: بهداشت و سلامت  
دیدگاههای "دکتر نمکی" برای  وزارت بهداشت

دیدگاههای "دکتر نمکی" برای وزارت بهداشت

وزیر بهداشت با شعار "پیشگیری "از مجلس رای اعتماد گرفت.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایسنا، سعید نمکی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت از سوی رئیس‌جمهور معرفی شد و مجلسیان نیز دوشنبه) با ۲۲۹ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۹ نماینده حاضر، به وی رأی اعتماد دادند.

نمکی که از ابتدای معرفی‌اش به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت بر ادامه طرح تحول نظام سلامت آن هم با قوت بیشتری تاکید کرده است، در شرایطی سکانداری دومین وزارتخانه بزرگ کشور را برعهده گرفته که با چالش مزمن اعتباری و تأخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی و… همچنان گریبان‌گیر این وزارتخانه است و در همین راستا نیز نمکی چندی پیش در مجمع انجمن‌های علمی پزشکی کشور گفت: «قرار نبود به این میدان مین بیایم، زیرا از افتادن به ورطه‌ای که در آن خیلی اوضاع و احوال را خوش نمی‌دیدم تردید داشتم. با این حال مشیت الهی بود و توفیق یافتم که در این عرصه در خدمت مردم باشم.»

بحث شیوع بیماری‌های غیر واگیر در کشور نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که وزیر جدید بهداشت به کرات درباره آن صحبت کرده و بر همین اساس هم شعار "توجه به پیشگیری" را در اولویت کاری خود قرار داده است. وی همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و "اجرای برنامه پزشک خانواده"، "نظام ارجاع"، "پرونده الکترونیک سلامت" و "توجه به راهنماهای بالینی" را در رأس اقدامات کاری خود در وزارت بهداشت اعلام کرده است.

و اما جلسه رأی اعتماد…

نمکی که همواره بر تغییر نگاه اقتصادی در طرح تحول نظام سلامت تاکید کرده است، امروز هم در جلسه رأی اعتمادش طی سخنانی و در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی‌اش، با اشاره به دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت طی سال‌های اخیر، تاکید کرد که "باید به جنبه‌های اقتصادی طرح تحول با نگاه کارشناسی‌تر بپردازیم. در این دوره همه پروژه‌های باقی‌مانده از قبل را اجرایی می‌کنیم در عین حال اولین گام در بخش دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شفافیت است. "

در طول اجرای طرح تحول در کنار "هاشمی" بودم

وی افزود: اولین سوال نمایندگان درباره این است که طرح تحول به کجا خواهد رفت؟، طرح تحول توانست مشکلاتی را از دوش مردم بردارد. بنده به عنوان کسی که در سازمان برنامه در کنار "هاشمی" بودم و در جریان تأمین منابع مالی و نحوه هدایت آن هستم، معتقدم که نقاط قوت طرح تحول باید جلو رود؛ نقاطی همچون برداشتن هزینه‌های کمرشکن بستری بیماران، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری طبیب در نقاط محروم.

ادامه "تحول" با تغییراتی اقتصادی

وی ادامه داد: این طرح را ادامه می‌دهیم، اما این طرح نواقصی دارد که باید به جنبه‌های اقتصادی آن با نگاه کارشناسی‌تر پرداخت. تلاش می‌کنیم طرح را به گونه‌ای پیش برده که به جنبه‌های اقتصادی آن توجه شده و قوانین بالادستی و برنامه توسعه هم در آن مورد توجه قرار گیرد. به خصوص مواردی همچون راهنمای بالینی، پزشک خانواده، سیستم اجرا و از همه مهم‌تر پرونده الکترونیک سلامت و نظام مالی پرداخت نوین.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات قاضی‌زاده هاشمی در حوزه سلامت، اظهار کرد: اقداماتی همچون ایجاد زیرساخت‌ها اعم از بیمارستان‌ها، فضاهای درمانی در نقاط مختلف کشور و غیره را انجام داده، تمامی پروژه‌ها را اجرا کرده و هیچ مصوبه‌ای را بر زمین نخواهیم گذاشت.

چالش «غیرواگیر» وزارت بهداشت

نمکی در ادامه با اشاره به شیوع برخی بیماری‌ها در کشور، گفت: در گذشته ما توانستیم با واکسیناسیون، اولین کشور موفق در مهار بیماری‌های واگیردار باشیم، اما امروز بیماری‌های غیرواگیردار همچون چاقی، فشار خون و قلب شایع شده که تنها با واکسیناسیون قابل درمان نیست و وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند با آن مقابله کند. امروز بهداشت سالمندان که جوانی نکرده و پیر شده‌اند، حاشیه شهرها، بهداشت روان پریشان مردم، همه و همه مشارکت بین‌بخشی را لازم دارد. امیدوارم با کمک جدی بخش‌های مختلف، شاهد پیشگیری بیماری‌های غیرواگیردار باشیم. البته که بیماری‌های واگیرداری همچون ایدز، بیماری‌های مشترک انسان و دام، ویروس‌های منتهی به سرطان هم وجود دارد که باید با آن مقابله کنیم. واکسیناسیون علیه روتاویروس و پنوموک نیز از برنامه‌های بنده برای وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت با بیان این‌که در بخش درمان، توسعه درمان سرپایی، توزیع عادلانه منابع نظام سلامت، در دسترس قرار گرفتن پزشک از راه دور و تقویت مشارکت بخش خصوصی از اولویت‌های بنده است، افزود: در سال‌های اخیر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مغفول مانده است. ما سعی می‌کنیم با منطقی کردن هزینه‌ها و پرداخت‌ها از ارائه خدمات به خصوص خدمات به مناطق محروم و کمتر برخوردار کمک کنیم.

عرصه "دارو" و "تجهیزات پزشکی" شفاف می‌شود

وی در مورد برنامه‌هایش در بخش دارو و تجهیزات پزشکی نیز گفت: اولین گام ایجاد شفافیت در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی است؛ چرا در شرایطی که ۹۷ درصد از داروها تولید داخل است، اما ۵۵۰ میلیون دلار ارز می‌برد. از طرف دیگر سه درصد مربوط به واردات داروست اما همین سه درصد ۱.۴ میلیارد دلار ارز استفاده می‌کنند. بنده بعد از سرپرستی وزارت بهداشت، معاونت غذا و دارو را عوض کردم و بلافاصله دستور دادم که این وضعیت شفاف شود تا بتوانیم تولید دارو با قیمت مناسب باشد چون واردکنندگان وضعیت نامناسبی را به وجود آورده‌اند.

اصلاح نسخه‌نویسی

نمکی، اصلاح نسخه‌نویسی و حرکت به سمت تهیه داروهای نوترکیب با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر برنامه‌هایش عنوان کرد و گفت: باید به دنبال آموزش جامعه‌محور باشیم، چون ما طبیب تربیت می‌کنیم و حکیم پرورش نمی‌دهیم؛ کسانی که تنها از روی کتاب می‌توانند طبابت کنند. این‌که تخت‌های بیمارستانی با این همه مشکل مواجهند به دلیل آن است که ما آموزشیار بهیاری تربیت کرده و کاردان پرستاری نمی‌گیریم. باید این وضعیت سامان یابد. همچنین باید آموزش‌های ما مبتنی بر مهارت باشد. با این روند آموزش تنها منابع کشور را هدر می‌دهیم.

وی همچنین درباره پژوهش در علوم پزشکی گفت: در پژوهش هم جزیره‌ای عمل می‌شود و مراکز بدون هم‌افزایی و رابطه با هم کار می‌کنند. باید تحقیقات به سمت تولید باشد که کمتر چنین چیزی دیده می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه اهل تعامل با مجلس شورای اسلامی است، گفت: معتقدم احترام به نمایندگان، احترام به رأی مردم، دموکراسی و مردم سالاری دینی است. اگر شما من را بپذیرید دست برادری برای کمک دراز می‌کنم.

به گزارش ایسنا، حال باید دید، نمکی به عنوان پانزدهمین وزیر بهداشت که با شعار تغییرات بنیادین و توجه به "پیشگیری" پا در عرصه سلامت گذاشته، طی دو سال باقی‌مانده از دولت دوازدهم، چه اقداماتی در پیشبرد برنامه‌های اصلاحی‌اش برای تحول سلامت انجام می‌دهد و سرانجام برنامه پزشک خانواده که ۱۳ سال از آغاز آن در روستاها می‌گذرد، چه می‌شود؟

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *