شناسه خبر: 16203 منتشر شده در مورخ: 1397/11/16 ساعت: 10:28 گروه: اجتماعی  
غربالگری ژنتیک در کشور اجباری می شود

غربالگری ژنتیک در کشور اجباری می شود

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی از برنامه های اصلی این سازمان پیشگیری از معلولیت در جامعه است، گفت: اجباری کردن غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج، از جمله این برنامه ها است.

به گزارش ایران سپید وحید قبادی دانا در دیدار با استاندار کردستان اظهار داشت: درصد زیادی از معلولیت های موجود در جامعه ناشی از ازدواج های فامیلی است و اجباری شدن غربالگری ژنتیک می تواند در کاهش این مشکلات تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، سازمان بهزیستی به عنوان متولی این مساله پیگیری اجرای برنامه های آن را مکلف شده است، افزود: اعتبارات خوبی نیز برای اجرای کار در نظر گرفته شده تا آزمایش ها و غربالگری های ژنتیکی اجباری شود.
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: باید با اجرای این طرح با اداره ثبت احوال نیز هماهنگ بوده و به نحوی باشد که بدون ارائه برگه غربالگری ژنتیک، ازدواج ثبت نشود.
قبادی دانا تاکید کرد: هیچ الزامی برای وقوع چنین ازدواج هایی وجود ندارد اما باید زمینه برای پیشگیری را فراهم کرده و خانواده ها نیز آگاه شوند.
وی با تاکید بر فراهم شدن زمینه اجرای این طرح در استان کردستان گفت: با اجرای این طرح پیش بینی می شود که 10 تا 20 سال آینده معلولیت های ناشی از ژنتیک با کاهش چشمگیری روبرو شود.
قبادی دانا اظهار داشت: در زمینه غربالگری های بینایی و شنوایی نیز در سطح کشور اقدامات بسیار خوبی انجام شده و درصد پوشش در کشور بین 75 تا 80 درصد است.
وی با بیان اینکه در زمینه دسترس پذیری افراد معلول به حداقل امکانات در جامعه نیز اقدامات خوبی در کشور انجام شده است: در حال حاضر همه دستگاه ها مکلف هستند که براساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، شرایط را برای آنان فراهم کنند تا این افراد بتوانند زندگی مستقل مطلوبی داشته باشند.
رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: توجه جدی به این قانون و اجرای آن در سطح کشور نیازمند حمایت استانداران و همچنین شهرداران در شهرهای مختلف است‌.
قبادی دانا اظهار داشت: هم اکنون در منازلی که در سطح کشور برای معلولان ساخته می شود استانداردهای لازم باید رعایت شود و فضای ساختمانی و کاربری به گونه ای باشد که این افراد به صورت مستقل کارهای خود را انجام دهند.
قبادی دانا تاکید کرد: در این زمینه از ظرفیت های فضای مجازی و رسانه ها بخصوص رسانه ملی استفاده شود تا هم مردم آگاه شوند و هم معلولان با حقوق خود آشنا شده و آن را از جامعه مطالبه کنند.
در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معلول در کشور زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند که ۸۰۰ هزار نفر از این تعداد مستمری بگیر هستند./ ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *