شناسه خبر: 16193 منتشر شده در مورخ: 1397/11/16 ساعت: 09:13 گروه: اجتماعی  
واگذاری 103 هزار مسکن به مددجوان بهزیستی در سال های پس از انقلاب

واگذاری 103 هزار مسکن به مددجوان بهزیستی در سال های پس از انقلاب

سازمان بهزیستی کشور پا به پای انقلاب رشد کرده و اینک در 40 سالگی انقلاب بررسی عملکرد این سازمان نشان می دهد که از زمان ایجاد این نهاد تاکنون، 103 هزار و یک واحد مسکونی به مددجویان واگذار شده که از این تعداد، 67 هزار و 127 مورد از ابتدای دولت یازدهم تاکنون صورت گرفته است.

به گزارش ایران سپید پس از مطالعات انجام شده زیرنظر دکتر محمدعلی فیاض‌بخش، بهزیستی کشور به موجب لایحه قانونی سال 59 از ادغام 20 سازمان، نهاد، مؤسسه و انجمن تشکیل شد و از آنجا که برقراری عدالت و ریشه‌کنی فقر از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی ایران است که حضرت امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب بر آن تاکید ویژه‌ای داشته‌اند، تامین مسکن برای مددجویان و نیازمندان به عنوان یکی از برنامه های بهزیستی تعیین شد.

بر اساس مطالعات به عمل آمده بیش از 70 درصد هزینه ماهیانه خانوارهای دهک های پایین درآمدی را هزینه های مسکن شامل می شود.
این درصد در حوزه مستمری بگیران تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور به شدت افزایش می یابد. در این راستا تأمین مسکن این قشر از جامعه، حذف هزینه‎های سرسام آور مسکن را از سبد هزینه خانوار آنها در پی خواهد داشت.
بنابراین توجه به این مهم گامی بنیادی در جهت توانمندسازی خانوارها به شمار می رود که می تواند در پیشگیری از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی نیز نقش داشته باشد.
با توجه به این موارد تا پیش از سال 85 ، 589 واحد مسکونی از سوی بهزیستی در اختیار مددجویان قرار گرفت اما از ابتدای سال 1385 با تشکیل ستادی به نام ستاد مسکن مددجویان در سازمان بهزیستی کشور، فعالیت تامین مسکن معلولان و نیازمندان تحت پوشش در دستورکار بهزیستی قرار گرفته و تاکنون 103 هزار و یک واحد مسکونی به مددجویان واگذار شده است.

* 53 هزار واحد مسکونی در دست احداث
در حال حاضر نیز 53 هزار و 495 واحد مسکونی در سطح استان های کشور برای معلولان و مددجویان تحت پوشش در دست احداث است که پیشرفت فیزیکی عملیات ساخت واحدهای مسکونی موردنظر سه هزار و 453 واحد در مرحله تملک زمین، چهار هزار و 570 در مرحله صدور پروانه ساخت، سه هزار و 331 واحد در مرحله پی سازی، 9 هزار و 84 واحد در مرحله اسکلت و سفت کاری و 33 هزار و 54 واحد در مرحله نازک کاری قرار دارند. 
در حال حاضر 113 هزار و 610 خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در حوزه های حمایتی، توانبخشی و پیشگیری، فاقد مسکن هستند.

* طرح های تامین مسکن در دست اجرا
واگذاری مسکن به مددجویان بهزیستی در قالب سه طرح شامل طرح تامین مسکن خانوارهای شهری عادی تحت پوشش، طرح تامین مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول و طرح تامین مسکن خانوارهای روستایی تحت پوشش انجام می شود.
طرح تامین مسکن خانوارهای شهری تحت پوشش در قالب برنامه های متعدد در دست اقدام است که یکی از آن برنامه ها مشارکت با وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید در قالب جانمایی خانوارهای تحت پوشش در واحدهای مسکونی در دست احداث توسط آن مراجع است.
مشارکت با خیرین و موسسات خیریه مسکن ساز به منظور کمک به تامین مسکن خانوارهای تحت پوشش، پرداخت کمک هزینه احداث مسکن و پرداخت کمک هزینه خرید مسکن از دیگر برنامه های طرح تامین مسکن خانوارهای شهری به شمار می رود.
خدمات سازمان در این روش شامل پرداخت کمک بلاعوض تا سقف 80 میلیون ریال و معرفی مددجویان تحت پوشش به دستگاه های خدمت رسان جهت بهره مندی از معافیت های قانونی مندرج در برنامه ششم توسعه و قانون حمایت از حقوق معلولان شامل معافیت حق انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز و عوارض صدور پروانه ساختمانی است. 
همچنین پیگیری از مراجع تخصیص واحد به منظور جانمایی خانوارهای تحت پوشش در واحدهای مسکونی در دست احداث و پیگیری عملیات احداث واحدهای مسکونی از مراجع تخصیص واحد از دیگر خدمات بهزیستی در این روش است.
از مجموع 103 هزار و یک واحد مسکونی واگذارشده به معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان، تعداد 92 هزار و 859 واحد در قالب طرح تامین مسکن خانوارهای شهری تحت پوشش بهزیستی، واگذار شده است.

* طرح تامین مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول
از مهمترین طرح های آغاز شده در دولت یازدهم و دوازدهم طرح کمک به تامین مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول فاقد مسکن است.
این طرح از ابتدای سال 1394 و در قالب امضای تفاهم نامه پنج جانبه بین سازمان بهزیستی کشور، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز آغاز شده است.
در این طرح 14 هزار و 328 خانوار فاقد مسکن شامل هفت هزار و 740 خانوار شهری و 6 هزار و 588 خانوار روستایی شناسایی شده اند. 
تعهدات بنیاد مستضعفان در تفاهم نامه مشترک شامل پرداخت 150 میلیون ریال کمک بلاعوض مسکن به هر خانوار شهری و پرداخت 100 میلیون ریال کمک بلاعوض مسکن به هر خانوار روستایی است.
تعهدات بنیاد مسکن در تفاهم نامه مشترک پرداخت 20 میلیون ریال کمک بلاعوض مسکن به هر خانوار روستایی، تامین زمین رایگان در مناطق روستایی دارای زمین برای خانوارهای فاقد زمین و ارائه خدمات فنی و مهندسی است.
تعهدات سازمان ملی زمین و مسکن در تفاهم نامه مشترک نیز تامین زمین رایگان در مناطق شهری، جانمایی خانوارهای شهری در واحدهای مسکونی در دست احداث توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان ها است که به تائید کمیته راهبری استان رسیده است.
تعهدات بهزیستی در تفاهم نامه مشترک، پرداخت 100 میلیون ریال کمک بلاعوض مسکن به هر خانوار شهری و پرداخت 60 میلیون ریال کمک بلاعوض مسکن به هر خانوار روستایی و تعهدات انجمن خیرین مسکن ساز در تفاهم نامه مشترک پرداخت 50 میلیون ریال کمک بلاعوض مسکن به هر خانوار شهری و احداث واحدهای مسکونی شهری در زمین های واگذار شده از طرف ادارات کل راه و شهرسازی استان ها است.
در پایان 9 ماهه اول سال 1397، پنج هزار و 144 واحد مسکونی شامل 2 هزار و 460 واحد شهری و 2 هزار و 684 واحد روستایی به خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول واگذار شده است.
همچنین عملیات احداث 6 هزار و 836 واحد مسکونی شامل پنج هزار و 171 واحد شهری و هزار و 665 واحد روستایی در دست اقدام می باشد.

* طرح تامین مسکن خانوارهای روستایی تحت پوشش
طرح کمک به تامین مسکن خانوارهای روستایی فاقد مسکن یا دارای مسکن غیرمقاوم و فرسوده از دیگر طرح های آغاز شده در دولت یازدهم و دوازدهم است.
این طرح از ابتدای سال 94 و در قالب امضای تفاهم نامه ای بین سازمان بهزیستی کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده است؛ در این طرح 17 هزار و 300 خانوار روستایی شناسایی شده اند. 
تعهدات بنیاد مسکن در تفاهم نامه مشترک، در اولویت قراردادن تشکیل پرونده و معرفی به بانک معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، ارائه نقشه ساختمانی بدون اخذ هزینه‎های طراحی، اتخاذ تمهیدات لازم برای مناسب سازی واحدهای مسکونی ویژهمعلولان و نظارت فنی بر روند عملیات احداث و تعیین روش اجرا است.
اجرای عملیات احداث برای مددجویان دارای شرایط خاص، پیگیری و هماهنگی با دهیاری ها به منظور اعمال معافیت معلولان و مددجویان تحت پوشش، واگذاری زمین به صورت رایگان در مناطق دارای زمین به معلولان و مددجویان تحت پوشش فاقد زمین و همکاری با معلولان و مددجویان تحت پوشش متقاضی دریافت مصالح از بنیاد جهت تامین مصالح ساختمانی با قیمت تمام شده مانند بتن و اسکلت از دیگر تعهدات بنیاد مسکن در تفاهم نامه مشترک به شمار می رود.
تعهدات بهزیستی در تفاهم نامه مشترک نیز شناسایی معلولان و مددجویان تحت پوشش روستایی فاقد مسکن یا دارای مسکن غیرمقاوم و ترغیب آنان به منظور احداث و بازسازی واحد مسکونی مورد نیاز در قالب طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و معرفیمعلولان و مددجویان تحت پوشش به سازمان ها و ادارات ذیربط به منظور برقراری معافیت جمعیت هدف از پرداخت هزینه های حق انشعابات آب، برق، گاز، دفع فاضلاب و همچنین عوارض صدور پروانه ساختمانی است.
از دیگر تعهدات بهزیستی در این تفاهم نامه مشترک تامین سهم آورده تا سقف یکصد میلیون ریال برای هر یک از معلولان و مددجویان تحت پوشش است.
در پایان 9 ماهه اول سال 97، عملیات احداث چهار هزار و 998 واحد مسکونی به اتمام رسیده و پیگیری ساخت 11 هزار و 65 واحد نیز در دست اقدام است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *