شناسه خبر: 16186 منتشر شده در مورخ: 1397/11/16 ساعت: 08:33 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 16 بهمن 1397

روزنامه سه شنبه 16 بهمن 1397

پرداخت مستمری به ۸۰۰ هزار معلولِ تحت پوشش سازمان بهزیستی - خدمات بهداشت و درمان 15 برابر شده است - افزایش سن امید به زندگی ایرانیان - مروری بر آلبوم کوگیتا - سازهای جشنواره موسیقی کوک شدند - نگاهی به مسابقات پیش رو ورزش نابینایان - افشای راز مامای متخلف در نـامه مرموز

روزنامه ایران سپید

سه شنبه 16 بهمن 1397

29 جمادی الاول 1440

5 فوریه 2019

سال بیست و سوم شماره 6068

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

پرداخت مستمری به ۸۰۰ هزار معلولِ تحت پوشش سازمان بهزیستی 2

خدمات بهداشت و درمان 15 برابر شده است 5

افزایش سن امید به زندگی ایرانیان 7

مروری بر آلبوم کوگیتا 9

سازهای جشنواره موسیقی کوک شدند 12

نگاهی به مسابقات پیش رو ورزش نابینایان 15

افشای راز مامای متخلف در نـامه مرموز

اطلاعرسانی

 

 

...............ویژه

* پرداخت مستمری به ۸۰۰ هزار معلولِ تحت پوشش سازمان بهزیستی: رئیس سازمان بهزیستی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۱۵ هزار معلول در کشور شناسایی شده اند که حدود ۸۰۰ هزار نفر معلولیت شدید داشته و مستمری دریافت میکنند. وحید قبادیدانا در آیین بهره برداری از ۴۱ واحد ویژه معلولان کاشانی با بیان اینکه امام راحل و مقام معظم رهبری روحیه خودباوری را در وجود ما تقویت کردند، اظهار داشت:  افتخار داریم که در شهر کهن کاشان یکصد هزارمین واحد مسکونی ویژه مددجویان و دارای معلولیت را افتتاح میکنیم. وی با بیان اینکه با کمک خیرین در انجمن خیرین مسکنساز، به صورت خرد و کلان برای رفع نیازهای مددجویان تلاشهای زیادی شده است، افزود: در سراسر کشور در حدود ۵۳ هزار واحد مسکونی برای معلولان در دست ساخت است و در ایام ا... دهه فجر بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به جمعیت هدف تحت پوشش واگذار میشود و ۱۱۳ هزار نفر نیز در صف انتظار واگذاری مسکن قرار دارند.- رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه در طول ۴۰ سال اخیر کارهای فراوانی انجام شده است، ابراز داشت: امید است با تلاش شبانه روزی و جهادی بتوانیم به تمامی نیازهای مددجویان در حوزه‌های مختلف لبیک بگوییم که یقینا با وجود خیران این مهم دست یافتنی است. وی با بیان اینکه در طول فعالیت این  دولت حدود ۶۷ هزار واحد مسکن واگذار شده است، گفت: از سال ۱۳۹۴ با ابتکار مسئولان وقت و حمایت سایر مسئولان تفاهم پنج جانبه ای برای خانوارهای با دو معلول و یا بیشتر منعقد شده است و تاکنون ۱۴ هزار خانواده شامل شش هزار و ۵۰۰ خانوار در روستا و مابقی در شهر احصاء شده است. قبادیدانا از واگذاری پنج هزار واحد مسکونی به خانوارهای با دو معلول و بیشتر خبر داد و افزود: ساخت حدود شش هزار و ۸۰۰ واحد در دست احداث است و دو هزار و ۲۰۰ خانوار نیز در صف انتظار هستند و انجام این مهم با تلاشهای شبانه روزی میسر میشود. وی ضمن اشاره به تصویب رعایت حقوق شهروندی معلولان در حوزه های مختلف ابراز داشت: امید است با تخصیص بودجه مناسب در اجرایی شدن این مصوبه کوشا باشیم به نحوی که در سال آینده هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در راستای اجرایی شدن این مصوبات تخصیص داده شده است که این مبلغ کمتر از یک دهم پیشبینیهای ما بوده است. رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه دو برابر شدن این بودجه موجب افزایش میزان تعداد افراد معلول مستمریبگیر و افزایش میزان مستمری آنها میشود، گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۱۵ هزار معلول در کشور شناسایی شده‌اند، حدود ۸۰۰ هزار نفر معلولیت شدید داشته و مستمری دریافت میکنند در حالی که باید توجهات ما به این دست از جامعه بیشتر شود. قبادی دانا از فعالیت بیش از ۴۰ هزار مرکز غیردولتی در مجموعه سازمان بهزیستی خبر داد و ابراز داشت: بیش از ۹۲ درصد تصدیگریهای این سازمان مراکز غیر دولتی همچون سازمانهای مردمنهاد، انجمن خیرین و غیره هستند.

..............سیاسی

* خدمات بهداشت و درمان 15 برابر شده است. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز ۱۵ بهمن در جلسه علنی مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان حضور یافت و گفت: کشور قبل از انقلاب ۱۴ هزار و ۷۰۰ پزشک داشت که ۶ هزار نفر آنها  بودند. در تخصصهای مختلف، ۸ رشته تخصصی پزشکی در دانشگاه های ایران تدریس میشد، در بقیه تخصص ها وابسته به دانشگاه های خارج کشور بودیم. امروز این استقلال بزرگ را انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است که به جای ۱۴ هزار پزشک، ۱۴۰ هزار پزشک در ایران خدمت میکنند و ۶۱۰۰ نفر ورودی دانشجوی پزشکی داریم. وی افزود: جمعیت کشور نسبت به سال ۵۷ کمی بیش از دو برابر شده است اما خدمات در بخش بهداشت و درمان ۱۰ تا ۱۵ برابر شده است که نشان میدهد حرکت ما درست بود و مسیر انقلاب اسلامی ما را به هدف رسانده است. البته به این معنا نیست که ما در بخش سلامت هیچ مشکلی نداریم اما در مقایسه با سایر کشورها پیشرفت کشور قابل ملاحظه است. * مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم پای عدالت و انصاف ایستادند و همه مشکلات را تحمل میکنند گفت: آنها با زیاده‌خواهانی که سفره‌ای برای خود پهن کرده‌اند مشکل دارند.

* سردار جعفری فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تکیه بر نیروی جوان در جنگ، معادلات را به نفع جمهوری اسلامی تغییر داد، گفت: فرمان آتش به اختیار از سوی رهبری نیز به همین منظور صادر شد تا مدیریت کشور به جوانان منتقل شود. * وکیل مدافع پرویز کاظمی، متهم پرونده بانک سرمایه و وزیر رفاه دولت نهم از آزادی موکلش خبر داد و گفت: چند روز بعد از دادگاه بانک سرمایه کاظمی وثیقه تعیین شده را با ضمانت نامه بانکی تامین کرد و آزاد شد. * علیرضابیگی عضو هیأت رئیسه کمیسیون شورا‌های مجلس گفت: طرح استانی شدن انتخابات به دلیل داشتن بار مالی به این کمیسیون ارجاع میشود.

.............بهداشت و سلامت

* افزایش سن امید به زندگی ایرانیان: حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، گفت: رتبه شاخص توسعه انسانی (کاهش مرگ و میر نوزادان، افزایش شاخص امید به زندگی و...) در ایران از ۰/۵۵۷ در سال ۲۰۱۸ به ۰/۷۹۸ رسیده است. افزایش سن امید به زندگی به ۷۶/۲ سال رسیده و سازمان بهداشت جهانی ایران را جز کشورهای رده بالا از نظر توسعه انسانی قرار داده است.

* توجه خاص وزارت بهداشت به بیماران خاص: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: دستمزد انجام خدمات شیمی درمانی و رادیوتراپی بیماران خاص رایگان شد و بیماران به طور متوسط، تنها ١۵ تا ٢٠ درصد هزینه داروهای شیمی درمانی را پرداخت میکنند. قاسم جانبابایی افزود : برنامه های درمان و مراقبت بیماران خاص و صعب العلاج از جمله خدمات پر هزینه در نظام سلامت کشور به شمار میروند و سرانه درمان این بیماران چندین برابر سرانه سلامت آحاد مردم است. وی افزود: از طرفی این بیماران به دلیل مزمن بودن بیماری و غیر قابل علاج بودن آنها همواره نیازمند خدمات ویژه درمانی و دارویی هستند و خانواده ها دچار هزینه های کمرشکن میگردند. معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که حاکمیت متعهد به حمایت ویژه از این بیماران است، ادامه داد: اغلب خدمات مورد نیاز آنان یا به صورت کاملا رایگان یا در حد رایگان مورد حمایت قرار میگیرد و این خدمات توسط وزارت بهداشت و سازمانهای بیمه گر پوشش داده میشود. در سال جاری ۸۳ مرکز جامع خدمات سلامت بیماران خاص در ۵۹ دانشگاه کشور به بهره برداری رسید. اهداف این برنامه بهبود کیفیت زندگی، کنترل  بر تجویز و مصرف داروهای ضروری، توانبخشی و فیزیوتراپی، دندانپزشکی و ... است. از سوی دیگر بیش از نیمی از کلینیکهای ۱۳۷ گانه بزودی با تجهیزات برای تشخیص زودهنگام سرطان به بهره برداری خواهند رسید.

.............آهنگ و درنگ

* مروری بر آلبوم کوگیتا:   آلبوم کوگیتا اثری از مارتینا کوسسکا آهنگساز لهستانی است. در این آلبوم گییرت کالائرت، برت هلسن، ناتالیا شمت، ایزابلا بوردا و پاول زایاچ به نوازندگی پرداخته اند. همچنین دو قطعه آخر توسط آنسامبل تمپوریس و آنسامبل گلیپتوس اجرا شده اند. «کوگیتا» شامل پنج قطعه بیکلام است. قطعات این آلبوم با گرایش به موسیقی آوانگارد ساخته شده است. «نشر موسیقی امروز تهران» در سال ۱۳۹۶ این آلبوم را منتشر کرده است. آنچه میخوانید، نقدی است که آروین صداقتکیش، آهنگساز و منتقد بر این آلبوم نوشته است.

جستجوی اکنون

 چگونه یک آهنگساز اواخر دهه دوم قرن بیست و یکم میتواند بر دریای آثار مجلسی باقیمانده -دستکم- از سده پیشین چیزی بیفزاید؟ با ترکیببندی؟ با رنگآمیزی؟ با سازماندهی تازه ای از زیر و بمی صداها؟ این پرسش فوق العاده مهمی است که هنگام سنجش هر اثر امروزی به ذهن میرسد، ازجمله «کوگیتا» اثر مارتینا کوسِسکا. پاسخ پرسش نخست در حالت کلی، و حتا بدون طلب «امر نو» این است: «بسیار دشوار». بهویژه اگر پرسش تلویحاً این خواست را مطرح کند که آفرینش در دل موسیقیِ به زبان بدل شده روی ندهد بلکه آفرینشی فرازبانی و موسیقایی باشد، پاسخ سختتر میشود و بسیاری آثار از سنجش سربلند بیرون نمیآیند.

 فعل امرِ «بیاندیش» فارغ از اینکه ترجمه نام قطعه اول آلبوم (کوگیتا) باشد راه برون رفت را نشان میدهد. و نتیجه، برای کوسِسکا جستجو در ابعادی موسیقایی است که به نظر میرسد پیشاپیش اشباع شده و به نهایت حقیقی خود رسیده اند. بازی با زمانی که عنان حرکتش در اختیار موسیقی باشد نخستین جستجو است. زمانی که میتواند در یک لحظه کوچک فشرده شود یا ناگهان چنان کش بیاید که گویی هرگز تمامی ندارد و تا مرز توقف مطلق پیش برود. از این جستجو قطعه زمانگریز کوگیتا بیرون میآید که شنونده ایرانی بهسختی ممکن است در میانه از پندار شباهت با موسیقی خودش اجتناب کند و بر انگیخته و شیفته توجه موفق یک آهنگساز لهستانی به آن مواد و مصالح نشود.

 رنگ، ترکیب رنگ، جستجوی دوم است که در «سیال» خودنمایی میکند. رنگهایی به غایت متضاد در هم میآمیزند و گاه رنگ یکپارچه تازه پدید میآورند و گاه دولایه رنگی مجزا و بههرروی بر تمام عناصر دیگر چیره میشوند. گاه پیانو و فاگوت به استقبال هم میروند و گاه به یکدیگر پشت میکنند. آهنگساز در این راه ریتم و تُندا و حرکت ملودیک را به خدمت میگیرد تا طیف رنگی ای را که میخواهد بیافریند.

 جستجوی سوم اما از همه خطیرتر است. اکنون و درست اکنون به کاوش «هارمونیهای نو» رفتن، یافتن سامانی هنوز زبان نشده در بافت عمودی پس از همه آن تجربه های از سر گذشته برای هر آهنگسازی کاری متهورانه و ترسناک است. جستجوهای دیگر، شرق و عشق، حتا شرقی که کسی از اروپای شرقی میبیند خود پیشتر بسی آزموده شده اند.

..............سه، چهار، هفت

* سازهای جشنواره موسیقی کوک شدند. نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فجر با حضور شاهین فرهت دبیر جشنواره، علی ترابی رئیس جشنواره، شهرام صارمی مدیر اجرایی جشنواره و اصحاب رسانه قبل از ظهر روز دوشنبه 15 بهمنماه در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش ایران سپید  در بخشی از این نشست خبری علی ترابی در پاسخ به سؤالی پیرامون حضور بانوان به عنوان یک بخش مستقل در این جشنواره اظهار داشت: متاسفأنه تعداد آثار رسیده به دبیر خانه جشنواره در حوزه موسیقی بانوان چندان قابل توجه نبود و همان تعداد محدود استانداردهای شرکت در جشنواره را نداشت. بر مبنای این گزارش شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره نیز ضمن اشاره به بخش شخصی جشنواره اظهار داشت نگرش من در بهره مندی از گروههای مختلف با نگاهی به دهه های گذشته موسیقی ایران استفاده از استعدادهای جوان است. بنابر این بخش هنری جشنواره شامل اجرای قطعاتی از گذشتگانی چون حسین دهنوی، جواد معروفی، پرویز محمود و همچنین آثاری از آهنگسازان موسیقی ردیفی است همچنین از آثار چهره هایی مثل حسین علیزاده نیز با اشاره به حواشی پیش آمده در خصوص استعفای برخی از هنرمندان از جشنواره اظهار داشت برخلاف آنچه که بعضی از دوستان برداشت میکتتد امسال هیچ نگاه ممیزی صورت نگرفته است و آنچه باعث ایجاد حاشیه شده است برداشتهای شخصی دوستان بوده است که من به طور مبسوط موضوع را شرح میدهم. ما با یکی از گروههای شرکت کننده یعنی گروه همنوازان سایه ارغوان به سرپرستی امین اکبرپور صحبت کردیم و قرار شد این گروه چاووش6 و چاووش 8 از ساخته های محمدرضا لطفی را اجرا کند ضمن اینکه هیچ اشاره ای در صحبتها به حضور یک خواننده در دو گروه نشده بود منتها اتفاق دیگری که افتاد حضور گروه موسیقی فاخته به سرپرستی رضا موسیزاده بود خواننده دو گروه یاد شده یکی از هنرمندان بود و تصادفاً هم این اتفاق پیش آمده بود منتها دوست معترض چنان پنداشتتند که این اتفاق عمداً و بر اساس پاره ای مناسبات شخصی صورت گرفته که اینطور نبود. همچنین شهرام صارمی بر اساس سؤالی پیرامون برنامه های جشنواره به مناسبت چهل سالگی پیروزی انقلاب اظهار داشت ارکستر ملی ایران در کنار اجرای قطعاتی از بزرگان موسیقی چند قطعه از سرودهای انقلابی معروف را به خوانندگی اسفندیار قره باغی اجرا خواهد کرد. بر اساس این گزارش سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سالنهای تالار وحدت، تالار رودکی، برج آزادی، سالن فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد و سالن ایوان شمس با حضور گروه های ایرانی و 5 گروه بین الملل از 24 بهمنماه تا 30 بهمنماه در تهران و چند استان برگزار میشود.

* گلواژه: با فریب و نیرنگ کار مکن، پس همانا آن صفت فرومایگان است. * به خاطر شک و تردید، پیوند خود را از برادرت قطع مکن. (امام علی ع)

 

 

..........ورزشی

* نگاهی به مسابقات پیش رو ورزش نابینایان: علی اصغر هادیزاده، نائب رئیس فدراسیون نابینایان پیرامون برگزاری رویدادهای ورزشی در سال جاری گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تمامی رشته های تحت پوشش این فدراسیون به صورت غیر متمرکز در رقابتهای باشگاهی و کشوری با هم به رقابت پرداختند. رقابتهای گلبال پیشکسوتان در بابلسر با شرکت ۲۱ تیم برگزار شد و خراسان رضوی، اصفهان و مازندران رتبه های اول تا سوم را کسب کردند. در کنار این مسابقات، گلبال جوانان با شرکت ۱۱ استان برگزار شد که قزوین، خراسان رضوی و تهران مقامهای اول تا سوم را بدست آوردند. همزمان مسابقات گلبال پیشکسوتان بانوان در تهران برگزار شد که قزوین، اصفهان و کرمانشاه رتبه های اول تا سوم را کسب کردند. حضور جوانان در مسابقات گلبال پرشور بود و ما باید از این فرصت و حضور آنها نهایت استفاده را ببریم. مسابقات فوتبال ۵ نفره B2 و B3 در بابلسر نیز با حضور 9 استان برگزار شد که اردبیل، لرستان و فارس اول تا سوم شدند. هادیزاده بیان کرد: تا آخر بهمن، مسابقات رشته های جودو، شنا، صحرانوردی و فوتبال B۱ برگزار خواهد شد. در اسفندماه نیز رقابتهای بولینگ برگزار میشود. وی اعلام کرد: مسابقات قهرمانی جهان دو و میدانی را در امارات که انتخابی پارالمپیک است و مسابقات جهانی نوجوانان و جوانان را در سوئیس پیش رو داریم . در اردیبهشت سال آینده نیز مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان کشور برگزار میشود که انتخابی تیم ملی است. در خردادماه سال آینده نیز مسابقات قهرمانی کشور دو و میدانی نابینایان زیر نظر IPC برگزار خواهد شد که رنکینگ محسوب میگردد. هادیزاده در پایان گفت: رقابتهای دو صحرانوردی در پارک ملت برگزار میشود. هفته آینده مسابقات شنا در مشهد، جودو در تهران، بولینگ در زنجان و فوتبال ۵ نفره b1 در شیراز برگزار میشود که جنبه انتخابی تیم ملی دارد.

..........حوادث

* افشای راز مامای متخلف در نـامه مرموز: نامه مرموز یک ناشناس به پلیس، راز خرید و فروش نوزادان و سقط جنین از سوی یک ماما را فاش کرد. چندی قبل نامه ای بدون اسم و مشخصات به اداره آگاهی ارسال شد. نامه ای که روی آن نوشته شده بود «فوری» و زمانی که مأموران نامه را گشودند با موضوع عجیبی مواجه شدند. درون نامه آمده بود: زن میانسالی که در کلینیکی در جنوب تهران مشغول مامایی است اقدام به سقط جنین میکند. او همچنین اقدام به خرید و فروش نوزادان هم میکند. یکی از بچه‌هایی که او فروخته، پسر 4 ساله‌ای به‌ نام شایان است. خانواده شایان در یکی از خیابانهای شمالی تهران زندگی میکند. در انتهای نامه آدرس خانواده‌ای که شایان را به سرپرستی گرفته‌اند و آدرس مامای میانسال نوشته شده بود. با دریافت نامه مرموز، موضوع به بازپرس جنایی اعلام شد. بدین ترتیب بازپرس شعبه نهم دادسرای امور جنایی تهران دستور تحقیقات در این خصوص را صادر کرد.- در نخستین گام کارآگاهان به سراغ مامای میانسال رفتند. وی بازداشت و در تحقیقات اولیه مدعی شد: مدتهاست که کار خلافی انجام نمیدهم. 10 سال قبل گاهی اوقات به زنانی که خواهان سقط جنین بودند کمک میکردم اما مدتهاست که این کار را انجام نمیدهم. در گام بعدی کارآگاهان به سراغ خانواده شایان رفته و به تحقیق از آنها پرداختند. مادرخوانده شایان در تحقیقات گفت: مدتها بود که بچه دار نمیشدم. برای دوا و درمان هرکاری کردیم اما بیفایده بود تا اینکه یکی از دوستانم گفت زنی را میشناسد که ماما است و میتواند به ما بچه بدهد. به سراغ او رفتیم. به ما قول داد که میتواند خانواده ای را پیدا کند که حاضر باشند نوزادشان را به ما بفروشد. بعد از مدتی هم تماس گرفت و گفت نوزادی پیدا کرده است. نوزاد پسری را به ما داد و در ازای این کار مبلغی پول از ما گرفت.- با برملایی این موضوع، کارآگاهان بار دیگر به تحقیق از زن میانسال پرداختند که اینبار مامای متخلف گفت: من تنها یک بار این کار را انجام دادم و پولی هم نگرفتم. 4 سال قبل زن جوانی به سراغم آمد تا بچه اش را سقط کند. نوزاد را که به دنیا آوردم وضعیت جسمی خوبی نداشت و ریه اش تشکیل نشده بود. فردای آن روز مادر بچه به سراغم آمد و گفت بچه اش را نمیخواهد. او ادامه داد: من مانده بودم و کودکی بدون پدر و مادر، از طرفی زن جوانی برای درمان به سراغم آمد. آن موقع فکری به ذهنم رسید و پیشنهاد دادم که نوزاد را به این زن بدهم و حتی به آنها گفتم که به بهزیستی بروند و کارهای حضانت قانونی بچه را انجام دهند. من برای این کار هیچ پولی نگرفته ام و تنها برای شادی دل یک مادر و زندگی بهتر شایان این کار را انجام دادم. بازپرس سهرابی از شعبه نهم دادسرای امور جنایی تهران دستور تحقیقات بیشتر در رابطه با جرایم احتمالی مامای میانسال را صادر کرد. همچنین دستور داد تا خانواده اصلی شایان شناسایی شود.

* گلواژه: تجربه میوه ای است که آن را نمیچینند مگر پس از گندیدن. ارسطو

..........اطلاعرسانی

* بدینوسیله به اطلاع کلیه اعضای محترم انجمن نابینایان ایران (شهرستان تهران) میرساند مراسم اختتامیه جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 16/11/97 از ساعت 14 در تالار وحدت برگزار میگردد. از علاقمندان جهت شرکت در این مراسم  با شماره 61-22560060  تماس حاصل فرمایید.

* بخش نابینایان کتابخانه عمومی حضرت فاطمه (س) برگزار میکند: مسابقه خاطره نویسی به مناسبت دهه فجر. علاقمندان میتوانند آثار خود را به آدرس ایمیل blind.library88@ gmail.com ارسال نمایند. مهلت ارسال آثار 17 بهمن 97

تلفن تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر: 02144710906 (شنبه تا چهارشنبه 8 الی 30/13)

* گلواژه: به یاد داشته باشید که شادمانی به اندازه غم و غصه واگیردار است. نخستین وظیفه افراد شاد این است که دیگران را از شادمانی خود آگاه سازند. موریس مترلینگ

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *