شناسه خبر: 16123 منتشر شده در مورخ: 1397/11/11 ساعت: 09:33 گروه: دانش و فن آوری  
اختراع وسیله ای جادویی برای حضور نوازندگان نابینا در ارکستر

اختراع وسیله ای جادویی برای حضور نوازندگان نابینا در ارکستر

اگر جزو نابینایانی باشید که قدری با اجرای موسیقی و مختصاتش آشنایی دارند حتماً بزرگترین معضل نابینایان برای حضور و مشارکت در گروه نوازی و ارکستر را میشناسید.

به گزارش ایران سپید اگر جزو نابینایانی باشید که قدری با اجرای موسیقی و مختصاتش آشنایی دارند حتماً بزرگترین معضل نابینایان برای حضور و مشارکت در گروه نوازی و ارکستر را میشناسید. وقتی کار در اجرای تک یا دو نفره عرضه میشود، هماهنگی نوازنده نابینا خیلی کار دشواری نیست اما زمانی که کار از این فراتر میرود و به گروه نوازی میرسد، بسیاری از گروهها ترجیحشان بر این است که نوازنده نابینا را علیرغم تمام شایستگیهایش کنار بگذارند.

نوازنده نابینای پرکاشن، «Kyungho Jeon» هم زمانی که کار را شروع کرد، به همین چیزها فکر میکرد. علی الخصوص که سازی هم که برای یادگیری انتخاب کرده بود، اصولاً در حالت تکنفره خیلی به کار نمیآمد. این نوازنده نابینای اهل کره جنوبی به سراغ سازهای کوبه ای رفته بود و به قولی نوازنده «پرکاشن» یا مجموعه کوبه ایها شده بود. او در باره انتخاب خود میگوید: «عشق فراوانم به مسأله ریتم و تولید سر و صدا مرا به سمت پرکاشن سوق داد و در ۱۳ سالگی شروع به فراگیری کردم و از قضا خیلی هم در یادگیری خوب پیشرفتم اما آن روزها اصلاً فکرش را هم نمیکردم که ممکن است به نقطه ای برسم که علیرغم تمام خلاقیت و تسلطی که در نوازندگی مجموعه پرکاشنها دارم، نتوانم گروهی را پیدا کنم که مرا به عنوان نوازنده بپذیرد.» او ادامه میدهد: «در اجراهای گروهی، دیدن حرکات و علاماتی که رهبر ارکستر به نوازندگان میدهد، اصلیترین قسمت کار به حساب میآید. هرچه هم که بر روی قطعاتی که قرار است اجرا شود مسلط باشی، رهبر را که نبینی قادر نخواهی بود به درستی با گروه هماهنگ شوی.» او همچنین در باره تجربیاتش در زمینه گروه نوازی می افزاید: «برخی اوقات هم هست که در زمان گروه نوازی، یک نوازنده قرار است دقایقی را چیزی ننوازد. نوازنده بینا بدون آن که نیاز داشته باشد میزان به میزان، قطعاتی را کگه در حال نواخته شدن است دنبال کند تا مبادا میزانی که قرار است دوباره وارد ارکستر شود رد نشود، منتظر علامت یا فرمان رهبر میماند اما نوازنده نابینا مجبور است با دقت فراوان منتظر میزان مورد نظرش بماند.»

همین مشکلات است که نابینایان را از نواختن در گروهها باز میدارد اما حالا یک پدر و پسر کره ای وسیله ای اختراع کرده اند که به نابینایان کمک میکند فرمانهای رهبر ارکستر را بفهمند. «Kyungho Jeon» اولین نابینایی است که از این باتون جادویی استفاده کرده است. کاری که این مخترعان انجام داده اند این است که باتونی را طراحی کرده اند که به جایی از بدن نوازنده متصل میشود و قادر است فرمانهای رهبر را از طریق ویبره یا لرزش به اطلاع نوازنده برساند. تعداد و جهت لرزشها مفاهیم مختلف را به آگاهی نوازنده میرساند. با جستجوی نام این نوازنده نابینا در اینترنت تصاویر نحوه عملکرد این باتون جادویی را مشاهده خواهید کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *