شناسه خبر: 15897 منتشر شده در مورخ: 1397/10/26 ساعت: 08:40 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 26 دی 1397

روزنامه چهارشنبه 26 دی 1397

سطح علمی معلمان مدارس استثنایی از سایر مدارس بالاتر است - امواج اجازه نمیگیرند - برترین کشورهای دنیا برای بازنشستگی کدامند؟ - افزایش مستمری معلولان در گیر و دار بیمها و امیدها - تمرکز وزارت بهداشت بر پیشگیری - فارس میزبان اردوی استعدادیابی فوتبال پنج نفره - سرقت از فروشندگان اینترنتی گوشی تلفن همراه

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 26 دی 1397

9 جمادی الاول 1440

16 ژانویه 2019

سال بیست و سوم شماره 6051

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

سطح علمی معلمان مدارس استثنایی از سایر مدارس بالاتر است 2

امواج اجازه نمیگیرند 4

برترین کشورهای دنیا برای بازنشستگی کدامند؟ 6

افزایش مستمری معلولان در گیر و دار بیمها و امیدها 9

تمرکز وزارت بهداشت بر پیشگیری 14

فارس میزبان اردوی استعدادیابی فوتبال پنج نفره 16

سرقت از فروشندگان اینترنتی گوشی تلفن همراه

اطلاعرسانی

 

 

 

............ویژه

* سطح علمی معلمان مدارس استثنایی از سایر مدارس بالاتر است: معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از بالا بودن سطح علمی معلمان مدارس استثنایی از سایر مدارس خبر داد. محسن غفوریان، معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنائی این افتخار را دارد که اعلام کند، تراز مدارک تحصیلی در سطوح لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در مدارس استثنایی بسیار بالاتر از مدارس عادی است. یعنی رشد علم در این مدارس نه تنها متوقف نیست، بلکه پیشرو نیز هست. وی افزود: سیاست سازمانی ما این است که اطلاعات، علم و توان فنی همکاران ما باید دائماً به روز شود. بر این اساس هر ساله بالغ بر ۶۵ دوره تخصصی را در تهران به صورت متمرکز برای معلمان مدارس استثنایی کشور برگزار میکنیم. در کنار این دوره ها مطالب علمی و آخرین پژوهشهای انجام شده در حوزه آموزش و پرورش استثنایی را در قالب نشریه علمی–ترویجی به صورت دوماهنامه نیز به مدارس ارسال میکنیم. غفوریان ادامه داد: همچنین نرم افزارها و جلسات گروههای آموزشی، جشنواره الگوهای برتر تدریس که در سطح سازمان در حال انجام است، مبین این است که معلمان ما نه تنها تراز علمیشان نسبت به معلمان مدارس عادی کمتر نیست، بلکه ادعا میکنم بیشتر هم هست.

* قانون حمایت از حقوق معلولان درست اجرا نمیشود: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: قانون جامع حمایت از معلولان جسمی و حرکتی در سال ۸۳ به تصویب مجلس رسیده است، اما این قانون در کشور به درستی اجرا نمیشود.

حسینعلی شهریاری اظهار کرد:

متأسفانه دولت تا به امروز در اجرای قانون حمایت از معلولان خیلی ضعیف عمل کرده است و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی برای این افراد از نظر اشتغال و زندگی اجتماعی آنها شده است.

 

 

...........سیاسی

* امواج اجازه نمیگیرند. رئیس جمهوری با بیان اینکه در معنویت و کارزار مبارزه با تبلیغات دشمن شرایط بسیار دشواری داریم، گفت که امواج فناوری از ما اجازه نمیگیرند و باید در فضای مجازی فعال باشیم.

* در حالی که فرزند مهدی کروبی میگوید از دو ماه پیش تغییراتی در وضعیت محصورین به وجود آمده، اما میرمحمود موسوی، برادر میرحسین موسوی تأکید دارد تغییری در وضعیت برادرش و زهرا رهنورد حاصل نشده است و حصر آنان مانند قبل ادامه دارد.

* حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور گفت: نتایج بررسی تیم کارشناسی قضایی در خصوص ادعای اسماعیل بخشی، نشان میدهد این ادعاها کذب بوده است.

* حسین مظفر درباره بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: طرح استانی شدن انتخابات که در سیاستهای کلی نظام که پیشنهادی مجمع هم بوده، از سوی مقام معظم رهبری تا کنون ابلاغ نشده است.

 * سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی معتقد است: برای حل رفع نقص در روند قانونگذاری در کشور باید به تشکیل مجلس دوم فکر کنیم. «حسین مرعشی» گفت: مجلس دوم میتواند تحت عنوان «مجلس نخبگان» یا «مجلس سنا» و از ادغام و ترکیب مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی نهادهای دیگری که قانونگذاری میکنند، تشکیل شود که انتخابات آن میتواند استانی برگزار شود. مرعشی با استانی شدن انتخابات موافق نیست و معتقد است که «انتخاب نماینده های مجلس به همین شکل کنونی باقی بماند، بهتر است.

 * رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: وقتی بگوییم قاضی توطئه و تبانی کرده یا بر اثر فشار از سمت مسئولان دستگاه قضایی رأی داده، توهین، بلکه در مواردی افتراست. کسی که رأی دادگاه را پاره میکند یا میسوزاند، به قانون و قوه قضاییه آشکارا توهین کرده است.

 

............گزارش روز

* برترین کشورها برای بازنشستگی کدامند؟ بازنشستگی دورانی است که مردم برای آن نقشه های زیادی دارند، ولی اغلب مواقع به دلیل هزینه های بالای زندگی طرحها و نقشه های آنها اجرایی نمیشود. مجله اینترنشنال لیوینگ اخیراً گزارش شاخص جهانی بازنشستگی را منتشر کرده و ده کشوری را که برای بازنشستگان بهترین وضعیت را ایجاد کرده اند، معرفی کرده است. این نشریه نوشته: برای معرفی بهترین کشور برای زندگی بازنشستگان فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته شده است؛ از جمله اینکه  وضعیت آب و هوایی کشور چگونه است؟ زندگی در یک منطقه بسیار سرد برای بازنشستگان مطلوبیتی ندارد؛ زیرا باعث میشود آنها روزهای طولانی در خانه باشند و نتوانند به راحتی در محیط خارج از خانه تردد کنند. از طرف دیگر سبک زندگی مردم محلی در کشور، هزینه های زندگی، سطح و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی، شرایط اخذ ویزا و اقامت دائم در آن کشور، در نهایت سهولت یا سختی ورود به کشور برای افراد تازه وارد، از جمله مسائلی است که در تهیه شاخص، مد نظر قرار گرفته است، ولی وزن برخی از این فاکتورها بیش از فاکتورهای دیگر بود. مثلاً وزن هزینه های زندگی و شرایط آب و هوایی بیشتر از فاکتورهای دیگر بوده است؛ زیرا زندگی مردم را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد. طبق این گزارش در سال ۲۰۱۹ میلادی پاناما بهترین کشور دنیا برای بازنشستگان است و کشورهای کاستاریکا و مکزیک و اکوادور و مالزی در رده های دوم تا پنجم قرار دارند. دلیل انتخاب پاناما به عنوان بهترین کشور برای بازنشستگی این است که این کشور دارای آب و هوای گرمی است و تازه واردان با استقبال گرم مردم محلی رو به رو میشوند. از طرف دیگر، نرخ پایین مالیات و هزینه بسیار پایین زندگی در این کشور باعث شده است تا پاناما به عنوان بهشتی برای بازنشسته ها معرفی شود. از طرف دیگر قوانین زیادی در این کشور وجود دارد که مزایای درمانی زیادی در اختیار بازنشسته ها قرار میدهد و افراد سالمند میتوانند از تخفیفهای زیاد برای خرید دارو و دریافت خدمات درمانی برخوردار شوند. کشورهای کلمبیا، پرتغال، پرو، تایلند و اسپانیا در این رده بندی به عنوان کشورهای دیگری که بهترین شرایط را برای بازنشستگان دارند، معرفی شده اند. اسپانیا و پرتغال تنها کشورهای اروپایی موجود در این فهرست هستند و دلیل انتخاب این کشورها هزینه پایین زندگی در آنها است. اسپانیا هر ساله میلیونها توریست دارد که تنها برای استراحت و استفاده از آفتاب مدیترانه ای وارد این کشور میشوند، اما برای بازنشسته ها استاندارد بالای زندگی و هزینه پایینتر زندگی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی مزیت اصلی محسوب میشود. در مالزی که پنجمین کشور این فهرست است، طبیعت زیبا و آب و هوای گرم یکی از مهمترین دلایل است. نکته مهم دیگر این گزارش اینجاست که از میان ده کشور مناسب برای بازنشستگی، تنها دو کشور در قاره آسیا و دو کشور در اروپا واقع شده اند و بقیه کشورها در امریکای جنوبی قرار دارند.

............گزارش ویژه

* افزایش مستمری معلولان در گیر و دار بیمها و امیدها: روز گذشته بخش اول گفتگو با سیامک رسایی، کارشناس امور رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور را که به بحث افزایش مستمریها در سال آینده پرداخته بود، خواندید. رسایی در ادامه صحبتهایش به بخشهایی از قانون اشاره میکند که اجرای آنها بر دوش دیگر دستگاههای اجرایی کشور است. او میگوید: «در بودجه سازمان بهزیستی به بخشهایی از قانون حمایت از حقوق معلولان که اجرای آن بر دوش نهادهای دیگر است هم توجه شده و برای آن منابعی را در نظر گرفته اند. به عنوان مثال درفصل سوم ماده 6 قانون حمایت از حقوق معلولان آمده است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به گونه ای تأمین نماید که علاوه بر تأمین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد. اجرای این بخش از قانون رقم بودجه ای بالایی را نیاز دارد که بعد از آن باید در شورای عالی بیمه به تصویب برسد تا معلولان بتوانند از دفترچه های بیمه ایشان برای خدمات توانبخشی استفاده کنند. جدا از این تکلیف که بر دوش وزارت بهداشت گذاشته شده است، در سازمان بهزیستی منابعی را برای این بخش در نظر گرفتیم. البته منابعی هم که برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده است نمیتواند جوابگوی اجرای صد درصد ماده های قانون حمایت از حقوق معلولان باشد، بلکه با توجه به بودجه تعیین شده در هر بخش، 30 تا 40 درصد از موارد قابل اجراست.» با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کاهش بودجه در دولت، چرا برای اجرای قانون بازه زمانی در نظر نگرفته اند؛ مثلاً بازه ای چهار ساله برای اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان؟ «این ضعف قانون است و باید در متن قانون به آن اشاره میشد که قانون حمایت از حقوق معلولان که بار مالی سنگینی را بر دوش دولت میگذارد، باید ظرف چهار سال به طور کامل اجرا شود. در این قانون بخشهایی وجود دارد که اجرایی شدن آنها کمک شایانی به معیشت معلولان میکند که نیازمند تأمین اعتبارات مناسب است. سازمان بهزیستی یک میلیون و چهارصد هزار معلول ثبت شده دارد که چیزی حدود 670 هزار نفر از آنها معلول شدید و خیلی شدید هستند؟

در متن قانون حمایت از حقوق معلولان آمده است: دولت مکلف است کمک هزینه معیشت معلولان شدید و خیلی شدید نیازمند را که فاقد شغل و درآمد هستند، به میزان حد اقل دستمزد تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید. حال سؤال اینجاست: آیا ما منابع آماری درست و دقیقی از تعداد معلولانی را که دارای این شرایط هستند داریم؟ «در حال حاضر حدود 110 هزار نفر از معلولان شدید در مراکز شبانه روزی و روزانه بهزیستی نگهداری میشوند که مقرر شده است در سال آینده بین 600 تا یک میلیون تومان یارانه به آنها تعلق گیرد. به این گروه از معلولان یا باید یارانه نگهداری پرداخت شود یا حد اقل دستمزدی را که در قانون به آن اشاره شده است، بدهند.
با نظر کارشناسان 300 میلیارد تومان برای پرداخت مستمریشان در سال آینده پیشبینی شده است. این مبلغ جدا از 20 درصد افزایش سالانه مستمری است. اگر مستمری هر فرد معلول شدید و خیلی شدید را 145 هزار تومان در سال 97 حساب کنیم، میتوانیم در سال آینده این مبلغ را دو برابر کرده و با آن افزایش 20 درصد مبلغ قابل توجهی به این گروه پرداخت شود. اما هنوز هم این مستمری تا رسیدن به یک پایه حقوق فاصله خواهد داشت که امیدواریم در سالهای آینده این مبلغ را به یک پایه حقوق ذکر شده در قانون برسانیم. اما به شرط داشتن اطلاعات آماری دقیق از شرایط این قشر از جامعه.»

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان که به بحث معیشت معلولان شدید و بسیار شدید فاقد شغل و درآمد پرداخته است، آیا در سال 98 قابلیت اجرا دارد؟
«همه معلولانی که مستمری دریافت میکنند، شامل افزایش 20 درصدی که قبلاً توضیح دادم میشوند. ما قابلیت این را داریم که این 20 درصد را به 50 درصد افزایش دهیم، اما به شرط داشتن پایگاه آماری دقیق که مشخص شود چه تعداد از معلولان نیازمند این خدمت هستند. اگر قرار شود به همه آمار 670 هزار معلول شدید و خیلی شدید مستمری بر اساس یک پایه حقوق داده شود، رقمی که باید برای آن پیشبینی شود چهار برابر بودجه سالانه بهزیستی خواهد بود که ظرفیت اعتبارات دولت کشش چنین مبلغی را نخواهد داشت. اگر بخواهیم با توجه به قانون تصویب شده صحبت کنیم، از نظر حقوقی حق همه معلولان است قانونشان کامل و جامع در سال آینده اجرایی شود، اما برای اجرایی کردن این قانون باید قدم به قدم پیش رویم؛ چرا که اجرای کامل آن در سال 98 بودجه سنگینی را میخواهد که پرداخت آن در توان دولت نیست.» (ادامه دارد)

 

 

 

...........بهداشت و سلامت

* تمرکز وزارت بهداشت بر پیشگیری: معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: توسعه زیرساختها در حوزه بهداشت طی سالهای اخیر، بستر را برای ادامه مسیر پیشگیری هموار کرده است. در دوره جدید تمرکز وزارت بهداشت بر خدمات پیشگیری خواهد بود. علیرضا رئیسی افزود: در زمینه سخت افزاری و ساخت و تجهیز و نوسازی مراکز بهداشت و راه اندازی سامانه ها اقدامات مناسبی انجام داده ایم و در حال حاضر باید هماهنگی بیشتری با حوزه های دیگر وزارت بهداشت، از جمله معاونت درمان اتفاق بیفتد تا بتوانیم ارتباطات مناسبی بین سطوح یک، دو و سه خدمات سلامت برقرار کرده و برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را عملیاتی کنیم. وی ادامه داد: یکی از آسیبهای اجرای برنامه پزشک خانواده، موضوع عدم ارتباط نرم افزاری بین سطوح خدمات سلامت است. برای اجرای نظام ارجاع باید سیستم در سطح یک (خدمات اولیه سلامت) آماده باشد که البته این اتفاق افتاده است و مردم برای دریافت خدمات بیشتر باید به سطوح دو و سه خدمات درمانی نیز مراجعه کنند که این سطوح زیر نظر معاونت درمان قرار دارند. همواره تأکید شده که نظام ارجاع باید در حوزه درمان و سطح دو و سه خدمات سلامت دنبال شود. زیرا بیمارستانها، پزشکان متخصص، کلینیکها، بخش خصوصی و پاراکلینیک زیر نظر معاونت درمان قرار دارد.

* استفاده از پایانه فروشگاهی در مشاغل پزشکی اجباری شد: یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، کلیه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت یا نظام پزشکی صادر شده است مکلف هستند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند تا مشخص شود چه میزان درآمد دارند و به نسبت آن باید مالیات بپردازند. جلال میرزایی افزود: این الزام از ابتدای سال ۹۸ خواهد بود.

 

 

..............ورزشی

* فارس میزبان اردوی استعدادیابی فوتبال پنج نفره: کادر فنی تیم ملی فوتبال 5 نفره نابینایان که جهت تقویت و معرفی افراد جدید به تیم ملی سه مرحله اردوی استعدادیابی را پشت سر گذاشته است، در چهارمین مرحله اردوی استعدادیابی که از 28 دی در فارس آغاز میشود، علیرضا ایزدی، مرتضی کریمی، علیرضا رضایی، سید ایوب حسینی، علیرضا بخت، سامان اجرتدست، سجاد مختارآبادی، محمد امین رحیمزاده، علی اصغر اکبر مقدم، مهدی طالعی، امیررضا کریمزاده، محمد نادری، محمدرضا نصرتی، آریا قهرمانی و سجاد سعید به تیم ملی دعوت شده اند. جواد فلفلی به عنوان سرمربی، امیرحمزه زارع، محمدرضا شاددل و مهدی نجم الدین به عنوان مربی، تیم فوتبال 5 نفره نابینایان را هدایت و رهبری میکنند تا زبده ترین افراد را به تیم ملی معرفی کنند. این مرحله از اردو، چهارم بهمن ماه به پایان میرسد. تیم ملی کشورمان خود را برای پارالمپیک توکیو آماده میکند.

* ثبت نام 186 هزار نفر برای فعالیت داوطلبانه در پارالمپیک توکیو: کمیته برگزاری بازیهای المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو اعلام کرد تا کنون بیش از 186 هزار نفر ثبت نام کرده اند تا به عنوان داوطلب در این رویداد حضور داشته باشند. داوطلب شدن (والنتیری) فرآیندی است که هر فرد فقط یک بار میتواند آن را تجربه کند که نقش ویژه ای نیز در برگزاری با کیفیت رویدادهای بزرگ ورزشی مانند پارالمپیک دارد. این موضوع با گذشت زمان جایگاه ویژه ای پیدا کرده و هر روز نیز بر دامنه اهمیت آن افزوده میشود. بر اساس اعلام مقامات رسمی، 63 درصد درخواستها توسط بانوان و 37 درصد توسط آقایان صورت گرفته است. در این میان، 63 درصد متقاضیان را ژاپنیها تشکیل میدهند و باقی افراد نیز از دیگر کشورهای جهان هستند. حضور پررنگ داوطلبان در مسابقات پارا آسیایی جاکارتا، سهم عمده ای در راستای برگزاری هرچه بهتر مسابقات ایفا کرد.

 

 

..............حوادث

* سرقت از فروشندگان اینترنتی گوشی تلفن همراه: مرد سابقه دار که طعمه هایش را از یک سایت اینترنتی فروش کالا شناسایی میکرد، از سوی پلیس دستگیر شد. چندی قبل مرد جوانی با شکایت به پلیس از سرقت گوشی تلفن همراهش خبر داد. او گفت: آگهی فروش تلفن همراهم را در سایت اینترنتی گذاشتم. مردی با من تماس گرفت و برای ساعت 9 شب قرار گذاشت. به آدرسی که خریدار گفته بود رفتم و حدود ۱۰ دقیقه بعد مردی 30 ساله به محل قرار آمد. او هزینه گوشی تلفن همراهم را با تراول چک پرداخت کرد و قرار شد مابقی آن را هم به حسابم واریز کند. اما به خانه که رسیدم متوجه تقلبی بودن تراول چکها شدم، پولی هم به حسابم واریز نشد. به دنبال شکایت مرد جوان تحقیقات آغاز شد و در ادامه بررسیها، کارآگاهان شکایتهای مشابهی نیز دریافت کردند که در تمامی آنها، سارق به همین شیوه مالباختگان را شناسایی کرده و در محل قرار به بهانه اینکه پول را از طریق گوشی تلفن همراه واریز کرده است، از فروشنده میخواست تا موجودی حساب خود را چک کند یا اگر گوشی مورد نظر جعبه نداشت وی فروشنده را به بهانه آوردن جعبه گوشی به خانه میفرستاد و در همین فرصت متواری میشد. در ادامه تحقیقات، کارآگاهان پلیس آگاهی با بهره گیری از اقدامات ویژه پلیسی و همچنین بررسی تصاویر به دست آمده از دوربینهای مداربسته محلهای سرقت، موفق به دستگیری متهم شدند. وی پس از مواجهه حضوری با مالباختگان در اعترافات خود گفت: سوژه های خود را در سایتهای فروش اینترنتی انتخاب میکردم و با ظاهری آراسته و با خودرو پژو پرشیا سفید رنگ یا پراید سفید رنگ سر قرار میرفتم تا اعتمادشان را جلب کنم. این سارق ۲۷ ساله که مجرد و دارای سه فقره سابقه کیفری است، در اعترافات خود به بیش از ۲۰ مورد سرقت به این شیوه اعتراف کرد و عنوان داشت که در چندین فقره نیز با استفاده از تراول چکهای جعلی اقدام به کلاهبرداری کرده است.

 

............اطلاعرسانی

* جامعه نابینایان آذربایجان شرقی در نظر دارد کلاسهای آموزشی آشنایی با طب سنتی در 16 جلسه، آموزش آشپزی با بیش از 20 نوع دسر و غذا در 8 جلسه، آموزش بافتنی و قلاببافی در 30 جلسه، آموزش اندروید و نرم افزارهای مختلف در 10 جلسه و کارگاههای آموزشی یک روزه شامل روانشناسی، ژنتیک، یوگا و... را برگزار نماید. برای ثبت نام میتوانید با دفتر جامعه نابینایان با شماره تلفن 09144055630 و 04136568101 تماس حاصل نمایید. مهلت ثبت نام فقط سوم بهمن ماه 97 انجام میشود.

* هیئت عزاداران حسینی برگزار میکند: سفر زیارتی مشهد مقدس در تاریخ 12 اسفند ماه 97 به مدت 4 روز و سه شب. مهلت ثبت نام تا پایان 10 بهمن ماه. هزینه سفر برای فرد نابینا که تا کنون به سفر زیارتی مشرف نشده است به مبلغ 40 هزار تومان و افرادی که به مدت چهار سال مشرف نشده اند 110 هزار تومان است. تلفن تماس: 09121333790-09120242139 آقای مرشدی

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *