شناسه خبر: 15894 منتشر شده در مورخ: 1397/10/26 ساعت: 08:43 گروه: اجتماعی  
اجرای حداکثری قانون حمایت از معلولین را در اولویت کاری بهزیستی قرار داده‌ایم

اجرای حداکثری قانون حمایت از معلولین را در اولویت کاری بهزیستی قرار داده‌ایم

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان اولین سفر استانی خود به خراسان رضوی، در خصوص نتایج این سفر و برنامه‌های اولویت‌دار سازمان بهزیستی کشور با خبرنگاران گفتگو کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی سازمان بهزیستی «وحید قبادی نا» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در ابتدای سخنانش از «آیت‌الله علم‌الهدی» نماینده‌ی ولی فقیه و امام جمعه‌ی مشهد، «علیرضا رزم حسینی» استاندار، مدیران بهزیستی خراسان رضوی و رؤسای مراکز غیر دولتی و تشکل‌های معلولین استان تقدیر و تشکر کرد.

قبادی دانا در تشریح برنامه‌اش برای ادامه‌ی این سفرها گفت: این سفر به عنوان مطلع سفرهای استانی مدیران ارشد بهزیستی کشور، به میمنت ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) با زیارت مضجع شریف امام هشتم(ع) و دیدار با مسؤولان این استان انجام شد و در آینده نیز این سفرها به تمام استان‌های کشور انجام می شود.

وی ادامه داد: در این سفر دو روزه، دیدارهایی با مسؤولان و مدیران مراکز خیریه‌ی تحت پوشش بهزیستی، مراکز غیر دولتی که خدمات مددجویان را بر عهده دارند و نمایندگان تشکل‌های معلولین، همکاران ستادی ما در بهزیستی خراسان رضوی و رؤسای بهزیستی شهرستان‌های استان صورت گرفت و مشکلات و دغدغه‌های این عزیزان را با حوصله و دقت گوش کردیم و همچنین از مراکز حاکمیتی و غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی، بازدیدهایی صورت گرفت و با مددجویان، کارکنان و مدیران این مراکز گفتگوهایی انجام شد.

تعامل با شرکای اجتماعی از اولویت های سازمان بهزیستی است.

 قبادی دانا افزود: همین محتوا در سایر سفرهای استانی اینجانب و همکارانم جاری و ساری خواهد بود و تلاش خواهیم کرد شرکای اجتماعی، در بخش‌های مختلف را به صورت عملی در برنامه‌ریزی‌ها، تصدی‌گری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های بهزیستی در وظایف و مأموریت‌های محوله، مشارکت دهیم.

بنیاد ژنتیک، ظرفیتی برای شرق کشور

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه اذعان کرد: بازدید از بنیاد ژنتیک خراسان رضوی در راستای ارزیابی ظرفیت‌های استان در زمینه‌ی پیشگیری از معلولیت‌ها انجام گرفت که با مسؤولان و کارشناسان این بنیاد در مورد مشکلات و دغدغه‌های آنان گفتگوهای خوبی داشتیم.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل طرح شده، موضوع بیمه‌ی خدمات مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک از سوی آنان بود که ما گفتیم نمی‌توانیم به بحث بیمه‌ی آن ورود کنیم اما تلاش می‌نماییم از طریق مراکز قانون‌گذاری و اجرایی کشور، رایگان‌کردن آزمایش‌ها را که خیلی هم گران و هزینه‌بر است برای مددجویان بهزیستی، خانواده‌های پرخطر، خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر و به تدریج سایر شهروندان، عملیاتی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیتی که در این بنیاد و سایر مراکز تحت نظارت استان در زمینه‌ی پیشگیری از معلولیت‌ها وجود دارد برای پوشش نیازهای شرق کشور ظرفیت خوبی است و تلاش می‌کنیم آن را به نحو مقتضی، تقویت نماییم.

  • هتل تراز معلولین مشهد در سال 98 بهره‌برداری می‌شود

قبادی دانا؛ در ادامه‌ی سفر از اولین هتل تراز معلولین در سطح کشور که توسط یکی از نیکوکاران یزدی در مشهد در حال ساخت است بازدید کرد و گفت: این پروژه بسیار ارزشمند است و در سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: این هتل به صورت الگو به عنوان هتل تراز معلولین و هتل دوستدار معلولین بهره‌برداری و گواهینامه‌ی دوستدار معلولین از سوی سازمان بهزیستی به آن اعطا می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در این خصوص اذعان کرد: ما در موضوع مناسب‌سازی، برنامه‌ی گسترده‌ای داریم که یکی از آنها، اعطای گواهینامه‌ی فضای دوستدار معلولین به سازندگان واحدها، اماکن دولتی، مراکز عمومی و همه‌ی مجموعه‌هایی که در بخش دولتی و خصوصی مشغول ساخت و ساز و احداث ابنیه و ساختمان‌ها هستند می‌باشد.

وی با بیان اینکه گواهینامه فوق که دارای پیوست‌های تشویقی است افزود: مطابق آیین‌نامه‌ای که در این زمینه ابلاغ خواهد شد به کسانی تعلق می‌گیرد که در ساخت و ساز، ضوابط تدوین شده از سوی سازمان بهزیستی در زمینه‌ی دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت به فضاهای شهری مورد نیاز را به طور کامل رعایت کنند.

وی ادامه داد: هتلی که با همین شرایط در مشهد در دست احداث است برای اولین بار در کشور این امکان را فراهم می‌کند که خانواده‌های معلولین عزیز، بتوانند به همراه فرزند یا بستگان معلول‌شان به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شوند و بدون دغدغه‌ی نیازهای دسترسی معلول به فضاهای مورد نیاز، از این هتل و امکانات خوب آن بهره‌مند شوند.

 
  • قانون ایران از کنوانسیون بین‌المللی معلولین مترقی‌تر است

    قبادی دانا تأکید کرد: این پروژه و سایر فضاهای دوستدار معلولین، نافی طرح‌های تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت نخواهد بود و به تدریج دسترس‌پذیری تمام اماکن و محیط‌ها را در برخواهد گرفت، همچنین بهره‌برداری از این هتل زمینه‌ را برای تکمیل چرخه‌ی حضور حداکثری معلولین در جامعه فراهم می کند.

وی دسترسی‌پذیری تدریجی و زمان‌بندی شده‌ ناوگان حمل و نقل در سطح درون شهری و برون شهری در سراسر کشور، را قدم بعدی سازمان بهزیستی در راستای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت برشمرد و گفت: ما به دنبال اجرای حداکثری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت هستیم که به نظر ما از کنوانسیون بین‌المللی حقوق معلولین نیز مترقی‌تر است.

وی در ادامه بیان کرد: در زمینه‌ی مناسب‌سازی علاوه بر الزامات قانونی که راهگشای دستگاه‌ها است، تشویق‌ها و حمایت‌هایی هم برای اماکن و شرکت‌های سازنده و نهادهایی که زمینه‌‌ی ایجاد فرصت‌های برابر را برای افراد دارای معلولیت فراهم می‌کنند در نظر گرفته خواهد شد. همچنین از فعالان بخش خصوصی و شرکای اجتماعی بهزیستی خواست این فرصت را غنیمت شمرده و در زمینه‌ مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری، پیشگام شوند.

  • فرایند فرزندخواندگی تا حد امکان تسهیل می‌شود

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص نتایج بازدید از شیرخوارگاه علی‌اصغر(ع) گفت: در بازدید از شیرخوارگاه، مدیران بهزیستی و شیرخوارگاه، دغدغه‌هایی در زمینه‌ی بیمه‌ی درمان بستری نوزادان داشتند که به دلیل نداشتن کد شناسایی و اوراق هویتی، در این زمینه دچار مشکل هستند.

وی با بیان اینکه رفع این مشکل با رایزنی با سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت انجام خواهد شد گفت: اطمینان داریم که در این زمینه به یک راهکار توافقی با این سازمان‌ها دست خواهیم یافت تا تأمین هزینه‌های سنگین درمان نوزادان رها شده به کانال قانونی خودش برگردد و از دوش بهزیستی برداشته شود.

قبادی دانا تأکید کرد: مسئله‌ی دیگری که در شیرخوارگاه به آن اشاره شد بحث ورودی‌های زیاد این مرکز و لزوم تسهیل فرایند فرزندخواندگی بود که گویا خراسان رضوی، تجربیات موفقی در این زمینه دارد که باید الگوی کشور هم قرار گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: مقرر شد این تجربیات بصورت مدون برای بهزیستی کشور ارسال شود تا پس از بررسی کارشناسی، در سطح کشور اجرایی شود و چنانچه نیاز به اصلاح قانون یا مصوباتی در هیأت دولت یا سایر مراکز دارد این مراحل نیز انجام گیرد تا فرایند فرزندخواندگی تا حد امکان تسهیل گردد.

وی گفت: باید شرایطی فراهم کنیم که تمام خانواده‌های علاقه‌مند به داشتن فرزندخوانده با حداقل درگیری‌های قانونی بتوانند به خواسته‌ی خود برسند و ورودی‌های رو به ازدیاد مراکز و شیرخوارگاه‌ها نیز چاره‌سازی شود.
 

  • پنج آسیب اجتماعی در اولویت کاری بهزیستی

عضو شورای اجتماعی کشور در خصوص نتایج این سفرش در زمینه‌ی کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی گفت: این مسئله، دغدغه‌ی مقام معظم رهبری است و به همین منظور در اولویت کارهای سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در همان پنج آسیبی که از سوی ایشان در اولویت کاری قرار گرفته ورود علمی و تخصصی خواهد داشت و بخصوص در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌ی کلان‌شهرها به برنامه‌های پیشگیری و توانمندسازی که بر تمام برنامه‌های بهزیستی سایه دارد اقدام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در همین زمینه، استاندار خراسان رضوی که سوابق جهادی و علمی نیز دارند، پیشنهادات خوبی مطرح کردند و مقرر شد با همکاری مدیرکل بهزیستی استان، این پیشنهادات با یک‌سری اصلاحات، به اجرای یک طرح عملیاتی کارآمد و اثربخش در حاشیه‌ی مشهد منجر شود.

 

  • عملکرد مؤسسات خیریه شفاف‌سازی می‌شود

قبادی دانا در زمینه‌ درخواست‌های مسؤولان و مدیران مراکز غیر دولتی در زمینه‌ی مالیات، بیمه و سایر مطالبات بخش‌های دیگر گفت: در این زمینه، برنامه‌هایی طراحی شده و سامانه‌هایی در حال برنامه‌ریزی در سطح کشور است که بتوانیم شفافیت عمل این مؤسسات را به همه‌ی دستگاه‌ها نشان دهیم و این دستگاه‌ها نیز نگاهی واقع‌بینانه به این مراکز و مؤسسات داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شفاف سازی در عملکرد مالی موسسات خیریه و خصوصی منجر به اعتمادسازی و رفع مشکلات می شود اظهار کرد: در زمینه‌ی شفاف‌سازی عملکرد سازمان، در ماه‌های آینده از سامانه‌هایی رونمایی می‌شود که قراردادها، توافقات، تفاهم‌نامه‌ها، ساختارهای اداری و تشکیلاتی و نحوه‌ی تعامل با مؤسسات و شرکت‌های خصوصی را به صورت شفاف در مرئای نظارت مردم قرار می‌دهد.

 

وی در ادامه از دیدار با نماینده‌ی ولی فقیه و امام جمعه مشهد و استاندار خراسان رضوی ابراز خوشحالی کرد و گفت: در دیدار استاندار، ایشان برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و رفع موانع اجرایی در این زمینه اعلام آمادگی کرد که بسیار ظرفیت خوبی برای اجرای این برنامه‌هاست.
 

پیشنهادات استاندار و امام جمعه برای بهزیستی

  •  

رئیس سازمان بهزیستی اظهار داشت: استاندار خراسان رضوی که همه‌ی زمینه‌های لازم برای اجرای این برنامه‌ها را فراهم می‌کنند؛ از بهزیستی خواستند که هر مانعی بر سر راه این برنامه‌ها در استان باشد برمی‌دارند.

وی از گفتگوهای خوبی که در  ملاقات با امام جمعه‌ی مشهد انجام شد اشاره کرد و گفت: در این دیدار گفتگوهایی خوبی در زمینه‌ی فعالیت‌های بهزیستی و لزوم مشارکت و همکاری نهادهای مؤثر استان صورت گرفت و مقرر شد «آیت الله علم‌الهدی» از باب توصیه و درخواست مؤکد با آستان قدس در این زمینه رایزنی کنند.

قبادی دانا افزود: آستان قدس رضوی به جهت وظایف ذاتی که در زمینه‌ی زائران حضرت رضا(ع) دارد در فعالیت‌های مرتبط با کودکان خیابان و کار، کودکان یتیم، آسیب‌های اجتماعی و نوزادان رها شده در حرم رضوی، مشارکت فعال خواهد داشت و به بهزیستی کمک خواهد کرد تا این مشکلات به حداقل برسد که امیدواریم شاهد افزایش این مشارکت‌ها در ماه‌های آینده باشیم.

قبادی دانا، در زمینه‌ی مشکلات دریافتی کارکنان بهزیستی گفت: در این سفر با همکاران‌مان در بهزیستی دیدار داشتیم و مقرر شد که مشکلات معیشتی و حقوقی آنها را از طریق دولت پیگیری کنیم. دو راهکار در این زمینه وجود دارد که یکی سختی کار در بهزیستی است و یکی هم اینکه سطح پرداخت‌ها در بهزیستی باید با سایر سازمان‌های وزارت رفاه، همترازی داشته باشد که این موارد را نیز در دولت پیگیری خواهیم کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان با بیان اینکه سال 98 در پهنه‌ی اقتصادی کشور، سال دشواری خواهد بود یادآور شد: نتیجه‌ی سختی‌های اقتصادی، دهک‌های پایین را تحت فشار قرار داده و ورودی‌های بهزیستی اضافه می‌شود که باید با تدبیر دولت محترم و مشارکت خیرین عزیز و با تکیه‌ بر نیروی انسانی ایثارگر و خدوم بهزیستی بر این مشکلات فائق‌ بیاییم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *