شناسه خبر: 15819 منتشر شده در مورخ: 1397/10/22 ساعت: 09:29 گروه: فرهنگی  
بانوی عمارت، روایتی برخاسته از قصه های مادر بزرگ ها

بانوی عمارت، روایتی برخاسته از قصه های مادر بزرگ ها

گزارش ایران سپید از نشتت خبری سریال بانوی عمارت

به گزارش ایران سپید نشست خبری سریال بانوی عمارت با حضور عوامل سریال و اصحاب رسانه در سالن فیض مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد.

من گزیده کار هستم
به گزارش ایران سپید در این نشست عزیز الله حمیدنژاد، کارگردان سریال در ابتدا جای عوامل و دوستانش در تولید سریال را که در این  نشست حضور ندارند خالی دانست و پیرامون شیوه کارش در فیلم سازی اظهار داشت: من گزیده کار هستم. در صورتی که آنچه میخواهم تأمین شود کار میکنم. فرق نمی کند چه میدیومی باشد. چه در سینما و چه سریال همین طور عمل می کنم.
او درباره انتخاب فیلمنامه بانوی عمارت اظهار داشت: فیلمنامه احسان جوانمرد از دل و جان نوشته شده بود و به همین علت در دل مخاطبان نشست. من وقتی فیلمنامه را خواندم، احساس کردم که مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت.
حمیدنژاد در ادامه با اشاره به سختی کار فیلم سازی، خود را دارای وسواسی خاص عنوان کرد و گفت: فیلمسازی کار ساده ای نیست. تمام جزئیات باید دقیق انتخاب شود تا از نظر روحی به مخاطب منتقل گردد. من همیشه وسواس خودم را به عنوان کارگردان دارم. باید تمام جوانب در نظر گرفته شود و اگر مطمئن شدم همه جزئیات مهیاست، کار را ادامه می دهم. کارگردان بانوی عمارت درباره احتمال ساخت فصل دوم این سریال اظهار داشت: ساخت فصل دوم منوط بر این است که مشکلات فصل اول را نداشته و از نظر کیفی به نتیجه لازم رسیده باشیم.
صداقت، مخاطب را پای تلویزیون نگه داشت
بر اساس این گزارش، احسان جوانمرد، فیلمنامه نویس بانوی عمارت، علت نوشتن این فیلم نامه را نشان دادن فرهنگ، تاریخ و ادبیات گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: قرار نبود فضای تاریخی صرف یا سرگرم کننده صرف را خلق کنیم. همواره این نگرانی برای ما بود  مبادا اثری ارائه دهیم که روایتی غیر صادقانه داشته باشد. سعی کردیم الگویی طراحی کنیم. به همین دلیل حجم اطلاعات تاریخی را کم کردیم و بیشتر بر درام متمرکز شدیم. به این هم فکر کردیم اگر تاریخ روایت می کنیم، باید غیر مستقیم باشد. وی بر این نکته تأکید کرد که صداقتی که عوامل سریال در کارشان داشتند، مخاطب را برای تماشای سریال پای تلویزیون نگه داشت: روایت صادقانه باعث شد مخاطب با این سریال ارتباط بگیرد و پای تلویزیون بنشیند. بانوی امارت، اثریست صادقانه که قصه ای مثل پریهای قصه های مادربزرگ ها را روایت می کند. همین عنصر، علاقه مخاطبان را بیشتر کرد.
جوانمرد وفاداری کارگردان در اجرای متن فیلم نامه را ستود و از عزیز الله حمیدنژاد تشکر کرد: جا دارد از تلاش و اجرای وفادارانه آقای حمیدنژاد تشکر کنم. چون اجرای وفادارانه، اثر صادقانه ای ارائه می دهد.
نویسنده فیلم نامه بانوی امارت درباره وجود ما به ازا های تاریخی در این سریال اظهار داشت: هیچ یک از شخصیت های داستان، ما به ازای تاریخی نداشتند. غیر از ناصر الدین شاه، میرزا رضای کرمانی -که در زندان نشان داده شد- و کلنل کاسایفسکی که اداره امننیت شهر را در زمان ترور شاه بر عهده داشت. اما دیگر شخصیتهای داستان حتماً ما به ازای اجتماعی داشته اند. کاری که کردیم این بود که برای تمام طبقات نماینده در نظر بگیریم. ما در طول تاریخ شاهان یا شاهزاده هایی داریم که مخالفان زیادی در دربار داشتند. شازده ارسلان نماینده گروهی از شازده های قاجار یا فخر الزمان نماینده طبقه متوسط بودند.
من به آقای حاتمی و آثارش احترام زیادی قائلم
حمیدنژاد در پاسخ به سؤالی پیرامون شباهت کار او در این سریال با آثار علی حاتمی اظهار داشت: آقای حاتمی صاحب مؤلفه هاییست که من بسیار به آن مؤلفه ها و شخصیت خود ایشان احترام قائلم. اتفاقاً وقتی فیلم تاریخی ساخته می شود، مخاطب در نمونه های اولیه زمینه ذهنی دارد. ما اوایل کار در تمرینات اولیه می دیدیم بازیگران بر اساس زمینه ذهنی که از قبل داشتند، مثلاً آنچه در سلطان صاحب قران دیده اند، کار می کنند. من با این شیوه مخالف بودم و سعی کردم روش فیلم سازی خودم را اجرا کنم.
اگر شرایط مهیا شود، قسمت دوم را می سازیم
در ادامه این نشست، جوانمرد نیز درباره فصل دوم این سریال اظهار داشت: سه نسخه برای فصل دو نوشته شده، اما هیچ توافقی برای انتخاب هر کدام از این ها یا نوشته دیگر پیش نیامده. اگر شرایط فراهم شود، نگارش فصل دوم را شروع خواهیم کرد.
به دنبال صحبت های جوانمرد پیرامون فصل دوم بانوی عمارت، آذرپندار، مدیر پخش شبکه سه اظهار کرد: راجع به فصل دو نه در مورد این سریال، در مورد دیگر سریال های موفق این رویکرد را داریک که اگر به متن یا قصه خوب برسیم و کار بهتری ارائه دهیم و از مخاطب جواب خوب بگیریم، اقدام خواهیم کرد. ولی تا این لحظه هنوز به جمعبنجی نرسیده ایم.
کار تاریخی باید در آرامش تولید شود
حمیدنژاد پیرامون مشکلاتی که در تولید این سریال با آن ها مواجه بود، اظهار داشت: دوست دارم و حق خودم میدانم کار تاریخی را در شرایط آرامی تولید کنم. من سعی کردم مشکلات پیش رو را حل کنم تا با آرامش سر صحنه کار کنم، ولی نمی توانم تضمین کنم عوامل من هم این آرامش را داشته باشدند. در کار های سینمایی هم چنین کرده ام.
یک حسرت در دلم ماند
شبنم فرشادجو، بازیگر نقش مهر النسا در بخشی از این نشست خبری درباره نقشی که ایفا کرده، اظهار داشت: من در تئاتر تجربه قجر داشتم، ولی در تلویزین کار اولم است -البته اگر مختار را در نظر نگیریم-. لحظه مرگ مهر النسا خیلی خوب بود و اگر این بلا سر او نمی آمد، این قدر محبوب نمیشد. نوعی حال خوب بابت این نقش دارم. اما یک حسرت در دلم ماند. در صحنه های پایانی، وقتی خانواده شازده مهیای سفر می شدند، احساس کردم چقدر جای مهر النسا خالیست!
بازگشت رونق سریال های تلویزیون
آذرپندار درباره مدت زمان تولید سریال بانوی عمارت چنین توضیح داد: کار تولید سریال خیلی پیش از این شروع شده بود. خیلی ها مثل آقای تخشید، آقای الماسی و آقای روشنروان زحمت کشیدند. در مقطعی سریال سازی تلویزیون کم رونق شد. برخی بازیگران به همین دلیل فاصله گرفتند یا مهاجرت کردند. روشن کردن چراغ این کار کار راحتی نبود. به هر حال مشکلات مالی وجود داشت. عاوه بر این، باید وضعیت تلویزیون در مقابل رقبای ثروتمندش را هم در نظر گرفت. سریالی مثل بانوی امارت و سریال های قبل از آن که پخششان از تابستان امسال شروع شد، نشان می دهد که از این برهه عبور کردیم. در حال حاضر تلویزیون دو پروژه الف سلمان و موسی را در دست دارد و به دنبال تولید آن هاست.
چهره های جدید برای مخاطب جذاب است
حمیدنژاد در خصوص انتخاب بازیگران سریال بانوی عمارت اظهار داشت: انتخاب بازیگران پر رنگ برای من خیلی مهم است. به رغم این حساسیت، با توجه به تجارب سینمایی ام، دوست دارم همیشه با چهره های جدید و کمتر دیده شده و تازه فیلم بسازم. تلفیق این ها -بازیگران جدید- با بازیگران حرفه ای، کار دشواریست. ضمن اینکه با این کار، چهره های جدید به تلویزیون معرفی میشوند، مثل خانم مؤمن و آقای منظور. انتخاب من بر اساس شخصیت هاییست که از داستان دریافت میکنم. اگر یک بازیگر ساختار ذهنی ام را بهم بریزد، زیر بار انتخابش نمی روم.
من و شما در نوع درام باهم اختلاف داریم
احسان جوانمرد در پاسخ به نقد ایران سپید در خصوص وجود ضعف هایی در ساختار روایی داستان سریال، مثل برملا شدن زود هنگام راز حضرت والا، وجود برخی اسامی که مربوط به امروز است، نبود صور خیال، اظهاار کرد: این نقد شما به اختلاف عقیده من با شما در نوع انتخاب درام برمی گردد. از نظر من شخصیت حضرت والا خیلی هم زود برملا نشد، چون به قسمت های پایانی سریال نزدیک شده بودیم. درباره بعضی اسم ها مثل یاور شریفی که شما معتقید این اسم مربوط به امروز و عصر شناسنامه است، می گویم که در همان زمان معدود اسم هایی داشتیم مثل یاور شریفی و می توان نمونه های آن ها را در تاریخ پیدا کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *