شناسه خبر: 15810 منتشر شده در مورخ: 1397/10/22 ساعت: 08:56 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 22 دی 1397

روزنامه شنبه 22 دی 1397

اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در دام عدم همکاریهای میانبخشی - دیدار با اُ هنری - کافه بازار میزبان اپلیکیشنی برای نابینایان میشود - نقطه ها میدوند تا به صفر و یک برسند - جدول حذفی/ با سختترین مشاغل دنیا آشنا شوید

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 22 دی 1397

5 جمادی الاول 1440

12 ژانویه 2019

سال بیست و سوم شماره 6047

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

ولادت با سعادت پیامآور کربلا، حضرت زینب کبری (س) بر همه خوانندگان عزیز گرامی باد

.........عناوین این شماره.......

اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در دام عدم همکاریهای میانبخشی 2

دیدار با اُ هنری 4

کافه بازار میزبان اپلیکیشنی برای نابینایان میشود 7

نقطه ها میدوند تا به صفر و یک برسند 10

جدول حذفی/ با سختترین مشاغل دنیا آشنا شوید 13

 

............سخن هفته

* اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در دام عدم همکاریهای میانبخشی: از کارشناسان و اهل فن زیادی میشنویم که عدم پیشرفت در حل بسیاری از مشکلات، بخاطر عدم وجود قانون نیست؛ بلکه به خاطر عدم اجرای قوانین مرتبط است. به عبارت دیگر ما در کشور قوانین خوب بسیار داریم، اما در عرصه اجرای قوانین و ارزیابی اجرا و نظارت بر حسن تحقق قوانین بسیار مشکل داریم. این مشکلات در مورد اجرای تمام عیار قوانینی که صفت جامع دارند باز هم بیشتر است، زیرا این قوانین طیف متعددی از احکام قانونی را دارند که اجرای آنها تکلیف یک دستگاه نیست و در واقع دستگاههای اجرایی متعددی مسئول اجرای طیف گوناگونی از اهداف هستند. در اینجاست که امر اجرا بیش از هر زمان دیگری با مشکل رو به رو میشود، زیرا در کشورمان همکاریهای میانبخشی و میان دستگاهی بسیار امر نادر و کمیابی است؛ زیرا تحقق همکاریهای میانبخشی هم امری است فرهنگی و به ذهنیت مسئولان دستگاههای مختلف بستگی دارد و هم در فقدان نظارتهای مؤثر دستگاهها از همکاریهای میانبخشی برای اجرای قوانین سر باز میزنند. این ضعف در مورد قانون حمایت از حقوق معلولان بسیار مشهود است. در این قانون دستگاههای اجرایی مختلف تکالیفی دارند و در واقع بهبود سطح زندگی افراد معلول به انجام این تکالیف بستگی مستقیم دارد. مثلاً در امر مناسبسازی شهری وزارت راه و شهرسازی تکالیف مهمی دارد، اما مشکل آن است که نهادی ناظر و با اختیارات کافی و مؤثر باید از این دستگاهها گزارش اجراییشان را طلب کنند. متأسفانه کمتر دیده میشود دو یا سه دستگاه دخیل در امری با یکدیگر همکاری کنند و به دلیل فقدان نهاد عالی نظارت، واداشتن این دستگاهها به همکاری، خود چالش دیگری است. باید امیدوار بود و البته تلاش مؤثر کرد که کمیته هماهنگی امور معلولان هرچه سریعتر تشکیل شود و از مجلس نیز بیش از گذشته خواست که بر حسن اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نظارت کند.

...........چوب الف

* دیدار با اُ هنری: در هر چیزی، داستانی وجود دارد. من برخی از بهترین ایده های داستانهایم را از نیمکت پارکها، تیرهای چراغ برق و دکه های روزنامه فروشی گرفته ام. دوستداران داستان و اهالی مطالعه، حتی اگر کتاب مستقلی از نویسنده شهیر امریکایی «ویلیام سیدنی پورتر» نخوانده باشند، بیتردید در جنگها و مجموعه های داستانی آثاری از او را خوانده اند. مجموعه هایی که با این هدف گردآوری و ترجمه میشوند تا بهترین نمونه های داستان کوتاه را از ادبیات گوشه و کنار دنیا به خواننده معرفی کنند و هیجان و کنجکاوی او را برای پیگیری بعضی از آن نویسندگان و آثارشان بر انگیزند. حتی اگر اهل خواندن داستان کوتاه هم نباشید، حتی اگر گاهی به سراغ جنگهای قدیمی داستان کوتاه نروید، حتی اگر ندانید ویلیام سیدنی پورتر، همان اُ هنری مشهور است، دستکم داستان آخرین برگ و ماجرای هدیه سال نو را شنیده یا فیلمها و نمایشهای ساخته شده بر اساس آنها را تماشا کرده اید. داستان دختری که گمان میکند با افتادن آخرین برگ پاییزی از درخت خانه شان خواهد مرد و پیرمرد نقاش همسایه تصمیم میگیرد آن برگ را روی دیوار حیاط خانه دختر نقاشی کند و داستان همسران فقیری که یکی موها و دیگری ساعت خود را میفروشند تا برای هم هدیه سال نو بخرند. مرد بیخبر از همه جا برای موهای همسرش شانه های جواهرنشان میخرد و زن بیآنکه بداند همسرش دیگر ساعت ندارد، یک زنجیر گرانبها برای ساعت او میخرد. بیگمان این دو داستان چندان زیبا و خاطره انگیز هستند که ما را برای دنبال کردن نویسنده شان ترغیب کنند.

داستانهای اُ هنری عموماً زیبا و لطیفند، با شخصیت پردازیهای دقیق و شور انگیز و اغلب با پایانی غافلگیر کننده. شیوه ای که در ادبیات داستانی به آن داستان لطیفه وار میگویند. اُ هنری، چنانکه در آغاز این یادداشت به نقل از او خواندیم، عموماً شخصیتهای داستانهایش را از میان مردم عادی انتخاب میکند و به جنبه های لطیف و ناپیدای زندگی آنها، به دغدغه ها و نگرانیهایشان، به آرزوها و امیدهایشان میپردازد و با زبانی آمیخته با طنز، چنان از زندگی سخن میگوید که هنوز هم، پس از گذشت بیش از یک قرن، تازگی و طراوت خود را حفظ کرده است. از این منظر داستانهای اُ هنری را به آثار نویسنده صاحبنام فرانسوی، گی دو موپاسان شبیه میدانند. اُ هنری بین سالهای 1862 تا 1910 زیست و داستانهایش نمود گویایی از زندگی امریکایی در پایان قرن نوزدهم و نخستین سالهای دهه بیستم هستند. خوشبختانه چندین مجموعه داستان مستقل از او به فارسی ترجمه شده و از این میان مجموعه های «نان زنان افسونگر» و «آخرین خنیاگر» گویا شده اند. این دو مجموعه داستانهای کوتاه را که پر از داستانهای شگفت و سرگرم کننده و گاه آمیخته با طنزی لطیف هستند، علی فامیان به فارسی ترجمه کرده است. این دو مجموعه توسط انتشارات کتاب نیستان به بازار نشر عرضه شده اند و نسخه گویای آنها در کتابخانه حسینیه ارشاد تهیه شده است. «پرستو ولدخان»

...........فناوریهای امید بخش

* کافه بازار میزبان اپلیکیشنی برای نابینایان میشود: یکی از کار راه اندازترین اپلیکیشنهایی که با استفاده از فناوری گوشیهای هوشمند و با تکیه بر قابلیتهای اینترنت و فضای مجازی در اختیار نابینایان قرار گرفته، اپلیکیشن Be My Eyes است. برنامه ای که هم بر روی سیستم عامل اندروید و هم IOS قابل استفاده است و به کاربران نابینا این امکان را میدهد که از طریق تماس تصویری در بستر اینترنت، با یک داوطلب بینا که قصد کمک به نابینایان را دارد تماسی برقرار کنند و از او کمکهای مرتبط با بینایی دریافت کنند.

تشخیص رنگ لباس، خواندن تاریخ انقضای مواد غذایی، پیدا کردن یک کتاب بینایی از میان کتابها و دهها موقعیت دیگر، همگی از جمله موقعیتهایی هستند که ممکن است ما نابینایان را دست به دامان Be My Eyes کند و الحق هم هیچ فناوری یا ابزاری نمیتواند به خوبی و سادگی این اپلیکیشن کارمان را راه بیندازد. کاربران ایرانی اما برای استفاده از این اپلیکیشن و شناساندنش بین افراد بینایی که قصد داوطلب شدن دارند، با مشکلات عدیده ای مواجه میشوند. یکی از این مشکلات عدیده از تحریمهایی ناشی میشود که کشور ما در چند سال اخیر دچارش شده است. قصه از این قرار است که کاربران ایرانی وقتی میخواهند اپلیکیشن را از مبادی رسمی، یعنی فروشگاه Play بارگیری و نصب کنند، اساساً اپلیکیشنی با این نام در لیست نتایج به آنها نشان داده نمیشود. راهکاری که تا به حال برای رفع این مشکل استفاده میشد، این بود که کاربران ابتدا میبایست حافظه فروشگاه Play را از هر گونه شناسه ای مربوط به ایران پاک کنند و بعد با استفاده از نرم افزارهایی که IP یا شناسه را تغییر میدهند، به Play مراجعه کرده و اپلیکیشن را دانلود کنند. همین پیچیدگی باعث میشد بسیاری از کاربران نابینا یا داوطلبان بینا که از دانش کافی درباره نحوه انجام این فرایندها برخوردار نبودند، قید استفاده از این برنامه را بزنند. اما حالا خوشبختانه فروشگاه ایرانی کافه بازار آخرین نسخه Be My Eyes را در دسترس کاربران قرار داده و دیگر برای دانلود و نصب این اپلیکیشن نیازی به تغییر IP و انجام فرایندهای پیچیده نخواهیم داشت. حالا دیگر کاربران نابینایی که تمایل داشته باشند اطرافیان بینایشان را به حضور داوطلبانه در این اپلیکیشن ترغیب کنند، میتوانند از آنها بخواهند که به سادگی عبارت «چشمانم باش» را در قسمت جستجوی کافه بازار وارد کنند تا اپلیکیشن را پیدا کنند. به این ترتیب مشکل دسترسی به خودِ اپلیکیشن حل خواهد شد، اما آنچه لاینحل باقی میماند، مسأله استفاده از این برنامه است که همچنان باید توضیح داده شود که پیش از ثبت نام یا استفاده، حتماً باید نرم افزارهای تغییر IP فعال شوند. در غیر این صورت، امکان استفاده از برنامه چه به عنوان داوطلب و چه کاربر نابینا، فراهم نخواهد بود.

...........گزارش ویژه

* نقطه ها میدوند تا به صفر و یک برسند: چند وقت پیش، نابینایان جهان چهارم ژانویه را جشن گرفتند؛ چون در چنین روزی لویی بریل فرانسوی، مخترع خط ویژه نابینایان که به نام خود او «بریل» ثبت شد، به دنیا آمد. به مناسبت تولد او، چهارم ژانویه از سوی سازمان ملل به «روز جهانی بریل» موسوم و امسال به ثبت جهانی رسید. امروز و بعد از دو قرن، با وجود اختصاص روزی به نام بریل، خط ویژه نابینایان با دغدغه ها و چالشهایی بویژه در ایران مواجه است. این گزارش چالش های پیرامون خط بریل و دلایل کم توجهی به آن را در میان نابینایان، طی صحبت با چند کارشناس و صاحب نظر از جامعه نابینایان بررسی میکند. ید الله فرزین ستوده، از نخستین دانشآموزان آموزشگاه نابینایان شهید محبی فعلی، بزرگترین آموزشگاه نابینایان در خاور میانه است. او که بعد از اخذ مدرک کارشناسی ادبیات به عنوان معلم در همان آموزشگاه مشغول به تدریس شد، این روزها دوران بازنشستگی را میگذراند. او درباره چالشهای امروز خط بریل، ضمن ابراز تأسف از نبود یک موزه تجهیزات نابینایان میگوید: متأسفانه ما در ایران موزه ای که تجهیزات نابینایان از گذشته تا امروز را نشان دهد، نداریم. فرزین ستوده معتقد است اگر نابینایان بریل نداشته باشند، سواد ندارند: درست است که امروز رایانه کار نوشتن را آسان کرده، اما به وضوح مشاهده میکنیم چقدر غلطهای فاحش در نوشته های نابینایان و حتی افراد بینا وجود دارد. البته که خود نابینایان نسل امروز مقصر نیستند، چون دولت از چاپ کتب بریل حمایت نمیکند. مرکز رودکی هم که این کار را انجام میداد، مدتیست فعالیتهایش متوقف شده. این معلم بازنشسته معتقد است تولید سخت افزارهایی مثل نمایشگر بریل به تنهایی نمیتواند مشکلات خط بریل را برطرف کند: اساساً چنین ابزاری صد درصد نمیتواند مشکلاتی مثل حجیم بودن خط بریل را برطرف کند؛ حتی در کشورهای غربی هم که از فناوریهای نوین استفاده میشود، کار چاپ کتاب همچنان رونق دارد. مشکل حجیم بودن بریل را فقط میشود به روش کوتاه نویسی برطرف کرد. در گذشته حرکتهایی در این زمینه صورت گرفت، اما ادامه دار نبود. ضمن اینکه سخت افزارهایی مثل نمایشگر بریل بسیار گران است و یک دانشجوی نابینا در ایران امکان خرید آن را ندارد. این معلم خوش صحبت که در بین دانشآموزانش به «آقاستوده» معروف است، شیوه های آموزش بریل به نابینایان را هم قدیمی میداند: سال ۵۳ که من دوره آموزش به کودکان استثنایی را گذراندم، بریل را به دانشآموزان یاد می دادند، اما نحوه استفاده و کاربرد آن خط را نمیآموختند؛ حتی جهت یابی را به شکل استاندارد که در دنیاست، یاد نمیدادند. متأسفانه هنوز همین شیوه رایج است و خیلی از کسانی که مدعی آموزش بریل یا جهت یابی هستند، از متد های جدید که در دنیا استفاده میشوند، بی خبرند؛ چون بهای لازم داده نمیشود و کتابهای آموزشی نوین ترجمه نمیشوند تا آنها یاد بگیرند. ادامه دارد...

 

..........کشکول

* جدول حذفی: در جدول حذفی 12 گروه سؤال ارائه شده که هر گروه شامل سه سؤال و سه پاسخ است. پاسخها به ترتیب پنج، چهار، سه حرفی هستند. در هر گروه از سؤالات، اگر از پاسخ اول یک حرف کم کنیم، حروف باقیمانده پاسخ دوم و اگر از پاسخ دوم یک حرف کم کنیم، حروف باقیمانده پاسخ سوم را تشکیل میدهند. در انتها اگر حروف حذف شده پاسخهای اول را به ترتیب مرتب کنیم، رمز اول جدول و اگر حروف حذف شده پاسخهای دوم را به ترتیب بچینیم رمز دوم به دست میآید. رمز جدول نام نویسنده ژاپنی و نام اثری از او است. برای مثال سؤالات گروه اول به این صورت است: (1. گناهان بزرگ 2. زمین لم یزرع 3. چین و چروک) پاسخها به ترتیب: (1. کبایر 2. بایر 3. یرا) که اگر دقت کنید, از کلمه اول حرف ک و از کلمه دوم حرف ب حذف شده اند که ک حرف اول رمز اول و ب حرف اول رمز دوم هستند. شما میتوانید بقیه حروف دو رمز را به صورتی که توضیح داده شد بدست آورید. سؤالات هر گروه: گروه اول: (1. گناهان بزرگ 2. زمین لم یزرع 3. چین و چروک پوست) گروه دوم: (1. پول قدیمی 2. سرزمین 3. خاطر) گروه سوم: (1. سلسله 2. کشوری در قاره سیاه با مرکزیت "نیامی" 3. نور دهنده) گروه چهارم: (1. جرم آسمانی 2. طریقه و روش 3. طناب) گروه پنجم: (1. ناخوش 2. فانی 3. چرک و زخم) گروه ششم: (1. جدار 2. برقرار و پا برجا 3. درخت اعدام) گروه هفتم: (1. نظامی 2. صلح 3. آینده) گروه هشتم: (1. دهانه تیر 2. استان حافظ 3. رود مرزی) گروه نهم: (1. شهری در فارس 2. سرد 3. پارچه معروف یمانی) گروه دهم: (1. حیوان مکار 2. فصل اول 3. سگ بیمار) گروه یازدهم: (1. برگزیدگان 2. نوعی سنگ سخت 3. عقاید و نظرات) گروه دوازدهم: (1. نامی پسرانه 2. برای حفظ سلامتی لازم است 3. شب نیست). برنده این هفته شهناز ذاکری از تهران است. رمز جدول هفته گذشته: هر جا که تویی تفرج آنجاست.

* جدی نگیرید: من مطمئنم بچه طبقه بالایی ما یکی از امیدهای دو و میدانی کشور و حتی جهان میشه؛ خیلی مصممه و از صبح تا شب تمرین میکنه. - دو روزه دارم تو اتاق دنبال جورابام میگردم, پیداش نمیکنم. بوش هستا، اما خودش نیست. – هیچ وقت از مدرسه فرار نکردم! نه که از این بچه خرخونا باشما! نه! چون خیلى چاق بودم نمیتونستم از دیوار مدرسه بالا برم. - یه بار تا ۳ ظهر خوابیده بودم، بابام اومد گفت بلند شو دیگه خرس گنده، عصر شد! از جام پا شدم، بهش گفتم اگر بی هدف از خواب بیدار شدید، بهتر است بخابید... استیو جابز. با دستاش یقه مو گرفت، از پنجره اتاقم منو انداخت پایین و گفت: آدمهای بی ارزش را نابود کنید. هیتلر

* حرفهای تکان دهنده: گروهی محبت را میفروشند برای سیر کردن شکم خود. اینها چقدر احمقند، باید برای خرید محبت از شکم صرف نظر کرد... قدر محبت را بدان، نکند آن را به چیزهای کوچک بفروشی. حب فقط برای خدا و خوبان خداست. محمد اسماعیل دولابی – هر کس دارای چهار خصلت باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود و در حالتی خداوند را ملاقات میکند که از او راضی و خوشنود است. خصلت خود نگهداری و تقوای الهی به طوری که به تواند بدون توقّع و چشم داشتی، نسبت به مردم خدمت نماید. راستگویی و صداقت نسبت به مردم در تمام موارد زندگی. حیا و پاکدامنی نسبت به تمام زشتیهای شرعی و عرفی. خوش اخلاقی و خوش برخوردی با نزدیکان و خانواده خود. امام سجاد (ع)

* با سختترین مشاغل دنیا آشنا شوید: تولید درپوش فاضلاب نیویورک سیتی: مردانی از هندوستان سالیانه ۱۷۵۰ درپوش فاضلاب برای نیویورک سیتی تولید میکنند. تنها تجهیزات ایمنی آنها عینکهای ایمنی است و دمای مواد مذابی که این کارگران هندی به کار میبرند ۲۱۹۰ الی ۲۵۵۰ فارنهایت است. مواد مذاب ممکن است روی بدن آنها پاشیده شده و باعث سوختگیهای عمیقی شود. به همین دلیل این شغل یکی از سختترین شغلهای دنیا محسوب میشود. - معدن سولفور در اندونزی، کوه آتشفشان کاوا ایجن: کوه آتشفشان کاوا ایجن در جزیره جاوه قرار دارد و ارتفاع آن حدود ۲ کیلومتر است. درون این کوه آتشفشان فعال، دریاچه سولفور وجود دارد و کارگران استخراج سولفور بدون لباسهای ایمنی و ماسک کار میکنند. تنها تجهیزات ایمنی آنها دستمال مرطوبی است که دور دهان خود میبندند تا هنگام تنفس، مواد مضر به داخل بدن آنها نفوذ نکند. درآمد این کارگران سختکوش روزانه ۵ دلار است. - نظافتچی فاضلاب، هندوستان: فکر نمیکنم کسی دوست داشته باشد تمام روزش را در چاههای فاضلاب بدبو بگذراند. کارگران فاضلاب ۱۲ ساعت در روز مشغول تمیز کردن لجنها هستند. آنها با وجود اینکه هیچ تجهیزات ایمنی خاصی ندارند و فقط با زیرپوش کار میکنند، روزانه فقط ۵ دلار درآمد دارند. - معدن الماس، سیرالئون: معدن الماس در سیرالئون یکی از کثیفترین شغلهای دنیاست. ارزش الماسهایی که در سیرالئون استخراج شده است، ۳۲۰ میلیون دلار گزارش شده است، اما کارگران معدن درآمد بسیار ناچیزی دارند. منطقه Kono که بیش از ۲۵۰ هزار نفر کارگر معدن دارد، یکی از فقیرترین مناطق کشور به حساب میآید. - معدن نمک، اتیوپی: در صحرای افسردگی داناکیل، مردانی از منطقه Afar اتیوپی وجود دارد که تحمل زیادی در مقابل گرما دارند و یکی از فعالیتهای سنتی آنها استخراج نمک است. دمای هوا در این بیابان بیشتر از ۱۲۵ درجه فارنهایت است و یکی از گرمترین مناطق دنیا به حساب میآید. - تمیز کننده های صحنه های جرم: این افراد باید لکه های خون را از روی دیوار، کف زمین، تخت و حتی از روی اجساد پاک کنند. قسمت سخت شغل آنها مربوط به بوی متعفن در صحنه های جرم است.

* داستان کوتاه: شیطان از کار خود دست میکشد... میگویند روزی شیطان تصمیم گرفت که از کار خود دست بکشد، بنا بر این اعلام کرد که میخواهد ابزارش را به قیمتی مناسب به فروش بگذارد. پس وسایل کارش را به نمایش گذاشت که شامل خودپرستی، نفرت، ترس، خشم، حسادت، شهوت، قدرت طلبی و غیره میشد. اما یکی از این ابزار، بسیار کهنه و کار کرده به نظر میرسید و شیطان حاضر نبود که آن را به قیمت ارزان بفروشد. کسی از او پرسید: این وسیله گران قیمت چیست؟ شیطان گفت: این نومیدی و افسردگیست. پرسیدند: چرا این همه گران است؟ شیطان گفت: زیرا این وسیله برای من بیش از ابزار دیگر مؤثر بوده است. هر گاه سایر وسایلم بی اثر میشوند، تنها با این وسیله میتوانم قلب انسانها را بگشایم و کارم را انجام دهم. اگر بتوانم کسی را وادارم که احساس نا امیدی، یأس، دلسردی، مطرود بودن و تنهایی کند، میتوانم هرچه میخواهم با او بکنم. من این وسیله را روی همه انسانها امتحان کرده ام و به همین دلیل این همه کهنه است. راست گفته اند که شیطان دارای دو ترفند اساسی ست که یکی از آنها دلسرد کردن ماست، به این ترتیب برای مدتی نمیتوانیم مفید باشیم. ترفند دیگر تردید افکندن در دل ماست تا ایمانمان نسبت به خدا و خودمان ضعیف شود. پس مراقب این دو ترفند باشیم! برگرفته از: کتاب از آن سوها ـ جی پی واسوانی – به او اعتماد کن: مرد ثروتمندی بود که همیشه پر از اضطراب و دلواپسی بود. با اینکه از همه ثروتهای دنیا بهره مند بود، هیچ گاه شاد نبود. او خدمتکاری داشت که ایمان درونش موج میزد. روزی خدمتکار وقتی دید مرد تا حد مرگ نگران است، به او گفت:
ارباب! آیا حقیقت دارد که خداوند پیش از به دنیا آمدن شما جهان را اداره میکرد؟
او پاسخ داد بله! خدمتکار پرسید: آیا درست است که خداوند پس از آنکه شما دنیا را ترک کردید، آن را همچنان اداره میکند؟ ارباب دوباره پاسخ داد: بله! خدمتکار گفت:
 پس چطور است به خدا اجازه بدهید وقتی شما در این دنیا هستید، او آن را اداره کند! برگرفته از: کتاب جی پی واسوانی * پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. هوا 2. رب 3. جوراب 4. آبادان 5. کدر 6. هاجر 7. تربت 8. وارسی 9. یارد 10. یوری گارگارین 11. ترنج 12. فرسوده 13. رجال 14. جوب 15. آچار 16. نمک 17. جرم 18. ایران سپید 19. سفید 20. تمبر.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *