شناسه خبر: 15784 منتشر شده در مورخ: 1397/10/19 ساعت: 08:58 گروه: فرهنگی  
مخاطبان موسیقی آذربایجان، اجرای زیبایی می بینند
وعده رهبر میهمان ارکستر ملی در اجرای «شب موسیقی آذربایجان»

مخاطبان موسیقی آذربایجان، اجرای زیبایی می بینند

رهبر میهمان ارکستر ملی ایران در اجرای شب موسیقی آذربایجان جزئیات این رویداد را تشریح کرد .

به گزارش ایران  سپید به نقل از  رهبر میهمان ارکستر ملی ایران در اجرای شب موسیقی آذربایجان جزئیات این رویداد را تشریح کرد .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی ، وحید علی پور، آهنگساز، نوازنده و رهبر ارکستر، موسیقی را از 10 سالگی و با ساز پیانو آغاز کرده و از آکادمی موسیقی باکو (آذربایجان) فارغ التحصیل شده است. وی در اجرای شب موسیقی آذربایجان به عنوان رهبر میهمان ارکستر ملی ایران را همراهی می کند.
علی پور در گفت و گو با روابط عمومی بنیاد رودکی از سابقه فعالیت هنری خود صحبت کرد و گفت: از ده سالگی موسیقی را در شهر اردبیل با ساز پیانو شروع کردم .بعد از آن برای ادامه تحصیل در حوزه موسیقی به باکو رفتم و در رشته کر یکسال تحصیل کردم و برای رهبری ارکستر سمفونیک و اپرا قبول شدم.  در همان سال برای تشکیل ارکسترهای مختلف تلاش کردم و در اولین اقدام گروه کر کودکان را در آذربایجان تشکیل دادم. در سال دوم، ارکستر سمفونیک دانشگاه را به من واگذار کردند و تا سال چهارم تحصیل رهبر این ارکستر بودم و کنسرت های مختلفی در شهرهای آذربایجان داشتم. در سال 94 ارکستر فیلارمونیک باکو به رهبری خودم را تشکیل دادم و در اعضای آن از بهترین نوازنده ها بهره بردم. بین سال‌های 94 تا 95 فعالیت‌های گسترده ای با ارکستر فیلارمونیک باکو داشتیم و در فستیوال قارا قارایو هم شرکت کردیم.
وی همچنین در خصوص علاقه اش به رهبری ارکستر و نیز ویژگی های رهبر ارکستر افزود: از همان کودکی که پیانو می زدم شدیدا علاقه به رهبری داشتم و این حس که انرژی را بتوانم از ارکستر بگیرم و به تماشاگران منتقل کنم در من بود. به گفته یکی از اساتیدم " رهبری ارکستر این است که ما بتوانیم  انرژی را به ارکستر بدهیم و بعد آن انرژی را خودمان یک جا جمع کنیم و سپس به مخاطبان انتقال بدهیم" تمام آن حس و احساس باید درون انگشتان و دست‌های ما باشد تا بتوانیم این انتقال را انجام دهیم. این انرژی در رهبری خیلی مهم است. در اجرای موسیقی و هر اثر هنری ارتباط روحی و روانشناسی بسیار مهم است و حرف اول را می زند.
وی با اشاره به اجرای ویژه ارکستر ملی ایران در شب موسیقی آذربایجان به ویژگی های تالار وحدت به عنوان محل برگزاری رویداد اشاره کرد و افزود :
تالار وحدت به نظر خیلی از بزرگان موسیقی جزو معدود سالن هایی است که از نظر صدابرداری دارای استانداردهای بین المللی است. اجرا در تالار وحدت سختی‌های خودش را دارد چون شوراهایی تشکیل می شود که کار باید به حدی قوی باشد که بتواند در این تالار اجرا شود  و به همین منظور باید درجه یک هنری را کسب کرده باشید و این یک امتیاز برای هر موزیسین و گروهی است که بتواند در این تالار اجرا کند.
علی پور با اشاره به ویژگی های موسیقی آذربایجان و الزامات اجرای ارکسترال آن ادامه داد:
موسیقی آذربایجان 100 سال است که پیشرفت خودش را آغاز کرده که با اپراهای؛ لیلی مجنون، کور اوغلی و آرشین مال آلان «اوزیر حاجی بیگ اف» شروع شد. وی موسیقی مقامی و کلاسیک را در اپرای لیلی و مجنون ادغام کرد و برای این کار ربع پرده ها را از موسیقی مقامی برداشت تا با موسیقی کلاسیک ادغام شود.آهنگسازهای بزرگی آمدند تا به «فکرت امیراف» رسید، او ابداع گر سمنفونی مقامی بود که با سمفونی شور و کرد افشاری و بیات شیراز ، سمفونی مقامی را به روی صحنه آورد و همچنین «قارا قارایف» در باکو با نوشتن باله هفت پیکر نظامی و پوئم سمفونی لیلی و مجنون شرقی بودن خود را نشان داد.
وی در بخشی از سخنانش از تجربه همکاری با نوازندگان ارکستر ملی گفت و افزود: با اینکه نوازندگان ارکستر ملی با موسیقی ایرانی بیشتر اُنس دارند، اما بسیار کوشا و همراه هستند به طوری که ما توانستیم به راحتی با هم ارتباط برقرار کنیم و انرژی لازم برای اجرای رهبرِ ارکستر را کسب کنیم و حتما با همراهی نوازندگان ارکستر ملی اجرای بسیار عالی و متفاوتی رو ارائه خواهیم داد.
علی پور با اشاره به راهنمایی های فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی ایران و مشاور هنری این رویدادادامه داد:  آقای شهبازیان با نظرات بسیار به جای خود کمک‌های زیادی به بنده کردند. رهبری ایشان را در ارکستر ملی اولین بار در اجرای 29 آذرماه ارکستر دیدم و بسیار عالی بود. می‌توان گفت تذکراتمفید ایشان و در عین حال رفاقت و دلسوزیشان بسیار خوب است ایشان برای ارکستر ملی بسیار ارزش قائل هستند و دقت نظر دارند.
وی درباره خوانندگان این اجرا، رشید وطن دوست و یاشار احمدی گفت :
رشید وطن دوست از پیشکسوتان موسیقی ما هستند که سالها اپرا می خوانده اند و صدای بسیار شیرین و طنین اندازی دارند. با سن بسیار هنوز هم رسا بودن صدایشان و ارتباطی که با آهنگ برقرار می‌کنند حائز اهمیت است و این حس را در ایشان من بسیار دوست دارم ، پر کار بودن این خواننده پیشکسوت برای من بسیار جالب است.
یاشار احمدی به خاطر آذری بودن تسلط بسیار زیادی در موسیقی آذربایجان دارد و در عین حال دارای صدای بسیار شیوا و شیرینی است. وی می خواهد کارهای جدیدی را در این اجرا بخواند. که نشان دهنده حرفه ای بودن اوست .
رهبر میهمان ارکستر ملی ایران در شب موسیقی آذربایجان به ویژگی های خاص این اجرا اشاره کرد و گفت :
خوانندگان آذری سازهای سنتی آذربایجانی و مقامی ، استفاده از ساز کمانچه با نوازندگی استاد جابر اطاعتی که یکی از کمانچه نوازان معروف آذربایجانی در کشورمان است از ویژگی های این اجرا است. در این ارکستر ساز گارمون استفاده شده که سولیست احسان اسد اللهی آن را اجرا می کند. که در ارکستر کلاسیک آذربایجان ایشان کارهای بسیار زیبایی نواخته است. همچنین از ساز ناقاره استفاده کردیم و می خواستیم نشان دهیم این ساز به خوبی می تواند با ارکستر هماهنگ شود. محمد مطلق در این کنسرت نوازنده ناقاره است که در اجراهایش قدرت این ساز را نشان داده است. ساز نقاره پیشینه قدیمی دارد که می توان از آن در موسیقی ارکسترال و دیگر موسیقی ها هم استفاده کرد.
علی پور توضیح داد: برای اجرای پیش رو ، رپرتوار ما آثار برجسته و فاخر آذربایجانی است که در قالب ارکستر نشان داده می شود و جذابیت خاص خودش را دارد.استفاده از سازهای نقاره و کمانچه و گارمون این جذابیت را برای مخاطبان موسیقی آذربایجانی ایجاد می کند. مخاطبان قطعا شاهد یک کار جدید با زیبایی و شیوایی خاص خود هستند.
لازم به ذکر است، «ارکستر ملی ایران» با رهبری مهمان «وحید علی پور»، خوانندگی «رشید وطن دوست» و «یاشار احمدی» و مشاوره هنری «فریدون شهبازیان»26 دی ماه از ساعت21و30 دقیقه در شب موسیقی آذربایجان به روی صحنه می رود.
علاقه مندان می توانند جهت تهیه بلیت این اجرا به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند .
انتهای پیام/
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *