شناسه خبر: 15752 منتشر شده در مورخ: 1397/10/17 ساعت: 09:26 گروه: اجتماعی  
استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی برای مناسب سازی فضاهای شهری

استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی برای مناسب سازی فضاهای شهری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: توجه جدی به برنامه‌ها و اقدامات مرتبط به احقاق حقوق معلولان یکی از شاخص‌های رشد فرهنگی و اجتماعی، و از جمله کارهای حسنه‌ای محسوب شده که می‌تواند زمینه ساز مشارکت و استفاده از قابلیت‌های زیاد این سرمایه عظیم انسانی در اجرای برنامه‌های توسعه کشور باشد.

به گزارش ایران سپید مهندس عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پانزدهمین جلسه ستاد مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین  با محوریت «ارائه گزارش اقدامات صورت پذیرفته» و «تعریف ردیف اعتباری برای فعالیت های مرتبط با مناسب سازی در بودجه سال ۱۳۹۸» تشکیل شد گفت: معلولیت پدیده‌‏ای است اجتماعی و بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بشری است، به گونه‌ای که هر انسانی در طول حیات خود به علل مختلف مثل بیماری و حوادث یا با رسیدن به دوران سالمندی آن را تجربه می کند، لذا مناسب سازی تمام ساختمانها و فضاهای شهری به عنوان یک الزام شهری برای دسترسی همگان از جمله افراد دارای معلولیت، به فضای جامعه ضروری است و این به منزله به رسمیت شناختن حقوق این قشر عظیم می باشد.

معاون شهردار تهران با تأکید بر ضرورت تحقق حقوق معلولان و سالمندان به عنوان بخش قابل توجهی از اقشار جامعه، خاطر نشان کرد: در راستای بهره مندی از حق ‌ورود و بهره‌برداری از منابع جامعه همچون سایر شهروندان وایجاد فرصت های برابر با سایر افراد برای دسترسی به محیط های فیزیکی، اطلاعات و ارتباطات، مدیریت شهری در تلاش است تا شرایطی را فراهم نماید تا موانع مشارکت معلولان مرتفع شده و بتوانند همچون سایر افراد در جامعه زندگی کنند و تحقق این امر ضروری و خداپسندانه از طریق سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت و جلب مشارکت همه دستگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی و همچنین فعال سازی و استفاده از ظرفیتهای تشکلهای مردمی و خیرین امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی با هدف پررنگ کردن این موضوع در سطح جامعه و ایجاد حساسیت برای خیّرین در جهت خدمت به معلولان، افزود: خدمت به معلولان از جمله کارهای حسنه ای است که در سطح شهر تهران می توان انجام داد، اگرچه در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته است که البته این اقدامات در برابر حجم کارهای باقی مانده پاسخگوی نیاز معلولین نیست، اما با توجه به گستردگی جامعه هدف در بحث مناسب سازی فضا های شهری برای معلولان، ایجاد حساسیت لازم جهت مداخله خیّرین و تشکلهای مردمی و ایجاد نهضت و کمپین با هدف مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی همچنین بهره گیری از ظرفیت استارت آپهای حمل و نقل عمومی را زمینه ساز سرویس دهی مناسبتر به معلولین معرفی کرد و مأموریت هماهنگی و پیگیری های لازم در این زمینه را به معاونت حمل و نقل و ترافیک و اداره کل معماری و ساختمان داد.

همچنین در این جلسه خانم دکتر نژاد بهرام بر لزوم پیشبرد برنامه های شهرداری تهران در حوزه مناسب سازی تأکید کرد و گفت:  باید به گونه‌ای عمل کنیم که زمینه های تردد افراد دارای معلولیت در سطح شهر فراهم گردد؛ در ادامه دکتر یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز به ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت خدمات شهری پرداخت و برنامه اقدامات پیش روی آن معاونت را در سال ۱۳۹۸ تشریح نمود. همچنین مدیران کل، مهندسی وایمنی ترافیک شهر تهران، هماهنگی فنی و عمرانی مناطق و سازمان ها و سلامت شهرداری تهران به نمایندگی از معاونت های حمل ونقل وترافیک، فنی و عمرانی و اموراجتماعی و فرهنگی به ارائه گزارش و پیشنهادات خود در حوزه های موصوف پرداختند.

موسوی، مدیرکل معماری وساختمان نیز ضمن تبیین فعالیت های صورت گرفته در قالب دبیر خانه ستاد مناسب سازی شهر تهران، از تهیه لیست ساختمان های اداری شهر تهران، جهت انجام بازدید مشترک با ستاد مناسب سازی شهر تهران، خبر داد. وی همچنین گزارشی از روند اقدامات مناسب سازی محور انقلاب از خیابان ۱۶ آذر تا میدان انقلاب  ارائه داد و به تفصیل بودجه پیشنهادی اداره کل معماری و ساختمان برای اقدامات مرتبط با مناسب سازی پرداخت که با رأی اعضاء، جهت طرح در شورای اسلامی شهر تهران، به تصویب پانزدهمین جلسه ستاد مناسب سازی رسید.

مدیرکل معماری و ساختمان درحاشیه برگزاری این جلسه با ابراز امیدواری از مصوبات جلسه گفت: با عنایت به تعاملات صورت گرفته برنامه های امیدبخشی برای دسترس پذیری فضاها وخدمات شهری برای معلولین تا تا پایان ۹۸ در پیش داریم. به گونه ای که در پایان این سال در هر یک از مناطق ۲۲ گانه حداقل ۵ بوستان، ۶ ساختمان و ۳ محور مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین برنامه مناسب سازی کلیه فروشگاه های شهروند، ایستگاه مرکزی سازمان آتش نشانی و نیز تمامی میادین و بازارهای دائمی میوه و تره بار در دو فاز در دستور کار است  به طوری که تا پایان سال ۹۷ ، ۲۲ میدان اصلی و ۳۰ بازار دائمی و مابقی نیز تا پایان سال ۹۸ دسترس پذیر خواهند شد.

وی افزود که با سازمان بهشت زهرا (س) نیز تعاملات خوبی در این خصوص برقرار شده است و در حال حاضر نیز زمینه های دسترسی افراد معلول به مزار خانواده هایشان در حال فراهم شدن می باشد. به گونه ای که در آینده نزدیک انشاء الله با تماس این افراد با سامانه ۱۳۷ و اعلام درخواست ایشان، اقدامات لازم برای مناسب سازی مسیر حرکتی ایشان تا مزار متوفی انجام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، وی اظهار کرد: در سال ۹۷ تعاملات خوبی با ستاد مناسب سازی کشور داشته ایم و هماهنگی ها و مکاتباتی در راستای مناسب سازی ساختمان های زیرمجموعه وزارتخانه ها و سازمان های مستقل کشور انجام شده است که با عنایت به حضور دکتر خراسانی، مدیر کل دفتر فنی استانداری در جلسه، بندهای الزام آوری در جهت مناسب سازی ساختمان های اداری موصوف تا پایان سال ۱۳۹۸، تحت  نظارت استانداری و شهرداری تهران تصویب شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *