شناسه خبر: 15747 منتشر شده در مورخ: 1397/10/17 ساعت: 08:49 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 17 دی 1397

روزنامه دوشنبه 17 دی 1397

نابینایان نمیتوانند پلاک «ژ» بگیرند - میخواهند مردم را در تنگنا قرار دهند - عوارض خروج از کشور در سال ۹۸ چقدر است؟ - آشنایی با ویتامینها «بخش پایانی» - وضعیت اضافه وزن در ایرانیان - قهرمانی اروند در شطرنج شهرهای ایران - حرفهای خواندنی مردی که کد ملیش 1111111111 است! - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 17 دی 1397

30 ربیع الثانی 1440

7 ژانویه 2019

سال بیست و سوم شماره 6043

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

نابینایان نمیتوانند پلاک «ژ» بگیرند 2

میخواهند مردم را در تنگنا قرار دهند 6

عوارض خروج از کشور در سال ۹۸ چقدر است؟ 8

آشنایی با ویتامینها «بخش پایانی» 10

وضعیت اضافه وزن در ایرانیان 12

قهرمانی اروند در شطرنج شهرهای ایران 14

حرفهای خواندنی مردی که کد ملیش 1111111111 است! 16

اطلاعرسانی

............ویژه

* نابینایان نمیتوانند پلاک «ژ» بگیرند: دو سال پیش بود که مسئولان راهنمایی و رانندگی از ارائه پلاک ویژه معلولان به نابینایان امتناع کردند و معتقد بودند پلاک ویژه باید به معلولانی اختصاص یابد که مشکل حرکتی داشته و استفاده از حمل و نقل عمومی برایشان دشوار است. آنها همچنین بر این باور بودند، پلاک خودرو معلولان باید به افرادی ارائه شود که خودشان گواهینامه داشته باشند. به دلیل آنکه نابینایان نمیتوانند مجوز رانندگی دریافت کنند، به این گروه پلاک «ژ» تعلق نمیگیرد. ایران سپید از ابتدای مطرح شدن این موضوع بارها با مسئولان بهزیستی به گفتگو پرداخت تا جواب درستی را به مخاطبانش ارائه دهد. برای  پیگیری مجدد موضوع و روندی که بهزیستی برای حل این مشکل در پیش دارد، با کاظم نظمده، مدیر کل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کل کشور به گفتگو پرداختیم تا از نتایج مذاکرات صورت گرفته آگاه شویم. نظمده در خصوص روند پیگیری پلاک ویژه معلولان گفت: «چندی پیش با حضور کارشناسان این حوزه و مسئولان راهنمایی و رانندگی جلساتی مبنی بر دریافت این خدمت برای نابینایان و ناشنوایان برگزار کردیم، اما همچنان مسئولان راهنمایی و رانندگی بر روی سخنان پیشین اصرار میورزند. البته دلایل آنها قابل انکار نیست، چرا که افراد دارای معلولیت این پلاکها را گرفته و برای مسافرکشی، خودروهایشان را در اختیار دیگران قرار میدهند. به خاطر سوء استفاده هایی که در گذشته از این پلاک میشد، حاضر به ارائه این خدمت به همه معلولان نیستند.» وی ادامه داد: «ارائه این پلاک فقط برای ورود به محدوده طرح ترافیک نیست، بلکه هدف اصلی آن فرهنگسازی میان جامعه است تا مردم با دیدن این پلاک بر روی خودروی معلولان، متوجه معلولیت راننده شده و دقت بیشتری داشته باشند.» نظمده افزود: «در حال حاضر این پلاک به نابینایان و ناشنوایان تعلق نمیگیرد، اما کارشناسان ما در حال طراحی آرمی بر روی خودروی ناشنوایان هستند تا رانندگان دیگر متوجه معلولیت فرد شوند.» برای پیگیری بیشتر موضوع با سهیل معینی، کارشناس حوزه معلولان به گفتگو پرداختیم. او معتقد است نابینایان باید این خدمت را همچون سایر معلولان دریافت کنند. وی با اشاره به پیگیریهای شبکه تشکلهای نابینایان در مورد پلاک «ژ» گفت: «شاید نابینایان مشکل حرکتی نداشته باشند، اما محدودیت تردد دارند. نابینایان باید بتوانند همچون دیگر معلولان به نقاط مختلف شهر رفت و آمد کنند و این امر فقط با دریافت پلاک ویژه امکانپذیر خواهد بود.» معینی ادامه داد: «پلاک «ژ» علاوه بر اینکه دیگر رانندگان را متوجه وجود یک معلول در خودروی مقابلشان میکند، این امکان را به راننده میدهد تا بتواند در محدود طرح ترافیک رفت و آمد کرده و همچنین از جای پارک معلولان استفاده نماید. در گذشته آرمهایی تعبیه شده بود که بر روی ماشین افراد دارای معلولیت نصب میشد، اما بعد از مدتی با اصرار مسئولان این آرمها به پلاک ویژه تغییر یافت و حال هم به بهانه های بی اساس میخواهند از زیر بار این تعهد به همه معلولان شانه خالی کنند. هر دلیلی که این امکان را به معلولان حرکتی میدهد، از پلاک «ژ» استفاده کنند، به نابینایان هم تعمیم پیدا میکند و ما تا محقق شدن این امر پیگیری خواهیم کرد.»

* پوشش ۱۴۰ هزار نفری در طرح تأمین ویلچر و سمعک: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با برنامه بهبود تغذیه کودکان معلول گفت: اغلب کودکان معلول از رژیم غذایی مناسبی برخوردار نیستند و برای برخورداری کودکان و نوجوانان معلول از تغذیه مناسب، سالم و پیشگیری از شیوع و بروز بسیاری از اختلالات تغذیه ای نامناسب، طرحی برای کمک به آنها اجرا کرده ایم. وی در مورد طرح بهبود تغذیه کودکان معلول گفت: این برنامه از سال 94 در حال اجرا بوده و 17 هزار و 904 نفر را تحت پوشش قرار داده و امسال نیز 21 هزار و 27 کودک از این خدمات بهره مند شده اند. این برنامه از رشد 70 درصدی نسبت به سال 94 برخوردار است.

 

............سیاسی

* میخواهند مردم را در تنگنا قرار دهند. جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه برنامه دشمنان شناسایی و تحریم گلوگاههای اصلی اقتصاد کشور و در تنگنا قرار دادن مردم است، گفت: مهمترین هدف آمریکاییها جلوگیری و ایجاد موانع در جریان واردات کشور، از جمله مواد اولیه تولید و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است.

* نصر ا... پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دولت در بودجه سال ۹۸ وام ازدواج هر یک از زوجه را مانند سال جاری ۱۵ میلیون در نظر گرفته است. برخی نمایندگان پیشنهاد افزایش وام ازدواج را مطرح کرده اند. با توجه به افزایش تورم و بالا رفتن قیمتها، برخی نمایندگان پیشنهاد افزایش وام ازدواج هر یک از زوجه به ۲۰ ملیون را مطرح کرده اند که برای بررسی به کمیسیون تلفیق ارائه میشود تا درباره این پیشنهاد تصمیمگیری شود.

* الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود نوشت: «آقای مهندس باهنر! خبر داده اید که مساله حصر در سال ۹۶ به مرحله نهایی رسیده بود، اما نامه آقای کروبی مانع آن شد. به عنوان کسی که از ابتدای مجلس دهم پیگیر پرونده حصر بوده و ملاقاتهای متعددی در این زمینه داشته ام، میگویم که به نظر میرسد جناب عالی در جریان پشت پرده پرونده حصر نیستی.»

* محمود صادقی، نماینده مردم تهران به برداشتن نرده های حفاظ بین مردم و مسئولان در نماز جمعه تهران واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: کار خوبی است، اما برخی طوری سخن میگویند که گویی نصب نرده ها کار دشمن بوده است.

* علی مطهری در روزنامه اعتماد نوشت: نامه آقای اسماعیل بخشی -کارگر نیشکر هفت تپه که مدتی در بازداشت بوده- به وزیر اطلاعات باید همه وجدانهای بیدار و حامیان حقوق شهروندی را هوشیار کرده باشد که موضوع را تا رسیدن به نتیجه روشن دنبال کنند.

 

 

.........گزارش روز

* عوارض خروج از کشور در سال ۹۸ چقدر است؟ در لایحه بودجه سال آینده، دولت برآوردی از میزان درآمدهای حاصل از ردیفهای موضوعی خاص داشته که یکی از این موارد قابل توجه توریستها و علاقه مندان به سفر، عوارض خروج از مرزهای کشور است. درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور از جمله منابعی به حساب میآید که به خزانه دولت واریز شده و از این جهت هر ساله بخشی از درآمدهای موضوعی دولت در سندهای مالی سالانه کشور است. برآوردی که از میزان درآمدهای دولت از ردیفهای موضوعی سند مالی سال آینده شده، نشان میدهد که عوارض خروج برای هر نفر معادل 220 هزار تومان در نظر گرفته شده است. این عوارض برای خروج زائران حج تمتع و عمره 110 هزار تومان در نظر گرفته شده است. ارقام تعیین شده برای عوارض خروج از کشور و همچنین خروج برای زائران حج تمتع و عمره، برای سفر دوم به میزان 50 درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان 100 درصد افزایش خواهد داشت. در این لایحه گفته شده مبلغ 40 هزار تومان از عوارض خروجی برای توسعه زیرساختها و تأسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص مییابد. همچنین دولت نگاه جداگانه ای به سفر زیارتی کربلا داشته و عوارض خروج کشور را برای زائران عتبات عالیات در دو بخش هوایی و زمینی–دریایی تفکیک کرده است. بر این اساس زائران عتبات عالیات برای هر بار خروج هوایی از کشور باید 37 هزار و 500 تومان و برای هر بار خروج از مرزهای زمینی و دریایی باید 12 هزار و 500 تومان بپردازند.

اما با توجه به استقبال بینظیر هموطنان مان از ایام زیارتی اربعین، دولت معافیت عوارض را از تاریخ 24 شهریور سال آینده تا 12 آبان ماه همان سال در نظر گرفته است؛ البته باید در نظر داشت که این معافیت از پرداخت عوارض خروج تنها شامل حال مسافرانی میشود که از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق خارج میشوند.

 

...........آموزشی

* آشنایی با ویتامینها "بخش پایانی": در ادامه با ویتامینهای محلول در آب آشنا میشویم. ۱۰- ویتامین محلول در آب وجود دارد. ویتامین C و مجموعه ویتامینهاى B، از انواع محلول در آب هستند. مجموعه ویتامینهاى B که بر اساس عملکرد مشترک و منابع تأمین خود در یک گروه قرار میگیرند شامل پیریدوکسین (B6)، تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (اسید نیکوتینیک)، اسید پانتوتنیک، بیوتین، اسید فولیک (فولاسین یا فولات که شکل فعال آن در بدن است) و کوبالامین (B12) است. ویتامینهای «ب کمپلکس» نقشهای متفاوتی ایفا میکنند. بعضی از آنها وظیفه منظم کردن فرایند گرفتن انرژی از غذا را بر عهده دارند. اسید فولیک عامل مهمی در تنظیم رشد بدن است. در مراحل اولیه بارداری، اسید فولیک برای جلوگیری از نوعی نقص مادرزادی که به آن «نقص لوله عصبی» میگویند، مهم است. ویتامین C که به آن «اسید اسکوربیک» میگویند، عملکردهای مختلفی دارد که بیشتر آنها مربوط به ویژگیهای آنتی اکسیدانی آن است. این نوع ویتامینها در آب حل میشوند. بدن ما سعی میکند سطح ایده آل از هر کدام از ویتامینهای محلول در آب را حفظ کند تا در مواقع اضطراری از آنها استفاده کند. ویتامینهای محلول در آب اضافی از طریق عرق کردن و ادرار دفع میشوند؛ زیرا نمیتوانند به صورت ذخیره در بدن باقی بمانند. اگر رژیم غذایى به مدت متمادى کمتر از ۵۰% از مقدار توصیه شده ویتامینهاى محلول در آب را داشته باشد، ممکن است در عرض ۴ هفته کمبودهاى حد مرزى ایجاد گردند. عموماً مازاد مصرف ویتامینهاى محلول در آب از طریق ادرار و عرق دفع میشوند و حد اکثر قدرت عمل آنها در بدن، ظرف ۱۴-۸ ساعت پس از مصرف دیده میشود. ویتامینهای محلول در آب باید هر روز با خوردن غذاهای سرشار از ویتامین دوباره در بدن ذخیره شوند. میوه ها، سبزیجات، غلات و لوبیا منابع فوق العاده ای از ویتامینهای محلول در آب هستند.

...........بهداشت و سلامت

* وضعیت اضافه وزن در ایرانیان: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: 22 درصد نوجوانان اضافه وزن دارند. 12 تا 13 درصد کودکان زیر دو سال کشور نیز در معرض اضافه وزن هستند و در برخی استانهای برخوردارتر، این میزان به 20 تا 30 درصد رسیده است. زهرا عبد اللهی افزود: علت 82 درصد مرگ و میر بیماریهای غیر واگیر است که مهمترین دلیل آن الگوی تغذیه ای و بیتحرکی است. همچنین در کشور شیوع اضافه وزن و چاقی داریم. 60 درصد جمعیت بالای 18 سال در کشور دچار اضافه وزن هستند. چاقی زمینه ساز دیابت و سکته قلبی و سرطان است. روند چاقی در نوجوانان افزایشی و در گروه نوجوانان 7 تا 18 سال حدود 22 تا 23 درصد است و چاقی شکمی نیز در 21 درصد این گروه سنی وجود دارد. عبد اللهی درباره کمبود ویتامین D اظهار داشت: 86 درصد خانمهای باردار، 76 درصد نوجوانان، 62 درصد کودکان زیر 6 سال و 71 درصد بزرگسالان دچار کمبود ویتامین D هستند. کمبود این ویتامین، خطر ابتلا به بیماریهای غیر واگیر را افزایش میدهد. همچنین منجر به عدم جذب کلسیم و در نتیجه پوکی استخوان و کمر درد میشود. قرصهای ویتامین D توسط وزارت بهداشت برای همه گروههای سنی که به پایگاههای سلامت مراجعه میکنند، به صورت ماهانه داده میشود و در دبیرستانها، به صورت ماهانه توزیع میشود. میزان ویتامین D در منابع غذایی کم است و بسیاری از کشورها به سمت افزودن ویتامین D به مواد غذایی رفتند. افزودن این ویتامین به شیر و روغن در حال حاضر در کشور انجام میشود. همچنین غنیسازی آرد با ویتامین D نیز در اولویت قرار گرفته است.

* سامانه نوبتدهی در همه بیمارستانها اجرا شد: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: سامانه نوبتگیری و نوبتدهی الکترونیکی بیماران در کل کشور اجرا شده است. اجرای سامانه استحقاق سنجی هویتی بیمه پایه و تکمیلی نیز در تمام بیمارستانهای دولتی اجرا شده است.

...........ورزشی

* قهرمانی اروند در شطرنج شهرهای ایران: رقابتهای شطرنج نابینایان و کمبینایان شهرهای ایران که با حضور 10 تیم در آبادان برگزار شد، با قهرمانی منطقه آزاد اروند به پایان رسید. در این مسابقات، تیمهای مشهد، اهواز، منطقه آزاد اروند، آبادان، اصفهان، تهران، اندیمشک، خرمآباد، بهبهان و خرمشهر در شش دور به روش سوئیسی به مصاف هم رفتند. تیم منطقه آزاد اروند با هشت امتیاز و پوئن شکنی برگر 101.50 قهرمان شد، مشهد با هشت امتیاز و پوئن شکنی برگر 96.75 در جایگاه دوم ایستاد و اهواز با هشت امتیاز و پوئن شکنی برگر 89.50 سوم شد. آبادان، اصفهان و تهران نیز به ترتیب چهارم تا ششم شدند. در میزهای چهار گانه، احسان صادقی از خرمآباد، فرهاد نادریان از مشهد، علیرضا قورچیبیگی از منطقه آزاد اروند و حسین قلیزاده از تهران عنوان قهرمانی را از آن خود کردند. علی اکبر هدهدی، رئیس انجمن شطرنج فدراسیون نابینایان در گفتگو با ایران سپید گفت: این مسابقات به خوبی برگزار شد. تیمهای اول تا سوم به ترتیب یک میلیون و 200 هزار، 800 و 600 هزار تومان جایزه گرفتند و به قهرمان میزها نیز نفری 200 هزار تومان اهدا شد. هدهدی گفت: ملی پوشان شطرنج در حد خود ظاهر شدند، اما امیر ربی از اصفهان، دانیال جعفریان از مازندران و مسعود هدایت از مشهد، پدیده های این مسابقات بودند و میتوانیم در آینده روی آنها حساب باز کنیم. هدهدی در خصوص مسابقات آتی شطرنج گفت: به دنبال جذب اسپانسر برای بهمن ماه هستیم تا رقابتهای اوپن شطرنج را برگزار کنیم. همچنین دو تورنمنت بین المللی امسال در ایران برگزار میشود. یکی تورنمنت بین المللی دهه فجر و دیگری تورنمنت کارون اهواز که قصد داریم در هر دو رقابت، تعدادی از شطرنجبازان نابینا و کمبینا را شرکت دهیم. گفتنیست: در مراسم اختتامیه، ریاست بهزیستی آبادان، ریاست هیأت شطرنج استان خوزستان و ریاست هیأت شطرنج آبادان حضور داشتند. «امیر سرمدی»

...........حوادث

* حرفهای خواندنی مردی که کد ملیش 1111111111 است! برای خیلیها حتماً داشتن چنین شماره ملی رُند، حکم خوش شانسی است، اما برای عبد الرضا، این شماره عجیب و جالب تا امروز اسباب دردسرهای زیادی بوده است. با لهجه غلیظ اصفهانی میگوید: بابت این شماره ملی کلی دردسر کشیدم. هر جا مراجعه میکنم، سیستمهای اداری این کد ملی را نمیپذیرند. خودش میگوید تا یک سال بعد از دریافت این کارت، چون سر و کار زیادی با کد ملیش نداشته، متوجه رندی آن نشده بوده، اما وقتی برای دریافت گواهینامه رانندگی گذرش به پلیس راهنمایی و رانندگی می افتد، تازه دردسرهایش آغاز میشود. «آن جا از من خواستند تا از ثبت احوال استعلامی بگیرم. این درخواستشان برایم عجیب بود، از دیگر متقاضیان که پرسیدم، متوجه شدم موضوع شامل حال آنها نمیشود. یکی از آنها چشمش به کد ملی من افتاد و گفت: پسر! عجب کد ملی رندی داری!! لابد همین کار دستت داده...» اما دردسرهای این شهروند فلاورجانی به همین جا خلاصه نمیشود. خودش تعریف میکند: برای باز کردن حساب و واریز حقوقم، حسابی دوندگی کردم. هرچند وقت یک بار حساب از تهران بسته میشد و کارمندان بانک میگفتند که سیستم مرکزی کد ملی من را تشخیص نداده یا رد کرده است. آخر کار مجبور شدم حساب بانکی را که حقوقم به آن واریز میشود به نام همسرم باز کنم. وی می افزاید: حتی به همین خاطر چندین ماه از دریافت یارانه نیز محروم شدم. تا به حال چهار بار یارانه من و خانواده چهار نفره مان قطع شده و بهانه آن هم همیشه همین شماره ملی بوده است. یک بار گفتند کسی با کد ملی شما وارد سیستم شده و از دریافت یارانه انصراف داده، یک بار هم بهانه آوردند که تو مقیم آلمان شده ای و.... کد ملی را خودشان داده اند و خودشان هم با آن مشکل دارند! او میگوید: اما همه اش این نیست. دریافت گذرنامه ام نیز با هزار دردسر و معطلی انجام شد؛ سال 91 عازم حج بودم که در فرودگاه مانع عبور من از گیت شدند و باز هم مشکل همین شماره ملی بود. در نهایت در تماس شبانه با مسئول ثبت احوال شهرستان، گره کارم باز شد، اما کلی نگرانی و استرس به ما وارد آمد. سلمانیان دو درخواست از مسئولان دارد: آنهایی که کاری از دستشان بر میآید، کمک کنند تا بتوانم حسابی در بانک ... باز کنم؛ چون تا چند وقت دیگر بازنشسته میشوم و حقوق بازنشستگیم باید به این حساب بیاید، اما فعلاً هر کجا مراجعه کرده ام (از شهرستان خودمان بگیرید تا پایتخت)، میگویند سیستم کد ملی مرا قبول نمیکند. در مقطعی که ثبت بعضی اطلاعات دستی بوده، افراد زیادی جای کد ملی خودشان عدد «یک» را وارد کرده اند و حالا حسابهای زیادی با این کد ملی در سراسر کشور وجود دارد و همین مانع بزرگی برای من شده و شاید باور نکنید که از بهمن پارسال تا همین امروز، معطل باز کردن یک حساب بانکی هستم. وی ادامه میدهد: درخواست دیگرم، حل مشکل دفترچه بیمه ام است. هر کجا برای درمان میروم، دفترچه ام را قبول نمیکنند و سیستمهایشان کد ملی من را رد میکنند. باور کنید به خاطر یک سرما خوردگی ساده مجبور شدم 100 هزار تومان خرج کنم. حتی کار به جایی کشیده که رئیس اداره بیمه روی جلد دفترچه ام شرح ماوقع را نوشته و امضا کرده و مهر زده است، اما باز هم به مشکل برخورد میکنم و دفترچه ام را نمیپذیرند. از او میپرسیم تا به امروز برای تغییر شماره ملیش کاری کرده است؟ در جواب بیان میکند: بله! در مرحله صدور کارت هوشمند ملی، هر هفته کارم این شده بود که به ثبت احوال شهرستان مراجعه کنم و از رئیس و کارمندانش بخواهم طی اقدامی کد ملیم را عوض کنند، اما میگفتند کاری از دستشان ساخته نیست. منبع، روزنامه خراسان

* 12 هزار کشته در 8 ماه: حوادث رانندگی از ابتدای امسال جان 12 هزار و 261 نفر را در کشور گرفته است. از این تعداد که در تصادفات 8 ماهه امسال جان باخته اند، 9 هزار و 587 نفر مرد و 2 هزار و 674 نفر زن بودند. این آمار نسبت به سال گذشته، 0.9 درصد افزایش را نشان میدهد.

.........اطلاعرسانی

* برگزاری جلسات مشاوره و نیاز سنجی در مورد فنون آشپزی و شیرینیپزی برای خانمهای نابینا و کمبینا به صورت حضوری و تلفنی توسط خانم شجاعنسب؛ روزهای پنجشنبه از ساعت 10 صبح الی 12؛ 22880088 * آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم: با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و سازمان اوقاف برگزار میشود. زمان برگزاری 9 اسفند 97. آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم در 3 گروه شامل: گروه حفظ قرآن کریم، گروه مفاهیم و گروه آزمونهای الکترونیکی است. داوطلبان در سطح استان اصفهان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با مؤسسه قرآنی روشندلان اصفهان با شماره 34457376-34450130 تماس حاصل نمایند. فرصت ثبت نام حد اکثر تا پایان دی ماه.

* گلواژه: اگر نسبت به دیگران صبور باشیم، پذیرش خطاهای خودمان ساده تر میشود. پائولو کوئیلو

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *