شناسه خبر: 15706 منتشر شده در مورخ: 1397/10/15 ساعت: 09:34 گروه: اجتماعی  
مشکل بهزیستی ساختار هویتی آن است

مشکل بهزیستی ساختار هویتی آن است

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بعد از انقلاب اسلامی ساختاری شکل یافته به عنوان سازمان بهزیستی برای ارائه خدمات به جامعه هدف راه‌اندازی شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور مولود انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی ساختاری شکل یافته به عنوان سازمان بهزیستی برای ارائه خدمات به جامعه هدف راه‌اندازی شد.

وی افزود: این سازمان براساس مصوبه اول شورای انقلاب و طبق ماده قاعده‌ای که در سال ۵۹ در مجلس تصویب شده بود و به همت شهید فیاض بخش شکل گرفت.

نحوی نژاد گفت: قبل از انقلاب فعالیت‌های سازمان بهزیستی در قالب فعالیت‌های نیمه دولتی بود، همچنین برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها به صورت خیریه و NGO مانند سازمان زنان و انجمن معلولان وابستگی‌های خاصی به دربار داشتند.

وی با بیان اینکه از سال ۵۶ موضوع سازمان بهزیستی با محوریت معلولان مطرح شد، ادامه داد: این اقدام در این مقطع به وزارت بهداشت متصل شد که عنوان بهداری و بهزیستی را به خود گرفت.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بعد از انقلاب اسلامی براساس ماده واحده و در راستای تحقق اصول ۲۱ و ۲۳ قانون اساسی، سازمان بهزیستی به عنوان یک متولی دولتی شکل گرفت که بتواند به گروه افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و آسیب دیدگان اجتماعی خدمات ارائه کند.

نحوی نژاد با بیان اینکه اوایل انقلاب تصور مسئولان این بود که این سازمان می‌تواند به صورت دولتی اداره شود، تاکید کرد: در این شرایط بود که  یک ساختار تشکیلاتی دولتی راه‌اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که به تدریج مطالبات مردم بیشتر شد و بحث‌ها تخصصی‌تر شد سازمان بهزیستی به این نتیجه رسید که دیگر نمی‌تواند کار‌ها را به صورت دولتی پیش ببرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در آن زمان به چند دلیل سازمان بهزیستی نتوانست کار‌ها را دولتی پیش ببرد، افزود: در مرحله اول بودجه دولتی کفاف تمام مطالبات را نمی‌داد و در ادامه اعتماد اجتماعی در کار دولتی بسیار کم بود و همچنین در تمام دنیا و کشور ما ثابت شده است که واگذاری تصدی‌گری‌های اجرایی به مردم باعث افزایش بهره‌وری می‌شود.

نحوی نژاد ادامه داد: در این مقطع بود که عمل واگذاری انجام شد و خوشبختانه در حال حاضر بالای ۹۰ درصد فعالیت ما واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در کنار ۲۲ هزار پرسنل ما، صد‌ها هزار نفر در بخش غیردولتی در بیش از ۲۵ هزار NGO فعالیت می‌کنند، بیان کرد: تاکنون سازمان بهزیستی در ابعاد واگذاری و پیروی اصل ۴۴ موفق عمل کرده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اکنون باید سازمان با استفاده از تجارب قبلی و با ابزاری مانند قانون برنامه ششم و قانون حمایت از حقوق معلولان پایه خدمات به مردم را قوی کند، گفت: پایه کمک‌های رفاهی به جمعیت هدف، پایه محکمی نیست.

نحوی نژاد ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که اکنون بعد از انقلاب اسلامی سازمان بهزیستی باید به بیمه‌ها تکیه کند، چرا که نمی‌توان تمام خدمات را در ابعاد رفاهی و پرداخت یارانه دید.

وی با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که بیمه‌های سلامت، پوشش خدمات توانبخشی را نیز در خود ببینند، ادامه داد: کار کردن بر روی تخصصی شدنNGO ها باید در دستور کار قرار گیرد و اعمالی را مانند مناسب سازی، اشتغالزایی و مسائل فرهنگی انجام دهند که به صورت برند مطرح شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: از جمله مشکلات سازمان بهزیستی ساختار هویتی این سازمان است، چراکه ما نمی‌توانیم در حد معاون وزیر نقش و سهمی در مدیریت کلان کشور داشته باشیم و باید به صورت یک وزارتخانه مجزا یا یکی از معاونت‌های رئیس جمهور فعالیت کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *