شناسه خبر: 15583 منتشر شده در مورخ: 1397/10/8 ساعت: 13:13 گروه: اجتماعی  
لزوم هماهنگی وزارت بهداشت و رفاه برای تامین توانبخشی

لزوم هماهنگی وزارت بهداشت و رفاه برای تامین توانبخشی

مشاور امور توانبخشی وزیر بهداشت گفت:در کشور به حدود 4000 تخت توانبخشی نیاز داریم که به علت نبود پوشش بیمه ای نمی توانیم آن را ایجاد کنیم.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، محمد تقی جغتایی در حاشیه همایش سالانه طب فیزیکی و توانبخشی در سالن همایش های رازی در جمع خبرنگاران افزود: خدمات توانبخشی در کشور باید گسترش یابد. اکنون این خدمات فقط به تعداد معدودی از افرادی که دچار بیماری های ستون فقرات و مشکلات اسکلتی، عضلانی، کمر درد و دست درد هستند ارائه می شود.

جغتایی ادامه داد: خدمات توانبخشی باید به صورت تیمی و مداوم به بیمارانی که دچار قطع نخاع، ضربه مغزی، سکته مغزی، اختلالات تکاملی، پارکینسون و ام اس ارائه شود تا این بیماران بتوانند به زندگی ادامه دهند.

وی اضافه کرد: اگر خدمات توانبخشی در کشور درست ارائه شود نیاز به درمان کم می شود و لازم است میان وزارت رفاه و بهداشت در این زمینه هماهنگی انجام شود.

مشاور وزیر بهداشت از تدوین برنامه ملی توانبخشی خبر داد و گفت: پیش نویس این برنامه که توسط جمعی از کارشناسان حوزه توانبخشی نوشته شده، آماده شده است و باید توسط شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شود.

جغتایی ادامه داد: برنامه ملی توانبخشی، هماهنگ کننده بین وزارتخانه های علوم و بهداشت و سایر نهادها است و ارائه خدمات توانبخشی را تسهیل می کند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: لازم است خدمات توانبخشی با خدمات پزشکی و مراقبتی تجمیع شو و خدمات مشاوره ای و حرفه ای را نیز در بر بگیرد.

وی گفت: ارائه خدمات توانبخشی سبب بازتوانی فرد می شود و امنیت روانی و اجتماعی فرد را به دنبال دارد.

همایش سالانه طب فیزیکی و توانبخشی با هدف ارائه تشخیص و درمان توانبخشی با حضور کارشناسان و پزشکان در سالن همایش های رازی برگزار شد.

 

* کشور به نقشه ملی توانبخشی نیاز دارد

منصور رایگانی، رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی کشور گفت: از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درخواست داریم تا اقدامی برای تهیه نقشه ملی توانبخشی انجام دهد. تهیه نقشه های توانبخشی باعث می شود تا اقدامات این حوزه به صورت جامع ارایه شود.

رایگانی اظهار داشت: وظایف نهادهای مسئول نیز در این حوزه با تهیه نقشه مشخص خواهد شد و با استفاده از این نقشه دانشکده های توانبخشی به صورت مشخص توان بخشی اجتماعی برای افراد ناتوان را در نظر خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: از دیگر مزایای این نقشه آن است که بودجه هدفدار و از هزینه های جاری در این حوزه کاسته خواهد شد و وظایف سازمان مردم نهاد مشخص می شود.

 

*اوزن تراپی فقط برای کاهش التهاب موثر است

سید احمد رئیس السادات، دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی نیز در این همایش طی سخنانی اظهار داشت: اثرات اوزن تراپی در بیماری های مختلف اسکلتی و عضلانی از جمله آرتوروز زانو و دیسک کمر بر اساس شواهد علمی کافی نیست زیرا این گاز فقط برای کاهش التهاب موثر است.

وی افزود: اوزون از ترکیب سه اتم اکسیژن تشکیل شده که در غلظت بالا اثر کسیدکنندگی داشته و برای گندزدایی استفاده می شود و در غلظت پایین به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و در کاهش التهاب بهبود جریان خون و سیستم ایمنی اثردارد.

وی گفت: آنچه به اثبات رسیده استفاده بی جا و محدود این گاز در مبتلایان آرتوروز خفیف تا متوسط و به ویژه افرادی که در آنها درمان دارویی و فیزیکی نتیجه مطلوب نداشته است می توان در کوتاه مدت از درد و سختی مفاصل بکاهد.

وی اضافه کرد: اوزن درمانی در مقایسه با درمان دارویی اثری بهتر داشته است ولی نسبت به درمان های تزریقی مفصل زانو از جمله آمپول ژله ای اثر کمتری دارد.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی یکی از مهمترین مشکلات این طب را ناشناخته بودن پتانسیل و قابلیت این رشته توسط مردم و برخی از پزشکان دانست.

رئیس السادات اظهار داشت: هدف از رشته طب فیزیکی و توانبخشی و تشخیص درمان توانبخشی در حوزه های بیماری اسکلتی و عضلانی و بیماری های قلبی ، عروقی و ریوی عنوان کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *