شناسه خبر: 15516 منتشر شده در مورخ: 1397/10/3 ساعت: 09:45 گروه: اجتماعی  
کتابدار رابط نابینا با کتاب
ایران سپید پیگیری کرد:

کتابدار رابط نابینا با کتاب

یک کتابدار کتابخانه نابینایان با اشاره به جابجایی کتاب از طریق کتابداران گفت: مراجعین شخصاً نمی توانند کتابی را از نهادکتابخانه های شهرهای دیگر در خواست دهند.

به گزارش ایران سپید چندی قبل به دنبال تماس یکی از مخاطبان اصفهانی ایران سپید که  از عدم دسترسی به منابع اطلاعاتی شکوه داشت. پیگیریها آغاز شد. مخاطب اصفهانی که برای دریافت کتاب به کتابخانه های عمومی محل زندگیش مراجعه کرده بود و کتاب مورد نیازش را نیافته بود وقتی برای دریافت کتاب به کتابخانه عمومی شهر دیگری مراجعه کرده پاسخ شنیده که «به شما کتاب داده نمی شود چرا که طبق قانون ما نمی توانیم کتاب را از شهری به شهر دیگری برای هر شخص ارسال کنیم» به دنبال اطلاع از این موضوع   ضمن تماس با کتابدار یکی از کتابخانه های تحت نظارت نهاد کتابخانه های عمومی کشور  به گفتگو پرداختیم و چند و چون واگذاری کتاب را جویا شدیم.

اکرم علی بابایی کتابدار کتابخانه نابینایان رودکی شهرکرد در پاسخ به این سوال گفت:« طبق قانون نهادکتابخانه های عمومی کشور اگر کتاب درخواستی مراجعه کننده در کتابخانه مذکور موجود نبود، فرد باید درخواست خود را به کتابدار ان بخش اعلام کند. کتابدار موظف است موجودی کتابخانه را بررسی کرده و اگر کتاب در آن مکان نبود از کتابخانه دیگری درخواست کند تا هم به ذخیره کتابخانه افزوده شود و هم بتواند کتاب را در اختیار فرد متقاضی قرار دهد.»

وی ادامه داد:« در صورت نبود فایل صوتی کتاب در هیچ مکانی آن کتابخانه می تواند کتاب را برای نابینایان صوتی کند. »

علی بابایی در پاسخ به اینکه چرا فرد نمی تواند به طور مستقیم کتاب را از کتابخانه شهر دیگری دریافت کند افزود:« در گذشته  فرد هم می توانست درخواست بدهد اما این کار  سبب ایجاد اختلال شده بود چرا که فرد متقاضی کتاب بدون جستجوی دقیق در همان شهر ازشهرهای دیگر درخواست می کرد. حال با این قانون کتابدار هرکتابخانه موظف است پیگیر کتاب مذکور شود و با این روش از بی نظمی و ناهماهنگی  در کتابخانه ها جلوگیری می شود.» با توجه به توضیحات این کتابدار، نابینایان میتوانند با مراجعه به کتابخانه مورد نظر درخواست خود را  ارائه دهند و منتظر کتاب در شهر خود بمانند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *