شناسه خبر: 15437 منتشر شده در مورخ: 1397/9/28 ساعت: 08:28 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 28 آذر 1397

روزنامه چهارشنبه 28 آذر 1397

1100 میلیارد تومان به رفاه و درمان معلولان اختصاص یافت - گوشت قربانی بودجه - ثروتمندان در کشور چند برابر فقرا یارانه میگیرند! - اجرای خدمات توانبخشی چشم انتظار اختصاص بودجه - درخشش بانوان ورزشکار در پارالمپیک توکیو - نجات پسر 9 ساله از شکنجه های پدر معتاد

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 28 آذر 1397

11 ربیع الثانی 1440

19 دسامبر 2018

سال بیست و سوم شماره 6027

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

1100 میلیارد تومان به رفاه و درمان معلولان اختصاص یافت

گوشت قربانی بودجه 4

ثروتمندان در کشور چند برابر فقرا یارانه میگیرند! 6

اجرای خدمات توانبخشی چشم انتظار اختصاص بودجه 9

 

درخشش بانوان ورزشکار در پارالمپیک توکیو 16

نجات پسر 9 ساله از شکنجه های پدر معتاد

..............ویژه

* 1100 میلیارد تومان به رفاه و درمان معلولان اختصاص یافت: معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور گفت: هزار و 100 میلیارد تومان برای بهبود امور رفاهی و درمانی معلولان در سال آینده در نظر گرفته شده است. حسین نحوینژاد افزود: این مبلغ علاوه بر پیشبینیهایی که برای افزایش بودجه سازمان بهزیستی شده، توسط سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده است تا با مدیریت صحیح بتوانیم با شروع اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولان، بخشهایی از امور رفاهی و درمانی معلولان را بهبود بخشیم. وی درباره اختصاص بودجه به قانون حمایت از معلولان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به رایزنیهای صورت گرفته و به رغم تمام مشکلاتی که دولت با آن دست به گریبان است، به خاطر اینکه این مسئله از نظر دور نماند، تصمیمگیری شده است که اعتباراتی به این حوزه اختصاص یابد. نحوینژاد پیش از این نیز گفته بود که قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت با تأکیدات رئیس جمهوری و پیگیریهای رئیس سازمان بهزیستی کشور روی زمین نخواهد ماند؛ زیرا دولت هفت هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای تحت پوشش گرفتن پشت نوبتیهای بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) و ورود آنها به چرخه حمایتی تخصیص داده است. به گفته وی، اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در بودجه 98 دیده نشده است؛ این در حالی است که در بودجه 97 هم دیده نشده است. با این حال در سال 98 شاهد تحولی در زندگی معلولان خواهیم بود. به گزارش خبرنگار ایرنا، قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب اسفند ماه سال 9۶ بود که در هشتم اردیبهشت ماه امسال از سوی ریاست جمهوری به دستگاههای ذیربط ابلاغ شد. این قانون به مسائلی مانند مناسبسازی، دسترسی پذیری و تردد و تحرک، امور ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، حمایتهای قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایتهای اداری و استخدامی و برنامه ریزی، نظارت و منابع مالی میپردازد.

 

............سیاسی

* گوشت قربانی بودجه. جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری گفت: بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده است و هر کس مرکز مطالعاتی، دانشگاهی یا کاری دارد، از بودجه دولتی استفاده میکند.

* علی لاریجانی در هفتمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری گفت: تا هنگامی که دولت بزرگ است و وسع پهنی دارد، زمینه برای سرمایه گذاری دولت باقی نمیماند. باید طرح اصولی برای چابک سازی دولت ایجاد کنیم. * حجت الاسلام ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در قصه برجام ما بسیار درست عمل کردیم و تصمیم بسیار عاقلانه ای گرفتیم و رهبر انقلاب هم هوشمندانه هشدار داد که بروید و مذاکره بکنید، اما بدانید که آمریکاییها حقه باز هستند. * الیاس حضرتی، قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به کم شدن محبوبیت اصلاحطلبان و دیگر جریانهای سیاسی کشور گفت: اگر محبوبیت اصلاحطلبان بالا برود، به نفع نظام است و اگر پایین بیاید، به ضرر نظام. * صادق زیباکلام، استاد دانشگاه گفت: ما اصلاحطلبان شاید یک روز مجبور شویم به آقای ناطق نوری و لاریجانی رأی دهیم. اینها بستگی به شرایطی دارد که با آن مواجه میشویم. بنا بر این نباید اسمش را گدایی قدرت گذاشت. اصلاحطلبان چیزی در دولت دوازدهم به دست نیاوردند و نمیخواستند به دست بیاورند، اما در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ شرکت کردند و به روحانی رأی دادند تا به عقب برنگردیم. * غرویان، مدرس حوزه علمیه قم گفت: برخی علمای ما عالم به زمان نیستند، اطلاعات به روز ندارند و سؤالات را جواب نمیدهند، خب در این شرایط نمیتوانند نقش ایده آل را به عنوان امام جمعه ایفا کنند که ضرورت دارد درباره بکارگیری آنها تجدید نظر شود. * حشمت ا... فلاحتپیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پیشبینی از تصویب لوایح پولشویی، پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معتقدم احتمال تصویب این لوایح بیشتر از عدم تصویب آن است.

..........گزارش روز

* ثروتمندان در کشور چند برابر فقرا یارانه میگیرند! یک اقتصاددان ضمن انتقاد از نحوه مواجهه دولت با تحریمها، به مقایسه رفتار دولت روسیه و دولت ایران بعد از اعمال تحریم پرداخت و گفت که در چنین شرایطی باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. این اقتصاددان جوان در این زمینه به موضوع پرداخت 60 تا 80 میلیارد دلار یارانه پنهان در قالب سوخت اشاره کرد و گفت که هم اینک ثروتمندان 11 برابر فقرا یارانه پنهان دریافت میکنند. سید محمدصادق الحسینی، اقتصاددان در گفتگویی با برنامه پایش درباره اثر تحریمها بر اقتصاد کشور با اشاره به اینکه اگر این تحریمها بر اقتصاد ترکیه یا آلمان اعمال میشد، این اقتصادها فرو میپاشید، افزود: نتیجه تحریم را نه خود تحریم، بلکه واکنش کشور تحریم شونده مشخص میکند. صادق الحسینی، واکنش دولت روسیه به تحریم را درست و خنثی کننده دانست و درباره واکنش دولت ایران به تحریمها گفت: دولت در ماههای اول واکنش غلطی به تحریمها نشان داد. تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار یکی از واکنشهای غلط دولت به تحریمها بود. ارز ترجیحی گذاشتیم، خرید و فروش دلار را قاچاق اعلام کردیم، بورس کالا را بستیم، نظام داد و ستد اقتصادی را محدود و غیر رقابتی و بر عکس روسیه عمل کردیم و اینها از جمله اشتباهات دولت بود. این اقتصاددان با اشاره به لزوم تبدیل تهدیدها به فرصت در شرایط تحریم، موضوع پرداخت 60 تا 80 میلیارد دلار یارانه پنهان به حاملهای سوخت را مطرح کرد و گفت: 42 درصد ایرانیها خودرو دارند و حدود 58 درصد ندارند، پس ما یارانه سوخت را به خودرودارها میدهیم و کسی که خودرو ندارد استفاده نمیکند. هم اکنون ثروتمندان 11 برابر فقرا یارانه پنهان دریافت میکنند. - ثروتمندان ماهانه 193 هزار تومان یارانه پنهان میگیرند: وی البته توضیح داد که ما در محاسبه نابرابری تنها کشور خاور میانه هستیم که در رده کشورهای اروپایی قرار داریم. یعنی تبعیض احساس میشود، اما قابل مقایسه با کشورهای خاور میانه نیست. به گفته این اقتصاددان، این در حالی است که سیاستهای یارانه ای و ارزی در حال زیاد کردن نابرابری هستند که بسیار خطرناک است. وی تصریح کرد: الآن یارانه ها ناعادلانه توزیع میشود. مثلاً در بنزین ۵۷ درصد مردم ایران ماشین ندارند! ١٩٣ هزار تومان یارانه پنهان بنزین دهک دهم شهری ثروتمند است. طبق تحلیلهای آماری صادق الحسینی، یارانه دهک یک روستایی فقط ۱۱ هزار تومان و دهک یک شهری 18 هزار تومان است که نسبت 17 برابر (دهک 10 شهری به دهک یک روستایی) و 11 (دهک 10 شهری به دهک یک شهری) را نتیجه میدهد. این مقادیر برای یک ماه است.

* گلواژه: تندخویی بی مورد نوعی دیوانگی است، زیرا که تندخو پشیمان میشود و اگر پشیمان نشد، پس دیوانگی او پایدار است. حضرت علی (ع)

* گلواژه: کسی که با خدا مأنوس شد، از مردم گریزان میگردد. امام حسن عسکری (ع)

............بهداشت و سلامت

* اجرای خدمات توانبخشی چشم انتظار اختصاص بودجه:  بر اساس ماده 6 قانون حمایت از حقوق معلولان که اردیبهشت امسال برای اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد، وزارت بهداشت مکلف شد پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی را فراهم سازد. سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به خبرنگار ایران سپید در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه گفت: در حال حاضر اکثریت جامعه معلولان تحت پوشش بیمه سلامت هستند و خدمات درمانی را دریافت میکنند. تصور نمیکنیم معلولی باشد که هنوز بیمه نشده است، ولی اگر چنین کسی هست، با معرفینامه سازمان بهزیستی براحتی تحت پوشش بیمه سلامت قرار میگیرد. در این ماده قانونی خدمات توانبخشی جسمی و روانی نیز به وظایف بیمه سلامت اضافه شده است. انجام این کار مستلزم اختصاص منابع جدید است؛ البته در حال حاضر بخشی از توانبخشیهای جسمی و روانی تحت پوشش است/ مثلاً معلولان روان یا معلولان عادی که با مشکل روانپزشکی رو به رو میشوند، خدمات توانبخشی روان را با بیمه دریافت میکنند، ولی این ماده قانونی کار را وسیعتر دیده و کلیه خدمات توانبخشی را شامل شده است. ما در این خصوص در حال پیگیری و مذاکره با سازمان برنامه و بودجه هستیم تا بتوانیم منابع لازم را برای انجام این خدمات دریافت کنیم. س: در حال حاضر مراکز محدود سازمان بهزیستی خدماتی مانند گفتاردرمانی، تربیت شنوایی و بینایی و کاردرمانی را انجام میدهند که کیفیت و کمیت این خدمات مورد اشکال است و انجام این امور به بیمه سلامت واگذار شده است. بعلاوه هزینه این خدمات بسیار توانفرساست. ج: بله! هزینه این نوع خدمات خیلی زیاد است. بیمه سلامت تا حال وارد این مقولات نشده است، ولی الآن  این موضوع در قانون دیده شده است. منتها این یک نکته خیلی مهم دارد؛ هزینه های این نوع خدمات بسیار بالاست؛ مانند خدمات درمانی افراد هموفیلی یا تالاسمی که خیلی هزینه بر است و سرانه دهها نفر را به خود اختصاص میدهد. امسال طبق تعریف سازمان برنامه و بودجه بیمه سلامت 14 تا 15 هزار میلیارد تومان بوده که تمام آن اختصاص داده نشده است. هزینه های جدید مستلزم پیشبینی منابع جدید است. قاعدتاً باید حق بیمه سازمانهای بیمه گر مثل تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و خود بیمه سلامت باید افزایش یابد یا از طریق دیگری به آنها کمک شود. این مطالبه حق است و من شخصاً آن را پیگیری میکنم. دکتر حریرچی در خصوص اجرای ماده 28 این قانون در خصوص کاهش 10 ساعتی کار هفتگی معلولان شدید و خیلی شدید در وزارت بهداشت نیز به ما پاسخ داد: ما جزو دستگاههای مشمول این قانون هستیم و آن را طبق آئین نامه سازمان امور اداری و استخدامی اجرا میکنیم و اگر در جایی معلولی با داشتن این شرایط در اجرای قانون با مشکل رو به رو شده باشد، میتواند آن را به وزارت بهداشت اطلاع دهد تا پیگیری کنیم. «کباری»

...........ورزشی

* درخشش بانوان ورزشکار در پارالمپیک توکیو: سیما لیموچی، نایب رئیس جدید کمیته پارالمپیک درباره انتخابش به این سمت گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم نامزدهای دیگری هم برای این بخش حضور داشتند که ظاهراً دو نفر از آنها به دلیل اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان نتوانستند شرکت کنند و به همین دلیل انصراف دادند. درباره حضورم به عنوان نایب رئیس هم باید عنوان کنم من در گذشته عضو هیأت اجرایی کمیته پارالمپیک بودم و همچنین برای نایب رئیسی درخواست میدادم، اما به دلیل احترام گذاشتن به پیشکسوتان منصرف میشدم. با این وجود این بار برخی گفتند که انصراف ندهم و قصد خودم و دوستان بر آن شد که در انتخابات بمانم تا شاید این بار در این حوزه بتوانم کمک کنم. وی در خصوص فعالیتهایش در حوزه ورزش معلولان گفت: من کار خود را بعد از پیروزی انقلاب با تنیس روی میز شروع کردم، تا اینکه در سال 64 به سمت ورزش ناشنوایان رفتم. موفقیت در این حوزه باعث شد تا برگزار کننده مسابقات ID از سوی آموزش و پرورش شوم و پس از آن نیز به عنوان مدرس ورزش جانبازان و معلولین انتخاب شدم. در سال 1382 به عنوان مربی تیم تنیس روی میز معلولان بانوان معرفی شدم و در سال 1374 همزمان با نخستین اعزام به رقابتهای بین المللی، یکی از شاگردانم از تبریز توانست مدال نقره مسابقات بین المللی انگلیس را کسب کند. این مسیر را تا سال 2000 ادامه دادم؛ تا اینکه در همان سال با هزینه شخصی در بازیهای پارالمپیک سیدنی حضور یافتم. همین حضور یک نقطه عطف برایم شد و توانستم تجربیات زیادی را جمعآوری کنم تا جدیتر از گذشته در جنبش پارالمپیک ادامه بدهم. پس از بازگشت از سیدنی، یک گزارش 76 صفحه ای درباره شرایط ورزش معلولان و حال و هوای بازیها نوشتم که مورد توجه فدراسیون جانبازان و معلولین و سازمان تربیت بدنی قرار گرفت. لیموچی با اشاره به اینکه در سال 2004 به عنوان رابط کمیته پارالمپیک با روزنامه نگاران و خبرنگاران ایرانی انتخاب شد، افزود: 8 سال عضویت در کمیته بانوان کمیته بین المللی پارالمپیک، حضور به عنوان داور و مسئول اجرایی در پارالمپیک 2008 پکن، بازیهای پارا آسیایی 2010 گوانگژو و 2014 اینچئون، بخش دیگری از فعالیتهای من هستند. به هر حال من نزدیک به سه دهه در این حوزه ها مربیگری کردم، تا اینکه تصمیم گرفتم کم کم وارد حوزه تصمیمگیریها شوم. وی در پاسخ به این سؤال که «به نظرش موفقیت بانوان معلول در پارالمپیک 2020 تداوم خواهد داشت یا نه؟» گفت: صد درصد این شرایط ادامه دارد. سال گذشته کار تدوین استراتژیهای چهار ساله ورزش معلولان در کمیته پارالمپیک صورت گرفت. یکی از نکات مهم این استراتژی، خوب دیده شدن بانوان در آن است. در واقع برای بانوان اقدامات و جایگاه خوبی در نظر گرفته شده و به نظرم آنها درخشش خوبی در پارالمپیک 2020 توکیو خواهند داشت.

* گلواژه: نابود شد، کسی که ارزش خود را ندانست. حضرت علی (ع)

...........حوادث

* نجات پسر 9 ساله از شکنجه های پدر معتاد: کودک مهابادی که از سوی پدرش مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود، به بهزیستی منتقل شد. رئیس اداره بهزیستی مهاباد در این باره به ایرنا گفت: چندی قبل ساکنان یکی از محله های این شهر با مرکز اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی تماس گرفته و از یک مورد کودک آزاری خبر دادند. این پسربچه 9 ساله که به همراه پدرش در یکی از محلات این شهر زندگی میکرد، از سوی پدرش که به مواد مخدر اعتیاد داشت مورد آزار و اذیت قرار میگرفت. کارشناسان این اداره با بررسی وضعیت این کودک و تأیید کودک آزاری و مشکلات تغذیه ای و رفتاری و با دستور مراجع قضایی وی را به بهزیستی منتقل کردند. مادر این پسربچه مدتی قبل طلاق گرفته بود و وی به تنهایی با پدر معتادش زندگی میکرد و همسایه ها از مدتی قبل متوجه رفتارهای غیر انسانی این مرد با فرزندش شده بودند.

* داماد قلابی به دام افتاد: مرد کلاهبردار که با معرفی خود به عنوان داماد یکی از مسئولان ارشد قضایی استان گلستان، اقدام به جعل اوراق قضایی کرده بود، دستگیر شد. رئیس کل دادگستری گلستان با اعلام این خبر به میزان گفت: این فرد پس از جعل برگه رأی شعبه های شورای حل اختلاف و برگه جلب به همراه یک مأمور قلابی، به خانه برخی افراد مراجعه میکرد و با ادعای اینکه از آنها طلبکار است و اگر طلبشان را نپردازند آنان را جلب میکند، از مردم اخاذی میکرد. یکی از کسانی که این فرد به بهانه وصول طلب خود به او مراجعه کرده بود، از این جاعل کارت شناسایی خواسته بود، اما چون ارائه نکرده بود، این خانم به وی مشکوک شد و موضوع را به حفاظت اطلاعات دادگستری استان گزارش کرد. پس از بررسیها مشخص شد این فرد جاعل است و با هیچ کدام از مسئولان قضایی استان نسبت فامیلی ندارد. این مقام به مردم توصیه کرد: هنگام مراجعه مأموران، از آنان کارت شناسایی بخواهند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *