شناسه خبر: 15339 منتشر شده در مورخ: 1397/9/24 ساعت: 08:40 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 24 آذر 1397

روزنامه شنبه 24 آذر 1397

چشم انداز واقعی اعتبارات قانون حمایت از حقوق معلولان در سال (98) - شبه خاطرات، پلی میان خاطره و تاریخ - در پی ارائه نسخه «نامزد انتشار»، منتظر پیغام بروزرسانی در NVDA باشید - جدول ترکیبی/ چیزهای عجیبی که در برخی مدارس کاملاً عادی هستند! اختراعات نوابغ دنیا که به بن بست رسیدند

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 24 آذر 1397

7 ربیع الثانی 1440

15 دسامبر 2018

سال بیست و سوم شماره 6023

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

چشم انداز واقعی اعتبارات قانون حمایت از حقوق معلولان در سال (98) 2

شبه خاطرات، پلی میان خاطره و تاریخ 4

در پی ارائه نسخه «نامزد انتشار»، منتظر پیغام بروزرسانی در NVDA باشید 7

حوادث

جدول ترکیبی/ چیزهای عجیبی که در برخی مدارس کاملاً عادی هستند! اختراعات نوابغ دنیا که به بن بست رسیدند 14

...........سخن هفته

* چشم انداز واقعی اعتبارات قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۹۸: این روزها مهمترین خبر محافل افراد دارای معلولیت کشور، حرف و حدیثها در خصوص میزان بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال آینده است. از شایعه بگیرید تا حدث و گمان و برخی اوقات هم استناد به اخبار رسیده از دولت. اگر بخواهیم تصویری نزدیک از وضعیت بودجه قانون در سال پیش رو داشته باشیم، باید به عوامل و حقایق زیر توجه کنیم: حد اقل بودجه تخمینی و درخواستی برای اجرای احکام مختلف قانون ۱۲ هزار میلیارد تومان است. برای درک ابعاد این بودجه باید دانست این رقم تقریباً ۵ برابر کل بودجه سازمان بهزیستی در سال جاریست. پس پیشبینی چنین اعتباری به معنای درخواست ۵۰۰ درصد رشد بودجه سازمان فقط برای تکالیف قانون حمایت از حقوق معلولان است و سایر الزامات هزینه ای سازمان را در شرایط فعلی دربر نمیگیرد. طبعاً اختصاص چنین بودجه ای در شرایط فعلی کشور و به خصوص با لحاظ امواج در راه تحریمها برای سال آینده، مقدور نیست. اما جدا از این محدودیت که مهمترین ترمز رشد هزینه های دولت در سال ۹۸ است و تمام عرصه های بودجه ریزی کشور را دربر میگیرد، عوامل مؤثر دیگر در اجرای قانون، اولویتبندی درست احکام این قانون از سوی سازمان بهزیستی و وزارت تعاون از یک سو و ارائه اسناد پشتیبان قوی و روشن برای بودجه های درخواستیست. قطعاً تخصیص ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای قانون در سال آینده میسر نخواهد بود، اما مهم این است که مهمترین اولویتهای قانون را مشخص کرد و طی یک برنامه پلکانی دقیق اجرایی در طول چند سال به سطح مطلوب بودجه مورد نیاز رسید. افزون بر این، پیشبینی شفاف بودجه با اهداف مشخص و تعیین جدول خدمات شفاف میتواند به دفاع مؤثر بودجه قانون و تخصیص کمک شایانی محسوب شود.

* گلواژه: ما موجودات خاکی نیستیم که به بهشت میرویم. ما موجودات بهشتی هستیم که از خاک سر برآورده ایم. الهی قمشه ای

.............چوب الف

* اساساً مطالعه شرح احوال و حوادث زندگی چهره های مطرح تاریخ هر ملت، برای اهالی مطالعه جذاب بوده و هیچ تحول سیاسی و فرهنگی، خاصه در کشورهای توسعه یافته خللی در میزان این علاقه ایجاد نکرده است. مردم ایران از دیرباز عاشق مطالعه خاطرات و شرح احوال مشاهیر ایرانزمین، خصوصاً رجال سیاسی بوده اند و هر کتاب که در این زمینه منتشر شده و میشود، به سرعت با اقبال عمومی همراه است. کتاب «شبه خاطرات» از معدود کتابهاییست که دارای دو جنبه نقل خاطره و تحلیل وقایع روزگار حیات مؤلف است. این کتاب به کوشش دکتر علی بهزادی، مدیر هفته نامه پر مخاطب سپید و سیاه از ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۳ در سه جلد تألیف و از سوی انتشارات عطایی منتشر شده است. ویژگی این کتاب –چنانکه اشاره شد-، دارا بودن دو وجه خاطره و به نوعی تاریخ شفاهی دوران پهلویست. نویسنده در پیشگفتار جلد اول کتاب به این نکته اشاره کرده که هدفش از نگارش پاره ای وقایع دوران پهلوی، لزوماً نقل خاطره نیست و به دنبال آن است در کنار خاطراتی که با چهره های سیاسی، علمی و فرهنگی آن دوران داشته، تصاویری مجمل و در عین حال مفید از تاریخ معاصر ایران ارائه دهد. بر همین مبنا عنوان «شبه خاطرات» را بر نوشته های خود نهاده؛ عنوانی که شاید تا پیش از این کتاب، در نظایرش دیده نشده است. همچنین نویسنده بر این نکته تأکید داشته که به فراخور حرفه مطبوعاتیش، با چهره های مهم سیاسی و فرهنگی محشور بوده و اگر میخواست درباره تک تک آن چهره ها نگارش مطلب کند، قطعاً کار به تألیف بیش از سه جلد می انجامید. بنا بر این، تصمیم گرفت تا از بین تعداد بالای رجال سیاسی و چهره های فرهنگی، حدود ۱۰۰ چهره را انتخاب کند و به شرح احوال آنها، اتفاقات مهم سیاسی-اقتصادی-فرهنگی دوران حیاتشان و جذابترین خاطراتی که با آنها داشته، بپردازد. خواننده در این کتاب حجیم، به اختصار با زندگی رجالی چون علی امینی نخست وزیر در سالهای ۴۰ و ۴۱، منوچهر اقبال نخست وزیر از ۱۳۳۶ تا ۱۳۳۹، امیرعباس هویدا نخست وزیر از ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۶، عبد الله ریاضی رئیس مجلس شورای ملی، ابو الحسن ابتهاج رئیس سازمان برنامه و بودجه، دکتر محمد مصدق نخست وزیر پر جنجال سالهای ۳۱ و ۳۲ و چهره های مهم فرهنگی مثل علی اصغر امیرانی مدیر مجله خواندنیها، رحمت مصطفوی مدیر مجله روشنفکر، سعید نفیسی ادیب و نویسنده معاصر، ذبیح الله منصوری مترجم رمانهای خارجی، حسینقلی مستعان نویسنده داستانهای پر خواننده دهه های ۲۰ و ۳۰، کارو ترانه سرای مشهور و... آشنا میشود. دکتر علی بهزادی از جمله جوانانیست که در بحبوحه دوران دکتر مصدق کار مطبوعاتیش را با انتشار هفته نامه سپید و سیاه در تابستان ۳۲ آغاز کرد. او موفق به اخذ دکترای حقوق و علوم سیاسی از فرانسه شده بود و پس از بازگشت به ایران، به مطبوعات روی آورد. مطالب کتاب، عموماً حول محور سه دهه فعالیت نویسنده در مطبوعات، تابستان ۳۲ تا تابستان ۵۳ برمیگردد.

 

............فناوریهای امید بخش

* در پی ارائه نسخه «نامزد انتشار»، منتظر پیغام بروزرسانی در NVDA باشید: توسعه دهندگان صفحه خوان NVDA به تازگی نسخه جدیدی از این صفحه خوان را برای انتشار به اصطلاح خودشان «نامزد» کرده اند. روند انتشار نسخه های جدید در NVDA به این ترتیب است که ابتدا نسخه های Beta در اختیار آنهایی قرار میگیرد که حوصله و علاقه و دانش کافی برای آزمون و خطا و عیبیابی نرم افزارها دارند و بعد از این مرحله، نسخه هایی را با عنوان «Release Candidate»، روی سایت قرار میدهند. نسخه های مخصوص، همان ویرایشهایی است که ما از آنها به عنوان «نامزد انتشار» یاد میکنیم. حالا یکی از همین نامزدها منتشر شده است. NVDA 2018.4 RC1. وقتی نسخه نامزد منتشر میشود به این معنا است که نخسه نهایی هم تا چند روز آینده منتشر خواهد شد. در نوشته حاضر به طور اجمال به مرور مهمترین تغییرات NVDA در نسخه آینده خواهیم پرداخت. شاید مهمترین تغییری که در نسخه جدید باید منتظرش باشیم، عملکرد بهتر صفحه خوان در نسخه های جدید مرورگر Firefox است. همان طور که میدانید، نسخه های جدید این مرورگر زیاد میانه خوبی با صفحه خوانها ندارند، اما گویا قرار است در این نسخه از NVDA این مشکل به میزان قابل توجهی اصلاح شود. خوانده شدن ایموجیها توسط همه موتورهای صوتی هم از دیگر تغییراتی است که در NVDA شاهدش خواهیم بود. تا به امروز فقط Espeak میتوانست ایموجیها را بخواند و اگر کاربران از پکجاز، پارسآوا یا هر موتور صوتی غیر از Espeak استفاده میکردند، امکان خواندن ایموجیها را نداشتند. امکان جالب توجه دیگری که گنجانده شده، بیشتر به درد آنهایی میخورد که کارشان ویرایش متن است و از Word زیاد استفاده میکنند. در نسخه جدید این امکان به NVDA اضافه شده که فاصله نشانگر از حاشیه های صفحه Word خوانده شود. به این ترتیب کاربر میتواند بداند فاصله نشانگر از لبه چپ یا بالای متن چقدر است. این کار با استفاده از کلیدهای ترکیبی Insert + Numpad Del انجام خواهد شد. اگر کاربر Outlook و NVDA به طور همزمان باشید، حتماً میدانید که تا به امروز این صفحه خوان قادر نبود وضعیت «پاسخ داده شده» یا «هدایت شده» را در مورد ایمیلهایی که با outlook مشاهده میکردید، گزارش دهد. در نسخه جدید این مشکل هم حل شده و حالا کاربران این اطلاعات را در اختیار خواهند داشت. این صفحه خوان در نسخه جدید خود، پشتیبانی از دو نرم افزار کاربردی در حوزه مدیریت و مشاهده فایلهای PDF یعنی Foxit Reader و Foxit Phantom PDF را هم به فهرست نرم افزارهای پشتیبانی شده اش اضافه کرده است. نسخه جدید NVDA به زودی از طریق وبسایت NVAccess.org در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این بروزرسانی توسط خودِ صفحه خوان هم به اطلاع کاربرانش خواهد رسید.

...........حوادث

* گدای نابینا؛ محمدحسین قلعه دار، سرهنگ بازنشسته: هدف از یادآوری اتفاقات و حوادث گذشته، فقط سرگرمی یا داستانسرایی نیست، بلکه میتواند تلنگری هرچند کوچک به خودمان و دیگران باشد تا گرفتار مشکلات نشویم و از حوادثی که پیش آمده درس بگیریم. آنچه در زیر میخوانید داستانی واقعی از یک حادثه است که در یکی از سالهای دهه پنجاه رخ داد. آن روزها برنامه ای در رادیو ایران تهیه و اجرا و برای شنوندگان پخش میشد با عنوان در گوشه و کنار شهر که هر هفته ساعت 2 بعد از ظهر روزهای جمعه پخش میشد. پس از مدتی این برنامه یک ساعته چنان مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفته بود که خواهان پخش این برنامه در روزهای دیگری به غیر از جمعه نیز بودند و مسئولان رادیو هم در صدد بودند که امکان تهیه بیشتر برنامه را فراهم کنند. در این برنامه رادیویی گزارشگر و عوامل فنی و کارگردان و سایر دست اندرکاران به مراکز پلیس از قبیل کلانتریها و آگاهی و دادسراها میرفتند و از اتفاقات و سوژه های مورد نظر گزارش تهیه میکردند و در انتهای کار افسران نگهبان و سایر عوامل پلیس و دادسرا پیرامون نحوه رسیدگی به آن پرونده خاص و سرنوشت متهم یا متهمان و همچنین سر انجام کار آن پرونده به شکلی بسیار ساده و روان، اطلاعات، هشدار و توصیه به شنوندگان ارائه میدادند که همین موضوع برای مردم بسیار مورد توجه و مؤثر واقع میشد. یک روز تهیه کننده برنامه اطلاع داد که برای ضبط این قسمت برنامه به مقر ما که یکی از کلانتریهای تهران در مرکز شهر بود، میآیند و خواستار همکاری و در اختیار گذاشتن اطلاعات یکی از پرونده هایی شد که به تازگی در حوزه استحفاظی ما رخ داده بود. بر حسب تصادف اتفاق جالبی رخ داده بود که برای ضبط و پخش میتوانست بسیار شنیدنی باشد. وقتی عوامل برنامه آمدند، جویای وضعیت پرونده شدند. گفتم کمی صبر کنید تا برایتان توضیح بدهم. آنهایی که در آن سال ها در تهران زندگی میکردند و به سینما میرفتند، شاید به خاطر داشته باشند که جلوی در خروجی یکی از سینماهای مرکز شهر، همیشه جوانی نابینا می ایستاد که چشمهایش سفید و خالی از مردمک بود. او با لحنی سوزناک از مردم گدایی میکرد و این چشمان سفید و سماجت وی برای گدایی باعث مزاحمت برای مردم و اعتراض برخی شهروندان شده بود. پلیس نیز به علت مزاحمتی که عبد الله برای مردم ایجاد میکرد، بارها او را دستگیر و به کانون اصلاح و تربیت اعزام کرده بود، اما پس از مدتی رها میشد و دوباره همان کار را انجام میداد. وقتی مسئولان برنامه در گوشه و کنار شهر به کلانتری آمدند، به عبد الله که او را به تازگی دستگیر کرده بودیم، گفتم چنانچه خودت را معرفی و شگردت را بیان کنی و همکاری خوبی انجام دهی، به تو کمک خواهم کرد. عوامل برنامه که با تعجب شاهد گفتگوی من و عبد الله بودند، بیشتر مشتاق شدند بدانند این جوان نابینا چه کرده است که در همین موقع عبد الله پلکی زد و در مقابل دیدگان متعجب عوامل برنامه، مردمک چشمانش در میان سفیدی حدقه نمایان شد. بعد گفت: «من نابینا نیستم». کم مانده بود بچه های رادیو از تعجب خشکشان بزند. به عبد الله گفتم حالا بگو که چطور و چرا این کار را میکنی؟ او چنین توضیح داد: در اثر تمرین زیاد، سیاهی چشمانم را در بالای حدقه چشم پنهان میکنم و چون به دفعات این کار را انجام داده ام بسیار عادی و طبیعی به نظر میرسد و مردم خیال میکنند نابینا هستم و از روی ترحم به من پول میدهند. طبق روال برنامه گفتگویی با وی انجام شد و عبد الله گفت که به خاطر بیکاری دست به گدایی زده و ظاهرش را از عمد به شکلی درآورده تا ترحم مردم را جلب کند. پس از اتمام کار سؤال شد که حالا با او چه میکنید که پاسخ دادیم چون با پلیس همکاری کرده و تعهد کتبی هم داده، به او کمک خواهیم کرد. وقتی روز جمعه برنامه از رادیو پخش شد، به گفته تهیه کننده برنامه، چنان مورد استقبال مردم قرار گرفته بود که هم تقاضای پخش دوباره آن بسیار بود و هم شنوندگان زیادی تماس گرفته و برای این جوان پیشنهاد کار داده بودند.

.............کشکول

* جدول ترکیبی: برای بدست آوردن رمز باید به 22 سؤال که جوابهای شش حرفی دارند، پاسخ دهید؛ همچنین برای پاسخهای شش حرفی سؤالات، سه واژه چهار حرفی ارائه کرده ایم که هر کدام از این واژه ها دو حرف از کلمه شش حرفی را در خود دارند. دقت کنید که این دو حرف حتماً در کنار هم قرار دارند. در انتها از بهم پیوستن حروف اول پاسخهای شش حرفی سؤالات، رمز جدول که نام فیلمی با هنرنمایی "جک نیکلسون" برنده اسکار 1975 است، بدست میآید. سؤالات جدول: 1. سال گذشته (پاره-مرسل-کمال) 2. بررسی مطالبات مردم در جهت بهبود روند انجام کار (خرسک-یدان-گیاه) 3. دمر (سوار-سرور-منها) 4. استنباط مسائل شرعی از قرآن و احادیث (ناجی-بوته-خادم) 5. سوغات مشهد (زعیم-فراق-کانی) 6. عتیق و کهن (رباب-بسته-اندر) 7. شوفر (سراب-تفنن-دهری) 8. حکیم و خردمند (طفره-زاده-نهیب) 9. نامی دخترانه (سریه-حامی-نهار) 10. نوآوری و خلاقیت (ثابت-اتکا-قاری) 11. وسام (عزیز-کباب-رویی) 12. ماجراهای اغراق آمیز درباره خدایان و پهلوانان (ناسی-قاطر-بایر) 13. ته بندی کتاب (کشیش-سران-زهره) 14. نقاب زنان ترک (میان-کشمش-ناقد) 15. خودروی بزرگ (اتمی-کوبا-دروس) 16. زشت و نکوهیده (عنان-پسین-گزند) 17. پیوسته (همام-جوار-مرهم) 18. واژه ای که به عضو حزب ملی ایتالیا گفته میشد که توسط موسولینی در 1919 بنا شده بود (نفاق-شیشه-کاست) 19. دور اندیشی (ساحر-متین-خراط) 20. پهناورترین استان کشورمان (فخری-راست-شانه) 21. ذکاوت (تیره-کوزه-سروش) 22. دائمی (تهمت-یشمی-گیسو). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. برنده این هفته جدول نرگس دهقانی از شیراز است. * رمز جدول هفته گذشته: کوچ تا چند مگر میشود از خویش گریخت.  

* جدی نگیرید: به یارو میگن بابات چه جوری مرد؟ میگه از پشت بوم افتاد رو کولر، با کولر افتاد تو بالکن. نرده های بالکن شکست. بعد افتاد روی نورگیر،

شیشه های نورگیر شکست. از اونجا افتاد روی گلدونها. ما دیدیم خونه رو داره خراب میکنه، با تیر زدیمش. - یکیو داشتیم تو دانشگاه 13-14 ترم داشت میخوند؛ روز دانشجو مثل شب یلدا بچه ها رو جمع میکرد دور خودش و از قدیما براشون خاطره میگفت. - یکی ﺍﺯ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭﺍﺗﻢ اینه ﮐﻪ تا حالا هیچ افتخاری ﮐﺴﺐ ﻧﮑﺮﺩﻡ ﻭ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻟﮑﻪ ننگی ﺭﻭ ﭘﯿﺸﻮﻧﯿﻪ ﺧﻮﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﻡ ﺑﻮﺩﻡ. - یکی از باگهای بدن انسان، نداشتن جیبه و معلوم نیست رو چه حسابی به کانگرو تعلق گرفته و به اشرف مخلوقات خیر. - به جایى رسیدیم که مسئولین میگن خب خب. مشکل داریم چه مشکلیییى!

* حرفهای تکان دهنده: کار اندکی که ادامه یابد، از کار بسیاری که از آن به ستوه آیی امیدوار کننده تر است. حضرت علی (ع) – هر کس دوست و برادر خود را محرمانه موعظه کند، او را زینت بخشیده; و چنانچه علنى باشد، سبب ننگ و تضعیف او گشته است. امام حسن عسکری (ع) - قبل از عیبجویی و بازگویی عیب دیگران، سعی کند عیبهای خود را برطرف نماید. امام سجاد (ع) - حقّی که شکم بر تو دارد، این است که آن را ظرف چیزهای حرام -چه کم و چه زیاد- قرار ندهی و بلکه در چیزهای حلال هم صرفه جویی کنی و به مقدار نیاز استفاده نمایی. امام سجاد (ع)

* چیزهای عجیبی که در برخی مدارس عادی هستند: در دهلی برخی مدارس زیر پل برگزار می شوند. زیر پل متروی دهلی، مدرسه ای وجود دارد که حتی دیوار ندارد. این مدرسه رایگان به کودکان کارگران مهاجر فقیر، کارگران روزمزد و کشاورزان فصلی آموزش میدهد که تعدادشان به صدها نفر میرسد. - دانشآموزان کره جنوبی تا ۱۶ ساعت در روز مدرسه هستند: در کره جنوبی، یک روز معمولی مدارس از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر است که در مقایسه با بیشتر کشورها بسیار طولانی است. با این حال بسیاری از دانشآموزان بعد از مدرسه به مدارس خصوصی هم میروند که از ساعت ۶ تا ۹ شب است. - در مدارس ژاپن، یونیفرم دخترها و پسرها مثل هم است. - در بنگلادش برخی مدارس روی قایق هستند: حدود ۷۰% از کل مساحت بنگلادش کمتر از یک متر بالاتر از سطح دریاست و تعداد زیادی بچه مدرسه ای دارد، بنا بر این باید خلاقیت به خرج دهند تا مدارس محلی تحت تأثیر سیل قرار نگیرند. بهترین راه برای حفظ مدارس از سیل این است که آنها را روی قایق احداث کنند. انرژی این مدارس شناور معمولاً توسط پنلهای خورشیدی تأمین میشود. - دانشآموزان هلندی از ۴ سالگی به مدرسه میروند: در مدارس اقیانوسیه پوشیدن کفش اختیاری است: در برخی کشورهای اقیانوسیه مثل استرالیا و نیوزیلند، دانشآموزان مجبور نیستند در مدرسه کفش بپوشند. بچه ها اغلب باید با کفش بروند و برگردند، اما در کلاس لازم نیست کفش بپوشند. البته این قانون به آب و هوا هم بستگی دارد. - بچه های مناطق قطبی با هلیکوپتر به مدرسه میروند: فرزندان کسانی که در مناطق قطب شمال زندگی میکنند، با هلیکوپتر به مدارس شبانه روزی دولتی میروند و بعد از ۹ ماه به خانه بازمیگردند. بدیهی است که آنها هر روز از هلیکوپتر استفاده نمیکنند، اما دو بار در سال هم کم نیست.

* اختراعات نوابغ دنیا که به بنبست رسیدند! لئوناردو داوینچی: کفشهایی برای پیاده روی در آب؛ مغز عصیانگر این طراح و نقاش باعث به وجود آوردن اختراعاتی دیوانه کننده شد که هیچ وقت به مرحله انجام نرسیدند، حتی زمانی که فناوری و نوآوری عصر حاضر قادر است این گونه اختراعات را بسازد. متأسفانه فناوری کفشهای مخصوص پیاده روی در آب هنوز به نقطه الزام برای بشر نرسیده است. این وسیله در اصل دو چوب مثل دو چوب اسکی است که در انتهای آن دو شکل قطب مانند تعبیه شده اند که مانع از زمین خوردن شخصی که با آنها راه میرود، میشود. متأسفانه هیچ گونه دید مهندسی در این وسیله وجود نداشت و حتی فکر داوینچی در رساندن سربازان به کشتی دشمن و منهدم کردن آنها نیز هیچ گونه کاربردی نداشت. تنها کاربرد این وسیله در تعریف کردن آن برای کسی هست و آن شخص از شدت خندیدن در لحظه جان بدهد. - توماس ادیسون: ماشین ارواح؛ زمانی که مردم جهان فکر میکردند با پرداختن مبلغی پول به کولیها میشود با عالم مردگان ارتباط برقرار کرد، ادیسون ادعا کرد همین کار را میتوان با استفاده از علم انجام داد. این مخترع در مصاحبه هایش که در مجلات انجام میداد، ادعا میکرد که در کارگاه مشهورش در بین هزاران اختراعش این اختراع را نیز ثبت کرده است، اما ماشینی که گواه بر این مدعا که احضار روح از عالم مردگان باشد، هیچ وقت پیدا نشد.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. کخ 2. وجب 3. چتر نجات 4. تیماج 5. اپراتور 6. چلیپا 7. نادم 8. دباج 9. مانیل 10. گاهنامه 11. رز 12. مرینوس 13. یخه 14. شرجی 15. ورکا 16. دف 17. اقلیما 18. زجاج 19. خلخال 20. ون 21. یولاخ 22. شیخ المشایخ 23. گلایدر 24. ران 25. یونایتد پرس 26. خبز 27. ترازو.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *