شناسه خبر: 15256 منتشر شده در مورخ: 1397/9/18 ساعت: 10:23 گروه: اجتماعی  
برگزاری نخستین گرد همآیی مناسبسازی و دسترسی پذیری

برگزاری نخستین گرد همآیی مناسبسازی و دسترسی پذیری

نخستین گرد همآیی با موضوع مناسبسازی با حضور مسئولان بهزیستی کشور، بهزیستی استان تهران، دبیرخانه مناسبسازی کشور، استانداری تهران، سازمان استثنایی و نمایندگان سازمانهای مردمنهاد معلولان، عصر روز چهارشنبه در مجموعه ورزشی تلاش برگزار شد.

به گزارش ایران سپید در ابتدای این گرد همآیی که به همت بهزیستی استان تهران برگزار شد، بیاتنژاد مدیر کل بهزیستی استان تهران ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولان، به موضوع مناسبسازی محیط شهری و محیط زندگی معلولان اشاره کرد و اظهار داشت که مناسبسازی بخشی از عدالت اجتماعیست و نظام جمهوری اسلامی بر اصل توسعه عدالت اجتماعی همیشه تأکید کرده است.

وی همچنین اظهار داشت که مناسبسازی محیط زندگی معلولان، به عنوان برابر سازی حقوق اجتماعی این شهروندان، امری بسیار مهم است. وی معلولان را بزرگترین اقلیت عنوان کرد و افزود: معلولان حق و حقوق زیادی دارند که یکی از مهمترین این حقوق، دسترسی پذیریست. در ادامه این گرد همآیی، کاظمی مؤمنسرایی رئیس دبیرخانه مناسبسازی بر این نکته تأکید کرد که بحث مناسبسازی و دسترسی پذیری نباید در مناسبتی مثل روز جهانی معلولان، بلکه باید در طول سال در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

وی که معلول جسمی-حرکتیست و با سختی جهت ایراد سخنرانی روی استیج رفت، ضمن انتقاد از شعارهایی که در خصوص مناسبسازی نوشته میشود، اظهار داشت: متأسفانه بعضی مسئولان آگاهی لازم درباره موضوع مهمی مثل مناسبسازی را ندارند. شعارهایی مثل «دستم را نگیر، راهم را هموار کن» را سر میدهند، در سالهای اخیر مصداق عینی ندارد. هنوز ما برای رفت و آمد از دیگران کمک میگیریم.

اگر همین مجموعه که زیر نظر وزارتخانه است، مناسبسازی شده بود، لازم نبود کسی مرا تا قرار گرفتن روی استیج همراهی کند. این نکته یعنی هرچه درباره مناسبسازی صحبت شده، جنبه شعاری داشته و واقعاً آنچه باید انجام شود، صورت نگرفته است. حسین نحوینژاد، معاون توانبخشی بهزیستی کشور، یکی دیگر از مسئولانی بود که در این گرد همآیی حضور یافت. وی طی سخنانی، برخی انتقادات از سوی تشکلها درباره عملکرد بهزیستی را بی انصافی عنوان کرد و اظهار داشت: مهمترین مشکل سازمان بهزیستی، عدم اعتبار لازم است. ما هم طرح داریم و هم افراد دلسوز؛ خب بعضاً مواردی غیر از این هم دیده میشود. اتفاقاً یکی از نگرانیهای من این است که بعضی همکاران ما آن طور که شایسته مددجویان است، با آنها برخورد نمیکنند، اما بیشتر عصبانیت همکاران ما به نداشتن پول و امکانات بر میگردد.

وی از نمایندگان تشکلهای معلولان و تک تک افراد معلول خواست تا در پیگیری مطالباتشان کمی انصاف را رعایت کنند: امروز کشور با مشکلات متعددی مثل تحریمهای ظالمانه از سوی قدرتهای غربی مواجه است؛ اگر ما در پیگیری مطالباتمان انصاف را رعایت نکنیم و همیشه داد و بیداد کنیم، طبیعیست مسئولان هم از کنار دغدغه های ما میگذرند و به امور دیگر رسیدگی میکنند. – در حاشیه گرد همآیی مناسبسازی و دسترسی پذیری، کاظمی مؤمنسرایی در گفتگوی کوتاه اظهار داشت: دبیرخانه مناسبسازی کشور به منظور انجام امور کلان فرابخشی در خصوص سیاستگذاری و نظارت تشکیل شده است.

یعنی سر و کار ما با شورای عالی استانها، شهرداری کلانشهرها و استانداران است. در تهران به عنوان پایتخت، ما با شهرداریهای برخی مناطق وارد تعامل شدیم تا فضایی به عنوان پایلوت در منطقه زیر نظرشان ایجاد کنند؛ مثلاً با منطقه ۷ مذاکراتی در زمینه مناسبسازی انجام دادیم که در صورت موفقیت، آن را به تمام مناطق توسعه میدهیم.

وی درباره میزان کیفیت نمونه های مناسبسازی شده اظهار داشت: در تمام مناطق، موضوع همسطح سازی و مسیر نابینایان اجرا میشود. حالا اگر کیفیت این نمونه ها استاندارد نیست، به عدم آگاهی پیمانکاران درباره اجرای استاندارد این طرحها بر میگردد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *