شناسه خبر: 15143 منتشر شده در مورخ: 1397/9/14 ساعت: 08:53 گروه: اجتماعی  
حقوق معلولان باید در بودجه ۹۸ مورد توجه ویژه قرار گیرد
در نشست فراکسیون معلولان مجلس مطرح شد:

حقوق معلولان باید در بودجه ۹۸ مورد توجه ویژه قرار گیرد

رئیس فراکسیون معلولان مجلس، در نشست فراکسیون معلولان مجلس که به منظور بررسی اعتبارات لازم برای اجرای قانون حمایت از معلولان تشکیل شده بود بر ضرورت توجه ویژه به نیاز این قشر در بودجه ۹۸ تاکید کرد.

به گزارش ایران سپید نشست فراکسیون معلولان مجلس شورای اسلامی روز (سه شنبه 13 آذرماه) به منظور بررسی اعتبارات مورد نیاز برای اجرای قانون جامع حمایت از معلولان که باید در قانون بودجه 98 لحاظ شود با حضور اعضای فراکسیون معلولان مجلس، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، مسئول امور مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسئولان  تعدادی از  سازمان‌های مردم نهاد و خیریه ‌ای فعال در حوزه معلولان و تعدادی از معلولان برگزار شد.

 سازمان بهزیستی وظیفه خطیری در جهت حمایت از معلولان برعهده دارد

زهرا ساعی ، در تشریح روند طی‌شده برای تصویب قانون جامع حمایت از معلولان، گفت: لایحه حمایت از معلولان از سال 83-84 مغفول باقی مانده بود و قانونی هم که در آن زمان برای حمایت از این قشر ایجاد شده بود تنها 16 ماده داشت که در این دوره از مجلس با تلاش این فراکسیون به مجلس عودت داده شده و در سال 96 تصویب شد و در فروردین سال 97 نیز توسط دولت ابلاغ شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در قانون جامع حمایت از معلولان تلاش شده است که برای تمام وزارتخانه‌ها تکالیفی تعیین شود تا بتوان خدمات خوبی را در تمام ابعاد تامین اشتغال، مسکن، درمان و تسهیل روند تردد از طریق مناسب‌سازی معابر شهری به این قشر ارائه داد.

ساعی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر در ساخت معابر و اماکن عمومی معلولان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، ضمن اینکه تعیین 5 درصد سهمیه از استخدام‌های هر دستگاه به منظور بکارگیری معلولان رعایت نشده است، هر چند که موضوع نبود شغل برای افراد تحصیلکرده تنها مربوط به معلولان نبوده و یک مشکل عمومی است، اما در این زمینه به معلولان ظلم بیشتری شده است.

وی یادآورشد: البته سازمان بهزیستی وظیفه خطیری در جهت حمایت از معلولان برعهده دارد و می‌تواند با مدیریت بهتر و تعامل بیشتر با دولت و مجلس اقدامات خوبی را در جهت حمایت از معلولان انجام دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با توجه به اینکه هزینه نگهداری معلولان افزایش پیدا کرده، لازم است دولت برای مراکز نگهداری از معلولان که به صورت هیات امنایی به این امر مبادرت ورزیده‌اند، امتیازهایی را درنظر بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: فراکسیون معلولان نیز تلاش می‌کند که در فصل بودجه اعتبارات مناسبی در بودجه 98 در جهت اجرای قانون جامع حمایت از معلولان تعیین شود، ضمن اینکه قطعا باید بعد از تصویب این بودجه جلساتی را به منظور نحوه تخصیص آن در بخش‌های مختلف متناسب با مطالبات جامعه هدف داشته باشیم.

رئیس فراکسیون معلولان مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: هم‌اکنون انتظار نمایندگان مجلس این است که بتوانیم در جهت اجرای موارد مندرج در قانون جامع حمایت از معلولان اعم از مناسب‌سازی شهر، اشتغال، توانبخشی و حوزه درمان این قشر به حد مطلوب دست پیدا کنیم.

 

دستگاه‌های اجرایی باید در استخدام معلولان پیشگام شوند

در ادامه  خدیجه ربیعی، افزود: در حوزه معلولان مشکل قانونی وجود ندارد و فقط در بخش اجرا با مشکل مواجه هستیم، ضمن اینکه دستگاه‌ها باید به‌منظور سهم 5 درصدی معلولان در زمینه اشتغال برای استخدام این قشر پیشگام شوند.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و معلولان یکی از اهداف کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی است و قطعا مسائل در حوزه معلولان را موشکافانه بررسی می‌کنیم و هرگونه خلاء قانونی که وجود داشته باشد را رفع خواهیم کرد.

عضو فراکسیون معلولان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هم‌اکنون باید به خیرین و افرادی که از معلولان نگهداری می‌کنند، توجه ویژه ای شود، بنابراین مجلس در تلاش است با کمک به دولت از این قشر به گونه‌ای حمایت کند که آرامش در زندگی و امنیت شغلی آن‌ها تامین شود.

 

ما در زمینه پیشگیری از بروز معلولیت‌ها تعلل داشته‌ایم

در ادامه عبدالرضا عزیزی  افزود: متاسفانه در حوزه معلولان تنها سرمایه‌گذاری در زمینه درمان مورد توجه قرار گرفته است که نشان می‌دهد ما در زمینه پیشگیری در این حوزه تعلل داشته‌ایم، بنابراین مجبور هستیم در زمینه درمان اقدام کنیم.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هزینه درمان معلولان 3 برابر بیشتر از پیشگیری است، ادامه داد: راندمان پیشگیری در این حوزه 11 تا 30 برابر بیشتر از درمان است، کما اینکه در گذشته نیز از طریق طرح غربالگری 10 هزار بیمار در این حوزه کشف شدند و از نابینایی تعداد زیادی از افراد جلوگیری شد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون می‌توان در مراحل رشد جنین مشکلات ژنتیکی را تشخیص داده و بر اساس قانون از طریق اجباری کردن انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج از تولد نوزادان معلول جلوگیری کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در ادامه تاکید کرد: یکی از مواردی که در این حوزه حائز اهمیت بوده، این است که ما باید فکر کنیم چه رفتاری با معلولان داشته باشیم، ضمن اینکه 2.5 درصد معلولیت‌ها اجتناب‌ناپذیر اما قابل کنترل هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در جامعه باید برای تمام اقشار جایگاهی در نظر گرفته شود ضمن اینکه به این نکته توجه شود که اگر برای ساماندهی معلولان اعتبارات ویژه‌‎ای در نظر نگیریم قطعا همه جامعه درگیر مشکلات آن‌ها خواهند شد، بنابراین این موضوع می‌طلبد که هم دولت و هم مجلس به این بخش توجه ویژ‌ه‌ای داشته باشند.

 مسئولان باید مناسب‌سازی شهر برای تسهیل تردد معلولان را در دستورکار قرار دهند

در ادامه ناهید تاج الدین، افزود: ایجاد قانون حمایت از معلولان اتفاق مبارکی بود که در مجلس دهم به منظور رفع مشکلات این قشر صورت گرفت، همچنین در برنامه ششم توسعه به منظور پیشگیری از تولد نوزادان معلول مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اجباری شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: مجلس در حوزه حمایت از معلولان به وظیفه خود در امر قانونگذاری عمل کرده است، بنابراین در این شرایط از دولت درخواست می‌کنیم اعتبارات لازم برای اجرای قانون حمایت از معلولان را تامین کند، چرا که اگر به رفع مشکلات معلولان نپردازیم، قطعا درمان آن‌ها هزینه بیشتری را بر کشور تحمیل خواهد کرد.

عضو فراکسیون معلولان مجلس شورای اسلامی، در پایان از مسئولان مربوطه خواست که ساماندهی شهر برای تسهیل تردد معلولان را در دستورکار قرار دهند.

 سازمان بهزیستی در خصوص تحقق مطالبات معلولان عملکرد قابل‌قبولی نداشت

در ادامه علی ساری  افزود: بخشی که در حوزه معلولان به تصویب قانون مربوط بود، انجام شد و نقص‌هایی که در این حوزه وجود داشت، در چارچوب قانون رفع شد، اما سازمان بهزیستی در خصوص تحقق مطالبات این قشر خوب عمل نمی‌کند.

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سازمان بهزیستی باید از وزیر اقتصاد بخواهد تا حداقل در بخش ارائه تسهیلات به معلولان از طریق بانک‌ها، در هر شهر یک شعبه خاص مشخص کند و این کار ساده‌ای است که نیاز به تامین بودجه هم ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اعتبارات برای تامین مطالبات معلولان محدود نیست، اما نحوه تخصیص آن با مشکل مواجه است، کما اینکه ارقام محدودی برای تامین تجهیزات مورد نیاز این قشر هزینه می‌شود، بنابراین نیاز است بهزیستی در این مورد چابک عمل کرده و از لختی دست بردارد.

 گزارشی از پیگیری مطالبات معلولان به مجلس ارائه خواهیم داد

در ادامه حسین نحوی‌نژاد بابیان‌اینکه قانون حمایت از معلولان حاصل 10 سال تلاش بوده که در مجلس دهم به ثمر رسید و یکی از قوانین مترقی در دنیا است، در بیان دغدغه معلولان افزود: در قانون جامع حمایت از معلولان چند محور وجود دارد که اجرای آن می‌تواند راهگشا بوده و تحولی در زندگی معلولان ایجاد کند اعم از بیمه‌های توانبخشی که به دلیل هزینه‌های سنگین درمان معلولان تعیین شده است، اجرای ماده 7  که بسیار مترقی است و بخشی از آن به خدمات مراقبت و پرستاری در منزل برمی‌گردد و بخشی هم مربوط به مراکز غیردولتی است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، تصریح کرد: هم‌اکنون 2 هزار و 200 مرکز نگهداری از معلولان وجود دارد، ضمن اینکه 50 هزار معلول داریم که از این تعداد 17 هزار نفر مجهول الهویه هستند.

وی یادآورشد: یکی از مشکلاتی که سازمان بهزیستی در حوزه نگهداری از معلولان با آن مواجه است، قوانین خشکی بوده که در مورد خرید وجود دارد، ضمن اینکه تجهیزاتی اعم از ویلچر و سمعک که ارائه شده از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، از سوی دیگر اعتبارات خوبی در حوزه اشتغال تعیین شده، اما نحوه توزیع آن از طریق بانک‌های عامل با مشکل مواجه شد که این امر نظارت دقیق مجلس و دولت را می‌طلبد تا از طریق کارآفرینی به این موضوع ورود پیدا کنند.

نحوی نژاد بیان کرد: در سال 98 مقرر شد هر کارفرمایی که معلولی را استخدام کند، 30 تا 50 درصد حقوقش را دولت پرداخت کند، همچنین حق بیمه کارفرمایان نیز از این کانال پرداخت شود، همچنین 10 ساعت کاهش ساعت کار به ازای هر معلول شدید جسمی ذهنی برای والدین در نظر گرفته شده و مستمری به عنوان کمک هزینه معلولان در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه از دستور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای تامین نیازهای معلولان خبر داد و افزود: قرار بر این شد محل‌هایی برای تامین اعتبارات این بخش در نظر گرفته شود و حتی تبصره‌هایی تعریف شود و تاکید شد اعتبارات لازم برای اجرای قانون حمایت از معلولان در بودجه 98 مشهود باشد، ضمن اینکه مطالبات این بخش در سه اولویت ارتقاء معیشت، حق پرستاری و تامین نیاز افرادی که در مراکز از آن‌ها نگهداری می‌شوند، محقق شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، در پایان تاکید کرد: ما اذعان می‌کنیم مشکلات معلولان تمام نشده و همچنان دغدغه‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد که قول پیگیری آن‌ها را می‌دهیم، ضمن اینکه در این مورد به فراکسیون معلولان نیز گزارش خواهیم داد. خبرگزاری خانه ملت

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *