شناسه خبر: 15043 منتشر شده در مورخ: 1397/9/9 ساعت: 10:52 گروه: دانش و فن آوری  
صفحه خوان Narrator هر روز بهتر از دیروز

صفحه خوان Narrator هر روز بهتر از دیروز

آنهایی که هم سن و سال یا بزرگتر از نگارنده باشند، اگر کاربر ویندوز XP بوده باشند حتماً صدای Narrator را به خاطر میآورند.

به گزارش ایران سپید آنهایی که هم سن و سال یا بزرگتر از نگارنده باشند، اگر کاربر ویندوز XP بوده باشند حتماً صدای Narrator را به خاطر میآورند. صدایی شبیه صدای یک پیر مرد که آنقدر کند و کم امکانات بود که فقط زمانی به سراغش میرفتیم که هیچ صفحه خوانی دم دستمان نبود و از سر ناچاری مجبور بودیم به آن صدا پناه ببریم.

با انتشار ویندوز ۷ اما شرکت Microsoft سعی کرد صفحه خوان خودش را هم به فراخور سایر بخشها روزآمدتر کند و اولین قدم را هم در این راستا این دانست که صدای Narrator را که تو گویی از اعماق چاهی شنیده میشد، با صدایی قابل قبولتر جایگزین کند. از استاندارد Sapi استفاده کرد و شاهد بودیم که در ویندوز ۷ صدای این صفحه خوان با صدایی قابل استفاده جایگزین شد. این روند حالا هم در Microsoft ادامه دارد و با انتشار ویندوز ۱۰ شاهد آن هستیم که Narrator در هر بروزرسانی، دستخوش تغییراتی بنیادین میشود و این صفحه خوان را قدم به قدم به استانداردهای مرسوم صفحه خوانهای روز دنیا نزدیکتر میکند. استفاده از صداهای بسیار با کیفیت، یکی از همین قدمها بود که با نسخه نهایی ویندوز ۱۰ در اختیار کاربران قرار گرفت. علاوه بر این تغییرات، اگر کاربران ویندوز ۱۰ آپدیت ماه گذشته –اکتبر- را دانلود کرده باشند حتماً خبر دارند که تغییرات جالب توجه دیگری هم در Narrator به وقوع پیوسته که در این نوشتار به برخی از این تغییرات اشاره ای خواهیم داشت.

یکی از مهمترین تغییراتی که رخ داده این است که حالا کاربران میتوانند کلید مبدل یا Modifier را خود انتخاب کنند. تا امروز Narrator به شکل پیشفرض از Capslock به عنوان مبدل استفاده میکرد اما حالا میتوانیم مثل سایر صفحه خوانها، Insert را هم به عنوان مبدل به Narrator معرفی کنیم. شاید بپرسید وقتی برای Narrator هیچ میانبر و کلید ترکیبی در نظر گرفته نشده، معرفی یا تعویض کلید مبدل دقیقاً چه سودی دارد؟ این تصور در باره نسخه جدید Narrator, تصور دقیق و کاملی نیست. چرا که حالا در نسخه جدید، امکاناتی در نظر گرفته شده که به طور مثال کاربران بتوانند سرعت خواندن صفحه خوان را کم و زیاد کنند یا به تنظیمات دسترسی داشته باشند.

امکان جالب توجه دیگری که به Narrator اضافه شده، قابلیتی است با نام scanning. مشابه این قابلیت در صفحه خوانهای دیگر با نام brows mode شناخته میشود. به کمک این امکان حالا کاربران میتوانند با استفاده از کلیدهای مختلف، بر روی عناصر صفحات اینترنتی حرکت کنند. مثلاً برای حرکت روی سرنوشتارها H بزنند یا با زدن I بر روی آیتم بعدی قرار گیرند. این تنها بخشی از قابلیتهایی بود که به Narrator اضافه شده. برای استفاده از این قابلیتها لازم است نسخه ویندوز ۱۰ را به ۱۸۰۹ به روز کنید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *