شناسه خبر: 14834 منتشر شده در مورخ: 1397/8/19 ساعت: 11:34 گروه: اجتماعی  
مراکز نگهداری معلولان با کمبود لوازم بهداشتی رو به رو هستند

مراکز نگهداری معلولان با کمبود لوازم بهداشتی رو به رو هستند

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: همه مراکز نگهداری معلولان و سالمندان بهزیستی در تمام استان ها برای تامین لوازم بهداشتی مانند پوشک دچار مشکل هستند و قدرت خرید آنها برای تامین اجناس مورد نیاز، 12 برابر کمتر شده است.

به گزارش ایران سپید حسین نحوی نژاد افزود: پیش از این پوشک بزرگسال 29 هزار تومان بود اما قیمت آن در شهریور به 150 تا 160 هزار تومان افزایش یافت و علاوه بر آن پیدا نمی شود.

وی ادامه داد: خرید لوازم بهداشتی برای مراکز بهزیستی از طریق سامانه الکترونیک و در قالب معاملات دولتی انجام می شود. در آنجا درخواست می دهیم که چه اجناس و کالاهایی نیاز داریم اما تامین کننده آن پیدا نمی شود در حالی که اگر تامین این وسایل را بر عهده مراکز خود استان ها بگذاریم بهتر است.
وی اضافه کرد: البته وضعیت تامین تجهیزاتی مانند سمعک برای مراکز بهزیستی خوب شده اما در تامین لوازم بهداشتی مشکل داریم. برای خرید این لوازم ضوابط دست و پا گیر زیاد است و لازم است که در شرایط بحرانی در ضوابطی مانند نظارت ها تسهیلاتی فراهم شود.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: برای خرید لوازم بهداشتی به دلیل ضوابط دست و پا گیر، زمان را از دست می دهیم. اعتباری که در فروردین و اردیبهشت برای تامین لوازم بهداشتی مراکز بهزیستی اختصاص یافت، رقم خوبی بود اما در شرایط فعلی کافی نیست و مسائل و مشکلاتی وجود دارد بنابراین بهتر است در مواقع بحرانی، منابع اضافه و بسته های حمایتی نیز اختصاص یابد و از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه و نهادهای نظارتی نیز با وسعت نظر بیشتری به تامین کالاهای مورد نیاز مددجویان بهزیستی بنگرند.
نحوی نژاد افزود: راهکار حل مشکل تامین لوازم بهداشتی در مراکز بهزیستی، ترک تشریفات است؛ باید تمام لوازم بهداشتی را یک ضرب بخریم و توزیع کنیم در حالی که قیمت ها بالا رفته و از سوی دیگر این لوازم به اندازه کافی پیدا نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: قدرت خرید بهزیستی برای تامین اجناس مورد نیاز مددجویان مراکز خود، یک چهارم شده است و به نسبت آنچه که نیاز داریم بودجه ها یک سوم است بنابراین قدرت خرید بهزیستی برای تامین لوازم بهداشتی مراکز نگهداری مددجویان و معلولان 12 برابر کمتر شده است.
وی تصریح کرد: برای تامین تولیدات داخلی نیز مشکل داریم؛ به طور مثال مشکل بهزیستی در تامین سمعک مددجویان خود با قانع شدن وزارت بهداشت برای اختصاص ارز دولتی به آن برطرف شد اما وسایلی مانند ویلچر داخل کشور تولید می شود که چرخ و آلیاژ آن وابسته به خارج است و چرخ و آلیاژ وارداتی است و چون وسایلی که استفاده چندگانه دارند مشمول ارز دولتی نمی شود، تامین این تجهیزات نیز با مشکل مواجه شده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *