شناسه خبر: 14760 منتشر شده در مورخ: 1397/8/12 ساعت: 08:50 گروه: فرهنگی  
«رستم و سهراب» خودباوری را در معلولان تقویت می‌کند

«رستم و سهراب» خودباوری را در معلولان تقویت می‌کند

میرکمال میرنصیری کارگردان نمایش «رستم و سهراب» گفت: متن این نمایش خودباوری را در معلولان که به دلیل شرایطشان از دست داده اند، تقویت می‌کند.

به گزارش ایران سپید به نقل از باشگاه خبرنگاران میرکمال میرنصیری کارگردان نمایش «رستم و سهراب» در خصوص این نمایش که توسط معلولان جسمی اجرا می‌شود، گفت:نمایش «رستم و سهراب» حاصل ۹ سال تمرین گروه است البته بچه‌های گروه ۱۸ سال است که تحت نمایش درمانی هستند یعنی ما از سال ۷۹ بحث نمایش درمانی را در آسایشگاه کهریزک با آنها شروع کردیم. در نمایش درمانی هدف صرفا اجرای نمایش نیست بلکه نمایش خود وسیله‌ای است تا آنها خود باوری، اعتماد به نفس، کاهش فشار روحی و روانی و زندگی با یکدیگر را تمرین کنند. انسان‌هایی که یک روز سالم و براثر اتفاقات و حوادث سلامتی خود را از دست داده‌اند و به دلیل شرایط، توانایی ماندن در محیط خانواده را نداشته،  به آسایگاه سپرده می‌شوند طبیعی است که یک تلاطم روحی و روانی در آن‌ها ایجاد و یا افسرده و پرخاشگر و بی انگیزه می شوند به این ترتیب از نمایش درمانی استفاده کنیم تا این عزیزان را به جامعه و زندگی برگردانیم.

نمایش «واما... انسان» اولین پروژه نمایش درمانی

وی افزود:فرق نمایش درمانی با معلولان در این است که زمانی که بخواهیم فقط توسط معلولان نمایش کار کنیم طبیعی است که به سراغ معلولان توانمند می‌رویم که همانند انسان‌های سالم از نظر روحی و روانی کار و تمرین می‌کنند. ولی در بحث نمایش درمانی هدف، گروه معلولانی هستند که خیلی توانایی بالفعل به عبارتی باور و حس و حالی ندارند.

میرنصیری بیان کرد:این کار را در سال ۷۹ با این هدف که این گروه از افراد را بتوان در این پروژه وارد کرده و از آنها در راستای خود ارزشمندی و برگشت به جامعه استفاده کنیم، پیشنهاد کردم. در ابتدا مسئولان آسایشگاه امید زیادی به این کار نداشتند و از طرفی در میان مدیران و پرسنل و افراد شاید ۱ الی ۲ نفر که از جمله آنها مدیر آسایشگاه آقای صوفی نژاد بودند، اجازه داده و از پروژه حمایت کردند تا نتیجه حاصل شود اما این تمام ماجرا نبود چرا که بچه‌های مددجو حاضر به همکاری با ما نبودند و از این مسئله هم ناامید بودند، زیرا به خود و به کسی که این شرایط را فراهم کرده بود، باور نداشتند.

این کارگردان بیان کرد:چند ماهی طول کشید تا مددجویان راضی به ورود در این کلاس شوند. تمرین‌های خاص نمایش درمانی با مددجویان آغاز و به مرور زمان به آنها کمک شد تا به یک خود باوری نسبی برسند، سپس یک متن نمایشی هدفمند نوشته شد که نام آن نمایش «و اما... انسان» شد که به عنوان اولین پروژه نمایش درمانی معلولان جسمی در کشور شناخته شد و در سال ۸۱ در سالن اصلی تئاتر شهر به اجرا رفت. در سال ۸۲ نمایش «واما... انسان» در نخستین جشنواره مهر آیین ویژه تئاتر معلولان و با حضور تئاتر‌هایی از چند کشور به رقابت پرداخت که در مجموع با ۴ جایزه، این کار رتبه اول جشنواره را کسب کرد.

متن نمایش «رستم و سهراب» توانایی کمک به رشد خودباوری در معلولان را دارد

میرنصیری گفت:بعد از حضور در جشنواه روحیه بچه‌های گروه خیلی تغییر کرد و جدی‌تر مشغول کار شدند در این میان ما متن نمایش «رستم و سهراب» را در نظر گرفتیم. انتخاب این متن ۲ دلیل اصلی داشت، نخست این که شخصیت‌های شاهنامه باید با شکوه و با خود باوری بالا و با تکبر صحبت کنند و این ابعادی بود که به دلیل معلولیت و شرایط کلی بچه‌ها آسیب دیده بود اما این متن توانایی کمک به رشد خودباوری در آنها را دارا بود.

وی با اشاره به دلیل دوم انتخاب نمایش «رستم و سهراب» گفت:آن دوره‌ای که کسی بدنش سالم نیست باید از جامعه طرد شود، تمام شده است و انسان‌ها به صرف این که اراده قوی، روح سالم، انگیزه و پشتکار داشته، می‌توانند رستم زمانه خود باشند که این پیام نمایش به جامعه است.

میر نصیری گفت:این کار شروع شد، عده‌ای نیز به کار اضافه شدند و برای این کار حدود ۹ سال تمرین انجام گرفت زیرا بچه‌ها عمدتا از سطح سواد پایین برخوردار هستند و شاید یک هفته طول می‌کشید تا آنها بتوانند یک جمله سنگین را حفظ و ادا کنند. در این ۹ سال حدود ۷ یا ۸ نفر از بچه‌های گروه به رحمت خدا رفتند و افرادی جایگزین آن‌ها شدند و گروه در حال حاضر شامل ۳۰ نفر از معلولان جسمی و حرکتی است.

درآمدزایی برای افراد گروه از طریق فروش بلیط

این کارگردان بابیان اینکه فروش بلیط نمایش «رستم و سهراب» به نفع آسایشگاه کهریزک است، بیان کرد: دلیل این تصمیم برای فروش بلیط اصلا بحث انتفاع، حتی برای آسایشگاه نبوده است چرا که افراد این گروه با حادثه یا بیماری معلول شده‌اند و شاید ۵۰ یا ۴۰ سال از عمر خود سالم بوده‌اند و بسیاری از آنها نان آور خانواده بوده‌اند از این رو ممکن است در آسایشگاه احساس این که مصرف کننده‌ای بیش نیستند عزت نفس آن‌ها را خدشه دار کرده است و این فروش بلیط با حمایت مردم این باور را که خود درآمد زایی داشته و احساس این که در فراهم آوردن امکانات برای آسایشگاه سهم خواهند داشت برای آنها بسیار خوشایند است.

وی افزود:شاید مردم زیادی با فضای هنر درمانی و تئاتر معلولان با این شکل آشنا نباشند و ممکن است مردم به دلیل حمایت از بچه‌های گروه و اقدام خیر خواهانه بلیط تهیه کنند ولی من این نوید را به آنها می‌دهم زمانی که وارد تالار شوند با یک نمایش غیرمنتظره، لذت بخش و فاخر روبه رو خواهند شد که حاصل زحمت‌های ۹ ساله این بچه‌ها است و امیدواریم که این نمایش کمکی به نزدیک‌تر شدن به خدا و یکدیگر شود و با درک هم نوع مان با امید و انگیزه بیشتری زندگی را ادامه دهیم.

میرنصیری گفت:در این مسیر دوستان بسیاری پیدا کردیم ازجمله بنیاد رودکی که تالار وحدت را به صورت کاملا حمایتی در اختیار ما قرار داد، دوستان ما در مرکز هنر‌های نمایشی، شورای نظارت ارزشیابی همانند خواهر و برادر دلسوزانه همکاری و کمک کردند.

 هنرمندان بسیاری هم لطف کرده و در این مدت نوع دوستانه و انسانی به بچه‌ها روحیه می‌دهند و ما از سمت خودشان اجازه داریم تا از حضور و اسمشان به نفع شناساندن این کار استفاده کنیم که عبارتند از امین تارخ، هانیه توسلی، پرستو صالحی، لیلی رشیدی، سامان احتشامی، عذرا وزیری، حسین شریفی، سیروس کهوری نژاد، سام کبودوند، پوریا شکیبایی، مریم وطن پور، مهسا ایرانیان.

گفتنی است؛نمایش «رستم و سهراب» در روز ۲۰, ۲۱, ۲۲ آبان ماه در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *