شناسه خبر: 14703 منتشر شده در مورخ: 1397/8/5 ساعت: 14:39 گروه: سیاسی  
پیروزی ملت ایران در ماه های اخیر در تاریخ کم نظیر است

پیروزی ملت ایران در ماه های اخیر در تاریخ کم نظیر است

رییس جمهوری پیروزی سیاسی ملت ایران در ماه های اخیر را در تاریخ 'کم نظیر' توصیف کرد و گفت: چه کسی فکر می کرد که در چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی نمایندگان ملت ایران به پیروزی برسند.

به گزارش ایران سپید حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه در جلسه رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی در سخنانی، اظهارداشت: در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد پیروزی قاطع و کم نظیر ملت ایران در برابر توطئه های آمریکا بودیم. کمتر سراغ داریم آمریکا در جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و هم پیمانان سنتی آمریکا این کشور را رها کرده باشند. 

روحانی یادآور شد: اگر در چنین مجلسی ما یک سال پیش به بحث و بررسی می پرداختیم که شاید روزی آمریکا در برابر ایران بایستند و اروپا در کنار ایران و روبروی آمریکا قرار بگیرد ، اکثریت قاطع جمع ما نمی‌پذیرفتند و 'می گفتند این یک خوشبینی محض است. مگر ممکن است در یک مسئله مهم بین المللی آمریکا تصمیمی را اتخاذ کند که تقریبا به استثنای چند کشور همه کشورهای جهان در کنار ایران و رودرروی آمریکا بایستند'. 
وی با بیان این که پیروزی سیاسی ملت ایران در ماه های اخیر یک پیروزی کم نظیر در تاریخ و نه تنها در تاریخ ایران است، گفت: چه کسی فکر می کرد که ظرف چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی نمایندگان ملت ایران به پیروزی برسند. 
رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد: در دادگاه بین المللی لاهه ، ایران مقتدر تاکنون دوبار در ماه های اخیر در برابر آمریکا پیروز شده است؛ بار اول در زمینه صلاحیت که آمریکایی ها معتقد بودند این دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد . ما معتقد بودیم دادگاه صلاحیت رسیدگی دارد و دادگاه علیه آمریکا و به نفع ایران رای داد. 
روحانی افزود: برای بار دوم برای احکام موقت علیه آمریکا که نظر ما این بود که این احکام باید صادر شود و آمریکا مخالف بود . حقوقدانان ما و نمایندگان حقوقی ملت ایران به پیروزی رسیدند و چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل رییس دادگاه محکومیت آمریکا را صریح اعلام کرد. 
وی خاطرنشان کرد: بار سوم در هفته های گذشته در یک بحث حقوقی حدود 6 میلیارد دلاری- پنج میلیارد و 900 میلیون دلار- اموال جمهوری اسلامی ایران که در ایتالیا توقیف شده بود . در دادگاه عالی نمایندگان ایران در برابر آمریکا به پیروزی رسیدند و این پول از توقیف آزاد شد. 
رییس جمهوری اضافه کرد: ملت ما حداقل از لحاظ سیاسی و از لحاظ حقوقی امروز دست برتر را دارد از لحاظ افکار عمومی جهان ایران را کشوری متعهد به تعهدات خود و آمریکا را به عنوان کشوری که وفای به عهد ندارد و هم مقررات بین المللی را زیر پا می‌گذارد می‌شناسند. 

**گرامیداشت ایام اربعین 
روحانی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش و راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلای معلی این ایام را برای ایام بسیار با افتخاری عنوان کرد. 
وی جلسه امروز مجلس شورای اسلامی را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهارداشت: پیشاپیش از رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات رییسه و همه نمایندگان تشکر و سپاسگزاری می کنم . این که در این ساعت و در این وقت بعد ازظهر ، مجلس جلسه فوق العاده تشکیل داده تا در این مقطع حساس، کابینه مخصوصاً وزرایی که بار سنگین اقتصادی را بر دوش دارند را تکمیل کند. 
رییس قوه مجریه افزود: در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه‌ریزی و توسعه کردند و کلمه 13 آبان را به عنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کرده‌اند، حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است. 
روحانی اضافه کرد: بی شک اگر عشق به امام حسین (ع) و پیروی از راه آن امام نبود، امروز ما شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین موفقیت این ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول هشت سال به کشور نبودیم. 
وی خاطرنشان کرد: در همه سختی ها و در همه موفقیت های بزرگ، یاری اهل بیت و رابطه این مردم با خاندان رسالت و به ویژه ابی عبدالله الحسین مسیر و راه پیروزی را همواره برای ما هموار کرد. 

**نیازمند دو موفقیت دیگر هستیم 
رییس جمهوری با بیان این که ما در این موفقیت بزرگ دو موفقیت دیگر را نیازمندیم، ادامه داد: یک موفقیت از لحاظ اجتماعی و موفقیت دیگر از لحاظ سیاسی است؛ تمام برنامه ها برای این بوده که ملت بزرگ ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و به ستوه بیایند و در برابر آمریکا سر فرود بیاورند. 
روحانی افزود: در موضوع دیگر یعنی موضوع روانی و اجتماعی تلاش کردند مردم را نسبت به آینده کشور و آینده معیشت و آینده فرزندان خودشان مایوس سازند، در این دو موضوع اقتصادی و سیاسی، ما باید در کنارهم باشیم و آمریکا را به زانو در بیاوریم. 
وی تاکید کرد: بی تردید در این مصاف مهم تاریخی دولت به عنوان سربازان مقدم این جبهه خواهد بود اما بدون مجلس، قوه قضاییه و بدون حمایت نیروهای مسلح و بالاتر، بدون هدایت و حمایت رهبر معظم انقلاب حتما نمی توانیم پیروز شویم. 
رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: امروز خوشحالیم که هدایت جامعه را رهبری در این مقطع حساس بر عهده دارند و دولت با امید فراوان و با توان لازم، معتقد است با هدایت رهبری و حمایت مردم از این مشکل به خوبی عبور خواهد کرد. 
روحانی توضیح داد: امروز ما در بخش اقتصادی می خواهیم چهار فرد مهم مسئول را با رای اعتماد شما بر کرسی وزارت بنشانیم تا دولت با تمامیت کابینه در این مقطع بتواند مشکلات مردم را حل کند. 
وی با بیان این که 'هم ما و هم شما معتقدیم مردم در رنج و فشار هستند'، گفت: زندگی مردم، مخصوصاً آنهایی که درآمد مقطوع دارند به سختی می گذرد. 
رییس جمهوری تصریح کرد: بی تردید مردم از ما می‌خواهند که مشکلات آنها را حل کنیم و این حق مردم است و ما موظفیم کشور را از این مشکلات با وحدت اتحاد و یکپارچگی عبور دهیم. 

**ملت خواهد دید که دولت و مجلس کنار هم هستند 
روحانی نتیجه امروز مجلس را بارقه امیدی برای ملت ایران دانست و گفت: ملت ایران امروز خواهد دید که دولت و مجلس در کنار هم بوده و مصمم هستند که مشکلات مردم را یکی پس از دیگری حل کنند. 
وی خاطرنشان کرد: البته همه ما می دانیم که رسانه های بیگانه بر این مشکلات می دمند و افکار مردم را با تبلغات دروغین خود تسخیر کنند، رسانه های بیگانه به دروغ به مردم ایران می گویند که ایران گرانترین کشوری است که مردم در زندگی می کنند. 
رییس قوه مجریه خطاب به مردم و نمایندگان مجلس ادامه داد: من از شما می پرسیم آیا آموزش در ایران جزو ارزان ترین آموزش های در در سطح جهان نیست؟ آیا بهداشت و درمان در ایران به طور نسبی جزو ارزان ترین کشورها نیست؟ آیا انرژی در کشور ما یعنی بنزین، گازوئیل و گاز جزو ارزان ترین کشورهای دنیا نیست؟ آیا آب و برق در یک قیمت متعادل و ارزان نسبت به کشورهای دیگر نیست؟ آیا حمل و نقل که مقداری نیاز به کمک بیشتر دولت و مجلس دارد در یک شرایط معتدل نیست؟ 
روحانی اضافه کرد: ما باید مشکل مسکن را حل کنیم .من امروز تاکید می کنم که این از وظایف سنگین وزیر جدید راه و شهرسازی است، ما از لحاظ آموزش، بهداشت، انرژی ، نیازمندی ها و کالاهای اساسی جزو ارزان ترین کشورهای دنیا هستیم. 
وی یادآور شد: البته در بسیاری موارد، امروز مردم نیازمندی هایی دارند، مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت دارند، مشکل دارند و حل این مشکل وظیفه ما است، ما نمی توانیم به مردم مان بگوییم چون فشار آمریکا وجود دارد پس ما کاری نمی‌توانیم بکنیم، این پاسخ پذیرفته نیست. 
رییس جمهوری تصریح کرد: ما نمی توانیم به مردم بگوییم که چون فروش نفت ما مشکلاتی دارد ما در اداره کشور ناتوان هستیم، ما نمی توانیم به مردم بگوییم که چون از لحاظ روابط بانکی و تعاملات مالی با دنیا مشکلاتی داریم نمی توانیم زندگی مردم را اداره کنیم. 
روحانی بیان کرد: مردم از ما می‌خواهند و ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم، البته باید واقعیت‌ها را مردم عزیز ما به خوبی بدانند، مردم باید شرایط کشور را به خوبی بدانند. 
رییس جمهوری ادامه داد: من در اینجا در محضر نمایندگان ملت با صراحت اعلام می‌کنم ما باوحدت، یگانگی و اتحاد و با استقامت ایستادگی ملت، بی تردید نه در زمان چندان طولانی بلکه در زمان کوتاه از این مشکلات عبور خواهیم کرد. 

**آنها که می گویند ابرتورم نداریم اقتصاد ایران نمی فهمند 
روحانی گفت: آنهایی که به مردم می‌گویند ما ابرتورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران نمی فهمند، ما ابر تورم نخواهیم داشت، این حرف از لحاظ اقتصادی هم نادرست است، از لحاظ تحلیل سیاسی هم نادرست است، 
وی توضیح داد: از یک اقتصاد تورم تک رقمی ما عبور کرده‌ایم اما حتما می توانیم تورم را مهار کنیم، مهار تورم برای ما امکان پذیر است 
رییس جمهوری با تاکید بر این که این روند صعودی تورم ادامه نخواهد یافت، اضافه کرد: امروز یکی از بار های سنگینی وزیر صنعت و وزیر اقتصاد ما همین موضوع است، تورم ما در یک مقطعی به دلیل شرایط مختلف، افزایش پیدا کرد و رشد اقتصادی کاهش پیدا کرد.

**انبار ذخایر کالاهای اساسی ما مطمئن است 
روحانی همچنین گفت: مردم ما باید مطمئن باشند واز اینجا اعلام می کنم هیچ زمانی در سالهای گذشته ذخایر کالاهای اساسی ما تا امروز در سطح بالا نبوده است. پارسال و سال قبل از آن و پنج سال و هفت سال پیش را هم در نظر بگیرید، امروز انبار ذخایر کالاهای اساسی ما مطمئن است. 
روحانی افزود: باوجود این که امروز ما مشکلاتی داریم، بخشی از مشکلات اقتصادی، قیمت ارز است ولی ذخایر ارزی از همه سال های گذشته در پنج سال گذشته بالاتر است ، هم کل ذخایر و هم ذخایر اسکناس بالاتر است . 
وی ادامه داد: ما مشکل لاینحلی نداریم معضلات و مشکلاتی داریم که باید با کمک و یاری همدیگر از آن عبور کنیم، امروز در برخی کالا ها خودکفا هستیم و در آینده در برخی کالاهای دیگر خودکفا خواهیم شد. طی سه و چهار سال پشت سر هم در گندم خودکفا شدیم که این در تاریخ ایران در دهه های گذشته بی نظیر بوده است. 
رییس جمهوری اظهارداشت: در انرژی در بخش گاز خودکفا هستیم. در بخش گازوئیل خودکفا هستیم . در بخش بنزین در ماه‌های آینده خودکفا می‌شویم . اینها به معنای رشد اقتصادی برای حل مسائل جامعه توسط مجلس و دولت است. 
روحانی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی بیش ازهر زمان دیگر به یاری شما نمایندگان نیازمندیم تا کابینه بتواند به طور کامل ترمیم شود و چهار وزیر مسئولیت را به خوبی بر دوش بگیرد و و مشکلات مردم را در ماه‌های آینده بکاهند. 

**نیازمند عدالت مالیاتی هستیم 
وی ادامه داد: بی‌تردید وزارت اموراقتصادی وداریی یکی از وزارتخانه‌های مهم ما در این مقطع است که درآمد عمده دولت از آن وزارتخانه تامین می‌شود، وزارت نفت هم کمک می کند و دیگر وزارتخانه ها هم همینطور، بنابراین بخش مالیات برای ما اهمیت خاص دارد. 
رییس قوه مجریه با بیان این که نیازمند عدالت مالیاتی هستیم، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا زندگی مردم و حقوق کارمندان اداری به طور کامل از مالیات پرداخت می شود و امروز باید درآمد مالیاتی مان را از طریق پایه مالیاتی افزایش دهیم. 
روحانی افزود: ما در این شرایط رکود نمی توانیم مالیات ها را افزایش دهیم باید بتوانیم آنهایی که فرار مالیاتی دارند را به مسیر و جاده درست برگردانیم. 
وی خاطرنشان کرد: وقتی خدمت رهبر معظم انقلاب بودم، بحثی درمورد مالیات داشتیم. ایشان ‌فرمودند پرداخت مالیات بر مردم واجب شرعی است و همه مبلغین و آنهایی که تریبون دارند باید به مردم بگویند که فرار مالیاتی به عنوان یک عمل ناصحیح و حرام شرعی است. 
رییس جمهوری همچنین گفت: ما نباید بگذاریم یک عده مالیات پرداخت کنند و بار سنگین را بر دوش بگیرند و عده‌ای به انحاء مختلف از پرداخت مالیات سرباز می زنند اینطور حق و حقوق مردم ضایع می‌شود و یکی از مسئولیت های سنگین این وزارتخانه، مالیات است. 
روحانی با یادآوری این که یکی از مسئولیت‌های سنگین وزارت اقتصاد گمرکات است، افزود: گمرک نقش بسیار اساسی در صادرات و واردات ما دارد و تعادل صادرات با تعرفه هایی که دولت تعیین می کند و مبارزه با قاچاق رابطه دارد. 
وی ادامه داد: البته در زمینه گمرک سایر نیروهای انتظامی و نظامی هم مسئولیت های سنگینی بر دوش دارند. امروز این وزارتخانه مسئول کنترل تورم و رشد اقتصادی است. در کنترل تورم و رشد اقتصادی ، وزارت اقتصاد و دارایی در کنار بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید تلاش کنند تا بتوانیم تورم را مهار کنیم. 
رییس جمهوری اظهارداشت: این به نظر من شدنی است. این کار فرصت های بسیار خوبی ایجاد می کند. البته ما سوالات اساسی در اقتصاد داریم. یک معضل بزرگ ما بانک ها هستند که از یک طرف بار سنگین اقتصاد کشور را بر دوش دارند و سرمایه گذاری بدون بانک امکان پذیر نیست و تعاملات مالی بدون بانک امکان پذیر نیست و روابط مالی و پولی ما با دنیا بدون بانک امکان پذیر نیست. 
روحانی گفت: بانک ها نقش بسیار ارزشمندی دارند و همین بانک است که می تواند پس انداز مردم را تبدیل به رشد اقتصادی کند اما در عین حال اگر ما به اصلاح بانک ها نپردازیم این بانکی که باید راه حل مشکلات اقتصادی ما باشد یکی از معضلات اقتصادی ما خواهد بود . 
وی این نکته را خطاب به ملت ایران و نمایندگان مردم گفت که همه می‌گویند رشد نقدینگی به عنوان یک معضل و یک مشکل است، رشد نقدینگی به عنوان یک مشکل همیشه در کشور ما بوده است، قبل از انقلاب اگر حساب کنید از سال 41 تا 57 به طور متوسط نقدینگی ما بالای 25 درصد بوده است و بعد از انقلاب در مقاطع مختلف رشد نقدینگی ما در سال به طور متوسط گاهی 26 و در دولت قبل 27 درصد و در دولت یازدهم رشد نقدینگی ما 24.4 دهم درصد بوده است و در سال 96 رشد نقدینگی 22.1 دهم درصد بوده است. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *