شناسه خبر: 14688 منتشر شده در مورخ: 1397/8/5 ساعت: 08:59 گروه: اجتماعی  
تحصیل دانشگاهی معلولان رایگان است/ضرورت توجه به مناسب‌سازی معابر

تحصیل دانشگاهی معلولان رایگان است/ضرورت توجه به مناسب‌سازی معابر

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش عالی در واحدهای آموزشی وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد برای معلولان رایگان است.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر امیر خجسته در نشست جامعه فرهنگیان معلولان اظهار داشت: نباید معلولان را از سایر افراد جامعه تفکیک کرد چراکه معلولیت محدودیت نیست و افراد معلول با صفا، صمیمیت و همت خود کارهای بزرگی انجام می دهند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه معلولان همانند سایر افراد دیگر هستند که باید به آنها فرصت داد و آنان را باور داشت، گفت: نخبگان بسیاری در جامعه معلولین وجود دارند که از بسیاری از افراد سالم پرتوانترند و باید آنان هم به این نقطه برسند که معلولیت هرگز محدودیت نبوده و نیست.

وی با بیان اینکه دولت لایحه ای در ۳۵ ماده به مجلس ارائه داده بود که اسفند سال گذشته به تصویب مجلس رسید، عنوان کرد: بخش های اصلی این لایحه شامل مناسب سازی معابر عمومی و سهولت در تردد معلولان، توجه به امور فرهنگی، هنری، آموزشی و ورزشی معلولان، ارائه تسهیلات مسکن، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی عمومی، اشتغال، حمایت های اداری و استخدامی، حمایت های قضایی و تسهیلات مالیاتی، مسئله تحصیل و بیمه معلولان را شامل می شد که با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شدتا ازآن بهره مند شوند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع تحصیل معلولین بیان کرد: با تصویب ماده ای از این لایحه در مجلس؛ آموزش عالی در واحد های آموزشی وزارتخانه های آموزش و پرورش، بهداشت، علوم، دانشگاه آزاد و دیگر دستگاه های دولتی و سایر مراکز آموزش عالی غیر دولتی برای معلولان رایگان خواهد بود.

امیر خجسته گفت: قانون دولت را مکلف کرد برای کسانی که معلولیت شدید دارند حقوقی معادل حداقل قانون کار در نظر بگیرد و همچنین دستگاه ها مکلفند ساعات کار روزانه شاغلان دارای معلولیت های شدید را هفته ای ۱۰ ساعت کاهش دهند.

وی گفت: قراردادن خدمات توانبخشی در بسته تعهدات بیمه پایه، شفافیت در اشتغال معلولان، الزام و تکلیف به برقراری حق پرستاری برای معلولان داری معلولیت شدید، تشکیل شورای عالی معلولان به ریاست معاون اول رئیس جمهور و ۵ نفر از تشکل های مردم نهاد معلولین از دیگر بخش های این لایحه است که مجلس برای خدمات دهی بهتر به جامعه معلولان آن را به تصویب رساند.

وی گفت: همچنین استانداران و مدیران دستگاه های اجرایی برای کمک به معلولان و در راستای اجرای پروژه ها برای سهولت در تردد آنان و استفاده آنان از خدمات شهری و ایجاد طرح و لوایح برای به تصویب رساندن قوانین نیازمند مشاورینی از این قشر هستند که باید ملزم شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *