شناسه خبر: 14626 منتشر شده در مورخ: 1397/7/25 ساعت: 12:44 گروه: اجتماعی  
ترنم ترانه همدلی در میهمانی اهالی مترو/ نابینایان مسئولان مترو را به وجد آوردند

ترنم ترانه همدلی در میهمانی اهالی مترو/ نابینایان مسئولان مترو را به وجد آوردند

گزارش ایران سپید از ویژه برنامه معاونت فرهنگی مترو به مناسبت روز عصای سفید

به گزارش ایران سپید ایستگاه مترو امام خمینی «ره» در بیست و سومین روز از مهر ماه، میزبان جمعی از نابینایان شد تا مسافران آن ایستگاه از هنر نمایی های این شهروندان لذت ببرند.تهران و حومه به مناسبت روز جهانی عصای سفید، با همکاری مؤسسه خیریه عصای سفید روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه، اقدام به برگزاری یک برنامه فرهنگی-هنری با حضور نابینایان هنرمند در ایستگاه مترو امام خمینی «ره» کرد. در این برنامه که مرکب از اجرای موسیقی توسط گروه کر و گروه موسیقی سنتی و همچنین شاهنامه خوانی بود، جمعی از مسئولان شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در کنار نابینایان و مسافران این ایستگاه، به تماشای برنامه های هنری هنرمندان نابینا نشستند.

ما همراه نابینایان هستیم

در حاشیه برگزاری برنامه فرهنگی-هنری نابینایان در ایستگاه مترو امام خمینی (ره)، مهدی سلحشور، مدیر تأمین محتوای معاونت فرهنگی مترو در گفت و گو با ایران سپید عنوان کرد که هدف از برگزاری این برنامه، ادای دین به شهروندان نابینا و تأکید بر این موضوع است که شرکت مترو و مسئولان بخش های مختلف آن، خود را همراه همیشگی شهروندان نابینا می دانند: «روز عصای سفید به عنوان یک روز مهم جهانی، نماد حقوق ایمنی نابینایان است و دارای جایگاه ارزشمندیست. بر همین مبنا معاونت فرهنگی مترو به منظور نشان دادن همراهی خود با این شهروندان در حوزه های مختلف، اقدام به برگزاری یک برنامه هنری با بهره مندی از ظرفیت های نابینایان کرد.» سلحشور بر این نکته تأکید کرد که نابینایان از جامعه جدا نیستند و نگاه معاونت فرهنگی به این شهروندان، برابر با دیگر شهروندان جامعه است: «ما نابینایان و حقوق این شهروندان را از جامعه جدا نمی دانیم؛ معتقدیم که این شهروندان حقوقی برابر دیگر شهروندان دارند. نگاه ما این است که اگر برای آحاد مختلف جامعه برنامه ریزی می کنیم، قطعاً بخشی از این برنامه ریزی ها مختص نابینایان است.» سلحشور در خصوص برنامه های فرهنگسازانه معاونت فرهنگی مترو به منظور آگاه ساختن جامعه نسبت به حقوق اجتماعی نابینایان اظهار داشت: «ما در بحث اطلاع رسانی به جامعه نسبت به حقوق نابینایان و دیگر گروه های معلولیتی، از هر نوع نگاه ترحم آمیز پرهیز کردیم و تمام پرسنل ایستگاه های مترو را مجاب کردیم که به محض ورود یک شهروند نابینا، با عزت و احترام او را تا سوار شدن به قطار همراهی کنند.»

از هنر نمایی نابینایان لذت بردم

به گزارش ایران سپید، بابک ناصری، معاون سرمایه انسانی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در حاشیه ویژه برنامه مترو به مناسبت روز عصای سفید، در گفت و گو با ایران سپید، ضمن ابراز خورسندی از حضور در این برنامه، هنر نمایی نابینایان را عالی دانست و اظهار داشت: «امروز از تماشای اجرای موسیقی هنرمندان نابینا بسیار لذت بردم و به نظرم هنر این شهروندان در اجرای برنامه های موسیقی محور عالیست.» ناصری در ادامه به چند سؤال ما پیرامون خدمات شرکت بهره برداری مترو به نابینایان در ایستگاه های مختلف پاسخ داد. وی در خصوص نحوه همراهی مأموران ایستگاه ها با نابینایان اظهار داشت: «در درجه اول ما این فرض را در ذهن داریم که خود عزیزان نابینا مسیرشان را طی میکنند. به همین منظور از ورودی ایستگاه ها تا محل سوار شدن به قطار را با خطوط برجسته مناسب سازی کردیم. در درجه بعدی احساس کردیم بخش دیگری از شهروندان نابینا نیاز به همراهی دارند. به همین منظور نیرو هایمان را آموزش دادیم و اخیراً هم در آموزش هایمان بازنگری های لازم را انجام دادیم. به رغم تمام این اقدامات، بزرگترین مشکل ما این است که به محض ورود یک شهروند نابینا، باید متوجه شویم که او وارد ایستگاه شده است. تا زمانی که شهروند نابینا وارد قسمت فروش بلیت نشده، متوجه حضورش نمی شویم.» ناصری توضیحاتش در این زمینه را چنین ادامه داد: «بعضی دوستان به قدری حرفه ای حرکت می کنند که تشخیص نابینا بودنشان برای ما دشوار است؛ مگر اینکه عصای سفید را در دست داشته باشند. اصل ما بر این استوار است که به محض رؤیت یک شهروند نابینا، مأمور ما به او مراجعه کرده و پیشنهاد همراهی اش را مطرح کند؛ اگر آن عزیز نابینا بپذیرد که مأمور ما تا سوار شدن او به قطار، همراهی اش می کند؛ در صورتی که او اظهار کند مشکلی ندارد و به راحتی مسیرش را پیدا می کند، مأمور ما اصرار به همراهی نمی کند.» معاون سرمایه انسانی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در پایان، در پاسخ به پرسش ما پیرامون نبود نیروی کافی جهت همراهی شهروندان نابینا در ایستگاه های جدید الاحداث گفت: «این مشکل شاید به موضوع کور بودن برخی نقاط ایستگاه ها، مثل ورودی ها برگردد که دوربین نمی تواند شهروند نابینا را تشخیص دهد. این موضوع در حال بررسی است و به زودی برطرف خواهد شد. ممکن است گه گاه بعضی دوستان با نبود مأمور در ایستگاه ها مواجه شوند، اما این مسئله همیشگی نیست و چنان که اشاره کردم، در طرح بازنگری خدماتمان به شهروندان نابینا، تمام موارد از جمله این مورد را هم بررسی می کنیم.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *