شناسه خبر: 14607 منتشر شده در مورخ: 1397/7/23 ساعت: 09:29 گروه: اجتماعی  
پیام اصلی روز جهانی عصای سفید، شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات برحق آنان است

پیام اصلی روز جهانی عصای سفید، شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات برحق آنان است

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: امروزه مهم ترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا بحث دسترسی به امکانات بهداشتی و تردد ایمن در فضای شهر است. علاوه بر آن نیز بحث مشارکت فعالانه معلولین در زمینه های سیاسی و اجتماعی، همچنین موضوعاتی همچون اشتغال و تهیه مسکن جزء اساسی ترین خواسته های این عزیزان است.

به گزارش ایران سپید حسین نحوی‌نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی عصای سفید بیان کرد: 15 اکتبر مصادف با 23 مهرماه همه ساله به نام روز جهانی عصای سفید نامگذاری شده است، روزی که باید بحث عدالت خواهی افراد نابینا و کم بینا به گوش جامعه رسانده شود. به عبارتی ساده تر، این روز نمادی برای هویت اجتماعی این افراد است. در صورتی که باید همه روزه نسبت به نیازهای این قشر مظلوم از جامعه بپردازیم، اما این روز یک نقطه عطفی‌ست که نشان میدهد چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

وی افزود: قانون عصای سفید در سازمان ملل در سال 1340 ش به تصویب رسید و در این قوانین از دولت ها خواسته شد در اجرای مفواد قانون عصای سفید که در زمینه احیای حقوق نابینایان و دستیابی به کیفیت زندگی مطلوب است، تلاش کنند.

نحوی نژاد اظهار داشت: امروزه مهم ترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا بحث دسترسی به امکانات بهداشتی و تردد ایمن در فضای شهر است. علاوه بر آن نیز بحث مشارکت فعالانه معلولین در زمینه های سیاسی و اجتماعی، همچنین موضوعاتی همچون اشتغال و تهیه مسکن جزء اساسی ترین خواسته های این عزیزان است.

به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، کشور ما علاوه بر قانون عصای سفید، کنوانسیون حقوق افراد معلول را نیز در سازمان ملل امضا کرده است. همچنین قانون حمایت از معلولین در اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ گردید که به طور کل این موارد مهم ترین تعهدات ما در برابر افراد نابینا و کم بیناست.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت های بینایی و آسیب بینایی است. اما این بدان معنا نیست که برآورد تمام خواسته ها و مطالبات این عزیزان بر عهده سازمان بهزیستی باشد.

نحوی نژاد تاکید کرد: افراد معلول همانند افراد عادی جامعه شهروندان این کشور هستند و همه خدمات باید به گونه ای طراحی شود که تمام اقشار جامعه از جمله نابینایان از آن به راحتی بهره مند گردند. برای مثال وقتی از مسکن صحبت می شود، نباید بگوییم مسکن جدا از نابینایان بلکه باید مسکن این معلولین با افراد سالم جامعه یکی باشد و تنها در مناسب سازی آن تفاوت هایی قائل شویم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: موضوعی که ما باید به آن توجه داشته باشیم، این است که باید از رفتار تبعیض آمیز در تفکرات و رویکردهایمان به جد جلوگیری کنیم، به عبارتی ساده تر وقتی یک محیط ورزشی را طراحی می کنیم اگر در ذهنمان نباشد که درصدی از مصرف کنندگان ممکن است نابینایان باشند، این یک نوع تبعیض است بنابراین باید در تمام طراحی ها و خدمات نیز این افراد مدنظر قرار بگیرند.

وی پیام اصلی 23 مهرماه، روز جهانی عصای سفید را شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات برحق آنان دانست و گفت: نابینایان و کم بینایان برای داشتن یک زندگی مطلوب و پویا نیازمند درک شدن و شنیده شدن خواسته هایشان هستند. نحوی نژاد بیان کرد: حدود 145 هزار نابینا و کم بینا در سازمان بهزیستی تحت پوشش بوده که از این تعداد 37 درصد خانم و 63 درصد آقا هستند. آمارهای جهانی نشان می دهد در حال حاضر 253 میلیون نفر در جهان، درگیر اختلالات بینایی بوده که 36 میلیون نفر از آنها نابینای مطلق و حدود 217 میلیون از آنها نیز دچار اختلالات بینایی متوسط تا شدید هستند. همچنین 81 درصد از افراد نابینا، بالای 50 سال سن دارند و 90 درصد از نابینایان جهان در کشورهای درحال توسعه زندگی می کنند.

وی یکی از علل اصلی اختلالات بینایی را آب مرواید دانست و گفت: شایع ترین علت کاهش بینایی در جهان آب مروارید است. خوشبختانه در کشور ما اقداماتی در خصوص پیشگیری و مداخله بهنگام در سازمان بهزیستی صورت گرفته و بالغ بر دو دهه این دسته از اقدامات در حال اجرا هستند و اثرات بسیار مفیدی را برای جامعه به ارمغان آورده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی متذکر شد: بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در هر ثانیه 5 نفر و در هر دقیقه یک کودک در دنیا نابینا می شوند و بدون مداخله جدی این آمار هر ساله افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که با اقدامات پیشگیرانه و درمان به موقع می توان از دو سوم نابینایی ها پیشگیری کرد.

نحوی نژاد افزود: از هر صد کودک 2 تا 3 نفر در اثر تنبلی چشم و عدم پیشگیری دچار کم‌بینایی و یا نابینایی مطلق می‌شوند و با توجه به توصیه سازمان بهداشت جهانی، کودکان در سه نوبت سه ماهگی، سه تا چهار و چهار تا 6 سالگی باید مورد معاینه قرار گیرند تا از درمان بهنگام استفاده شود و بتوان از اختلال جلوگیری کرد. عدم تشخیص و درمان به موقع تنبلی چشم می‌تواند موجب کاهش بسیار شدید دید یک یا هر دو چشم و گاهی نابینایی شود در حالی که با تشخیص و درمان به موقع، چشم دید کامل خود را به‌ دست خواهد آورد.

وی در خصوص عدم مناسب سازی فضای شهری گفت: اینکه افراد معلول در ایاب و ذهاب دچار مشکل باشند و دسترسی به ادارات، دانشگاه ها، اماکن تفریحی و بسیاری اماکن دیگر دچار مشکل باشند به معنای عدم برابری با سایر شهروندان است. یکی از بزرگترین و اساسی ترین مطالبات افراد نابینا بحث تردد ایمن در فضای شهری است. عدم مناسب سازی فضای شهری از دیگر موانع پیش روی این قشر است، با مناسب سازی فضای محیط اطراف و توزیع عادلانه امکانات آموزشی و فرهنگی ، می توانیم شاهد بروز استعدادهای بسیار مفید این دسته از افراد باشیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در پایان گفت: به همین دلیل باید در بازنگری لایحه حمایت از حقوق این افراد که در آن بر مناسب سازی معابر تاکید زیاد شده پیگیری‌ها ادامه پیدا کند تا میزان مناسب سازی معابر در کشور افزایش یابد. به نقل از جام جم آنلاین

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *